beantwoord

Verkeerde tarief berekend bij reizen met TrajectVrij bij Connexxion

• 12 juni 2015
  • 5 reacties
  • 735 Bekeken

Reputatie 1
Een tip voor andere klanten met TrajectVrij: let goed op of bij reizen met Connexxion het juiste tarief berekend wordt.
Zo reisde ik op vrijdag 15 mei in de daluren van Amersfoort naar Ede-Wageningen via de Valleilijn wat, in mijn geval, volledig buiten het abonnementstraject valt. Ondanks de reis in de daluren (check-ins waren om 10.07 en 18.52 uur) werd hiervoor echter doodleuk vol tarief berekend.

Daarna begint dan de puzzel om het teveel betaalde terug te krijgen. NS op Twitter liet me weten dat ik de reactie van Connexxion moest afwachten (was de bewuste tweet ook naar gestuurd). Gezien die niet reageerden bij Connexxion een klacht in gediend, immers waren zij de vervoerder en gaat daar uiteindelijk toch de ritprijs heen. Die lazen de mail echter uiteraard maar half en komen niet zo vaak dit soort restitutieaanvragen tegen dus in eerste instantie werd deze hier geweigerd.
Na nog een mail is de claim uiteindelijk wel door Connexxion goedgekeurd en een restitutie klaargezet (van € 5,22; ging dus niet om een klein bedragje ook).
Maar er moet toch een makkelijker manier mogelijk zijn om restitutie aan te vragen bij verkeerd gefactureerde reizen? Kan hier niet een extra linkje voor in Mijn NS komen (naast die voor het aanvrage van geld terug bij vertraging) ofzo?
icon

Beste antwoord door Marleen NS 13 juni 2015, 12:50

Hallo Daniel,

Het is niet de bedoeling dat je hier 'standaard' te veel voor betaald. Het klinkt dan ook als een foutje in het systeem. Daarom is hier geen speciale manier voor het aanvragen van restitutie.
Maak je deze reis wel vaker, of heb je hier wel vaker last van gehad? Stuur mij anders even ook hiervoor een privébericht met je NAW-gegevens en kaartnummer dan gaan we dit wat uitgebreider uitzoeken.
Bekijk origineel

5 reacties

Hallo Daniel,

Het is niet de bedoeling dat je hier 'standaard' te veel voor betaald. Het klinkt dan ook als een foutje in het systeem. Daarom is hier geen speciale manier voor het aanvragen van restitutie.
Maak je deze reis wel vaker, of heb je hier wel vaker last van gehad? Stuur mij anders even ook hiervoor een privébericht met je NAW-gegevens en kaartnummer dan gaan we dit wat uitgebreider uitzoeken.
NS op Twitter liet me weten dat ik de reactie van Connexxion moest afwachten (was de bewuste tweet ook naar gestuurd). Gezien die niet reageerden bij Connexxion een klacht in gediend, immers waren zij de vervoerder en gaat daar uiteindelijk toch de ritprijs heen. Die lazen de mail echter uiteraard maar half en komen niet zo vaak dit soort restitutieaanvragen tegen dus in eerste instantie werd deze hier geweigerd.
Na nog een mail is de claim uiteindelijk wel door Connexxion goedgekeurd en een restitutie klaargezet (van € 5,22; ging dus niet om een klein bedragje ook).

Fijn dat u op deze wijze u geld hebt teruggekregen, de reactie die de NS op Twitter gaf lijkt me echter onjuist. U hebt een abonnement gekocht bij de NS, waarmee u deels gratis reist en deels op rekening. Reizen op rekening worden altijd door de NS geïncasseerd, ook als deze met een andere vervoerder zijn gemaakt. Wanneer de NS het verkeerde bedrag incasseert is het dus aan de NS om dit recht te zetten. Als zij daarbij met een andere vervoerder moeten communiceren is dat hun "probleem" en niet het uwe.
Reputatie 1
@Marleen_NS: Ik maak deze reis maar heel af en toe en sowieso niet zo vaak op een doordeweekse dag. Toen ik zag dat voor de bewuste reis vol tarief was berekend heb ik nog even teruggekeken: de enige andere reis op hetzelfde traject die ik gemaakt heb sinds ik TrajectVrij heb was op een zaterdag en daar werd wel het tarief met korting gerekend.

@theofiel: Het probleem is dus juist dat de juiste procedure nergens te vinden is. Eigenlijk is dit typisch zo'n situatie waarin klanten van het kastje naar de muur gestuurd worden, waarbij ik er nu toevallig in geslaagd ben die muur af te breken. In vrijwel alles rond de OV-chipkaart wordt je immers verwezen naar de vervoerder waarmee je de reis maakte om iets te corrigeren en da's niet persé de vervoerder waar je je abonnement gekocht hebt.
@Daniel
De abonnementsvoorwaarden laten niets te raden over:

Artikel 1: Inleiding

Wat is een Abonnement en wat kunt u er mee?
Een Abonnement is een contract tussen u en NS Reizigers B.V. (NS). Op basis van dat contract zal NS er voor zorg dragen dat u met korting vervoerbewijzen kunt aanschaffen voor bepaalde reizen in het openbaar vervoer.

Wijzen naar Connexxion is duidelijk geen vorm van zorgdragen.
@Daniel: communicatie is sowieso niet het sterkste punt van de NS en zeker bij Traject Vrij waar we al bijna een jaar, vooralsnog vergeefs, wachten op toegezegde informatie met betrekking tot de berekening van de reiskosten buiten het afgekochte traject.

Het zou me inderdaad niets verwijzen als de NS u probeert door te verwijzen naar Connexxion, men stuurt de reiziger sowieso graag van het kastje naar de muur blijkt regelmatig uit dit forum. Maar als de NS een verkeerd bedrag incasseert, dan zal de NS dit ook aan u moeten terugbetalen. Of en hoe zij dit geld bij Connexxion terugkrijgen mogen ze verder zelf uitzoeken.

Reageer