beantwoord

Voordeelurenabonn. - voor 6:30 ingecheckt - toch vol tarief


  • Intercity
  • 32 reacties
Hoe zit het?
icon

Beste antwoord door Thom 9 juni 2016, 11:39

Met een oud Voordeelurenabonnement heeft u geen korting als u incheckt voor 06.30. Met een modern Dalvoordeelabonnement heeft u dat wel.
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik vind dat NS sowieso alle klanten met een abonnement voor de ingangsdatum van een prijswijziging hiervan op de hoogte dient te stellen via een mail. En dan bedoel ik niet de mail die verstuurd wordt 6-8 weken voor het verlengen van een doorlopende jaarabonnement waar dan ook de prijs vanaf de verlengdatum vermeld is, maar een algemene (service)mail naar alle klanten op het moment dat de prijswijziging ook bekend wordt gemaakt op de NS website. 

Daarnaast was de mededeling dat de korting dat met het VDU vanaf januari 2019 ook 6:30 met korting kon worden ingecheckt wel erg makkelijk over het hoofd te zien in de tekst op de tarievenpagina. 

Dat met VDU per 1 januari 2019 ook voor 6:30 korting wordt gegeven was met de tariefwijziging 2019meegedeeld.

https://nieuws.ns.nl/tarieven-2019-prijsstijging-door-btw-en-inflatie/

 

Stond toen ook op https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html  alleen is daar de info al vervangen door de wijziging per 1 januari 2020  maar is nog wel via https://web.archive.org/web/20190215214047/https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html  te zien.


Goed gezien. Toch raar dat ik over de beperking van de voordeeluren al via de media, via twee emails en via de ouderwetse post ben geinformeerd en dat ik de verruiming had moeten opzoeken in een pagina met als naam ‘prijsstijging’. Zelfs een bekende van mij, die conducteur is, wist niet van de verruiming.

 

Hierdoor heb ik 10 maanden twee abonnementen gehad (Daluren voor ‘s ochtends en Voordeeluren voor ‘s middags) terwijl het niet nodig was. Ik ben er per toeval achtergekomen  toen ik een keer ‘s ochtends met de verkeerde kaart incheckte.

 

Ik had het persoonlijk beter gevonden als de NS mij vorig jaar een email had gestuurd met:

 

Per 1 jan 2019 worden de voordeeluren verruimd van “9:00 tot 4:00” naar “9:00 tot 6:30”. Klanten die naast hun voordeelurenabonnement ook een dalurenabonnement hebben om ‘s ochtends met korting te kunnen reizen kunnen eenvoudig via mijn.ns hun dalurenabonnement opzeggen.

 

Dit zou een betere klantervaring hebben opgeleverd dan die van mij; namelijk herhaaldelijk aan de klantenservice moeten uitleggen waarom ik het dalurenabonnement echt niet meer nodig had en dat het geen zin had om mij het dalurenabonnement te laten verlengen met korting.

Reputatie 7
Badge +4

Mijn antwoord was drie jaar geleden juist, maar sinds de op zich gunstige wijziging niet meer. 

 

Het is helaas weer de afdeling communicatie die verwarrende berichten rondstuurt. Ze zijn niet onjuist, maar de echte boodschap ontbreekt. Niet iedereen is in staat teksten te verklaren op het niveau van de verborgen boodschap. . Zet er een onderwijzer neer uit groep 8 die kennis heeft van zaken, oog voor het belang van de consument en kan communiceren op het niveau van een twaalfjarige. 

Een afdeling communicatie behoort niet ingezet te worden voor het economisch belang van NS. Er is niets mis met ondubbelzinnig, correct en volledig formuleren.

Wat er staat is niet gelogen, maar wel onvolledig. Wat meer ethiek bij deze afdeling kan geen kwaad. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat met VDU per 1 januari 2019 ook voor 6:30 korting wordt gegeven was met de tariefwijziging 2019meegedeeld.

https://nieuws.ns.nl/tarieven-2019-prijsstijging-door-btw-en-inflatie/

 

Stond toen ook op https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html  alleen is daar de info al vervangen door de wijziging per 1 januari 2020  maar is nog wel via https://web.archive.org/web/20190215214047/https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten.html  te zien.

Reputatie 7
Badge +4
Met een oud Voordeelurenabonnement heeft u geen korting als u incheckt voor 06.30. Met een modern Dalvoordeelabonnement heeft u dat wel.
Reputatie 4
Als U vaker voor 6.30 uur reist kunt U beter een dalvoordeel kopen, eventueel naast uw voordeelurenabonnement als U dat ook in de avondspits gebruikt.
Dank, Thom, dat wist ik niet. De discussie destijds over de avond-spitsuren heb ik wel onthouden. Ik had eerst de "NS voorwaarden abonnementen consumenten" doorgelezen, daar komt het woord "voordeeluren" niet in voor, noch het woord Voordeelurenabonnement. Voor extra dure reis ook nog eens vroeg opgestaan :-(

Verzoek aan NS: duidelijk zijn en de voorwaarden van het oude abonnement toevoegen!

Ik Spoor - ik zal narekenen of dat interessant is.
Reputatie 7
Badge +4
Het is een bekend item hier. Wees wel zo verstandig uw VDU nooit op te zeggen. Het heeft, afgezien van dit nadeel, alleen maar voordelen.

Het extra vroeg opstaan, is wel jammer. Voor mijn gevoel is het dan nog nacht. Maar het vroege opstaan is wel degelijk heel rendabel in veel gevallen. Ik heb Dalvrij en heb op die manier zonder verdere kosten een keer een reis gemaakt. Neem koffie mee 😉
Het is een bekend item hier. Wees wel zo verstandig uw VDU nooit op te zeggen. Het heeft, afgezien van dit nadeel, alleen maar voordelen.

Het extra vroeg opstaan, is wel jammer. Voor mijn gevoel is het dan nog nacht. Maar het vroege opstaan is wel degelijk heel rendabel in veel gevallen. Ik heb Dalvrij en heb op die manier zonder verdere kosten een keer een reis gemaakt. Neem koffie mee ;-)

Dankjewel - ik had even wat meer moeten lezen hier (voor 't eerst dit forum bekeken, handig trouwens). Enfin, het is nog eens onder de aandacht gebracht en ja, ik hou mijn VDU!
Ik had eerst de "NS voorwaarden abonnementen consumenten" doorgelezen, daar komt het woord "voordeeluren" niet in voor, noch het woord Voordeelurenabonnement.
Die zijn niet van toepassing op het Voordeelurenabonnement. Dat abonnement valt namelijk onder de productvoorwaarden Voordeelurenabonnement.
Ik had eerst de "NS voorwaarden abonnementen consumenten" doorgelezen, daar komt het woord "voordeeluren" niet in voor, noch het woord Voordeelurenabonnement.
Die zijn niet van toepassing op het Voordeelurenabonnement. Dat abonnement valt namelijk onder de productvoorwaarden Voordeelurenabonnement.

Bedankt voor de link naar het andere doc. - weer wat geleerd (wel een abonnement, wel voor consumenten, maar toch).
Oude voordeeluren = alles buiten 4 - 9 uur 's ochtends.
... plus weekend- en feestdagen, de dagen tussen Kerst en Oud en Nieuw en alle dagen in juli en augustus. (Tot en met dit jaar ook de vrijdag na Hemelvaart, maar die is in deze versie van de productvoorwaarden Voordeelurenabonnement stiekem geschrapt.)

Interessant: zonder verdere kennisgeving aan de abonnementhouders is het reizen voor 6:30 nu ook met 40% korting - ws. sinds 1 januari 2019.

Reageer