beantwoord

verplicht/opgedrongen van weekend-abonnement naar FLEX

• 12 december 2019
  • 9 reacties
  • 218 Bekeken

Ik neem al jaren een weekend-abonnement af en denk er niet over om dat te veranderen. Maar NS stuurt mij een NOREPLY bericht , zonder uitleg, dat ik in 2020 met fikse prijsstijging naar een FLEX ga!  Zo ga je niet met je klanten om, ik heb hier niet om gevraagd en ga hier absoluut niet mee akkoord! Kijk ik op Mijn NS staat er verder niets gewijzigd; wat is er aan de hand bij jullie?? Medewerkers die denken grappig te zijn? 

icon

Beste antwoord door Mark NS 12 december 2019, 13:19

Hoi Loes Arnhem, welkom op de NS Community. 

Ik denk dat er de nodige verwarring is ontstaan met betrekking tot de nieuwe tarieven. Het Dal Voordeel abonnement zal stapsgewijs iets duurder worden, namelijk in 2020 € 56,00 en vanaf 1 januari 2021 € 60,00. Het Voordeelurenabonnement zal in prijs omlaag gaan naar € 60,00. Wanneer je twaalf maanden NS Flex Dal Voordeel hebt, betaal je ook € 60,00. De prijzen van deze drie abonnementen worden dus met elkaar gelijk getrokken. Van een prijsverhoging bij Weekend Vrij is, los van een mogelijke inflatiecorrectie per 1 januari 2020, geen sprake. Indien er een inflatiecorrectie zal plaatsvinden, zal dat gaan om een prijsverhoging van hooguit enkele euro's, niet € 16,00 per maand. 

Wel zullen bijna alle klassieke abonnementen in het laatste kwartaal van 2020 worden overgezet op de NS Flex variant. Je blijft dezelfde voordelen houden die je nu ook hebt. Het belangrijkste verschil is dat je nu op saldo reist en met NS Flex op rekening gaat reizen. Wel ben je flexibeler om het abonnement bijvoorbeeld een maand te pauzeren wanneer je op vakantie gaat, of om het abonnement iets gerichter samen te stellen op basis van je reisbehoefte. Je kunt het Weekend Vrij abonnement namelijk uitbreiden met verschillende add-ons, waaronder de dalurenkorting en de upgrade naar de 1e klas. 

Je kunt je huidige abonnement niet behouden in de huidige vorm, maar ik hoop je in ieder geval gerust te hebben gesteld over de prijs en de voorwaarden. 

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7

https://community.ns.nl/abonnementen-2/abonnementen-update-61370
https://nieuws.ns.nl/ns-maakt-abonnementen-flexibel-40-middagspitskorting-vervalt-in-2021/

Normaal gezien zal een Flex abonnement net zo duur zijn als een klassiek abonnement. Er kan een beetje verschil inzitten, omdat een Flex abonnement maandelijks kan worden stopgezet.

Op dit moment is een klassiek Weekend Vrij abonnement €34,- (met 40% korting daluren)
Een NS FLEX Weekend vrij abonnement is €32,- (zonder 40% korting daluren) of €35,- (met 40% korting daluren)

Elk jaar is er een prijsstijging op 1 januari als gevolg van inflatie etc.

Nee. Ik betaal nu 40 eur per maand voor een weekend-ab, al sinds 2014 ofzo.  En nu wordt dat 56 eur. Nee, ga ik niet mee akkoord en wil ik niet! Hoe regel ik dat ik mijn oude abonnement behoudt?   Daarnaast hoor ik van niet één Flex-er dat het in zijn voordeel werkt en dat je zelf alles na moet kijken; nog eens een nee.  Ik wil mijn weekend-ab houden zoals die is. Hoe regel ik dat? 

Reputatie 7

Dan denk ik dat er ergens verkeerde informatie staat. Een weekend vrij flex abonnement + 1e klas + 40% korting in de daluren kost op dit moment €41,-

Dit scheelt wel €1 euro per maand, maar geen €16. 

Op de pagina die ik u link staat overigens ook dit: 
NS Flex-abonnementen Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Voordeel worden € 1,- per maand goedkoper, waardoor het prijsverschil met reizen op saldo-abonnementen vervalt.

Weekend vrij klassiek gaat verdwijnen en die is niet meer te houden. Het is dan ofwel naar Flex, ofwel het contract beëindigen. 

Badge

Hoi Loes Arnhem, welkom op de NS Community. 

Ik denk dat er de nodige verwarring is ontstaan met betrekking tot de nieuwe tarieven. Het Dal Voordeel abonnement zal stapsgewijs iets duurder worden, namelijk in 2020 € 56,00 en vanaf 1 januari 2021 € 60,00. Het Voordeelurenabonnement zal in prijs omlaag gaan naar € 60,00. Wanneer je twaalf maanden NS Flex Dal Voordeel hebt, betaal je ook € 60,00. De prijzen van deze drie abonnementen worden dus met elkaar gelijk getrokken. Van een prijsverhoging bij Weekend Vrij is, los van een mogelijke inflatiecorrectie per 1 januari 2020, geen sprake. Indien er een inflatiecorrectie zal plaatsvinden, zal dat gaan om een prijsverhoging van hooguit enkele euro's, niet € 16,00 per maand. 

Wel zullen bijna alle klassieke abonnementen in het laatste kwartaal van 2020 worden overgezet op de NS Flex variant. Je blijft dezelfde voordelen houden die je nu ook hebt. Het belangrijkste verschil is dat je nu op saldo reist en met NS Flex op rekening gaat reizen. Wel ben je flexibeler om het abonnement bijvoorbeeld een maand te pauzeren wanneer je op vakantie gaat, of om het abonnement iets gerichter samen te stellen op basis van je reisbehoefte. Je kunt het Weekend Vrij abonnement namelijk uitbreiden met verschillende add-ons, waaronder de dalurenkorting en de upgrade naar de 1e klas. 

Je kunt je huidige abonnement niet behouden in de huidige vorm, maar ik hoop je in ieder geval gerust te hebben gesteld over de prijs en de voorwaarden. 

Oke. Dan is mijn vraag bij deze; ik reis elk weekend heel veel en soms wel voor 40 eur per weekend. Hoe kan een Flex-ab dan in mijn voordeel werken als ik op saldo moet reizen? of blijven de regels voor een weekend-ab dan inderdaad gewoon gelden zoals ze zijn? de verwarring zit hem nu dus daar in; geldigheid weekend-ab vs ‘op saldo’ in het weekend...

Reputatie 7
Badge +3

De geldigheid blijft zoals die is. Je reist nu met Weekend Vrij in het weekend vrij en dat blijft zo. Het verschil zit het in het reizen in de periode dat je niet vrij reist (de doordeweekse dagen), nu reis je daarmee op saldo met 40% korting tijdens de daluren en voltarief in de spits, met Flex reis je dan op rekening en hiervoor ontvang je eens per maand een rekening samen met het abonnementsgeld.  Dat reizen op rekening is dan ook voor bus/tram/metro. Je hoeft dan geen saldo meer te laden op de OV-chipkaart, alles wordt berekend via een maandelijkse factuur.

Ook is het bij Flex Weekend Vrij mogelijk om alleen in de weekenden vrij te reizen zonder daarbij de 40% dalurenkorting op weekdagen te hebben, is dan een paar euro goedkoper. Wil je wel gebruik maken van de 40% korting op weekdagen dan kan dat ook. Flex Weekend Vrij zonder die 40% daluren korting op weekdagen kost nu €32, met die korting op weekdagen is het €35 (2e klas prijzen). 

Badge

Aan de geldigheid van het Weekend Vrij veranderd niks. Je kunt voor een vast bedrag per maand vanaf vrijdag 18:30 uur tot maandagochtend 04:00 uur onbeperkt vrij reizen met de trein. Op dit moment kost NS Flex Weekend Vrij met daluren korting en de upgrade naar de eerste klas € 41,00, maar dit prijsverschil komt te vervallen in 2020. De belangrijkste verandering die voor jou gaat gelden, is dat je niet langer op saldo reist, maar op rekening met het volledige OV. Reizen met de trein in het weekend met de trein worden dan niet in rekening gebracht, maar enkel reizen met bus, tram en metro en gemaakte reizen op doordeweekse dagen. 

Badge +3

Oke. Dan is mijn vraag bij deze; ik reis elk weekend heel veel en soms wel voor 40 eur per weekend. 

Als je voor 40 euro per weekend (op saldo) reist dan heb je waarschijnlijk geen 1e klas Weekend Vrij (€40 per maand) maar een klassiek Dal Voordeel (op saldo).

Dat kost nu per jaar €52 en gaat inderdaad zoals in de mail staat per 2020 naar €56 en in 2021 naar €60 (hetzelfde als de Flex variant van €5 per maand dus).

Als je al jaren €40 per jaar voor je abonnement betaalt, dan heb je blijkbaar een kortingsregeling (65+?) of is het een bijabonnement omdat een ander gezinslid ook zo’n abonnement (of een duurder abonnement) heeft.

Hoe dat zich gaat verhouden met Flex (bijabonnementen niet mogelijk, er komen gezinsabonnementen) zal de tijd leren. Tot 2021 kan je gewoon je huidige abonnement behouden.

Reputatie 7
Badge +3

Nogal verwarrend allemaal zo, TS heeft het over eerst 40 eur per maand voor een weekend-abonnement.  Dan denk ik aan Weekend Vrij 1e klas, dat kost nu €40 per maand.

Maar later is het weer elk weekend heel veel reizen en soms wel voor 40 euro per weekend. Dan zou het op saldo gaat dus geen vrij reizen met een Weekend Vrij abonnement maar wellicht wat Robert aangeeft een Dal Voordeel waarbij je naast de reiskosten met 40% korting ook nog de jaarlijkse abonnementskosten moet reken. Dus totaal uiteindelijk meer dan €40 per maand.

Als TS echt elk weekend reist voor dit bedrag dan is een Weekend Vrij van €40 per maand veel goedkoper dan elk weekend met korting te reizen. Zelf als je in die weekends maar voor €20 per weekend reist is dat nog zeker €80 per maand plus de kosten van het abonnement.

Weekend Vrij wordt per 2021 NS Flex Weekend Vrij, daar is geen keuze in. Maar Dal Voordeel blijft naast de Flex variant wel bestaan als klassiek abonnement en dan kan men zelf de keuze maken of met wel of niet naar Flex overstapt.

Ik raad TS dus aan eens goed te kijken welk abonnement zij nu heeft.

Reageer