beantwoord

Voordeelurenabonnement tegenover Dal Voordeel

• 8 mei 2019
  • 52 reacties
  • 1268 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Waarom reizen mijn vriendinnen ‘s middags tussen 16.00 uur en 18.30 uur wel met 40 % korting en ik niet met onze voordeelurenkaart? Ik vind dit niet consequent en wil graag een gelijke behandeling.
icon

Beste antwoord door iMark 8 mei 2019, 13:58

In de meeste gevallen is het zo dat bedrijven een welkomstkorting geven aan nieuwe klanten en klagen bestaande klanten over het feit dat zij die korting niet krijgen.

Bij NS is het bij het Voordeelurenabonnement nu eens zo dat de zeer trouwe klanten, abonnementhouders die al voor augustus 2011 dit abonnement hadden, beloond worden. Daar valt ook iets voor te zeggen. Zeker omdat het abonnementhouders zijn die vaak al tientallen jaren een Voordeelurenabonnement of een van de voorgangers hebben.
Bekijk origineel

52 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Hier is vaker discussie over. NS heeft destijds onder druk van Rover etc. besloten dat bestaande houders van een voordeelurenkaart hun korting in de middagspits behouden en dat nieuwe houders van een dalurenkaart die korting niet krijgen. Hierdoor is in inderdaad grove ongelijkheid ontstaan. Het is nog altijd niet duidelijk hoe dit moet worden opgelost. Wellicht is een verdrievoudiging van de prijs van een voordeelurenkaart een oplossing.
Reputatie 5
Jij hebt denk ik geen oud voordeelurenabonnement @Tamzin? 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb het twee jaar geleden omgezet in een dalurenkaart. Dat heeft echter niets te maken met het feit dat de huidige situatie van ongelijkheid te bezopen voor woorden is. Het valt zowel NS als de reizigersorganisaties te verwijten dat ze destijds zo naïef zijn geweest om geen einddatum voor de voordeelurenkaart vast te stellen.
Badge +3
Tot augustus 2011 was het mogelijk om een Voordeelurenabonnement te kopen. Dat was en is geldig in de middagspits.

Sinds augustus 2011 biedt NS allerlei andere abonnementsvormen aan, waaronder Dal Voordeel. Dal Voordeel geeft geen korting bij inchecken in de middagspits.

De huidige situatie is een compromis tussen NS en de consumentenorganisaties. Niemand weet hoe lang deze situatie nog zal voortduren. Maar een terugkeer naar het oude Voordeelurenabonnement zit er zeker niet in. Het is een beetje vergelijkbaar met allerlei andere abonnementsvormen die niet meer aan nieuwe klanten worden verkocht maar waarvan de huidige gebruikers onder de oude voorwaarden gebruik kunnen blijven maken.
Hallo Pokro en welkom bij de NS Community.

Ik kan me voorstellen dat je het niet eerlijk vindt dat het Voordeeluren abonnement wel korting geeft tijdens de daluren en het Dal Voordeelabonnement dit niet geeft. Om heel eerlijk te zijn begrijp ik dat dit voor veel reizigers onbegrijpelijk is. Zoals Tamzin aangeeft heeft NS er voor gekozen, in overleg met organisaties als Rover, om de voorwaarden van het Voordeeluren abonnement te behouden en in het nieuwe abonnement meer rekening te houden met het groeiende aantal reizigers wat tegelijk reist in de middagspits. De Samenreiskorting is een paar jaar geleden ook aangepast waardoor de voorwaarden echt alleen nog voor het Voordeeluren abonnement gelden. Helaas is er geen mogelijkheid meer om dit te bestellen, zoals iMark aangeeft, en vermoed ik dat het Voordeeluren abonnement voorlopig nog wel blijft bestaan.
Ik vind al die verschillende abonnementen heel onoverzichtelijk en de afspraken die er worden genaakt buiten de consument om geven ook al geen duidelijkheid. Als je dus een oud abonnement hebt, profiteer je daar onbeperkt van ten koste van mensen die worden verleid om een voordeelurenkaart abonnement af te sluiten..
Het klopt voor geen meter en de oudgedienden lachen in hun vuistje.
Badge +3
De oudgedienden lachen inderdaad in hun vuistje, maar betalen dan ook ca. €67 per jaar i.p.v. €52 voor Dal Voordeel.

Dat is natuurlijk een schijntje om in de middagspits met korting in te kunnen checken (en in juli en augustus en tussen kerst en nieuwjaar zelfs de hele dag) en zoals gezegd, als het aan NS gelegen had dan had het VDU al lang niet meer bestaan. Die 'afspraken' zijn afgedwongen door de reizigers/consumentenorganisaties.

NS zou e.e.a. liefst gisteren gelijk trekken, en zouden dat ook wel kunnen (met een opzegtermijn van een half jaar meen ik, i.p.v. de gebruikelijke 3 maanden) maar dat levert ze honderdduizenden (een paar jaar geleden waren het er nog 900.000) erg boze trouwe klanten op. En jijzelf wordt daar ook niet wijzer van, tenzij je het anderen niet gunt.
Reputatie 7
Badge +4
Het is goed het even in een historisch kader te plaatsen. In 2010/2011 voerde NS de huidige abonnementen in die geschikt waren voor spits- en daltijden. NS had het huidige Dalvoordeelabonnement bedacht, met geen korting in de middagspits. Het VDU zou worden opgeheven. Het zijn juist de consumentenorganisaties geweest die flink hebben moeten vechten het VDU te behouden. Het compromis werd dat het oude VDU bleef bestaan voor degenen die dit abonnement al hadden en elk jaar zouden verlengen. Dat was echt een forse overwinning voor de consument en uiteraard tegen de zin van NS.

De enige voorwaarde die achteraf is aangepast is de samenreiskorting. Voor iemand die met VDU samen reist, geldt nu ook dat de samenreiziger, net als bij Dalvoordeel, in de daluren moet inchecken om korting te kunnen krijgen. Daarvoor had je de situatie dat de samenreiziger in de middagspits wel met korting in kon checken en de houder van Dalvoordeel niet. Dat wringt natuurlijk ook.
Badge +3
In de meeste gevallen is het zo dat bedrijven een welkomstkorting geven aan nieuwe klanten en klagen bestaande klanten over het feit dat zij die korting niet krijgen.

Bij NS is het bij het Voordeelurenabonnement nu eens zo dat de zeer trouwe klanten, abonnementhouders die al voor augustus 2011 dit abonnement hadden, beloond worden. Daar valt ook iets voor te zeggen. Zeker omdat het abonnementhouders zijn die vaak al tientallen jaren een Voordeelurenabonnement of een van de voorgangers hebben.
Reputatie 7
Badge +3
@Thom
De consumentenorganisaties hebben destijds alleen maar oog gehad voor de belangen van de bestaande klanten, die nu de facto al jaren gesubsidieerd worden op kosten van de nieuwe klanten. Dat een overwinning noemen voor de consumenten is een gotspe.
Badge +3
Het is toch NS zelf geweest die de middagspits heeft ingevoerd. Zonder de invoering daarvan hadden we deze discussie niet gehad.
Reputatie 7
Badge +3
@iMark
Het voordeelurenabonnement was een abonnement per jaar en er was destijds geen enkele reden waarom NS dat toen niet had kunnen afschaffen. Ze hebben zich gewoon laten intimideren door het gedram van Rover. In het verleden zijn er veel meer productformules geweest die een tijd hebben bestaan en ooit weer zijn afgeschaft.
Reputatie 7
Badge +4
De consumentenorganisaties hebben destijds alleen maar oog gehad voor de belangen van de bestaande klanten, die nu de facto al jaren gesubsidieerd worden op kosten van de nieuwe klanten. Dat een overwinning noemen voor de consumenten is een gotspe.

Nou nou, een gotspe, toe maar. Nogal grote woorden om dit een onbeschaamde brutaliteit te noemen. Ik heb zowel voor de consumentenorganisaties als NS begrip.Gedram is een waardeoordeel, intimideren ook.

Met de uitkomst zijn de houders van het oude VDU kennelijk blij, want maar weinigen zeggen het op als er na acht jaar nog 900.000 houders zijn. Waarom is het opkomen voor consumentenbelangen gedram en intimidatie, en het opkomen voor een bedrijfsbelang niet?

Ik heb er eentje en zeg het echt niet op. ik kan namelijk rekenen, 900.000 holders can't be wrong. 😉
Hoewel ik begrijp dat deze discussie nu ontstaat staat het wel of niet door laten gaan van het Voordeeluren abonnement op dit moment niet ter discussie. Binnen de organisatie heb ik geen geluiden gehoord over het eventueel stopzetten van alle dergelijke abonnementen en eerlijk gezegd denk ik dat bij een dergelijke actie de consumentenorganisaties wederom spreekwoordelijk gezien op de achterste poten gaan staan. Ik wil dan ook vragen de discussie over het wel of niet continueren van het Voordeeluren abonnement elders voort te zetten.
Reputatie 7
Badge +3
De titel van dit topic is "Voordeelurenabonnement tegenover Dal Voordeel". Wat is een betere plek om de discussie voort te zetten?
De titel van dit topic is "Voordeelurenabonnement tegenover Dal Voordeel". Wat is een betere plek om de discussie voort te zetten?

Kijk naar de vraag van de starter van het topic. Die vraag is beantwoord mrfreeze.
Het verzoek van @Pokro is volkomen terecht.

Voor ALLE vaste klanten zouden dezelfde voorwaarden dienen te gelden.

Overigens is de zwakte van dit forum dat dezelfde discussies met min of meer dezelfde argumenten telkens herhaald worden. Dit doordat er geen adequate indexering van de onderwerpen aanwezig is.

Voor ALLE vaste klanten zouden dezelfde voorwaarden dienen te geleden.

Overigens is de zwakte van dit forum dat dezelfde discussies met min of meer dezelfde argumenten telkens herhaald worden. Dit doordat er geen adequate indexering van de onderwerpen aanwezig is.

Voor elke (vaste) klant behoren de voorwaarden te gelden die horen bij het afgenomen product. Dat een bepaald product niet meer aan nieuwe klanten verstrekt wordt is niets anders dan dikke pech hebben, de nieuwe klanten zullen het moeten doen met de producten die wel geleverd worden.

Voor ALLE vaste klanten zouden dezelfde voorwaarden dienen te geleden.

Voor elke (vaste) klant behoren de voorwaarden te gelden die horen bij het afgenomen product. Dat een bepaald product niet meer aan nieuwe klanten verstrekt wordt is niets anders dan dikke pech hebben, de nieuwe klanten zullen het moeten doen met de producten die wel geleverd worden.

De meest recente klant draait dus op voor alle voordelen van zijn voorgangers. Mooi is dat. Denk niet dat er zodoende op den duur nog een nieuwe klant te vinden zal zijn.
In de woorden van @Thom : de oude klant als parasiterende treiterreiziger.
Waarom draait de recente klant op voor alle voordelen van zijn voorgangers? Die voorgangers betalen ook meer voor hun abonnement; een abonnement dat ze zijn aangegaan met bijbehorende voorwaarden. Het gebeurt veel vaker dat nieuwe klanten een oud abonnement niet meer aan kunnen gaan, ook in andere branches.
Badge +3
De meest recente klant draait dus op voor alle voordelen van zijn voorgangers. Mooi is dat. Denk niet dat er nog een nieuwe klant te vinden zal zijn.

De oude klant is in ieder geval een trouwe klant, en wordt inderdaad 'beloond' met bepaalde voordelen die er voor nieuwere klanten niet zijn.

Dat is niet ongebruikelijk, vandaag zei iemand nog tegen me "vrijdag ben ik er niet, want dan heb ik een doorbetaalde ouwe-lullen dag" (hij is 55+ en krijgt extra vakantiedagen).

Maar wat dacht je van de (ex)student actie die al enkele jaren loopt?.. Eén jaar GRATIS Dal Voordeel, komt u maar! Hoe parasitair (en ongewenst) is dat eigenlijk?

Afgezien van het feit dat die studenten al voor een kleine €100 per maand jarenlang een SRP (bijna Altijd Vrij + BTM) hebben genoten?

En dat die €100 bij diploma behalen / succesvol afstuderen ook nog omgezet wordt in een gift (die ze dus nooit terug hoeven te betalen)?

Dan liever de oud-gedienden het voordeel gunnen... mijn mening 🤔Okee, van SRP naar Altijd Vrij of Dal Vrij is natuurlijk wel een klap in je gezicht als je een arme student was...
Iets dat vaak gebeurt behoeft geenszins rechtvaardig te zijn en daar gaat het in dit topic om.

De oude klant parasiteert hier op de nieuwe klant omdat de voorwaarden in het voordeel van de oude klant zijn en de "nieuwe" niet onder dezelfde voorwaarden kan reizen. De "nieuwe" klant subsidieert hierbij inderdaad de oude.

De meest recente klant draait dus op voor alle voordelen van zijn voorgangers. Mooi is dat. Denk niet dat er nog een nieuwe klant te vinden zal zijn.
De oude klant is in ieder geval een trouwe klant, en wordt inderdaad 'beloond' met bepaalde voordelen die er voor nieuwere klanten niet zijn.

Wanneer mag een nieuwe klant zich een oude trouwe klant gaan noemen en van dezelfde voordelen gebruik gaan maken ?
🤔
Badge +3
De oude klant parasiteert hier op de nieuwe klant omdat de voorwaarden in het voordeel van de oude klant zijn en de "nieuwe" niet onder dezelfde voorwaarden kan reizen. De "nieuwe" klant subsidieert hierbij inderdaad de oude.
Ik zie het liever -misschien slecht voorbeeld- als een bonus/malus regeling bij verzekeringen (elk jaar meer korting).

Of in mindere mate de energiemaatschappijen... "Als je nu een 5-jaars contract afsluit/overstapt blijf je gegarandeerd hetzelfde betalen, ook al gaan de energieprijzen (fors) omhoog".
@Robert B het zoeken naar alternatieven voor het binden van vaste klanten lijkt mij inderdaad zeer aan te bevelen.

Reageer