beantwoord

Voor wie,hoe vaak & tot hoe lang geldt het tijdelijk correctietarief van €0,01(vergeten uitchecken)?

• 18 juni 2014
  • 7 reacties
  • 411 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Wanneer je vergeet binnen 6 uur uit te checken, kost dit je het instaptarief, door de NS ook wel correctietarief genoemd.
Nu las ik, dat er een actie is, dat dit correctietarief tijdelijk wordt gesteld op 1 cent. klopt dat?
icon

Beste antwoord door Dennis 18 juni 2014, 10:29

Instaptarief en correctietarief zijn niet hetzelfde. Correctietarief is een alternatief, bij reizen op rekening. Bij Traject Vrij (het enige product van NS op de consumentenmarkt met reizen op rekening) is het tijdelijk 1 cent:

als u niet heeft uitgecheckt, wordt een boete in de vorm van een correctietarief van € 10 in rekening gebracht. Om u nog even wat tijd te geven om te wennen aan het uitchecken, brengen we tijdelijk slechts € 0,01 euro in rekening. Die € 0,01 is noodzakelijk om de vergeten check uit wel op de factuur te kunnen tonen. Op die manier willen wij u erop te wijzen, dat u vergeten bent uit te checken.

Dit staat op www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/traject-vrij.html, verstopt achter "Ik ben vergeten uit te checken. Wat moet ik doen?".
Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Instaptarief en correctietarief zijn niet hetzelfde. Correctietarief is een alternatief, bij reizen op rekening. Bij Traject Vrij (het enige product van NS op de consumentenmarkt met reizen op rekening) is het tijdelijk 1 cent:

als u niet heeft uitgecheckt, wordt een boete in de vorm van een correctietarief van € 10 in rekening gebracht. Om u nog even wat tijd te geven om te wennen aan het uitchecken, brengen we tijdelijk slechts € 0,01 euro in rekening. Die € 0,01 is noodzakelijk om de vergeten check uit wel op de factuur te kunnen tonen. Op die manier willen wij u erop te wijzen, dat u vergeten bent uit te checken.

Dit staat op www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/traject-vrij.html, verstopt achter "Ik ben vergeten uit te checken. Wat moet ik doen?".
Beste Michiel, bedankt voor je vraag. Dennis heeft gelijk, het instaptarief en het correctietarief zjin niet het zelfde. Is het zo duidelijk? Om de vindbaarheid van dit topic te vergroten heb ik het topic verplaatst naar 'Abonnementen'.

Beste NS,

Ik heb een Traject Vrij gekocht voor de maand oktober 2014 voor het Traject Utrecht CS - Amstel. Ik heb in augustus en september 2014 ook al een Traject Vrij kaart gekocht voor hetzelfde traject. Ik ben vandaag, 7 oktober 2014, voor de tweede keer deze maand vergeten uit te checken. Geldt het correctietarief van EUR 0,01 nu nog wel of geldt dit inmiddels niet meer? Dat is nergens te vinden. De baliemedewerkers weten het ook allemaal niet.

Tweede vraag is eigenlijk meer een tip/opmerking: ik zou graag willen zien dat Traject Vrij gewoon in de automaat kan worden gekocht. Ik heb niet altijd de mogelijkheid om via internet een dergelijk abonnement te kopen. Dit hoort gewoon thuis in de automaat.

Dank en groet, Ben
Het correctietarief van € 0,01 geldt nog steeds voor Traject Vrij. (De reden dat ik dit weet is dat Mijn NS dit helaas ten onrechte na vrijwel elke rit toont, omdat slechts de helft van de in/uitcheckacties is verwerkt, dit terwijl die gegevens in de Reisplanner app wel aanwezig zijn en dat dus eveneens zouden kunnen (moeten?) worden getoond in Mijn NS).
De reden dat u Traject Vrij niet uit de automaat kunt halen, is dat u bij dit abonnement gedwongen wordt de NS te machtigen om geld van uw rekening te incasseren voor volgens hen gemaakte ritten buiten uw traject (waarbij de NS nog steeds geen inzicht kan of wil geven over de wijze waarop deze te incasseren bedragen worden berekend). Een dergelijke machtiging is niet te geven bij de automaat, daarom is dit abonnement, in tegenstelling tot de voorloper het maandtrajectabonnement, niet te koop in de automaat.
Reputatie 4
Badge
Traject Vrij kan niet in de automaat omdat bij Traject Vrij reizen met korting buiten het traject is toegevoegd aan het maandtrajectabonnement. Dit moet door de beperkte rekenkracht van de checkuit apparatuur via Reizen op rekening betaald worden en daar zijn dan weer een machtiging en contactgegevens voor nodig.
Welkom op ons forum fourfinger82. Ik sluit mij aan bij de reeds gegeven antwoorden. Het correctietarief is inderdaad nog steeds € 0,01, dit mede omdat de reisgegevens bij veel reizigers niet goed wordt weergegeven. De reden dat het Traject Vrij bij de kaartautomaat moet worden aangeschaft is dat er een machtiging moet worden afgegeven voor het reizen buiten je vaste traject. Dit is (nog) niet mogelijk via de kaartautomaat.
Veel dank voor jullie spoedige berichten. Het lijkt me dat de checkuit apparatuur dan sterkere rekenkracht moeten krijgen zodat ik die machtiging gewoon via de automaat kan geven. Ik weet uit eigen ervaring dat dergelijke ICT systemen prima zijn te bouwen. Wanneer voeren jullie dat in? Het woord "nog" van Ramon (moderator NS) doet vermoeden dat ik gelijk ga krijgen ;-)
Groet, Ben Amsterdam

Reageer