beantwoord

Verschil kosten Voordeelurenabonnement en Dal Voordeel

• 13 maart 2015
  • 11 reacties
  • 2691 Bekeken

Ik heb al jaren een voordeelurenkaart. Ik krijg bericht dat het weer verlengd wordt. Kosten € 61,30. Als ik op de site kijk betaal je € 50,- voor een voordeelurenabonnement. Ik snap dat is een lokkertje om nieuwe klanten te trekken. Wel is het vreemd dat je meer mag betalen als je vaste klant bent.
icon

Beste antwoord door Pe_pe 13 maart 2015, 19:35

Dat is een ander abonnement. U hebt gezien de prijs een Voordeelurenabonnement. Daarmee hebt u ook onder meer in de middagspits en in juli en augustus de hele dag recht op korting. Voordeelurenabonnementen zijn niet meer nieuw te koop. Bij het 'vervangende' Dal Voordeel moet men ook tijdens de middagspits de volle mep betalen. Enige voordelen van dat abonnement zijn die iets lagere jaarprijs en dat je er vóór 6:30 in de ochtend kortingstarief betaalt. De meeste reizigers halen die 11,30 per jaar er met gemak uit, maar u kunt natuurlijk desgewenst overstappen.
Bekijk origineel

11 reacties

Sinds 1 januari 2012 kostte de kaart 60 euro (daarvoor 55 euro). Daar is in bijna vier jaar dus 1,30 bij gekomen. Dat is minder dan de verhoging wegens inflatie.
Precies, Macca. Het zit hem in de productvoorwaarden.
Die 13 euro komt niet daardoor, NS wil liever dat mensen overstappen op een Dal Voordeel Abonnement en bieden die goedkoper aan dan een VDU, ook omdat je bij een VDU meer korting krijgt, omdat je dan ook korting krijgt in de avondspits.

Simpelweg verschillende voorwaarden dus,
Reputatie 1
Badge
U rekent verkeerd. Het nieuwe DVdl is uiteraard lager in de markt gezet bij introductie. Dat betekent dus dat de nu 13 eur verschil niet enkel door de inflatie is verklaard, slechts iets van 2,30. Toen het nog te koop was was het 60 eur/jaar (of 59-is al weer 5-6 jaar geleden inmiddels). In feite is zelfs dat VDU nog onder de CPB-prijsinflatieindex gebleven. Sommige mensen zien overal spoken-ook ten onrechte.
WEL wordt het nieuwe DVdl vrij vaak voor een lagere intro-prijs van 29/eur per jaar aangeboden-ook nu- en verklaren veel mensen die dan met de echte prijs van 50 eur geconfronteerd worden bij verlenging, dat NS er wel wat van af wil doen als je maar belt+flink klaagt.
(als je het oude VDU nog hebt, dan kan je dus in juli+aug de hele dag met 40% korting reizen en is inmiddels dat Trajektvrij dan duurder als steeds met korting reizen).
Kort samengevat: de NS blijft de prijs opvoeren omdat ze het mogen (in bepaalde mate). Het lijkt me bovendien erg stug dat de 13 euro meerprijs door de 1,4% 'voorgestelde prijsinflatie' komt in enkele jaren, heeft iemand hier een berekening van of heeft de NS gewoon vrij spel hierin?

Bevalt het niet, zeg het maar op of ga naar het abonnement met nog slechtere voorwaarden. Enigszins bedenkelijk.
Badge +3
NS is gerechtigd de abonnementsprijzen jaarlijks te verhogen met een percentage dat onder meer afhangt van de hoogte van de inflatie. De prijsverhogingen van het Voordeelurenabonnement zijn dan ook toegestaan. Meer informatie over de achterliggende redenen van de prijsverhogingen van aanstaand jaar leest u in deze adviesaanvraag van NS.

Het Voordeelurenabonnement heeft duidelijk gunstigere voorwaarden dan Dal Voordeel, want u mag ermee met korting in de middagspits reizen en in juli, augustus en de week tussen Kerst en Nieuw de hele dag met korting reizen. Het lijkt me daarom niet onredelijk dat NS dit abonnement duurder maakt dan Dal Voordeel. Dat het prijsverschil steeds groter wordt om reizigers te verleiden over te stappen, lijkt me ook begrijpelijk.

Persoonlijk lijkt die 13 euro me een koopje, en had ik een Voordeelurenabonnement gehad dan zou ik het ook nog wel behouden hebben als het prijsverschil dubbel zo groot was. Maar als u ontevreden bent met de prijs van het Voordeelurenabonnement, dan staat het u vrij om over te stappen naar Dal Voordeel.

Overigens staan de voorwaarden het NS zelfs toe alle Voordeelabonnementen op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van, naar ik meen, drie maanden. Dat NS dat tot nu toe niet gedaan heeft, komt mijns inziens door het grote aantal reizigers dat nog zo'n abonnement heeft: zo'n actie zou leiden tot behoorlijke negatieve publiciteit. Maar ik verwacht dat over een aantal jaren, als het aantal houders van dit abonnement drastisch is afgenomen, dit alsnog zal gebeuren. Zoiets zagen we al bij het jaartrajectabonnement: houders daarvan moesten verplicht over naar Traject Vrij met ongunstigere kortingsuren. Als het aantal jaartrajecthouders niet rond de 40.000 had gelegen, maar in dezelfde orde van grootte had gelegen als bij het Voordeelurenabonnement, waarmee nog 60 procent van de abonnementhouders reist, dan denk ik dat NS zich daar niet aan gewaagd had. Maar vanwege het kleine aantal reizigers bleef de ophef beperkt.
Wordt onder dezelfde aangehaalde noemer van voordelen dit voordeelurenabonnement elk jaar met zoveel euro verhoogd (nu al 13 euro hoger dan de reguliere prijs), terwijl het 'normaal' aangeboden product gewoon 50,- euro per jaar kan blijven kosten?

Dat lijkt me niet helemaal zuivere koek, zo druk je op onnatuurlijke wijze dit product weg voor langbetalende klanten. Ik ben erg benieuwd naar de randvoorwaarden die de Reizigersbond heeft kunnen stellen met betrekking tot deze verhogingen.
Reputatie 7
Badge +4
Tja Isk: Ik heb indertijd meteen weekendvrij genomen maar moest dan het vdu inleveren. De belangenbehartigers van de reizigers kregen het kort daarna voor elkaar dat je het vdu op een aparte kaart mocht behouden en ik voelde me toen onrechtvaardig behandeld. Het was niet terug te draaien terwijl mensen die na me weekendvrij kochten, dit gewoon wel konden doen.

Het leven gaat verder maar ik had het VDU graag behouden vanwege de gunstige regeling in juli, augustus en december. Maar ach, als senior met keuzedagen en dalvoordeel mag ik gewoon reizen in de middagspits, dus toe dan maar weer. Ik zou er wat voor over hebben om als vaste klant zo behandeld te worden als tinekegulpen 😉
Reputatie 3
Badge
Nou tinekegulpen ik zou graag met u ruilen en een VDU bezitten en dat tientje zou ik met genoegen betalen. Als ik u was, zou ik het niet opzeggen, want dan kunt u het niet meer kopen. Verder verwijs ik naar het antwoord van Pepe

Hier nog zo een. Heb een tijdje geleden mijn VDU opgegeven omdat ik een Jaartrajectkaart kreeg die recht gaf op dezelfde korting. Dat vond ik toen heel sympathiek van NS. Nu heb ik Traject Vrij, en kan ik niet meer terug naar VDU, dus ben ik in de middagspits mijn korting kwijt. Ik denk dat ik, met mijn reisgedrag, in één jaar met mijn reizen in de middagspits wel drie of vier jaar aan overbodige VDU's zou terugverdienen.

Maar ik vrees dat we ons er gewoon bij moeten neerleggen dat het ook in de middag druk is in de treinen, en dat op enige termijn dus die hele VDU zal worden afgeschaft en niemand meer korting heeft in de middagspits. Tot die tijd: koester uw VDU.
Reputatie 7
Badge +4
Nou tinekegulpen ik zou graag met u ruilen en een VDU bezitten en dat tientje zou ik met genoegen betalen. Als ik u was, zou ik het niet opzeggen, want dan kunt u het niet meer kopen. Verder verwijs ik naar het antwoord van Pepe
Dat is een ander abonnement. U hebt gezien de prijs een Voordeelurenabonnement. Daarmee hebt u ook onder meer in de middagspits en in juli en augustus de hele dag recht op korting. Voordeelurenabonnementen zijn niet meer nieuw te koop. Bij het 'vervangende' Dal Voordeel moet men ook tijdens de middagspits de volle mep betalen. Enige voordelen van dat abonnement zijn die iets lagere jaarprijs en dat je er vóór 6:30 in de ochtend kortingstarief betaalt. De meeste reizigers halen die 11,30 per jaar er met gemak uit, maar u kunt natuurlijk desgewenst overstappen.

Reageer