beantwoord

Verschil in prijs tussen aankondiging verlenging en website

• 10 december 2015
  • 10 reacties
  • 188 Bekeken

Beste NS-staff,

Tijdje geleden heb ik een aankondigingsmail gekregen van de NS met de volgende info:

"U heeft het volgende doorlopende abonnement bij NS:
Abonnement en klasse: Altijd Vrij, 2e klas
Betaalwijze: Maandelijks
Prijs hoofdabonnement: € 318,00 per maand

Verlenging van uw doorlopende NS-abonnement
Uw NS-abonnement wordt verlengd op 4 januari 2016.
Het volgende abonnementsjaar loopt van 5 januari 2016 tot 4 januari 2017 en de prijs van uw abonnement zal worden:
Betaalwijze: Maandelijks
Prijs hoofdabonnement: € 332,00 per maand"

Nu staat er op de website dat een Altijd Vrij-abbo 325 euro per maand is. Waar ligt de prijs verhoging aan? Omdat het nieuwe jaar aanbreekt? Hoe vaak worden de prijzen verhoogd, want het is nog geen jaar geleden dat ik deze abbo aanvroeg en het toen nog 318 euro per maand was... Betekent het dus dat als ik nu mijn abbo zou opzeggen en meteen opnieuw een nieuwe Altijd Vrij-abbo zou aanvragen, deze voor 325 euro per maand krijg? Dat betekent namelijk dat ik 84 euro per jaar bespaar... Ik hoor graag van jullie.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 10 december 2015, 14:33

Hoi Sheilla, en welkom op het forum!

Ik kan me deze verwarring goed voorstellen. Momenteel kost het Altijd Vrij inderdaad € 325.00 per maand. Volgend jaar geldt er voor sommige van onze producten een prijsverhoging. Reizigers met een abonnement waarvan de prijs stijgt, zullen bij de verlenging van het abonnement dus te maken hebben met iets hogere abonnementskosten. Vanaf 2016 zal deze prijs ook zichtbaar zijn op onze website.

De tariefwijzigingen zijn gebaseerd op de verwachte inflatie van 2016 (1,2%). Daarnaast stijgt de gebruiksvergoeding die NS betaalt aan spoorbeheerder ProRail voor het gebruik van het spoor. In 2016 rekent NS een deel van de stijging van gebruiksvergoeding door in de tarieven.

Wat je verder zegt over je abonnement opzeggen, klopt. Je zou je abonnement nu kunnen opzeggen per 03-01-2015, en dit jaar nog een nieuw abonnement (met een nieuwe kaart) kunnen bestellen voor de huidige prijs. Dan zul je pas over een jaar te maken krijgen met de prijsverhoging van 7 euro per maand.
Bekijk origineel

10 reacties

Hoi Sheilla, en welkom op het forum!

Ik kan me deze verwarring goed voorstellen. Momenteel kost het Altijd Vrij inderdaad € 325.00 per maand. Volgend jaar geldt er voor sommige van onze producten een prijsverhoging. Reizigers met een abonnement waarvan de prijs stijgt, zullen bij de verlenging van het abonnement dus te maken hebben met iets hogere abonnementskosten. Vanaf 2016 zal deze prijs ook zichtbaar zijn op onze website.

De tariefwijzigingen zijn gebaseerd op de verwachte inflatie van 2016 (1,2%). Daarnaast stijgt de gebruiksvergoeding die NS betaalt aan spoorbeheerder ProRail voor het gebruik van het spoor. In 2016 rekent NS een deel van de stijging van gebruiksvergoeding door in de tarieven.

Wat je verder zegt over je abonnement opzeggen, klopt. Je zou je abonnement nu kunnen opzeggen per 03-01-2015, en dit jaar nog een nieuw abonnement (met een nieuwe kaart) kunnen bestellen voor de huidige prijs. Dan zul je pas over een jaar te maken krijgen met de prijsverhoging van 7 euro per maand.
Ik vind dit een nogal merkwaardige gang van zaken.
Als bij het bestellen van een abonnement de besteldatum leidend is voor het bepalen van de prijs en dus niet de ingangsdatum, dan zou ik verwachten dat hetzelfde geldt voor het verlengen van een abonnement. Aangezien op het moment dat de verlenging door NS in gang is gezet het tarief van € 325,00 geldt, lijkt het me niet meer dan logisch dat dat tarief in rekening wordt gebracht.
Hi Sivan,

Dank voor je snelle reactie 🙂 Hoezo trouwens een nieuwe kaart? Omdat ik nog de oude abbo er dan op heb zitten (mijn kaart is nog t/m 2017 geldig) of omdat er nieuwe kaarten komen? Wat is eigenlijk de nieuwe prijs voor een kaart? En hoelang duurt het trouwens voor je een nieuwe kaart binnen krijgt? Geldt dit trouwens ook voor een NS business card als die nieuw wordt aangevraagd of heeft deze een langere tijd voordat je deze ontvangt?
Hoi Sheilla! Omdat je abonnement nog loopt wanneer je een nieuwe bestelling doet in 2015, krijg je een foutmelding, aangezien er al een doorlopend abonnement op je kaart staat. Dit kun je niet met elkaar combineren, vandaar. Die nieuwe kaart is overigens gratis 🙂. Het duurt uiterlijk een week voordat je de kaart in huis hebt.

Bij de NS Business Card geldt een andere bestelwerkwijze, dit loopt via Zakelijk. Op http://www.ns.nl/zakelijk/ns-business-card kun je hier meer over vinden. Mocht je vraag er niet tussen staan, dan hoor ik dat graag.
Ik vind dit een nogal merkwaardige gang van zaken.
Als bij het bestellen van een abonnement de besteldatum leidend is voor het bepalen van de prijs en dus niet de ingangsdatum, dan zou ik verwachten dat hetzelfde geldt voor het verlengen van een abonnement. Aangezien op het moment dat de verlenging door NS in gang is gezet het tarief van € 325,00 geldt, lijkt het me niet meer dan logisch dat dat tarief in rekening wordt gebracht.

Ik dacht dus precies hetzelfde... Of op zijn minst een uitleg voor de prijsverhoging bij de aankondiging...
Sheila, ben ik met je eens. We hadden je inderdaad informatie hierover kunnen sturen. In SPOOR staat wel informatie over de prijsstijging van o.a. het Altijd Vrij. Ik zal onze pricing manager even vragen op welke wijze er gecommuniceerd wordt, en of dit eventueel aangescherpt kan worden.
Thanks, Sivan!
De beste wensen nog allemaal (vandaag is de laatste dag dat het mag)!

Even ter info: Ik heb mijn nieuwe Altijd Vrij abbo gewoon op mijn oude kaart kunnen krijgen. De NS-infolijn vertelde mij dat het wel kon, toen ik de reden vertelde waarom ik mijn oude Altijd Vrij abbo wou opzeggen. Je kan je oude abbo opzeggen voordat deze komt te vervallen en een nieuwe abbo aanvragen, allemaal op je oude kaart. Als je je oude abbo wil gebruiken tot de geldigheidsdatum, moet je de nieuwe abbo pas op je oude kaart zetten na de geldigheidsdatum van de oude abbo. Dus in mijn geval was mijn abbo geldig t/m 4 januari en heb ik in december deze al opgezegd en een nieuwe aangevraagd (ipv verlengen). En op 5 januari heb ik de nieuwe abbo op dezelfde kaart gezet.

Ik wou mijn oude kaart graag houden, omdat ik automatisch waarderen etc. erop had zitten en geen zin had om dat weer af te moeten zeggen en op de nieuwe kaart te moeten zetten enz. Plus vind ik dat ik een hele leuke pasfoto erop heb zitten 😛
Ha Sheilla. Goed om te horen dat dit zo is opgelost, en thanks voor je terugkoppeling!
Het bovenstaande is mij niet duidelijk. Ook ik betaalde in 2015 318 euro pm en de ns geeft aan nu 332 euro p/m af te schrijven: een prijsstijging van maar liefst 7,55%!. 7,55%!

Reageer