beantwoord

Verschillen tussen Valys passen en NS dalurenkaart 1e klasse

Hallo,

Korte introductie:
  • We (man en vrouw) zijn sinds kort begonnen met recreatief reizen per trein.
  • We hebben inmiddels 2 stuks NS-dalurenkaarten om 1e klasse te kunnen reizen.
  • M'n vrouw heeft inmiddels een Valys-kaart met Valys-Vrij.
  • We hebben via Valys ook een NS Business card + OV begeleiderspas aangevraagd.
We hebben al heel veel zitten lezen op het Internet, op de site van Valys en op de site + FaceBook van de NS, maar we hebben nog steeds veel vragen.

Aanvullende info:
  • We hebben ook al een aantal vragen aan Valys gesteld, maar daar reageert men pas na enkele dagen op een email. Dat schiet niet echt op.
  • Omdat een NS conducteur ons een boete op kan leggen als we de reis niet goed boeken, ben ik dit topic bewust op een NS-forum gestart.
icon

Beste antwoord door Miriam NS 2 juli 2018, 13:44

Het is een lastige situatie en het lijkt mij goed om na de reactie van Valys even te kijken wat we het beste met de abonnementen kunnen doen. Het is zonde als dit dubbelop is. Je kunt hiervoor ook altijd even contact opnemen met mijn collega's via Facebook of Twitter.
Bekijk origineel

19 reacties

Vervolg:
We hebben nog zoveel vragen dat het praktisch niet te doen is om ze hier allemaal op te sommen, dus ik begin gewoon.

We willen graag 1e klasse reizen, maar daarover is men bij Valys nogal onduidelijk.
Is het mogelijk om de Valys NS Business card om te zetten naar een Dalurenkaart (Dat kost enkele Euro's per maand) en naar 1e klasse?

Alvast bedankt.
Badge +3
Welkom bij de NS Community!

Ik ken de details van Valys niet, maar bij afgekocht reisrecht (u reist gratis) kunt u een upgrade naar 1e klas voor €5 (weekend), €6 (daluren op werkdagen) of €15 (werkdagen in de spits) kopen via een kaartautomaat.

Reist u op saldo (zoals bij Dal Voordeel) dan kunt u ook bij een automaat aangeven dat u die dag 1e klas wilt reizen.

Zie deze pagina voor details, en specifiek voor een Business Card deze pagina.
@Robert B
Bedankt voor de info. In de beide linkjes zie ik helaas niet staan of je een soort '1e klasse dagkaartje' krijgt bij de NS Business Card. In dat geval krijgt Valys dat niet eens te zien en verkeren zij in de veronderstelling dat we per 2e klasse reizen.

Maar hier komen gelijk al de onduidelijkheden naar boven, namelijk dat Valys kennelijk alleen de reis per 2e klasse toestaat..
Verder weet ik ook niet of de reiskosten van de NS Business Card rechtstreeks van onze rekening worden afgeschreven of dat Valys daar ook nog tussen zit. In het laatste geval zou Valys misschien extra kosten in rekening kunnen brengen wegens oneigenlijk gebruik ofzo.

Als voorbeeld:
Als we van onze woonplaats naar Zandvoort zou willen reizen:

Op de site van Valys staat:
Uw reis komt in aanmerking voor Valys
Deze reis is 26 zones en kunt u bij Valys boeken. De kosten voor deze reis bedragen € 26,20 voor de pashouder en 1 gratis begeleider. Hier is het taxivervoer dus bij inbegrepen.
Dit is dus enkele reis, maar je zit dan niet aan daluren vast. Wel 2e klasse.

Op de site van 9292 staat:
(Als we gebruik zouden maken van onze 'reguliere' NS-Dalurenkaarten:
Enkele reis 1e klasse kost 21,40 Euro tijdens daluren per persoon.

Het zou natuurlijk mooi zijn als we met Valys passen (In werkelijkheid dus NS Business Card en OV begeleiderspas + Valys-kaart voor de taxi) met bijbetaling toch nog 1e klasse zouden kunnen reizen. Misschien extra korting tijdens daluren.

Op de site van Valys staat bij Valys Vrij daarover wel iets te lezen, maar ik vind het niet helemaal duidelijk of de kaart van Valys Vrij daarin voorziet: '... Dat kan met Valys Vrij...'
Vaak krijgen wij de vraag of ook met een OV-Kortingkaart gereisd kan worden. Dat kan met Valys Vrij, maar als u met een eigen kortingkaart reist, dan vervalt de gratis reis van een begeleider. U dient dan zelf te zorgen voor een OV-Begeleiderskaart.

Ik weet dat ik in bovenstaand verhaal 2 dingen door elkaar haal, namelijk reizen per 1e of 2e klasse en dalurenvoordeel.

We willen het liefst 1e klasse reizen per trein. Vooral de stiltecoupés in de Koplopertreinen zijn ons heel goed bevallen.
Het zou natuurlijk mooi zijn als we via Valys ook nog eens extra korting voor de daluren zouden kunnen krijgen.
(Ons bent zuunig) 😛
Reputatie 7
Badge +3
Ik denk dat u het beste een OV-begeleiderspas kunt aanvragen bij de NS en voor uw vrouw een dal-voordeel 1e klas. Degene met de OV-begeleiderspas (dat kan iedereen zijn die samen met uw vrouw reist) reist gratis in alle OV. Degene die begeleidt wordt (uw vrouw) betaalt wel voor de reis. Voor aanvullend taxivervoer kan uw Valys-pas gebruikt worden.
@MoDe
Bedankt voor je reactie. Klinkt op zich heel logisch. Maar...

Ik herhaal het citaat van de site van Valys nog ff, als dat mag:
Vaak krijgen wij de vraag of ook met een OV-Kortingkaart gereisd kan worden. Dat kan met Valys Vrij, maar als u met een eigen kortingkaart reist, dan vervalt de gratis reis van een begeleider. U dient dan zelf te zorgen voor een OV-Begeleiderskaart.

Ff resumeren uit m'n openingspost:
  • We hebben beiden al NS-Dalurenkaarten 1e klasse
  • De NS Business card + OV begeleiderspas zijn aangevraagd.
Ik neem aan dat we geen 2 verschillende OV begeleiderspassen hoeven hebben. Klopt dit?

Blijft alleen nog de issue open dat het reizen met Valys geldig is over minstens 5 zones. Dan zouden we de reis zodanig dienen te plannen dat we minstens 25 kilometer met de taxi dienen te reizen.
Of het laatste gedeelte van de treinreis met de Valys treinpas (De NS Business card), maar dat is dan weer 2e klasse.

Dit is dus het gepuzzel wat ik bedoelde 😉
Hallo TomF, welkom op onze Community!

Het is inderdaad een hele puzzel als ik het zo lees. Ik heb even navraag gedaan bij mijn collega's van de zakelijke afdeling en zij gaan er vanuit dat Valys de gemaakte kosten zal doorberekenen. Begrijp ik het goed dat jullie naast de Businesskaarten ook nog de Dal Voordeel abonnementen op een consumentenkaart hebben? In dat geval wordt het wel een beetje dubbelop. Ik ben overigens ook erg nieuwsgierig naar de reactie van Valys.
@Miriam NS
Bedankt voor het uitzoeken en het navragen bij collega's.

Het klopt op zich dat we nu dingen 'dubbelop' zitten doen qua kaarten.
Maar bij ons is het als volgt gegaan:
  • We wilden graag eens een dagje naar Zandvoort. Ff lekker naar de zee. Met de auto is dat nogal een gedoe qua reizen en parkeren. Met de trein niet, omdat het strand dichtbij het station ligt.
  • Maar we wilden liever niet 2e klasse reizen
  • Daarom die NS-Dalurenkaarten, ingesteld op 1e klasse, zodat we met die 40% dalurenkorting toch nog relatief voordelig zouden kunnen reizen. De kaarten waren onlangs in de aanbieding voor 29 Euro voor het eerste abonnementsjaar.
  • Maar toch is zo'n dagje treinen per 1e klasse in de daluren niet echt goedkoop, dus dachten we weer aan zo'n Valys-kaart (Die heeft m'n vrouw al eens eerder gehad, maar die is destijds nooit gebruikt)
  • We hebben inmiddels weer een Valys-kaart, maar die is alleen geldig voor een taxi. Voor treinreizen via Valys hebben we dus die NS Business card + OV begeleiderspas nodig (Die zijn aangevraagd en die krijgen we binnenkort thuisgestuurd)
Verder:
Het is ook gemakkelijker dat de reiskosten van de NS Businesscard laten worden afgeschreven. We hoeven dus niet aan de saldi op de NS Dalurenkaarten te denken.

Maar Valys kent ook een maximum kilometerbudget van 600 reiskilometers per jaar, dus het wordt achteraf een beetje puzzelen wat voor ons de beste/voordeligste keuze is qua kaarten.

In een eerste reactie schreef Valys het volgende:
Met een NS Business Card reist u altijd 2e klasse

Ik heb daarna gevraagd of we de Card zelf om mochten zetten naar 1e klasse omdat je de kosten van de treinreis via Valys altijd helemaal zelf dient te betalen.
Ik zal de reactie van Valys hier posten.
Het is een lastige situatie en het lijkt mij goed om na de reactie van Valys even te kijken wat we het beste met de abonnementen kunnen doen. Het is zonde als dit dubbelop is. Je kunt hiervoor ook altijd even contact opnemen met mijn collega's via Facebook of Twitter.
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb geen ervaring met de Valys kaart, maar wel met een voordeelurenkaart in combinatie met begeleiderspas. Ik zou de daluren van uw vrouw aanhouden en per keer bekijken wat het gunstige uitvalt. Gezien het limiet aan het aantal km bij Valys, zou ook een aantal keren een reis met Dal voordeel/begeleiderspas gemaakt kunnen worden. Zeker als aanvullend vervoer niet nodig is of met bus/metro kan. De begeleider mag gewoon in de 1e klas mee als dal voordeel op 1e klas staat ingesteld.
@Miriam NS
Bedankt voor je reactie.

Ik had al eens contact opgenomen met de NS via Facebook, maar daar werd weer naar Valys zelf verwezen omdat Valys geen NS-product is.

We vinden het voor nu niet erg dat we dingen misschien dubbelop doen qua kaarten en abonnementen. We zijn pas sinds kort begonnen met recreatief reizen per trein. We hebben zo'n 20 jaar geleden voor het laatst met de trein gereisd, dus we moeten er weer helemaal in komen.
(Die toegangspoortjes op stations waren bijvoorbeeld helemaal nieuw voor ons)

Ook omdat een Valysreis minstens 5 zones dient te zijn (Zo'n 25 kilometer enkele reis) zullen we de NS-Dalurenkaarten blijven gebruiken voor de kortere treinreizen.
Dus het zal waarschijnlijk niet dubbelop gaan worden.

Het gaat me er voor nu meer om dat er voor ons nogal wat onduidelijkheden zijn. We willen natuurlijk geen boetes van de NS conducteur of problemen met Valys omdat we ons niet aan de voor ons onbekende/onduidelijke regels hebben gehouden.
@MoDe
Bedankt voor je reactie.

Maar dan komen we weer terug op de vraag hoe Valys omgaat met een reis waarbij een taxi wel heel handig is.
Het reizen met Valys is geldig over minstens 5 zones. Dan zouden we de reis zodanig dienen te plannen dat we minstens 25 kilometer met de taxi dienen te reizen.
Of het laatste gedeelte van de treinreis met de Valys treinpas (De NS Business card), maar dat is dan weer 2e klasse als Valys geen 1e klasse wil ondersteunen.
Maar toch ben ik dankzij jullie tips en aanbevelingen alweer een heel eind verder gekomen...

De combinatie van NS-Dalurenkaart en de OV-begeleiderskaart scheelt alweer de helft van de treinreiskosten.
Op de als voorbeeld genoemde treinreis per 1e klasse van onze woonplaats naar Zandvoort was dat dus al meer dan 42 Euro goedkoper geweest.
De reactie van Valys is binnen (Gaat nu wel heel vlot met de responsetijd. Complimentje voor Valys)

Helaas hebben wij momenteel niet de optie om de Valyspassen om te zetten naar eerste klas. Als u echter niet in het bezit bent van een Valys treinpas mag u wel zelf uw eigen kaartjes aankopen bij de optie Valys Vrij. Via deze wijze zou u wel gebruik kunnen maken van het eersteklas treinvervoer.

Binnenkort krijgen we dus die NS Business Card (en OV-begeleiderskaart). Dat zou betekenen dat we dan niet onze eigen treinkaartjes aan mogen kopen.

Het is en blijft voor mij allemaal wat wazig omdat Valys op de site consequent communiceert dat het gratis reizen van de begeleider vervalt als we dat wel zouden doen. Ik citeer nogmaals Valys:

Ik denk dat ik maar eens ga bellen met de Valys klantenservice. Anders blijf ik aan de gang.
Nog een laatste toevoeging als dat mag:
We zouden ook best eens een weekend naar Schiermonnikoog willen. Dan is reizen met Valys wel heel gemakkelijk vanwege die voordelige taxi voor 0,20 Euro per kilometer.

Voor zover ik weet, geldt voor Valys Vrij dat het maximum kilometerbudget alleen voor de taxireizen geldt. Niet voor de treinreizen.

Kortom? Ik denk als een Typische Nederlander: Hier kunnen we met enige handigheid flink besparen 😛
Ik zit het draadje nog eens rustig door te lezen.
Eigenlijk best opvallend dat Valys zo onduidelijk is over het reizen per 1e klasse, want er zullen ongetwijfeld meer mensen zijn voor wie het beter is om 1e klasse te reizen vanwege de extra beenruimte en de verstelbare stoelen in deze treincoupé's. Zeker als je uren achter elkaar in een trein zit.
Badge +3
Dit stukje is redelijk simpel lijkt me.

Als je dus Valys Vrij hebt, mag een begeleider gratis mee.

Maar ga je met een eigen (NS) kortingskaart reizen dan heeft de begeleider een eigen OV-begeleiderskaart nodig, en is de door Valys verstrekte pas niet geldig.

Aan een OV-begeleiderskaart zijn natuurlijk wel voorwaarden verbonden, zoals niet in staat zijn alleen te kunnen reizen wegens een ernstige lichamelijke of verstandelijke beperking of bijvoorbeeld dementie of epilepsie. Voor gezellig samen dagjes uit lijkt mij dit niet echt van toepassing. U of uw vrouw zal dus echt een forse beperking moeten hebben om in aanmerking te komen.

Maar als er al een Business Card mét begeleiderskaart onderweg is (Valys Vrij, 2e klas) dan kan daar zoals ik al aangaf een losse 1e klas upgrade dagkaart bij gekocht worden (€5 weekend, €6 buiten ochtendspits, €15 met spits). Die betaalt u dan uiteraard wel zelf. De begeleider mag mee in de klasse waarin u reist.

Dit is in het algemeen (met name bij grotere afstanden) goedkoper dan 1e klas op saldo reizen, zoals met Dal Voordeel, omdat de upgrade de hele dag geldig is, en 1e klas op saldo reizen (zelfs met korting) relatief duur.
@Robert B
Bedankt voor je reactie.

Maar hebben we dan 2 OV-begeleiderskaarten nodig?
Eentje voor als we met Valys reizen en eentje voor als we met de NS-Dalurenkaart reizen?

Overigens is Valys wel degelijk bedoeld voor sociaal-recreatieve uitstapjes buiten de eigen regio.
Verder lijkt het me niet verstandig om hier te gaan vermelden op welke gronden m'n vrouw die Valyspas(sen) toegekend heeft gekregen, maar van misbruik of oneigenlijk gebruik is zeer zeker geen sprake, mocht je dat enigszins geruststellen.
Badge +3
@Robert B

Bedankt voor je reactie.

Maar hebben we dan 2 OV-begeleiderskaarten nodig?
Eentje voor als we met Valys reizen en eentje voor als we met de NS-Dalurenkaart reizen?

Overigens is Valys wel degelijk bedoeld voor sociaal-recreatieve uitstapjes buiten de eigen regio.
Verder lijkt het me niet verstandig om hier te gaan vermelden op welke gronden m'n vrouw die Valyspas(sen) toegekend heeft gekregen, maar van misbruik of oneigenlijk gebruik is zeer zeker geen sprake, mocht je dat enigszins geruststellen.

Dat weet ik, want iIk werk voor een bedrijf dat ook Valys-achtig vervoer doet (o.a. Zonnebloem en andere recreatieve doeleinden en mobiliteits-oplossingen voor ouderen). De limiet van 600 km per jaar vrij te besteden is inderdaad voor taxi en niet voor OV. Daarvoor is er blijkbaar Valys Vrij (dagje naar Zandvoort e.d).

Ik geef alleen aan dat de voorwaarden van reizen met Valys (+ gratis begeleider) waarschijnlijk een stuk minder streng zijn dan die van NS. Zo zal een rolstoel normaal gesproken geen aanleiding zijn om een begeleiderskaart te verstrekken, omdat er zelfstandig mee gereisd kan worden en er zo nodig (gratis) assistentie op de perrons is. Las laatst wel van een begeleider die mee reisde omdat iemand absoluut niet zelfstandig naar het toilet kon, dus zoiets is in principe al voldoende voor het toestaan van een begeleider.

Als u enkel en alleen op de Dalurenkaart reist (en dan graag gratis een begeleider mee laat reizen) moet daarvoor een verklaring komen. Die worden meestal afgegeven door instanties zoals Argonaut e.d. of door de gemeente. Lukt dat niet, dan zult u beiden op uw Dalurenabonnement moeten reizen óf gebruik maken van de optie die Valys biedt (waar wel een begeleider mee mag, maar 1e klas blijkbaar niet vergoed wordt). Dan koop je de 1e klas upgrade er dus zelf bij.
Badge +3
@Robert B

Bedankt voor de info. In de beide linkjes zie ik helaas niet staan of je een soort '1e klasse dagkaartje' krijgt bij de NS Business Card. In dat geval krijgt Valys dat niet eens te zien en verkeren zij in de veronderstelling dat we per 2e klasse reizen.

(Ons bent zuunig) :þ

Lekker zo laten, dus óf zelf besluiten (en betalen) voor die 1e klas óf de factuur afwachten als het een Business Card achtige kaart is.

Reageer