beantwoord

verschil VD en Daluren abo

• 12 oktober 2020
  • 3 reacties
  • 128 Bekeken

Ik heb nog een voordeelurenabonnement - als ik dat verleng kost me dat 67 euro, terwijl ik er v.a. 2021 hetzelfde voor krijg als bij een dalurenabonnement, wat maar 12 x 5 euro kost. Waarom zou ik het dan verlengen?

icon

Beste antwoord door Sanne NS 12 oktober 2020, 21:43

Goedenavond Jacob Tulp en welkom op de NS Community!

Goed dat je het even na komt vragen! Allereerst wil ik je aangeven dat het abonnement wat jij zojuist aangeeft, gaat over een NS Flex Dal Voordeel abonnement dat inderdaad € 5 euro kost. Wij hebben hier ook nog een reguliere variant van die dit jaar nog € 56 euro en vanaf 2021 € 60 euro kost. Het verschil tussen beide is dat je met het NS Flex over gaat naar reizen op rekening en als je het reguliere Dal Voordeel blijft gebruiken dit heel erg lijkt op wat je op dit moment al hebt. Het Voordeelurenabonnement gaat om die reden vanaf 2021 ook naar de prijs van € 60 euro. Mocht je meer willen weten over deze NS Flex variant, dan kan je er hier meer over lezen. 

Bekijk origineel

3 reacties

Goedenavond Jacob Tulp en welkom op de NS Community!

Goed dat je het even na komt vragen! Allereerst wil ik je aangeven dat het abonnement wat jij zojuist aangeeft, gaat over een NS Flex Dal Voordeel abonnement dat inderdaad € 5 euro kost. Wij hebben hier ook nog een reguliere variant van die dit jaar nog € 56 euro en vanaf 2021 € 60 euro kost. Het verschil tussen beide is dat je met het NS Flex over gaat naar reizen op rekening en als je het reguliere Dal Voordeel blijft gebruiken dit heel erg lijkt op wat je op dit moment al hebt. Het Voordeelurenabonnement gaat om die reden vanaf 2021 ook naar de prijs van € 60 euro. Mocht je meer willen weten over deze NS Flex variant, dan kan je er hier meer over lezen. 

Badge +3

Het aanhouden van VDU is per 2021 eigenlijk hetzelfde als Dal Voordeel op saldo (€60 per jaar).

Wat er het meeste verandert is dat je bij doordeweeks inchecken tussen 16:05 en 18:25 geen 40% korting meer krijgt, en nog iets met RailPlus en zo, dat in België en Frankrijk al langer afgeschaft is.

Keuzedagen blijven bestaan (kan ook bij Dal Voordeel, zonder Flex) maar zijn per 2021 niet meer geldig bij inchecken in de middagspits. Omdat die normaal gesproken op je ov-chipkaart staan krijg je dan géén korting meer.

Maar als je bijv. om 15:59 (tot 16:04 zelfs) incheckt voor een trein van 16:25 is dat geen enkel probleem.

Hecht je dus waarde aan een VDU (en die keuzedagen!) dan zeg het liever niet op. Tenzij je vanaf nu tot eind 2020 nog wat wilt besparen wegens niet reizen, en dan vóór 2021 opnieuw aanvragen (Dal Voordeel op saldo, VDU lukt vanaf aug 2011 al niet meer).

https://www.ns.nl/ns-abonnementen/dal-voordeel en dan kies op Saldo voor 60+ Keuzedagen erbij. Maar per 2021 is dat dus niet meer mogelijk.

Reputatie 7
Badge +3

dag Jacob, het ligt helemaal aan jouw reisgedrag en leeftijd welk abonnement het beste bij jou past. Als je denkt tot het einde van het jaar niet meer te reizen en je hebt geen keuzedagen, dan kun je het beste nu VDU nu opzeggen. De enige meerwaarde van VDU is dat je tot 1-1-2021 korting krijgt in de middagspits en tussen kerst en oud&nieuw de hele dag met korting kunt reizen.Vanaf 1-1-2021 zijn de voorwaarden van VDU het zelfde als van Dal Voordeel.

Denk je nog de reizen tot het einde van het jaar verleng dan. Vanaf 1-1-2021 zou je voor VDU €60 betalen. Ik heb begrepen dat als VDU eind 2020.verlengd zou worden je voor een deel gecompenseerd zou worden en bij verlenging eind november 11/12 deel van €7 terug zou krijgen.

Wil je VDU toch opzeggen dan heb je de volgende mogelijkheden: geen abonnement, Dal voordeel met reizen op saldo (€56 in 2020 - €60 in 2021), Flex Dal voordeel met reizen op rekening  (€5 per maand, na 1 maand te wijzigen naar ander Flex abonnement).

Keuzedagenabonnementen voor 60+ (icm reizen op saldo VDU of Dal Voordeel) afgesloten tot eind 2020 kunnen in 2021 verlengd worden. Vanaf 2021 kunnen er geen nieuwe keuzedagenabonnementen meer afgesloten worden.

Reageer