verlopen van keuzedagen

• 21 november 2020
  • 14 reacties
  • 391 Bekeken

Las gisteren in de krant toevallig over het verlopen van de keuzedagen. Ook ik voel me gedupeerd. Heb me braaf aan de richtlijnen gehouden , ben geduldig gebleven en heb er op vertrouwd dat de codes automatisch verlengd zouden worden als reizen nog steeds afgeraden werd. Ik heb nog 5 codes en zou nu tegen mijn gevoel in en risicolopend en brengend elke week een reis moeten verzinnen. Niks keuzevrijheid dus.

Naar mijn idee kost het de NS niks om de codes te verlengen, verliezen ze daarentegen wel heel veel goodwill en vrijwel zeker een hoop trouwe klanten, waaronder ikzelf.

NS waardeer het volgzame, raadzame gedrag van ouderen en draai het ontstane negatieve, klantonvriendelijke beeld weer om

14 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@DurskeOV ombudsman heeft al aangegeven dat NS in de periode dat er alleen noodzakelijk gereisd mocht worden abonnementhouders die toen niet gereisd hebben tegemoet gekomen zou moeten worden. NS is dat niet van plan. Daarom goed dat u een klacht wilt indienen bij de OV ombudsman.

@TamzinNS adviseerde om Keuzedagenabonnementen niet op te zeggen omdat deze vanaf eind 2020 niet meer nieuw af te sluiten was.

Dat is dan nog steeds je eigen keuze. 

Reputatie 7
Badge +3

@DurskeOV ombudsman heeft al aangegeven dat NS in de periode dat er alleen noodzakelijk gereisd mocht worden abonnementhouders die toen niet gereisd hebben tegemoet gekomen zou moeten worden. NS is dat niet van plan. Daarom goed dat u een klacht wilt indienen bij de OV ombudsman.

@TamzinNS adviseerde om Keuzedagenabonnementen niet op te zeggen omdat deze vanaf eind 2020 niet meer nieuw af te sluiten was.

Ik heb mijn klacht doorgestuurd naar de OV ombudsman. Hopelijk kan hij namens alle gedupeerden druk uitoefenen op de NS

Reputatie 7
Badge +3

Ook ik ben het er niet mee eens dat de keuzedagen vervallen per 1 januari 2021.

Mag ik jullie er aan herinneren dat er vanuit de overheid geadviseerd wordt dat ouderen zoveel mogelijk thuis moeten blijven, En geen drukte op te zoeken.  Wij hebben ons daar braaf aan gehouden en worden daar nu voor gestraft. Zonder compensatie zoals bij vliegtickets, restaurantbonnen, saunabonnen enz. Die worden verlengd of men krijgt een voucher. Wij hebben hier wel voor betaald en er geen gebruik van kunnen maken. Dit geldt voor duizenden mensen. Kan dit zomaar???? Onbegrijpelijk!!!!

Ook voor u geldt: u hebt er zelf voor gekozen om uw abonnement niet beëindigen. Veel andere senioren (zoals ik) hebben dat wel gedaan en dan heb je geen kosten meer. 

Reputatie 7
Badge +3

Kunnen reacties inhoudelijk over mijn topic gaan aub. Dringend Beroep op NS om geldighgeid van keuzedagen te verlengen

Zal niet gebeuren aangezien u er zelf voor gekozen hebt om uw abonnement niet te beëindigen. Als u niet meer durft te reizen moet u uw abonnement opzeggen. 

Ook ik ben het er niet mee eens dat de keuzedagen vervallen per 1 januari 2021.

Mag ik jullie er aan herinneren dat er vanuit de overheid geadviseerd wordt dat ouderen zoveel mogelijk thuis moeten blijven, En geen drukte op te zoeken.  Wij hebben ons daar braaf aan gehouden en worden daar nu voor gestraft. Zonder compensatie zoals bij vliegtickets, restaurantbonnen, saunabonnen enz. Die worden verlengd of men krijgt een voucher. Wij hebben hier wel voor betaald en er geen gebruik van kunnen maken. Dit geldt voor duizenden mensen. Kan dit zomaar???? Onbegrijpelijk!!!!

Kunnen reacties inhoudelijk over mijn topic gaan aub. Dringend Beroep op NS om geldighgeid van keuzedagen te verlengen

Reputatie 7

Wat is er nu wel 100% veilig in deze wereld. Je kan ook te panisch doen. Dat is m.i. geen leven.

Te goede hygiëne is ook niet veilig omdat je afweersysteem dan verzwakt.

In het verkeer vallen jaarlijks meer doden dan in het ov. Mijden die auto dus.  

Reputatie 7
Badge +3

@mrfreeze mag ik jou er op attenderen dat er een mondkapjesplicht in het OV is en een dringend advies om een mondkapje te dragen op stations.

Dat mag, maar is enigszins onnodig, aangezien je dat al in vrijwel elk topic doet :wink: Daarnaast staat dat ook helemaal niet ter discussie.

Ik heb niet gezegd dat ik mij onveilig voel, ik geef aan dat het reizen met de trein voor ouderen en kwetsbaren niet zo veilig is als hier in de community en op Social media wordt gepretendeerd. 

Je gebruikt het als argument waardoor NS veilig reizen niet kan garanderen. Dan vind je het dus blijkbaar onveilig.

Tegen mensen met keuzedagen die niet gereisd hebben wordt steeds gezegd dat ze makkelijk hadden kunnen reizen omdat het veilig is. Zolang mensen zich niet aan maatregelen houden, kun je niet 100% zeggen dat OV veilig is. De meesten houden zich wel aan de maatregelen, maar degenen die dat niet in OV doen, zullen dat ook elders niet altijd doen. 

Het zal nooit 100% veilig zijn. Er kan ook iemand met een andere besmettelijke ziekte zitten. Er kan ook een wissel verkeerd staan, waardoor de trein ontspoort, er kan ook een verward persoon zitten die je opeens aanvalt. Leven is niet 100% veilig. Op de weg kun je ook aangereden worden door mensen die zich niet aan de regels houden. Blijf je daarom maar altijd thuis? Nee, leven zit vol risico's. Tuurlijk moet je die tot een minimum proberen te beperken, maar er zullen altijd mensen zijn die zich niet aan regels houden, overal en dus ook in het OV.

Reputatie 7
Badge +3

Sorry hoor, MoDe, maar je kunt ook overdrijven. Ik snap best dat je bezorgd bent, maar als je je al onveilig voelt als je op het perron gepasseerd wordt door iemand zonder mondkapje, dan kun je inderdaad maar beter het OV mijden de komende jaren.

@mrfreeze mag ik jou er op attenderen dat er een mondkapjesplicht in het OV is en een dringend advies om een mondkapje te dragen op stations. Daarnaast moet nog steeds zoveel mogelijk1,5 m afstand genomen worden. Een mondkapje vervangt de 1,5 m niet.

Ik heb niet gezegd dat ik mij onveilig voel, ik geef aan dat het reizen met de trein voor ouderen en kwetsbaren niet zo veilig is als hier in de community en op Social media wordt gepretendeerd. 

Tegen mensen met keuzedagen die niet gereisd hebben wordt steeds gezegd dat ze makkelijk hadden kunnen reizen omdat het veilig is. Zolang mensen zich niet aan maatregelen houden, kun je niet 100% zeggen dat OV veilig is. De meesten houden zich wel aan de maatregelen, maar degenen die dat niet in OV doen, zullen dat ook elders niet altijd doen. 

Badge +3

Off topic.. dit is natuurlijk wél schandalig https://twitter.com/Anti4uswaanzin/status/1330210464492564480

Gelukkig krijgen NS en een andere ‘reageerder’ al bijna meer likes dan de wappies zelf..

Ik hoop dat ze zo'n gruwelijk pak slaag krijgen van de ME... Dat word toch onderhand eens tijd of niet? Dit is toch echt bewust mensen in gevaar brengen!?🤬

Badge +3

Sorry hoor, MoDe, maar je kunt ook overdrijven. Als je je al onveilig voelt als je op het perron gepasseerd wordt door iemand zonder mondkapje, dan kun je inderdaad maar beter het OV mijden de komende jaren.

Mjah, de coronamelder app geeft ook alleen maar signalen als je langer dan 15 minuten in de buurt bent geweest bij iemand die later besmet blijkt te zijn.

Dus bezoek aan supermarkt e.d. is relatief ongevaarlijk, zelfs al lopen daar besmette personen rond (al dan niet met mondkapje, per 1 dec verplicht).

Met wat handhygiëne en zoveel mogelijk 1,5 meter afstand houden kom je een heel eind. Mondkapje effect is minimaal, want als iemand dan naast je komt zitten hoesten en proesten tijdens een lange reis dan loop je natuurlijk risico.

De coronamelder app is dus wel handig (als iedereen die gebruikt), maar als ik de vastgelegde checks in die app nakijk zie ik ook ‘meldingen’ van mijn boven/beneden/naaste buren (geen idee van wie natuurlijk, maar gezien het tijdstip), en moet ik me laten testen als er later daar eentje van besmet blijkt te zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Sorry hoor, MoDe, maar je kunt ook overdrijven. Ik snap best dat je bezorgd bent, maar als je je al onveilig voelt als je op het perron gepasseerd wordt door iemand zonder mondkapje, dan kun je inderdaad maar beter het OV mijden de komende jaren.

Reputatie 7
Badge +3

Het kost NS inderdaad niets om.keuxedagen te verlengen.

Reizen moet beperkt worden en daarbij is het gewoon niet veilig genoeg voor ouderen om met de trein te reizen. Gisteren voor het eerst sinds begin maart een stukje met de trein gegaan. Om te ondervinden of het echt wel zo veilig is als mensen hier in de community beweren. Nou nee. Overwegend jongeren, waarvan op de heenweg een het kapje ergens onder haar neus had hangen terwijl zij vlakbij ouderen zat. Geen conducteur gezien. Kapje gaat bij de meesten ook gelijk af na uitstappen, ook al houdt niet iedereen genoeg afstand. Was overigens niet druk. Terug rond half 5 was stuk drukker. 2 conducteurs die buiten op perron onderling geen afstand hielden en geen mondkapje ophadden. Geen controle. Na uitstappen zie ik ineens een jongere kapje omhoog trekken omdat conducteur na sluiten deuren de coupé inkeek. Wachten op aansluiting. Ik sta zelf met mondkapje op, maar wordt onder de overkapping verschillende keren op nog geen meter gepasseerd door veelal jongeren zonder mondkapje of mondkapje op de kin. Ruimte genoeg om op zeker 2 meter afstand te passeren. In de trein (1 stop) meisje naast de deur waar ik wil uitstappen met kapje half op. Geen conducteur gezien. 4 treinritjes geen controle, diverse mensen die kapje niet helemaal op hebben. Conclusie: (kwetsbare) ouderen doen er goed aan om trein te mijden, omdat NS nog steeds niet veilig reizen kan garanderen. NS zal toch iets moeten verzinnen om ouderen tegemoet te komen als zij hen als klant willen houden.

NB. Ik ben zelf al bijna 40 jaar abonnementhouder.

Reageer