beantwoord

Vermelding 65-plusprijs tijdens bestelprocedure abonnement?

• 21 maart 2014
  • 8 reacties
  • 698 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Op de webpagina van Dal Vrij staan ook 65-plus prijzen, maar als je klikt op "Koop nu" staat er prominent de volle prijs en niets over 65-pluskorting. Ik vermoed dat voor een 65-plusser de juiste prijs aan het einde van de bestelprocedure tevoorschijn komt, na invullen van je geboortedatum, maar tussentijds krijg je toch het idee dat je in de verkeerde bestelprocedure zit. Kan de 65-plusprijs hier niet bij vermeld worden?
icon

Beste antwoord door Ramon NS 22 maart 2014, 09:42

Dag Dennis,

Het klopt inderdaad dat reizigers die 65+ zijn korting krijgen op enkele abonnementen. De korting voor 65+ staat rechts bovenin - in het gele vlak - vermeld op de algemene pagina van het abonnement . Het is juist dat indien je op de knop 'Koop nu' klikt je niet direct de prijs voor 65+ ziet. Op de derde pagina in het bestelproces dient de (toekomstige) abonnementhouder zijn of haar geboortedatum in te vullen. Het systeem herkent automatisch indien een klant 65+ is en zo in aanmerking komt voor een gereduceerd tarief. Op de volgende pagina 'overzicht' ziet de klant dit tarief staan. Daar het systeem voor het invullen van de geboortedatum niet kan weten dat de persoon in aanmerking komt voor een gereduceerd tarief is het helaas onmogelijk dit eerder in de bestelprocedure te vermelden.

Groet Ramon
Bekijk origineel

8 reacties

Dag Dennis,

Het klopt inderdaad dat reizigers die 65+ zijn korting krijgen op enkele abonnementen. De korting voor 65+ staat rechts bovenin - in het gele vlak - vermeld op de algemene pagina van het abonnement . Het is juist dat indien je op de knop 'Koop nu' klikt je niet direct de prijs voor 65+ ziet. Op de derde pagina in het bestelproces dient de (toekomstige) abonnementhouder zijn of haar geboortedatum in te vullen. Het systeem herkent automatisch indien een klant 65+ is en zo in aanmerking komt voor een gereduceerd tarief. Op de volgende pagina 'overzicht' ziet de klant dit tarief staan. Daar het systeem voor het invullen van de geboortedatum niet kan weten dat de persoon in aanmerking komt voor een gereduceerd tarief is het helaas onmogelijk dit eerder in de bestelprocedure te vermelden.

Groet Ramon
Reputatie 6
Badge +2
Dag Ramon,

Bedankt voor de toelichting. Voor mezelf is dat voldoende, maar als suggestie voor verbetering van het bestelproces, ten behoeve van anderen, het volgende. Als een prijs van een parameter afhangt (in dit geval leeftijd) dan is het zonder meer vermelden van één van de mogelijke prijzen verwarrend, en maar half correct. Het is ook geen zeldzame uitzondering dat iemand 65 jaar of ouder is.

In iedere stap in het bestelproces lijk je te moeten bevestigen dat je akkoord gaat met de vermelde prijs, terwijl die prijs juist helemaal niet de bedoeling is. Je moet allerlei persoonlijke gegevens opgeven voordat je de werkelijke prijs bevestigd ziet. Dit kan afschrikken wegens het risico dat je aan een te hoge prijs vastzit.

Mogelijke oplossingen:

- Onder "€ 99 per maand" vermelden "65 +: € 42 per maand".

of:

- De geboortedatum wordt in een eerder stadium gevraagd, zodat eerder de correcte prijs verschijnt.

Groet, Dennis.
Dag Dennis, je suggestie is zeker bruikbaar hartelijk dank hiervoor. Ik zal dit doorgeven aan de ontwikkelaars van de website. Het is overigens zo dat indien de abonnementhouder al in het bezit is van een persoonlijke OV-chipkaart de prijs al wordt getoond indien het kaartnummer is ingevoerd. Nogmaals dank voor je suggestie! Groet, Ramon
Reputatie 6
Badge +2
Het is overigens zo dat indien de abonnementhouder al in het bezit is van een persoonlijke OV-chipkaart de prijs al wordt getoond indien het kaartnummer is ingevoerd.
201805 6 9:15 prijsvermeldinginbestelprocedure
Als je op het moment van aanvraag nog 64 bent is ook de ingangsdatum van belang, maar die wordt zelfs nog later gevraagd dan de gegevens van de kaarthouder. Wordt de aangegeven prijs dan alsnog verlaagd in dat stadium van de bestelprocedure als je 65 bent op de ingangsdatum?
Reputatie 7
Badge +4
De seniorenprijs verschijnt pas als je daadwerkelijk 65 bent, na het invoeren van het nummer van je persoonlijke ov-chipkaart. Lastig, want mijn jaarlijkse vervaldatum is 2 dagen voor mijn verjaardag en verlengen is dan tegen het normale tarief. Ik vind daar wel een truc voor, maar voor de meeste senioren is dat niet voor de hand liggend. Het betreft hier toch al een groep die wat meer moeite heeft met de digitale samenleving.
Het zou zo moeten zijn dat als je een aanvraag doet voor na je 65e verjaardag, terwijl je dus nog 64 bent, NS het seniorentarief zou moeten geven. Het is van belang voor Weekendvrij en Dalvrij. Deze abonnementen zouden ook automatisch moeten worden bijgesteld naar het seniorentarief per eerste maandelijkse vervaldatum na de 65e verjaardag.

Als je een nieuwe persoonlijke chipkaart bij je Dalvrij wilt, moet het ook zo aan te vragen zijn dat die meteen op die verjaardag in kan gaan.

De leeftijdscontrole moet zijn hoe oud de aanvrager is op de ingangsdatum en niet op dit moment. Daar zit het euvel ook. Het geeft me een boel onnodig gedoe.

Ik moet een trukendoos gebruiken omdat mijn Dalvrij twee dagen voor deze verjaardag vervalt. De korting per maand is natuurlijk te hoog om te laten lopen, we zijn niet helemaal gek. 😉
Reputatie 6
Badge +2
201805 6 10:53 65plus
Je kan dan dus opzeggen en met 2 dagen onderbreking een nieuw abonnement nemen. Je kan dan niet gebruikmaken van het aanbod van een gratis OV-chipkaart bij bestellen via de site (omdat dat langer duurt dan twee dagen). Maar misschien kan je dat wel telefonisch regelen als je nog 64 bent?
Reputatie 7
Badge +4
Ik zeg het huidige Dalvrij op, zet mijn Dalvoordeel, dat direct na mijn verjaardag verloopt om in Dalvrij. Die vervaldatum is niet toevallig, je kent me op dat punt. 😉 Dan heb ik de korting en hou de mogelijkheid per maand op te zeggen. Klantenservice is er overigens niet onredelijk in, ze kunnen een aantekening maken, maar het moet nu eenmaal passen in hun adminstratieve mogelijkheden. Die aantekening is ook gemaakt
Omdat Dalvrij wel een middagspits kent en de keuzedag niet, is het handig een paar keuzedagen te hebben als je veel lange afstanden reist.

Dennis, jij bent een van de mensen met een grote kennis van zaken hier en als jij er een vraag over moet stellen, dan komt de gemiddelde senior er zeker niet uit.

Ik denk dat men het beste een nieuwe aanvraag kan doen na de verjaardag, dan wel het abonnement op een lege chipkaart zetten, waarbij Dalvrij via Internet meteen in kan gaan. Op het forum zou ik dat advies geven.

Ik vraag me af of de prijs tijdens de hele bestelprocedure vermeld moet worden. Doe dat pas als de prijs definitief is, want het geeft verwarring. Ook bij mensen die voor 29 euro een Dalvoordeel willen kopen en steeds 50 euro zien staan. Het kost nog geld ook, omdat ik denk dat mensen daardoor vroegtijdig het bestelproces afbreken.
Een duidelijke suggestie, ik weet alleen niet wat de technische of wettelijke aspecten hierachter zijn. Ik zal het doorspelen, maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat dit makkelijk aangepast kan worden.

Mocht je in een situatie zitten die Thom hierboven beschrijft, raad ik aan even contact op te nemen met de klantenservice. Bij dit soort rare uitzonderingen denken we graag mee.

Reageer