beantwoord

Verlopen OV-chipkaart blokkeren om voordeelurenabo op te zeggen


  • Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Hallo NS,

Sinds een jaar woon ik in het buitenland en maak ik weinig tot geen gebruik meer van mijn voordeelurenabonnement. Ik wil het daarom opzeggen. Mijn OV chipkaart waar het abonnement op staat is begin dit jaar verlopen. Ik heb contact opgenomen met de NS klantenservice, en die lieten mijn weten dat ik mijn (verlopen) kaart moet blokkeren voordat het abonnement opgezegd kan worden. Aangezien ik in Amerika woon, wil ik dit online doen, maar dit werkt niet: ik krijg de melding dat een verlopen kaart niet geblokkeerd kan worden.

Persoonlijk lijkt het mij overbodig om een verlopen kaart te blokkeren (hij werkt immers niet meer...). Ik heb opnieuw contact gezocht met de NS klantenservice en kreeg toen deze link opgestuurd waar ik mijn verlopen kaart zou kunnen blokkeren: https://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/zelf-regelen/wat-te-doen-met-een-verlopen-kaart.htm . Ik zie op deze site alleen hoe ik een nieuwe kaart kan aanvragen, niet hoe ik mijn kaart kan blokkeren.

Bij deze een derde poging om van de NS te horen hoe ik mijn voordeelurenabonnement opzeg, en of en hoe ik mijn verlopen OV chipkaart blokkeer.

Hartelijk dank.
icon

Beste antwoord door Janou NS 1 juli 2016, 11:56

Ik heb inmiddels met Kris1 gesproken en haar informatie gegeven over welke stappen ze moet doorlopen om het abonnement op te zeggen.
Bekijk origineel

19 reacties

Ah, helder PJGelder. In dat geval ga ik het morgen voor je regelen met Translink, zeker aangezien je al een paar contact met ons én Translink hebt gezocht. Ik kom er morgen op terug.
Hallo NS,

Sinds een jaar woon ik in het buitenland en maak ik weinig tot geen gebruik meer van mijn voordeelurenabonnement. Ik wil het daarom opzeggen. Mijn OV chipkaart waar het abonnement op staat is begin dit jaar verlopen. Ik heb contact opgenomen met de NS klantenservice, en die lieten mijn weten dat ik mijn (verlopen) kaart moet blokkeren voordat het abonnement opgezegd kan worden. Aangezien ik in Amerika woon, wil ik dit online doen, maar dit werkt niet: ik krijg de melding dat een verlopen kaart niet geblokkeerd kan worden.

Persoonlijk lijkt het mij overbodig om een verlopen kaart te blokkeren (hij werkt immers niet meer...). Ik heb opnieuw contact gezocht met de NS klantenservice en kreeg toen deze link opgestuurd waar ik mijn verlopen kaart zou kunnen blokkeren: https://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/zelf-regelen/wat-te-doen-met-een-verlopen-kaart.htm . Ik zie op deze site alleen hoe ik een nieuwe kaart kan aanvragen, niet hoe ik mijn kaart kan blokkeren.

Bij deze een derde poging om van de NS te horen hoe ik mijn voordeelurenabonnement opzeg, en of en hoe ik mijn verlopen OV chipkaart blokkeer.

Hartelijk dank.


Hallo Kris1 en welkom op het NS forum! Ik wil je hier natuurlijk graag verder mee helpen. Hoe lang is je verlopen kaart al verlopen?

Zou je mij in ieder geval een privébericht kunnen sturen met alle gegevens, zoals NAW-gegevens, kaartnummer en mailadres?
Dan ga ik je situatie bekijken zodat ik het juiste advies kan geven. Wanneer je op mijn naam klikt krijg je de optie om een bericht te sturen.
Ik heb inmiddels met Kris1 gesproken en haar informatie gegeven over welke stappen ze moet doorlopen om het abonnement op te zeggen.
Ik heb precies dezelfde vraag voor eenzelfde situatie van mijn dochter in Amerika. Zij kreeg van de klantenservice te horen dat haar afgelopen februari verlopen kaart in Nederland bij een automaat geblokkeerd moet worden. Hoe klantvriendelijk kan het NS-systeem zijn.... Zij heeft daarom haar verlopen kaart naar mij opgestuurd. Bij de automaat vind ik geen clou hoe ik deze moet blokkeren. Graag dezelfde informatie welke stappen ik moet doorlopen om de kaart te blokkeren voordat mijn dochter eindelijk haar abonnement kan opzeggen.

Bij voorbaat dank.
Hoi PJgelder, en welkom.

In de voorwaarden van het abonnement kun je lezen wat de werkwijze bij een opzegging is. Ik kan me voorstellen dat jullie deze niet (volledig) hebben doorgenomen. Na de opzegging krijg je een e-mail met uitleg over het deactiveren van het abonnement. Heb je voor mij het referentienummer van het abonnement?
Ik heb inmiddels met Kris1 gesproken en haar informatie gegeven over welke stappen ze moet doorlopen om het abonnement op te zeggen.

Om volledig te zijn: de informatie die ik van de NS heb gekregen om mijn verlopen kaart online te blokkeren bleek niet correct te zijn. Ik heb uiteindelijk de kaart naar Nederland gestuurd om iemand anders hem bij een automaat te laten blokkeren.
NS en OV-chipkaart: het zou fijn zijn als jullie elkaars systemen wat beter gaan begrijpen en de juiste informatie aan klanten geven.
Referentienummers in privébericht doorgegeven. Abonnementsvoorwaarden nagekeken: hierin vind ik niets over de werkwijze bij opzegging als de ov-chipkaart verlopen is, maar wellicht zoek ik niet goed. Misschien kunt u me het betreffende artikel doorgeven? In ieder geval lukt deactiveren niet op een verlopen kaart. Vicieuze cirkels in uw voorwaarden?
@pjgelder
Om wat voor abonnement gaat het? - Er zijn verschillen tussen de productvoorwaarden.

Voor de * Voordeel en * Vrij abonnementen:
5.2 Een Abonnement voor onbepaalde tijd kan gedurende het eerste Abonnementsjaar niet worden opgezegd. Als het eerste Abonnementsjaar is verstreken, heeft u het recht het Abonnement voor onbepaalde tijd maandelijks op ieder moment op te zeggen, steeds met ingang van dezelfde dag van de maand als de dag waarop uw Abonnement is gestart. Naast deze vereiste opzegging eindigt het Abonnement niet eerder dan het moment waarop u het Abonnement op een door Trans Link Systems B.V erkend apparaat elektronisch heeft verwijderd van de OV-chipkaart (Deactiveren). Pas na het elektronisch verwijderen vervalt uw verplichting tot betaling en/of kan sprake zijn van terugbetaling van (een deel) van de abonnementsgelden.
Het is een oud voordeelurenabonnement, zo één dat alleen in de ochtendspits niet geldt. Deactiveren van het abonnement van een verlopen kaart wil niet op een kaartautomaat, dus deze voorwaarde is onuitvoerbaar. Hoe moet het wel?
Het betreffende artikel voor het Voordeelurenabonnement is:

5.8 Tenzij NS uitdrukkelijk anders vermeld, bent u in geval van opzeg- ging (door u of NS) verplicht het Voordeelurenabonnement op een door Trans Link Systems B.V erkend apparaat elektronisch te verwijderen van de OV-chipkaart (Deactiveren) en eindigt het Voordeelurenabonnement niet eerder dan het moment waarop u dat gedaan heeft. In de periode waarin het Voor- deelurenabonnement nog niet is geëindigd, blijft uw betalings- verplichting oplopen.


Een verlopen kaart blokkeren zal niet gaan. Tenzij NS het abonnement zo wil opzeggen, vrees ik dat u eerst een duplicaat moet aanschaffen, om vervolgens het abonnement op te zeggen en van die nieuwe kaart te verwijderen. Een klein voordeel is dat het abonnement kennelijk nog loopt, dus dat de abonnementhouder de kosten voor de aanschaf van die nieuwe kaart bij NS kan declareren.
Ik heb even met PJGelder meegkeken.

Op 16.06.2016 sturen wij een e-mail ter aankondiging van de verlenging van het abonnement. Het gaat inderdaad om een Voordeelurenabonnement. Op diezelfde dag ontvangen wij een e-mail, met daarin:

"Omdat ik enige tijd geleden naar Amerika ben verhuisd, wil ik mijn Voordeelurenabonnement opzeggen. Ik heb hierover eerder contact opgenomen met de NS, maar kreeg het bericht dat ik eerst mijn OV chipkaart moest blokkeren en vervolgens opnieuw contact moest opnemen met de klantenservice. Nu is het zo dat mijn OV chipkaart verlopen is (sinds 13-02-2016), dus kan ik hem niet meer blokkeren. Ik neem aan dat het niet nodig is een verlopen OV chipkaart te blokkeren, dus graag wil ik u nogmaals vragen mijn voordeelurenabonnement te beeindigen. Ik ontvang graag per email een bevestiging."

Wij antwoordden dan:

"Graag reageer ik naar aanleiding van uw e-mail. U geeft aan dat u de kaart niet meer kunt blokkeren. Vervelend om te lezen. Helaas kan ik het abonnement niet eerder voor u beëindigen dan dat de OV-chipkaart geblokkeerd is. U kunt uw kaart blokkeren via de volgende link https://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/zelf-regelen/wat-te-doen-met-een-verlopen-kaart.htm."

Bovenstaande zijn de enige registraties horende bij het account van dit abonnement. Ook op naam van PJGelder zelf zie ik geen eerdere registratie van een klantcontact. Ook op naam van uw (ik vermoed) echtgenote vind ik geen eerder klantcontact. Ik kan dus niet achterhalen wat er is gezegd.

De kaart is reeds op 13.02.2016 verlopen. Als kaarthouder ben je zelf verantwoordelijk voor het tijdig laten vernieuwen van de kaart (of tijdig opzeggen van het abonnement). Zoals Pe_pe al correct citeert, geeft artikel 5.8 in de voorwaarden van het Voordeelurenabonnement expliciet aan dat het abonnement nog van de OV-chipkaart verwijderd dient te worden nadat er een opzegging is gedaan. Aangezien er geen informatie staat over het verlopen van de kaart, kan ik me voorstellen dat je in de veronderstelling was dat dit mogelijk niet tot problemen zou leiden. Uit je bericht maak ik echter op dat je überhaupt niet op de hoogte was van deze voorwaarde.

Als je naar www.ov-chipkaart.nl gaat, kun je meer lezen over hoe te handelen bij een verlopen kaart. Mogelijk had je deze informatie vóór 16 juni nog niet gezien. Op 16 juni geven we echter (opnieuw) aan dat blokkeren wel nodig is. Desondanks is de kaart tot op heden niet geblokkeerd. Wat is hier de reden van? Ik wil je vragen om de kaart alsnog te blokkeren. Twee dagen hierna mag je mij opnieuw een privébericht sturen. Ik zal de opzegging dan (zonder deactivatie) in orde maken.
Als je naar www.ov-chipkaart.nl gaat, kun je meer lezen over hoe te handelen bij een verlopen kaart. Mogelijk had je deze informatie vóór 16 juni nog niet gezien. Op 16 juni geven we echter (opnieuw) aan dat blokkeren wel nodig is. Desondanks is de kaart tot op heden niet geblokkeerd. Wat is hier de reden van? Ik wil je vragen om de kaart alsnog te blokkeren.

Ik vraag me af of het mogelijk is om een kaart die al verlopen is ook nog te blokkeren. Dat zou dan in feite in moeten houden dat de mogelijkheid wordt geblokkeerd om een duplicaat aan te vragen, wat In dit geval anders nog tot 13.02.2017 zou kunnen.
De kaart is nog niet geblokkeerd omdat dit online niet blijkt te lukken met een verlopen kaart. De informatie die mijn dochter vervolgens kreeg was, dat dit bij een OV-automaat moest gebeuren. Vandaar dat zij de kaart naar ons in Nederland heeft gestuurd om hem te blokkeren. Nu blijkt het ook bij een OV-automaat niet te kunnen. Dus het blokkeren is een zoektocht tussen kastjes en muren waar de voorlichters van TransLink en NS ons steeds op tegenstrijdige wijze naar verwijzen. Inmiddels weer twee tegenstrijdige adviezen bij TransLink gekregen, waarvan we nu de werking van het tweede afwachten: zij sturen een formulier dat wij moeten invullen, waarna zij de pas blokkeren. Het formulier moeten wij nog ontvangen. Zodra dit gelukt is, zullen wij dit melden aan Sivan NS zodat de opzegging van het abonnement in orde kan worden gemaakt.
Dank voor de hulp bij het ontwarren van de knopen in het systeem en de informatie zo ver.
Ik heb onze ICT-afdeling gevraagd het in orde te maken. Vanwege de verlopen kaart kan ik dat namelijk niet voor je doen. Zij gaan zorgen dat het abonnement wordt opgezegd per 5 juli 2016, zonder dat een deactivatie of blokkade nodig is. Zodra dit is gelukt, krijg je een e-mail ter bevestiging.
Hartelijk dank voor de inspanning. Kennelijk had je hetzelfde probleem als ik met de verlopen kaart. Maar de ICT afdeling kan een laagje dieper spitten. Ik wacht de e-mail af.
Sivan NS, Kan het zijn dat ik nog altijd wacht op een e-mail? Vandaag ontving ik t.b.v. mijn dochter een aanmaning voor de abonnementskosten, dus de beëindiging van het abonnement lijkt ofwel nog altijd niet gelukt of nog niet te zijn doorgedrongen tot de financiële administratie van NS reizigers.
Vandaag ontving ik t.b.v. mijn dochter een aanmaning voor de abonnementskosten

U kunt die maar beter betalen. Het geeft minder problemen om dat geld later weer terug te krijgen, dan wanneer NS de onterechte vordering doorstuurt naar een incassobureau. (Dat doen ze een stuk sneller dan e-mails beantwoorden.)
Goed dat je je weer meldt, Pjgelder.

Ik zie inderdaad dat het nog loopt, maar ik weet niet waarom het is misgegaan. Ik heb de gegevens als spoedje doorgezet naar onze specialisten, die dit zo snel mogelijk alsnog zullen oppakken. Ik hou het in de gaten en kom er op terug. Je hoeft van mij niet te betalen, ik zal zorgen dat ook dit geregeld wordt.
Ik zie dat jouw abonnement inmiddels is beëindigd, Pjgelder!

Reageer