beantwoord

Verplicht Uit- en In-checken terwijl je op doorreis bent met daarbij ook dus verplichte extra kosten

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Gisteren ben ik er achtergekomen dat als je via Muiderpoort reist je verplicht bent om Uit en In te checken, daar waar je op andere stations gewoon naar het andere spoor loopt kan dat hier helaas niet. Op zich is dit geen probleem maar wat het rare is, is dat de NS dit dan registreert als 2 losse ritten en je dus behoorlijk duurder uit bent dan wanneer het 1 rit zou zijn, in mijn geval €8,70 i.p.v. €5,40, toch een verschil van €3,30 per keer!

Waarom kan de NS dit niet registreren als 1 reis, net als bij de bus? zo moeilijk zou dat toch niet moeten zijn. Hoeveel mensen zouden er op deze manier te veel betalen voor hun rit zonder dat ze het door hebben.

Overigens wordt het te veel betaalde bedrag wel gewoon zonder probleem terug gestort maar alleen als je er om vraagt, en eigenlijk is het zonde van je tijd om dit elke keer te doen.
icon

Beste antwoord door Laura B. NS 11 juli 2016, 20:13

Welkom op het NS Serviceforum, Ricky!

Dit is al een veelbesproken onderwerp en ik begrijp ook dat je hier wat meer over wil weten. Als eerst wil ik je adviseren eens te kijken op Overstap met tussentijds in- en uitchecken en het volgende topic: Tussentijds uit- en inchecken op Amsterdam Muiderpoort. Per 1 september gaat dit inderdaad veranderen, en dat kan zowel positief als negatief uitpakken voor sommige reizigers, zie van Rit naar Reis voor meer informatie.
Bekijk origineel

10 reacties

NS was zich voor het sluiten van de poortjes bewust van deze situatie, maar heeft er in al haar wijsheid voor gekozen om deze beslissing toch door te zetten met het gevolg dat een groep reizigers tijdenlang gedupeerd wordt door de onhandige plaatsing van de poortjes.
Per 1 september gaat men dit "oplossen" door voortaan een andere groep reizigers te veel te laten betalen.

Meer informatie is te vinden in de volgende topics:
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/tussentijds-uit-inchecken-op-amsterdam-muiderpoort-12810
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/gevolgen-rit-naar-reis-22994
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/zijn-de-gevolgen-de-invoering-eerste-check-bepaalt-tariefmiv-1-september-2016-25144
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/rit-naar-reis-voorkom-ik-straks-veel-betaal-25194
Reputatie 4

Per 1 september gaat men dit "oplossen" door voortaan een andere groep reizigers te veel te laten betalen.

De regeling ide per 1 september wordt ingevoerd is volkomen redelijk.

Behalve voor mensen met Altijd Voordeel, Dal Vrij, Weekend Vrij en Traject Vrij.
Ik kom zelf uit de IT en snap al die "oplossingen" niet helemaal, waarom niet gewoon de reis registreren als een doorreis, bij de bus werkt het ook zo toch. Ze zien alle ritten van je, ze weten tot op de seconde nauwkeurig wanneer en waar je In- of Uit-checked dus hoe moeilijk kan het zijn dat als ze zien dat je binnen een paar minuten op dit station weer In-checked op het andere spoor om dit als doorreis te registreren. Dat zou heel veel tijd en ergernissen schelen denk ik.
@Ricky

Dat is wat ze gaan doen. Het probleem is dat mensen die net voor het eind van de spits vertrekken vaak na de spits expres uit en weer inchecken om verder te reizen tegen daltarief. Dat wordt met deze 'oplossing' onmogelijk gemaakt.

Behalve voor mensen met Altijd Voordeel, Dal Vrij, Weekend Vrij en Traject Vrij.

Mensen met Dal Vrij en Weekend Vrij kunnen gebruik maken van vervoerbewijzen tegen vol tarief naast de OV-chipkaart waarop hun abonnement staat en betalen dan niet extra. Dat lukt niet altijd met abonnementen met drie verschillende tariefklassen: Altijd Voordeel, Traject Vrij en de Studentenreisproducten.
Welkom op het NS Serviceforum, Ricky!

Dit is al een veelbesproken onderwerp en ik begrijp ook dat je hier wat meer over wil weten. Als eerst wil ik je adviseren eens te kijken op Overstap met tussentijds in- en uitchecken en het volgende topic: Tussentijds uit- en inchecken op Amsterdam Muiderpoort. Per 1 september gaat dit inderdaad veranderen, en dat kan zowel positief als negatief uitpakken voor sommige reizigers, zie van Rit naar Reis voor meer informatie.
Per 1 september gaat dit inderdaad veranderen, en dat kan zowel positief als negatief uitpakken voor sommige reizigers, zie van Rit naar Reis voor meer informatie.

Dat is al een eerlijker antwoord dan tot nu toe werd gegeven door je collega's, maar dan blijft de grote vraag waarom NS er wederom voor kiest een groep reizigers te veel te laten betalen voor hun reizen zonder deze mensen een fatsoenlijk alternatief te bieden en waarom NS wederom adviezen van de consumentenorganisaties om deze situatie te voorkomen naast zich neerlegt.
Reputatie 3
Badge
(...)maar dan blijft de grote vraag waarom NS er wederom voor kiest een groep reizigers te veel te laten betalen voor hun reizen zonder deze mensen een fatsoenlijk alternatief te bieden en waarom NS wederom adviezen van de consumentenorganisaties om deze situatie te voorkomen naast zich neerlegt.

Het punt is dat NS dat niet als een probleem ziet. De door NS bedachte regel is: de tijd van eerste incheck is bepalend voor het tarief. In die logica is het consequent dat tussentijds uit- en inchecken niet leidt tot een tariefsverandering. Dat het klantonvriendelijk is, is natuurlijk weer een heel ander verhaal.
De door NS bedachte regel is: de tijd van eerste incheck is bepalend voor het tarief.

De eerste incheck bij NS dan. Als je van vervoerder wisselt, wisselen ze wel het tarief. Consequent ...

Er moeten maar snel op meer stations andere vervoerders komen, dan kun je tenminste uitchecken bij NS, inchecken bij de andere vervoerder, weer uitchecken bij de andere vervoerder en weer inchecken bij NS om tegen daltarief verder te reizen. (Als die truc werkt tenminste.)
Die luxe heb ik helaas niet op de stations van mijn traject, dus als de NS niet met een alternatief komt heb ik de keuze tussen:
1. "vergeten" in te checken op mijn afgekochte traject, zodat ik dit in de daluren alsnog kan doen op het eindstation van mijn afgekochte traject waar ik mijn reis vervolg
2. In 40 procent van de gevallen waarin ik, inmiddels in de daluren, verder reis dan mijn afgekochte traject "vergeten" uit te checken

Allebei verre van ideaal, maar ik vertik het om de volle mep te gaan betalen voor een deeltraject dat ik geheel in de daluren afleg en dat door NS nota bene als afzonderlijke reis in rekening wordt gebracht.

Reageer