beantwoord

voordeelurenabonnement met (ipv 7 keuzedagen) 7 dagkaarten die geen beperking van twee maanden hebben.

• 8 december 2019
  • 33 reacties
  • 793 Bekeken

Met pijn en moeite heb ik twee jaar geleden mijn keuzedagen om kunnen ruilen voor 7 DagVoordeelUren kaartjes bij mijn VDU abonnement. Vanwege het ontbreken van de de 2maandelijkse beperking heb ik dat toen gedaan.

Kan ik deze volgende jaar weer omruilen voor Keuzedagen omdat die per 1-1-2021 geen tweemaandelijkse beperking meer zullen hebben en goedkoper zijn dan de DVU kaartjes waar ik nu per kaartje 1,15 meer betaal?

icon

Beste antwoord door Stijn NS 9 december 2019, 22:00

Er zijn al een aantal antwoorden gegeven, maar ik wil toch nog iets toevoegen, ook ter samenvatting.

De papieren Keuzedagen (of DagVoorDeelUren kaartjes, zoals jij ze noemt @MARIANNE12 ), zijn iets duurder dan de digitale Keuzedagen omdat je ze als fysiek chipkaartje krijgt. Daar zitten iets extra kosten aan verbonden, net zoals je een €1 toeslag betaalt wanneer je een ticket bij een kaartautomaat koopt in plaats van reizen met een OV-chipkaart of E-ticket. Deze extra toeslag bij papieren Keuzedagen heeft dus niet te maken met de doorlopende geldigheid. Dat de papieren Keuzedagen niet elk een geldigheid van twee maanden hebben is een technische beperking (voor zover ik weet).

Juist omdat er nu een ongelijkheid zit in de geldigheid tussen de twee varianten, papier en digitaal, is besloten om het recht te trekken door de geldigheid van de digitale Keuzedagen ook te verruimen en in wezen recht te trekken met die van de papieren variant.

@MARIANNE12 Als jij bent overgestapt op de ‘DagVoordeelUren’ kaartjes vanwege de verruimde geldigheid, dan kun je dus het beste teruggaan naar de digitale variant. Heb je gekozen voor de papieren variant juist omdat het papieren kaartjes zijn, dan kun je dit het beste zo laten.

Het is wel belangrijk om te onthouden dat deze gewijzigde geldigheid van digitale Keuzedagen pas ingaat vanaf de verlenging van het jaarcontract in 2020. Een wijziging in gebruiksvoorwaarden mag namelijk niet gedurende het contractjaar uitgevoerd worden, naar ik begrijp.

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 7
Badge +3

U kunt daar over tegen de tijd dat u ze wilt omruilen naar digitale kaartjes het beste telefonisch via Facebook, Twitter of chat contact opnemen met NS klantenservice.

De vraag is of ik mijn 7 Dag VoordeelUrenkaartjes kan omruilen voor 7 keuzedagkaartjes. 

Ik heb niet gevraagd of ik kaartjes om kan ruilen naar digitale kaartjes. Ik heb het woord digitaal niet eens genoemd.

Keuzedagen en DagVoordeelUren kaartjes zijn twee verschillende soorten kaartjes.

Keuzedagen zijn twee maanden geldig op dit moment.

DagVoorDeelUren kaartjes zoals ik ze heb kunnen aanschaffen ipv  (!) de keuzedagen zijn een jaar geldig.

Reputatie 7
Badge +3

De vraag is of ik mijn 7 Dag VoordeelUrenkaartjes kan omruilen voor 7 keuzedagkaartjes. 

Ik heb niet gevraagd of ik kaartjes om kan ruilen naar digitale kaartjes. Ik heb het woord digitaal niet eens genoemd.

Keuzedagen en DagVoordeelUren kaartjes zijn twee verschillende soorten kaartjes.

Keuzedagen zijn twee maanden geldig op dit moment.

DagVoorDeelUren kaartjes zoals ik ze heb kunnen aanschaffen ipv  (!) de keuzedagen zijn een jaar geldig.

Keuzedagen die 2 maanden geldig zijn, zijn er alleen digitaal.

Reputatie 7
Badge +4

Na 2021 zijn alle keuzedagen overigens het hele jaar geldig en hebben de papieren kaartjes voor dat doel hun waarde verloren. Ik neem aan dat ze dan verdwijnen. Met papieren keuzedagen heeft de senior geen middagspits, met de nieuwe digitale na 2021 wel.

Badge +3

Een papieren Keuzedag (chip)kaartje is exact hetzelfde als een Dagkaart Voordeeluren. De naam die er op staat doet er dus niet toe.

Er valt dus weinig om te ruilen. Je betaalt er per stuk alleen € 1,50 meer voor dan een digitale (2 maanden geldig) Keuzedag. Dat zijn geen kaartjes maar producten die je op je ov-chipkaart moet laden, vandaar de term ‘digitaal’.

Wil je die extra kosten besparen, dan vraag je tegen die tijd digitale keuzedagen aan, die per 2021 inderdaad het hele jaar geldig zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Een papieren Keuzedag (chip)kaartje is precies hetzelfde als een Dagkaart Voordeeluren. De naam die er op staat doet er dus niet toe.

Er valt dus weinig om te ruilen. Je betaalt er per stuk alleen € 1,50 meer voor dan een digitale (2 maanden geldig) Keuzedag.

Wil je die extra kosten besparen, dan vraag je tegen die tijd digitale keuzedagen aan (die per 2021 inderdaad het hele jaar geldig zijn, maar ook aanzienlijk duurder worden als ik het zo lees). €39 voor 3 stuks.

Dat klopt niet @Robert B  Die €39 voor 3 stuks is voor Flexdagen die iedereen met Flex kan aanvragen. Vanaf 2021 zullen er nog alleen keuzedagen zijn voor hen die voor 2021 een abonnement hierop hebben icm een klassiek VDU of Dal voordeel en zullen fractie duurder worden dan nu.

Badge +3

Dat klopt niet @Robert B  Die €39 voor 3 stuks is voor Flexdagen die iedereen met Flex kan aanvragen. 

Dank voor de oplettendheid. Je hebt gelijk natuurlijk en ik heb de foutieve info verwijderd.

Die €39 is dan wel voor 60/65+ en wie jonger is betaalt wat meer (€45?)

Reputatie 7
Badge +3

Dat klopt niet @Robert B  Die €39 voor 3 stuks is voor Flexdagen die iedereen met Flex kan aanvragen. 

Dank voor de oplettendheid. Je hebt gelijk natuurlijk en ik heb de foutieve info verwijderd.

Die €39 is dan wel voor 60/65+ en wie jonger is betaalt wat meer (€45?)

Het is nog niet definitief voor zover ik weet, maar er zouden 3 flexdagen komen voor €39 vanaf 65+ en een proef voor 3 flexdagen tot 65 voor €45. Beiden kunnen maar 1x per jaar aangevraagd worden.

Er zijn al een aantal antwoorden gegeven, maar ik wil toch nog iets toevoegen, ook ter samenvatting.

De papieren Keuzedagen (of DagVoorDeelUren kaartjes, zoals jij ze noemt @MARIANNE12 ), zijn iets duurder dan de digitale Keuzedagen omdat je ze als fysiek chipkaartje krijgt. Daar zitten iets extra kosten aan verbonden, net zoals je een €1 toeslag betaalt wanneer je een ticket bij een kaartautomaat koopt in plaats van reizen met een OV-chipkaart of E-ticket. Deze extra toeslag bij papieren Keuzedagen heeft dus niet te maken met de doorlopende geldigheid. Dat de papieren Keuzedagen niet elk een geldigheid van twee maanden hebben is een technische beperking (voor zover ik weet).

Juist omdat er nu een ongelijkheid zit in de geldigheid tussen de twee varianten, papier en digitaal, is besloten om het recht te trekken door de geldigheid van de digitale Keuzedagen ook te verruimen en in wezen recht te trekken met die van de papieren variant.

@MARIANNE12 Als jij bent overgestapt op de ‘DagVoordeelUren’ kaartjes vanwege de verruimde geldigheid, dan kun je dus het beste teruggaan naar de digitale variant. Heb je gekozen voor de papieren variant juist omdat het papieren kaartjes zijn, dan kun je dit het beste zo laten.

Het is wel belangrijk om te onthouden dat deze gewijzigde geldigheid van digitale Keuzedagen pas ingaat vanaf de verlenging van het jaarcontract in 2020. Een wijziging in gebruiksvoorwaarden mag namelijk niet gedurende het contractjaar uitgevoerd worden, naar ik begrijp.

Het wordt allemaal niet duidelijker. Ik kreeg een mailtje met de volgende tekst voor mijn  (senioren) voordeeluren abonnement:

• Vanaf 1 januari 2021 reis je met korting in de daluren: doordeweeks tussen 9.00 en 16.00 uur en tussen 18.30 en 6.30 uur. In de weekenden en op bepaalde feestdagen geniet je de hele dag van 40% korting op je treinreizen. De extra kortingsdagen, zoals de vrijdag na Hemelvaart, de zomermaanden juli en augustus en de dagen tussen Kerst en Oud & Nieuw, vervallen. 
  • Keuzedagen voor abonnementhouders van 60+ kunnen vanaf eind 2020 niet meer nieuw besteld worden.
  • Heb je al Keuzedagen? Dan houd je deze, totdat je ze opzegt. Ze zijn in 2021 niet meer geldig in de middagspits en krijgen een geldigheid van 1 jaar i.p.v. 2 maanden. 
  • We verlagen in 2021 de prijs van je abonnement van € 67 naar € 60. 

Moet ik begrijpen dat ik nog steeds, ook na eind 2020 keuzedagen kan afnemen? Ik heb die al jaren. Die rare beperkingen zijn daar dan blijkbaar ook voor en niet alleen de 9:00 uur grens in de week?

Het drukte argument ontgaat mij volledig voor de zomermaanden. Waarom moet ik dan op een station, buiten de poortjes, blijven hangen?

Verder is mij volledig onduidelijk hoe het zit bij overstap op een andere vervoerder. Of bij even het station verlaten en opnieuw inchecken. Ik dacht te begrijpen dat je vóór 16:00 uur moet inchecken en later kunt uitchecken. Als ik vóór 9 uur ben ingecheckt, een verder gelegen station weer uitcheck en daar na 9:00 weer incheck betaal ik toch het volle pond. Maar hoe is het andersom? Dus na 16:00 uur?

Of gaat het erom dat ns altijd het maximum vangt? Hopelijk niet.

Duidelijkheid is helaas neit altijd het stekrste punt van ns. Rond de feestdagen waren er 'gratis’ upgrades van de tweede klas naar de eerste. Alleen geldig in het weekend en op de feestdagen. Dus dagen zonder beperking zou je denken. Maar op de pdf stond vrolijk dat die alleen in de daluren geldig waren. Wie het begrijpt mag roepen.

Badge +3

Voor wat betreft die keuzedagen, die blijf je houden alleen kan je er niet meer mee inchecken in de middagspits (16:00-18:30 doordeweeks). Als je vóór 16:00 gaat reizen is het geen enkel probleem, tijdstip van inchecken telt.

De 2-1 upgrades (Treinpakkers) waren alleen geldig in het weekend en op feestdagen, en dat hebben veel vaste 1e klas reizigers gemerkt… Maar goed, die waren t/m 5 januari dus ook weer voorbij.

Je moest ze verzilveren op naam en datum, dus een datum buiten de geldigheid kiezen ging sowieso niet. De info op de PDF die je vervolgens kreeg (over daluren) was inderdaad wel lachwekkend en overbodig.

Dank voor de reactie. Maar mijn twijfel over even uit het station gaan en tergkeren of van vervoerder wisselen blijft helaas. Dat zou ik nu echt graag weten. Misschien is er wel iemand bij ns die het echt weet.

Ik heb het al enkele keren gevraagd aan iemand die in zo'n klein hokje zit maar daar kreeg ik vage of tegenstrijdige antwoorden. Zelfs voor hoe lang je mag onderbreken was het antwoord verschillend. Dat lijkt erg te zijn ingekort ten opzichte van enkele jaren geleden.

De flexibiliteit wordt helaas steeds minder. Is begonnen met het afschaffen van het goedkopere retour. Later meer betalen voor een kaartje uit de automaat. Voor die tijd was het handiger een kaartje Eindhoven-Mook of omgekeerd uit de automaat te halen dan in- en uitchecken bij twee vervoerders. Zeker als je de trein richting Nijmegen had gemist en dan maar de andere kant nam in plaats van bijna een  half uur op een tochtig perron te blijven. Je kon er overigens donder op zeggen dat de trein vanuit Nijmegen richting Roosendaal via Den Bosch net weg was of op het punt stond te vertrekken als je aankwam. Concurentje pesten merk ik nog vaak.

Over die 2 naar 1 upgrades. De mail of de site suggereerde ronkend dat de tickets niet persoon gebonden waren. Maar je moest wel een naam invullen. Dat was blijkbaar om te controleren dat je maar één keer twee upgrades mocht hebben. Maar welke naam op het tweede ticket invullen? Ook die van jezelf of een medereiziger? Moest je wel van tevoren een keuze maken. Met enkele zieken zou je het op de dag zelf pas weten. Ook niet duidelijk was of er een beperkt aantal tickets beschikbaar was of dat het een onbeperkte voorraad was. Met andere woorden: duidelijk voor insiders bij ns is zeker niet altijd duidelijk voor de reiziger. Misschien ben ik hierin wat te kritisch maar heldere en eenduidige teksten is iets waar ik me al jaren mee bezig houd, zowel als vrijwilliger redacteur als beroepsmatig.

Badge +3

Op een tweede 2-1 upgrade ticket zou de naam moeten staan van iemand anders (aan wie je het cadeau zou willen geven of zo, dus niet persoonsgebonden en daar is je antwoord!), Het waren e-tickets dus moesten sowieso op naam en datum staan, dus niet onbeperkt uitprinten voor wie dan ook.

Maar als je samen zou reizen met iemand en beide upgrades op jouw naam zouden staan dan is dat meestal geen groot probleem bij controle.

Ze hebben elk een uniek nummer. Eén van jullie moet dan een NS abonnement hebben of op voltarief of een keuzedag reizen. Veel meer beperkende voorwaarden waren er niet. 

Voor de rest kan @Thom misschien nog wat toevoegen. Maar als het ineens gaat over groepstickets (op naam) ‘met enkele zieken op die dag’ gaat het over heel iets anders.

Vrijwilliger of niet, je mag niet voor iemand die ziek is zomaar iemand anders mee laten reizen dus. Lijkt me duidelijk, dan moet er een ander ticket komen met de juiste naam er op.

@Kees uit Eindhoven,

Je kon zoveel 2-1 Treinpakkers upgrades bestellen als je e-mailadressen hebt. Zo heb ik 6 van die upgrades gebruikt in de actieperiode. Allemaal op mijn naam, vrij te gebruiken zonder spitsbeperking (want geen spits op weekenddagen/feestdagen).

Ik heb ze ook 3 keer met mijn naam aangevraagd. De NS hebben nu 3 e-mailadressen voor direct marketing. 

Twee van die upgrades heb ik gebruikt als onderdeel van een internationale reis. Geen hoofdconducteur die er een probleem van maakte. Wel een aantal keer bij controle moeten vragen: even geduld, om het ticket op de app te openen.

Mijn ticket was een Weekend Vrij-abonnement. Door de gratis upgrades heb ik dus 6 euro uitgespaard. 

En deze keer dus geen beperking dat de actie alleen voor inwoners van Nederland was. Of dat je iDeal nodig had.

Eindelijk een cadeautje van NS waar ik iets aan had. 😊

Bij het verzilveren moest je inderdaad een naam ingeven. Dit werd ook in de upgrade verwerkt. Maar bij de controles werd er nooit naar een identiteitskaart gevraagd. Of toch niet bij mij. 😁

Zou er nog iemand, liefst van ns, zijn die mij kan vertellen hoe lang ik buiten de poortjes mag zijn om toch het 'normale’ tarief voor de totale reis te betalen en waanneer ik opnieuw een (extra) starttarief moet betalen? Er was een tijd dat dit 4 uur was maar het is blijkbaar ingekort.

Daarnaast weet ik nog steeds niet hoe het met de avondspits zit als ik straks met daluren te maken krijg. Ik check netjes vóór 16:00 in maar moet van vervoeder wisselen of wil even buiten de poortjes zijn. Als ik niet van vervoerder wissel of binnen het ns gebied blijf is er niets an de hand en krijg ik wel de korting?

Dus, ik check te Leeuwarden in om 15:46, zit de hele spits in de trein om 18:43 in Eindhoven aan te komen en ik heb gewoon de korting? Als ik maar naar Den Bosch zou gaan ben ik daar om 18:23, dus binnen de 'spertijd’, maar ondanks dat ik zowat steeds in de spits reis houd ik de korting? Wie het begrijpt mag het zeggen. Waarschijnlijk gaat het weer om de statistiek?

@Kees uit Eindhoven: wanneer je binnen 35 minuten uitcheckt en opnieuw incheckt, zal dat gezien worden als een vervolgreis tegen het oorspronkelijke tarief. Wanneer het opnieuw inchecken langer dan 35 minuten duurt, zal dat gezien worden als een nieuwe reis. 

Wat betreft de avondspits: op het moment je voor 16:05 uur bij NS incheckt en je de reis in de spits afmaakt, ontvang je 40% korting over de volledige reis met NS. Ook wanneer je even uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt, blijf je 40% korting ontvangen. Wanneer je in de spits uitcheckt bij NS en incheckt bij een andere vervoerder, zul je bij de andere vervoerder wel het spitstarief betalen.

Kortom: het incheckmoment is bepalend bij het vaststellen van de ritprijs. In je voorbeeld ontvang je dus over de volledige reis 40% korting. 

Hopelijk is deze informatie correct. Ik heb namelijk zoveel verschillende verhalen op stations gehoord dat ik de draad kwijt ben. Het zal wel weer een kwestie van ‘automatisering’ zijn dat ik wordt gestraft als ik naar plaatsen wil of er vertrek waar ns geen trek meer in had.

Intussen begrijp ik dat ik bij vertrek vóór 9 uur en bij een overstapstation waar de andere trein na 9:00 vertrekt beter het eerste stuk met een anonieme kaart kan doen en het vervolg met mijn OV-kaart. Hoewel ik dan twee keer instaptarief betaal is dat op langere afstanden na 9:00 toch voordeliger. Dit zelfs als ik bij het tweede stuk van vervoerder wissel. Of krijg ik bij die tweede vervoerder door het na 9:00 uur inchecken wel mijn korting die ik niet kreeg voor mijn lange rit na 9:00 als ik eerder, vóór 9:00, bij ns was ingecheckt?

Blijkbaar mag ik al 5 minuten vóór 9:00 inchecken om toch de korting te krijgen. Maar mag ik dan ook instappen bij een trein die 2 of 3 minuten voor 9:00 vertrekt of ben ik dan ik overtreding? Andersom heb ik blijkbaar, als ik het verhaal van Mark goed begrijp, wel 5 minuten respijt. Moet ik overigens vóór een bepaalde tijd een trein nemen? Dus als ik op een station met alleen paaltjes vóór 16:00 incheck en dan nog even wat boodschappen ga doen is er dan geen probleem als ik pas na vijven de trein neem?

Helaas maak ik nogal een mee dat er een trein uitvalt of veel te laat vertrekt. Dus heb ik wel een keer toen ik helaas kort vóór 9:00 moest vertrekken snel weer uitgecheckt en opnieuw, wel bij een ander poortje of andere paal, opnieuw iets later, in de kortingsperiode, ingecheckt. Dit soort 'trucs’ worden dus blijkbaar door ns in de hand gewerkt. Misschien wel eerlijk door de op dat moment slechte 'service'.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt 5 minuten voor ingaan van de daluren inchecken en dan kun je ook, als je het haalt gelijk een trein nemen, moment van inchecken geldt om nog de 40% korting te krijgen (of gebruik te kunnen maken van vrij reizen) .  De 5 minuten marge is er om te zorgen dat je tijd genoeg hebt om van de poortjes bij de ingang van eens station nog een trein te kunnen halen die bv om 9 uur vertrekt. Gaat die trein om 2 voor 9 en haal je het om voor die tijd in de trein te zijn dan kun je die nemen en nog genieten van de korting/vrij reizen. Dus bij stations waar de incheckpaaltjes op het perron staan en je binnen een paar seconden in de trein zit zou je nog net 5 minuten voor 9 een trein kunnen hebben.

Na in checken moet je binnen 30 minuten een reis starten, tenzij deze latere start het gevolg is van een vertraagde of uitgevallen NS-trein. Dus iets voor 16:00 inchecken en pas om 17:00 is niet toegestaan onder normale omstandigheden. Maar check je bv in om 16:00 voor een trein die om 16:29 vertrekt en deze trein valt uit en de eerstvolgende gaat pas om 16:59 (aangenomen dat er maar eens per half uur een trein gaat) dan is dat toegestaan. Jij kan er dan niets aan doen dat je niet binnen 30 minuten je reis kon starten.

Bij het lezen van andere berichten begrijp ik dat instaptarief iets anders is dan ik bedoelde. Dat is die 10 of 20 euro voordat je vertrekt. Ik bedoelde natuurlijk het bedrag dat uiteindelijk bij de km vergoeding wordt opgeteld omdat je met de trein reist. Dus als ik rechtstreeks van Eindhoven naar Naarden-Bussum reis ben ik minder kwijt dan als ik Utrecht inga en er langer dan 35 minuten over doe.

Of is het een afstandkorting? Eindhoven naar Naarden-Bussum kost in de 2e klas met 40% korting 11,34. Met een langere stop in Utrecht ben ik 9,30 + 3,24 kwijt. Eerste klas is het verschil natuurlijk nog groter.

Afstandkorting lijkt theoretisch mogelijk maar Eindhoven naar Boxtel kost 2e klas met 40% korting 2,82. Met een langere stop in Best ben ik 1,68 + 1,68 kwijt.

Reputatie 7
Badge +3

Die 10 of 20 euro is inderdaad het instaptafief.

Wat je denk ik bedoelt is het basistarief. Dat betaal je altijd aan het begin van een reis. Maak je 1 lange direct reis dan betaal je dat basistarief 1 keer plus het tarief voor het aantal aflegde tariefeenheden (zeg maar de kilometers). Maar onderbreek je de reis met meer dan 35 minuten dan worden het 2 reizen en betaal je dus 2 keer het basistarief. 

Op de site van OV-chipkaart wordt dat ook uitgelegd, niet alleen voor NS maar ook voor bussen.

https://www.ov-chipkaart.nl/zo-werkt-reizen/tarieven/instap-en-basistarief.htm

https://www.ov-chipkaart.nl/zo-werkt-reizen/hoe-werkt-het-reizen/overstappen.htm

Badge +3

Er spelen verschillende dingen als je met korting wilt reizen, en dat hangt er ook nog vanaf of je Flex hebt of niet.

Heb je geen flex, dan is een overstap naar dezelfde vervoerder in de spits binnen 35 minuten met behoud van je korting (als je in de daluren ingecheckt was), en je behoudt je langeafstandskorting.

Ben je langer dan 35 minuten uitgecheckt, dan begin je een nieuwe reis (incl. starttarief) dus.

Zonder Flex kon je met een incheck in de spits korting ‘forceren’ door op een station met meerdere vervoerders uit te checken, in te checken bij de andere vervoerder, daar weer uitchecken en weer inchecken (met korting)  bij bijv. NS. In Utrecht kan dat natuurlijk niet want daar rijdt alleen NS.

Maar goed, overchecken (en terug) wordt dan ook een nieuwe reis en je langeafstandskorting ben je dan kwijt, dus dan kan je beter voor Eindhoven - Naarden-Bussum gewoon op voltarief blijven reizen want dat is goedkoper dan met korting voor alleen Utrecht - Naarden-Bussum.

En zo zijn er nog wel meer voorbeelden, en er zijn ook nog andere trucjes als je geen Flex hebt, zoals een klassewissel laden en die (na een in- en uitcheck op zelfde station) weer ongedaan maken.

Dan heb je (ook binnen 35 minuten) twee losse reizen want een incheck gevolgd door een uitcheck op zelfde station binnen 60 minuten is ‘gratis’ en telt niet mee als een reis.

Hoe heb je dat gedaan, want met die vraag zit ik ook! Mijn eerste twee kaartjes blijken morgen te verlopen, terwijl ik daar geen bericht van heb gehad. Ik dacht dat ze het hele jaar geldig waren! Kan de NS graag zelf reageren en met een oplossing komen. Tegen elkaar klagen lost niets op.

Badge +3

@Spits-reiziger dat is volgens mij een ander onderwerp.

Voorgaande ging over reizen op een ov-chipkaart met een kortings- of vrij reizen abonnement en de ‘problemen’ met reizen die deels in dal/spits zijn. 

Keuzedagen zijn geldig tot een bepaalde datum en kan je van tevoren laden en worden dan de eerste keer dat je incheckt in de geldigheidsperiode (na 8:55) aangesproken en gebruikt voor die dag.

Als een op 10 februari geladen Keuzedag bijv. tot 16 februari geldig is dan wordt die op 17 februari niet meer aangesproken natuurlijk (want is vervallen).

Kijk op https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm (OV-chip account nodig) wat er zoal op je kaart staat en tot wanneer dat geldig is.

Reageer