beantwoord

Voordeelurenabonnement 2e klasse, Papieren Keuzedagen 1e klasse

Ik heb (al jaren) een “Voordeeluren-abonnement 2e klas”; inmiddels ook een “Dal Voordeel abonnement 2e klas” (zodat ik ook vóór de spits met korting kan reizen). Ik ben 60.

Ik heb gisteren voor mijn “Dal Voordeel abonnement 2e klasse” het product “Keuzedagen 1e klas” via de Klantenservice NS aangevraagd. Ik kreeg per mail bevestiging dat “de Keuzedagen 1e klas aan mijn Dal Voordeel abonnement 2e klas zijn toegevoegd”. Zo staat het ook in “Mijn NS”. Dit is dus correct uitgevoerd en dit is ook hele heldere communicatie.

Gelijktijdig heb ik via de Klantenservice “Keuzedagen op Papier 1e klasse” voor mijn “Voordeeluren-abonnement 2e klasse” aangevraagd. Ik kreeg ook daar per mail bevestiging van. Dit gaat op 11 januari 2018 in. Deze mail was verwarrend, omdat de mail spreekt over een door mij zogenaamd aangevraagde "beëindiging van het Voordeelurenabonnement 2e klas" en het omzetten ervan in (letterlijke quote) "Voordeelurenabonnement met 7 Dagkaarten, 1e klas". Dit lijkt te suggereren dat ik ook voor het reizen in de normale en de voordeeluren eerste klas zou moeten reizen, wat ik absoluut niet wil.

Toen ik de mail zag heb ik direct NS-klantenservice gebeld. Men heeft mij verzekerd, dat er niets aan mijn Voordeeluren-abonnement is gewijzigd of zal wijzigen: altijd tweede klas reizen, óók in de Voordeeluren, en dat alléén de Keuzedagen 1e klas zouden zijn, dus precies wat ik besteld had. Men zei ook, dat ik dit kon checken in Mijn NS. Men gaf toe, dat de communicatie verwarrend was, maar garandeerde dat het OK is.

Op dat moment had ik geen toegang tot Mijn NS (wegens vakantie). Nu wél. In Mijn NS zie ik nergens staan dat ik nog steeds reizen 2e klas en Voordeeluren 2e klas zal hebben op deze kaart na 11 januari 2018..Ik wil absoluut géén 1e klas reizen met mijn Voordeeluren-abonnement (noch op de gewone uren, noch in de Voordeeluren). De Keuzedagen zijn uitstapjes, en dan vind ik het wel leuk wat luxer (lees 1e klas) te reizen. Maar dus niet voor het normale reizen. Dat zou ook een dure grap worden.

In mijn NS-omgeving staat: “Overzicht wijzigingen vanaf 11-01-2018: Voordeelurenabonnement met 7 dagkaarten, Klasse 1e” en de opmerking “Nog te doen: Ophalen bij de automaat”. Vlak daaronder staat Beëindigingen vanaf 11-01-2018: Voordeelurenabonnement beëindigd 2e klasse” en de opmerking ” en de opmerking “Nog te doen: Ophalen bij de automaat”. Kortom: op zijn minst verwarrend maar vermoedelijk dus fout.

Graag zou ik van een NS-medewerker op dit forum de bevestiging willen dat ik per 11-01-2018 nog gewoon (net als altijd) reizen 2e klas heb met mijn Voordeelurenabonnement (zowel op de gewone uren als tijdens voordeeluren) en dat ik alléén 1e klas reis op de Keuzedagen en dat dit slechts verwarrende communicatie van NS is. Graag zou ik ook van u horen, waar ik dit zelf kan zien in mijn NS-omgeving.

Mocht mijn vermoeden dat er een fout is gemaakt (onverhoopt) juist zijn, dan wil ik graag weten hoe dit hersteld kan worden, desnoods dan maar Papieren Keuzedagen 2e klas mochten Papieren Keuzedagen 1e klas niet kunnen worden gecombineerd met een Voordeelurenabonnement 2e klas (maar dat dit niet zou kunnen heb ik nooit van iemand van NS gehoord of op de website gelezen).

Vrijwel zeker lopen meer mensen hier tegenaan die Papieren Keuzedagen bestellen.

Bij voorbaat mijn dank!
icon

Beste antwoord door Iris NS 31 december 2017, 14:13

Hoi pytho,

Ik heb het nog eens nagevraagd en de quote van Sivan klopt inderdaad. Bij een Voordeelurenabonnement met papieren keuzedagen moeten de klassen overeen komen. Bij digitale keuzedagen kunnen deze wel van elkaar verschillen. Excuses voor de verwarring in dit topic! Ik heb je ook een privébericht gestuurd hierover. Kun je daarin nog even aangeven of je liever papieren 2e klas keuzedagen of 1e klas digitale keuzedagen wilt?

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Keuzedagen eerste klas staat los van de klasse waarmee u op uw VDU reist. De voorinstelling mag gewoon tweede klas zijn, terwijl u eerste klas keuzedagen bezit. Een VDU kent alleen een voorinstelling tweede of eerste klas bij het reizen op saldo.

Er is niets aan de hand en u kunt het controleren op het automaat. Het staat ook in de MijnNS-omgeving. Mocht het toch mis zijn gegaan, dan is een telefoontje voldoende om het om te zetten. Ik denk echter dat het gewoon in orde is.

Ik begrijp uw verwarring, maar zo zit het.
Thom, bedankt voor je reactie. Deze stel ik erg op prijs.

Ik weet dat de klasse van de keuzedagen los staat van de klasse waarin je met de VDU reist. Dit staat duidelijk beschreven op de NS site.
Des te meer verbaast mij de mededeling van NS dat ik mijn "VDU 2e klas" beëindigd zou hebben en een "VDU, Keuzedagen 1e klas" gestart.
Ik weet dat een voorinstelling Klasse op de VDU gewijzigd kan worden, maar heb ook op de NS site of het forum gelezen dat je in het eerste contractjaar alleen kunt upgraden (bijv. van 2e naar 1e klasse) en niet kunt downgraden. En ik wil dus niet een jaar genoodzaakt zijn 1e klas te reizen ivm de 7 Keuzedagen...

Extra zorgpunt voor mij is de VDU: die worden niet meer verkocht. Ik ben er dus zuinig op en ben beducht voor meldingen mbt wijzigingen die later wellicht niet meer kunnen worden teruggedraaid "omdat het een verouderd product is".

Op de automaat kan ik nog niets controleren. Ik moet namelijk eerst het product "VDU 2e klasse" bij de automaat verwijderen en het nieuwe product "VDU, Keuzedagen 1e klasse" erop zetten, waarmee ik wellicht dus een wijziging van kracht laat worden die ik niet wil en die -.je weet het maar nooit - niet meer geannuleerd kan worden omdat het een VDU betreft.
Ook de MijnNS geeft deze duidelijkheid niet.

In elk geval zou een melding van NS dat "NS de papieren Keuzedagen 1e klasse aan uw VDU 2e klasse heeft toegevoegd" (net zoals NS doet bij Keuzedagen voor een Dal Voordeel abonnement) minder verwarring veroorzaken...

In elk geval zou een melding van NS dat "NS de papieren Keuzedagen 1e klasse aan uw VDU 2e klasse heeft toegevoegd" (net zoals NS doet bij Keuzedagen voor een Dal Voordeel abonnement) minder verwarring veroorzaken...

Fijn dat je zo met ons meedenkt. Ik ga dit delen met de klantenservice!
Ik was blij met dit antwoord van Thom, bevestigd door Klaas-Jan van NS. Dank, heren!

Maar ... om het nog verwarrender te maken: ik betwijfel of het antwoord klopt! Heel toevallig loop ik namelijk zojuist op een andere post op dit forum:

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/klassewissel-reizen-op-saldo-19745

waar klant Wim van der Toorn in 2015 precies hetzelfde heeft meegemaakt: namelijk na het aanvragen van de Papieren Keuzedagen 1e klas werd het VDU automatisch op 1e klasse gezet i.p.v. op 2e klasse.

Sivan NS merkt vervolgens als *officieel* NS-antwoord op:

----------------------------------------------------------------------------------------
Gemarkeerd als antwoord: Sivan NS op 16 november 2015, 13:50
Ik ben even langs een paar afdelingen gelopen, omdat ook ik duidelijkheid wil. Sorry voor de verwarring. De situatie:
Voor alle abonnementen met Keuzedagen geldt dat de Keuzedagen een add-on zijn bij het abonnement. Om die reden staat de klasse van de Keuzedagen los van de klasse van je abonnement.
Maar er is één uitzondering, en dat zijn de Keuzedagen op papier (bij het Voordeelurenabonnement). Voor deze Keuzedagen geldt dat ze geen add-on zijn, maar ín het contract zitten. En daardoor kun je de twee niet los van elkaar wijzigen qua klasse.
Wim, helaas van jij dus onder die laatste categorie. Kies je ervoor je Keuzedagen te verchippen, dan kan het dus wel.
----------------------------------------------------------------------------------------

Dit spreekt de antwoorden van Klaas-Jan NS alsmede de garanties die ik van de Customer Service NS van twee verschillende medewerkers heb gekregen dus tegen.

Wat is nu de echte situatie?? Ik wil gewoon 2e klas kunnen reizen op mijn VDU, en alléén de Papieren Keuzedagen 1e klas.

Graag nu dus het enige echte juiste antwoord 🙂. Het is toch bijzonder dat twee personen van de Customer Service mij verzekeren dat het OK is, en Klaas-Jan ook, maar dat Silvan NS dit tegenspreekt en Wim van den Akker in de praktijk ervaren heeft dat dit niet zo werkt (hoewel dat in 2015 was en mogelijk is gewijzigd intussen??).

Bijzonder dat deze toch regelmatig voorkomende situatie tot zoveel onduidelijkheid lijkt te leiden. Omzetten van de klasse, Thom, lijkt dus ook niet zomaar te kunnen, behalve per reis. Ingewikkeld allemaal.

Ik wil gewoon simpel mijn VDU 2e klas behouden, én Keuzedagen op Papier. Als dit niet kan 1e klasse, dan maar Keuzedagen 2e klasse op Papier.

Wat te doen?

Nogmaals mijn dank.
En sterker nog, wat vind ik zojuist op een pagina van NS Klantenservice zelf:
https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/klasse-wisselen.html?utm_source=forum.ns.nl&utm_medium=referral&_ga=2.25603966.230422858.1514487857-2119209961.1514397218
"Bij een Voordeelurenabonnement met papieren keuzedagen kunt u alleen per contractjaar uw klasse wijzigen."

Kortom, als ik de instructie van de NS-mail opvolg en inderdaad op 11 januari de Keuzedagen op Papier 1e klasse activeer (en daarmee VDU 1e klasse!!), zit ik inderdaad het hele jaar aan de 1e klasse vast! Dit komt kennelijk door de uitzonderingspositie van Keuzedagen op Papier??

Ik hoop, Thom en Klaas-Jan (en anderen wellicht) dat jullie deze twee laatste posts van mij onder ogen krijgen, omdat de status van mijn 1e vraag (ten onrechte, blijkt inmiddels) de status Beantwoord heeft.

Graag dus nu het definitieve antwoord. En: wat te doen.

Nogmaals mijn dank!

Dus: wat te doen? Wat een toestanden.
Hoi pytho,

Ik begrijp de verwarring. Ik ga het nog eens dubbelchecken voor je. Kun je me in een privébericht je NAW-gegevens en geboortedatum sturen? Je kunt me een bericht sturen door op mijn naam te klikken.
Hoi pytho,

Ik heb het nog eens nagevraagd en de quote van Sivan klopt inderdaad. Bij een Voordeelurenabonnement met papieren keuzedagen moeten de klassen overeen komen. Bij digitale keuzedagen kunnen deze wel van elkaar verschillen. Excuses voor de verwarring in dit topic! Ik heb je ook een privébericht gestuurd hierover. Kun je daarin nog even aangeven of je liever papieren 2e klas keuzedagen of 1e klas digitale keuzedagen wilt?
Update: ik ben nog met pytho in overleg over welke keuze hij wilt maken voor zijn Voordeelurenabonnement + Keuzedagen.
Update: pytho heeft inmiddels zijn keuze voor de wijziging gemaakt.

Reageer