beantwoord

voordeeluren

• 22 June 2014
  • 9 reacties
  • 884 Bekeken

Als je een voordeeluren kaart hebt krijg je korting voor reizen na 09.00 uur. Stel dat de trein om 08.58 vertrekt en je hebt een reis met korting geboekt ben je dan strafbaar of kan je beter een half uur wachten. Die 2 minuten zijn voor 9 uur maar de rest van de 2 uur is erna. keestramper@zeelandnet.nl
icon

Beste antwoord door Thom 23 June 2014, 19:21

Bekijk origineel

9 reacties

De voordeeluren gaan bij een voordeelurenkabonnement pas om 9:00 uur in, iets wat onder de bezitters van een voordeelurenkaart inmiddels wel als bekend (je bezit dat ding immers al minimaal sinds 2011) mag worden geacht. Bij de nieuwe abonnementen is het toegestaan om vanaf 8:55 in te checken en vanaf dan met korting te reizen (maar niet met een papieren vervoerbewijs), maar met een voordeelurenabonnement mag dit dus niet. Als de conducteur het opmerkt, zul je opnieuw een plaatsbewijs moeten aanschaffen, met daarbij de wettelijke verhoging van 35 euro.
NS stelt dat je vanaf 08:55 mag inchecken om met korting te mogen reizen.
Doe het nou niet om 08:54:59, want dan betaal je vol tarief.
Strikt genomen mag je met het (oude) voordeelurenabonnement (niet meer leverbaar sinds juli 2011, maar nog wel te verlengen) pas vanaf 09:00 reizen.
De meeste conducteurs zullen er doorgaans niet wakker van liggen als jij om 08:55 hebt ingecheckt en met een (oud) voordeelurenabonnement al om 08:58 met de trein vertrekt. Maar tref je toevallig een "verkeerde"die strikt volgens de regeltjes te werk gaat, kan het je een wettelijke boete van €35,00 kosten.

Met de "moderne" abonnementen, sinds 2011, mag je ook voor 09:00 met de trein mee en met korting reizen, Mits maar niet eerder ingecheckt dan 08:55.

Badge
Je mag vanaf 8.55 uur inchecken. Je mag met een Voordeelurenabonnement vanaf 8.55 inchecken en als je de trein van 8.58 neemt, dan wordt dit toegestaan.
Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'abonnementen'.
Reputatie 7
Badge +4
Er is wat verwarring hierover geweest met soms tegenstrijdige informatie, maar ook met een VDU mag u na 08.55 inchecken en desnoods meteen gaan reizen, dus ook om 8.56 of 8.58. Check niet eerder in dan 08.55 want dan betaalt u het volle tarief, tot u weer uitcheckt.
ik heb een vraag over Meereiskaart
kan ik de meereiskaar tretour weekend gebruiken?
Hallo Glenda_nl, De meereiskaart is één dag geldig en kun je dus niet op twee verschillende dagen gebruiken. Groet, Marjan
Ik heb een vraag over het einde van de Voordeeluren, ik heb een VUK en wil graag weten hoe laat de Voordeeluren eindigen?
Is dit bijvoorbeeld van 9 uur 's ochtends tot 4 uur de volgende ochtend?
Met vriendelijke groet, Andreas
Is dit bijvoorbeeld van 9 uur 's ochtends tot 4 uur de volgende ochtend?
Ja.

Reageer