beantwoord

Voordeelurenabonnement tegenover Dal Voordeel

• 8 mei 2019
  • 69 reacties
  • 2068 Bekeken

Toon eerste bericht

69 reacties

Badge +3

Even heel simpel.. als mensen 'buiten de boot' vallen worden ze boos of voelen zich gepasseerd.

Waarom geeft een VDU (nog steeds) korting in de middagspits en waarom krijg ik die niet maar mijn vriendinnen wel!

Dat was de vraag toch, eigenlijk? Boze mensen die iets ouds en niets nieuws willen dus.. Doe mij gewoon een strippenkaart, of stamkaart met foto en een stempel geldig tot X voor altijd korting of vrij reizen, dan zijn we ook klaar!

Reputatie 3
Maar korting voor 65-plussers in een museum dan? Of korting voor studenten?

Het is het goed recht van de NS om de ene klant een kaartje van € 10 te verkopen en de andere klant een van € 20, bijvoorbeeld omdat ze voor 2006 al klant waren.

iMark zegt: ´Bij NS is het bij het Voordeelurenabonnement nu eens zo dat de zeer trouwe klanten, abonnementhouders die al voor augustus 2011 dit abonnement hadden, beloond worden. Daar valt ook iets voor te zeggen.´

Deze schriftstelling werd gekozen tot het beste antwoord en terecht natuurlijk; trouw vinden wij namelijk een hoog goed in onze maatschappij kijk bijvoorbeeld naar de in Japan geadoreerde Kraanvogel en de immer trouwe hond. We houden er niet van wanneer we opgelicht worden, dat zijn van die nare momenten die je nooit vergeet, gebeurtenissen die beklijven voor de rest van je leven. Openbaar vervoer kun je uit woede niet zomaar even terzijde schuiven als reiziger, het leven gaat toch altijd door. Een bedrijf als de NS heeft dan ook de plicht om er alles aan te doen (en meer) dat zij ´als een familielid´ blijft voor élke reiziger. Achteraf voorwaarden van een abonnement veranderen is: laf, riekt naar geldzucht (de moraal is even terzijde geschoven onder het mom van ´drukte´ terwijl dat natuurlijk gewoon een keus is) en legt niet mis te verstaan bloot dat de NS geen ´familielid´ meer wil zijn maar slechts nog diensten wil leveren aan anonieme reizigers (nu klanten) zoals elk ander commercieel georiënteerd bedrijf. Dat lijkt  in eerste instantie comfortabel maar een reiziger die zich niet meer verbonden voelt met het bedrijf waar hij mee reist kost de NS op vele andere manieren geld: Sfeer in de coupé, bekladding, anonimiteit van de foute reiziger (niet verbonden reizigers grijpen minder snel in) waardoor ook de conducteur weer minder snel de hulp krijgt die hij wél verdient enz. enz. Waar je ook ter wereld bent: niemand wil ooit door een bedrijf belazerd worden, nooit. Terugdraaien dus, die weinig opleverende  en bovendien asociale ´vergissing´ van de NS.

Ben zeer benieuwd welke draai ´iMark´ nu nog aan zijn ´beste´ antwoord weet te geven? Iets van: de realiteit haalt ons als NS in of; het bedrijf is vrij om commerciële keuzes te maken bijt maar even door de zure appel heen, het waait wel weer over.

Nee, trouwheid een draai om de oren geven is gelukkig nooit goed te praten, dat is namelijk onvergeeflijk, daar rest alleen nog excuses.

Reputatie 7
Badge +3

@reiziger op de 1e plaats

Trouwheid is geen excuus om je hele verdere leven kortingen te eisen die anderen ook niet krijgen. Een overgangsregeling van tien jaar is wel genoeg, daarmee is die trouwheid zeer ruimschoots beloond. 

@Tamzin, u haalt een paar zaken door elkaar.

Ten eerste; een reiziger ´éíst geen korting´ maar schaft een abonnement aan. Een abonnement is een gezamenlijke overeenkomst onder de voorwaarden waaronder het door een bedrijf aangeboden wordt. Die reiziger maakt op dat moment  een weloverwogen keuze, alle kaarten liggen op tafel. Vergelijk het zo u wilt met een energiecontract dat u aangaat met de op dat moment enige leverancier in de markt. Zij doet u een voorstel en u gaat erop in. Later verkoopt de leverancier ook andere contracten onder andere voorwaarden maar herroept de contracten van vroeger natuurlijk niet. Zo ook luchtvaartmaatschappijen die het ene moment een goedkoop ticket of abonnement verkopen en veel later een duurder product onder andere voorwaarden, ook dan, wanneer blijkt dat het hele toestel plotseling helemaal vol zit wordt natuurlijk niet met terugwerkende kracht een goedkoop ticket opgeschroefd, ook U vind dat wellicht begrijpelijk.

Dan het door u gekozen woord ´excuus´ … geplaatst door u in uw eenzame ´antwoordzin´. Mag ik daarover het volgende zeggen: trouwheid kan voor u persoonlijk dan wel makkelijk als een excuus gelden voor de meeste mensen is het  toch echt als een bijzondere kwaliteit, ja zelfs als een bewonderenswaardige eigenschap te karakteriseren

Vervolgens spreekt u van ´óók niet krijgen´ maar bedoelt waarschijnlijk ´niet krijgen´, hoe dat komt heb ik u reeds uiteengezet.

Als laatste uw ´overgangsregeling´ zoals u dat  tenminste noemt:

Hoe je het ook wendt of keert, welke benamingen u ook uit uw hoge hoed tovert, een abonnement dat onder vooraf gekende voorwaarden wordt aangeboden verander je slechts met instemming van de degene die een product bij je kocht. De eventuele gevolgen van deze bedrijfskeuze heb ik reeds in mijn eerdere bijdrage uiteengezet, die schade zal moeilijk tot deze asociale keuze te herleiden zijn maar er is een duidelijk verband tussen ´betrokkenheid´ en anderzijds vandalisme en criminaliteit. ´Anders hoepel je maar op´ is bij een monopolist (want ondanks het vrijgeven van bepaalde trajecten is de NS dat toch eigenlijk nog steeds)  met een uitgesproken publieke verantwoordelijkheid én functie trouwens absoluut geen optie, dat snapt iedereen. Het spoorbedrijf profiteerde trouwens wel al decennia lang van die toen wél als zeer interessant bevonden abonnementen het waren toen abonnementen die het bedrijf om tot betere bezetting te komen wél goed uitkwamen: die baten droegen bovendien ontegenzeggelijk ook bij aan de groei van het bedrijf tot nu toe en het geeft dus zeker geen pas om de eigenaars ervan nu het je wel uitkomt van je te vervreemden. Een ooit aangeboden abonnement verdwijnt pas op het moment dat de koper óf de verkoper er mee wil stoppen, daadwerkelijk stoppen dus. De NS wil echter van twee walletjes eten en vertrouwt waarschijnlijk (en helaas) terecht op het snel overwaaien van de ophef.

In een wereld van oneliners waait het namelijk hard en op basis van uw reactie op mijn toch niet ongenuanceerde  eerste reactie verbaast het me overigens niet echt dat u in sneltreinvaart (vergeef me het woord) tot 10.000 reacties bent gekomen ...

Reputatie 7
Badge +3

Geen enkel bedrijf is verplicht om tot in eeuwigheid hetzelfde product aan te bieden tegen dezelfde prijs. U heeft een destijds een contract afgesloten voor "onbepaalde tijd", dat is juridisch iets anders dan oneindig lang.

Daarnaast had u toen u het abonnement aanschafte in de voorwaarden kunnen lezen dat NS het recht had de prijs en voorwaarden jaarlijks aan te passen of met het product te stoppen. Op uw beurt mag u het abonnement dan weer op ieder gewenst moment stopzetten.

Als u het niet eens bent met de aanpassingen adviseer ik u dus het laatste.

Momenteel profiteert vooral een groep boomers nog van voorwaarden die al tien jaar niet voor anderen gelden. Op een gegeven moment weegt het gelijkheidsbeginsel (zie het begin van dit topic) mijns inziens zwaarder dan uw persoonlijke voordelen.

Reputatie 7
Badge +3

Geen enkel bedrijf is verplicht om tot in eeuwigheid hetzelfde product aan te bieden tegen dezelfde prijs. U heeft een destijds een contract afgesloten voor "onbepaalde tijd", dat is juridisch iets anders dan oneindig lang.

Daarnaast had u toen u het abonnement aanschafte in de voorwaarden kunnen lezen dat NS het recht had de prijs en voorwaarden jaarlijks aan te passen of met het product te stoppen. Op uw beurt mag u het abonnement dan weer op ieder gewenst moment stopzetten.

Als u het niet eens bent met de aanpassingen adviseer ik u dus het laatste.

Momenteel profiteert vooral een groep boomers nog van voorwaarden die al tien jaar niet voor anderen gelden. Op een gegeven moment weegt het gelijkheidsbeginsel (zie het begin van dit topic) mijns inziens zwaarder dan uw persoonlijke voordelen.

• De prijs is elk jaar gestegen, VDU kost nu €67 tegenover dalvoordeel €52
  • Het zijn niet voornamelijk boomers, veel ouders hebben VDU tot 10 jaar geleden voor hun kinderen 12+ aangeschaft, die zijn nu in de 20/30. De boomers konden geen kidsvrij aanschaffen, dat bestond niet.
Badge +3

Als de NS in 2011 (tegelijk met de invoering van Dal Voordeel) had gezegd dat bestaande VDU-houders het nog 10 jaar mochten behouden zou je er volgens mij bijna niemand over horen. Nou ja behalve de boze mensen dan die het niet meer konden aanschaffen… :disappointed_relieved:

Terwijl de NS gewoon het recht hebben om voorwaarden met 3 maanden vooraankondiging te wijzigen. De afspraak die toen met de reizigersorganisaties gemaakt is was dat het ‘op termijn’ zou verdwijnen, met een opzegtermijn vanuit de NS van 1 jaar i.p.v. 3 maanden.

Nu doen ze dat dus allemaal netjes, en staat vervolgens de wereld op zijn kop en buitelen alle bevoordeelden van de afgelopen jaren over elkaar om zo luid mogelijk te klagen over de nadelen van de boel gelijk trekken aan Dal Voordeel (dat overigens zo’n 15% duurder wordt)…

Tja, die nadelen zijn er inderdaad, maar iedereen had kunnen weten dat het ooit zou gebeuren. :thinking:

@Tamzin, om u eens flink bij de les te trekken heb ik een doorwrocht stukje geschreven dat vooral handelt over uw insinuaties en ondoordachte vooraannames. Iemand die zo snel alles begrijpt kan vast ook wel snel lezen dus een onoverkomelijk probleem zal het voor u wel niet zijn.

Ten eerste; alles wordt kneedbaar wanneer het gelijkheidsbeginsel voor abonnementhouders waarover u in uw korte reactie spreekt slechts dán wordt ingezet wanneer het iemand uitkomt, naar believen dus  (daarbij is ook de snelheid waarmee u binnen luttele minuten uw oneliners als reactie de wereld in schiet trouwens opvallend). Niemand maakte melding van enig gelijkheidsbeginsel toen er een volkomen nieuwe! abonnementsvorm werd toegevoegd jaren geleden, toch? Bovendien eenieder kiest zijn eigen abonnement én de vorm die bij hem past slechts wanneer die hem vrij aangeboden wordt, afgedwongen wordt die niet, dat weet u toch ook.

Het is opvallend te noemen dat wanneer het een bedrijf of aanhanger van een bedrijfsfilosofie te heet onder de voeten wordt, zoals in dit geval bijvoorbeeld na een ondoordachte en ronduit geldzuchtige zet van dat bedrijf, er al snel melding wordt gemaakt en zelfs teruggevallen wordt op de eeuwige standaardclausules in de voorwaarden ... Echter, dit is nu nét zo´n zaak die niet goed te vatten is in clausules vooral omdat er natuurlijk voldoende uitvoerbare alternatieven zijn maar óók omdat de NS zélf zich er graag op voorstaat een vriendelijke uitstraling en bovendien een eerlijk ´groen´ gezicht te willen behouden. Zo kon de NS zoals zij de afgelopen jaren bewezen heeft zich voorheen wel degelijk houden aan haar weliswaar zelfbenoemde maar toch hoogstaande principes, principes die door sommigen onder ons nu plots (en helaas) ´vertaald worden´ als ontstaan door ´hulp van de druk van Rover´.

Onbelicht in uw reactie blijven ook een paar zaken die u wellicht onwelgevallig zijn maar die het niet verdienen om doodgegooid te worden met uw advies om gewoon maar te stoppen met een abonnement. Feiten zoals daar zijn: de door mij in een eerdere reactie vermeldde zorgplicht als grote vervoerder én de gevolgen die indirect te herleiden kunnen zijn aan het gevoel van de reiziger (met jarenlang vast abonnement) in de steek gelaten te zijn door de NS.

@Tamzin, u weet vast heel goed dat respect en moraal moeilijk te vatten zijn in juridische context, die clausules zijn dus zeker geen vrijbrief om naar te grijpen wanneer goede argumenten in diskrediet gebracht of gewoon niet serieus genomen worden. Desondanks betrekt u dit juridische element zoals ik overigens wel al had verwacht tóch onmiddellijk bij uw reactie terwijl ik nu juist de nadruk legde in míjn reactie op het ontbreken van waardering en appreciatie van de reiziger door de NS in dit specifieke geval en ontstaan door het plotseling en eenzijdig veranderen van de voorwaarden van de Voordeelurenkaart. ´Het mag volgens onze zelf opgestelde regels dus we doen het!´, een vrolijk juichende Tjalling Smit zal er als commercieel directeur wel een handje in hebben gehad, die dacht waarschijnlijk meteen ook ´we geven er natuurlijk wel meteen een slinkse draai aan´ namelijk de uitermate flauwe dooddoener, ´het is niet meer van deze tijd´... Dat is natuurlijk volledig flauwekul @Tamzin, het is juist wél van deze tijd: een hoge moraal ten toon spreiden én het reizen met de trein ook. Bovendien, en dat geldt vooral voor u, mensen opgeruimd adviseren bij het minste vleugje tegenspraak om hun abonnement maar gewoon op te zeggen past deze tijd allang niet meer …, dat is namelijk een vorm van reeds lang vervlogen autoritaire ´bedrijfsvoering´. Wie meteen ´de regeltjes kaart´ trekt heeft meestal niet goed nagedacht over de werkelijke reden van alle ophef en denkt wellicht op die manier het ´gesprek´ snel en effectief dood te slaan. In dat licht bezie ik dan ook uw ongevraagde advies om maar te stoppen met mijn abonnement terwijl ik u nu juist al aan u had uitgelegd dat dát voor veel mensen natuurlijk geen optie is.

Het classificeren van groepen mensen op een populistische wijze helpt daarbij ook al niet @Tamzin. Die groepen boomers ´van u´ (ik raad u aan het NRC van 4 dec. te pakken en het artikel ´Boomer criticus? Zie dan af van je erfenis.´ eens te lezen) zijn een voorstelling die absoluut geen recht doet aan veel andere kwetsbare groepen in onze samenleving: Aow´ers, mensen met een laag inkomen, gehandicapten wellicht, mensen met psychische problematiek, bejaarden en ga zo maar door. Allemaal groepen die de NS óók geacht wordt te dienen. Ik help u graag uit de droom; wie denkt op basis van slechts een opportunistisch genomen individuele statistisch gemakkelijke ´boomer´ interpretatie een draai aan de werkelijke oorzaak achter deze foute keuze van de NS te geven slaat de plank volledig mis. Daarbij @Tamzin, het helpt ook al niet om het woord profiteren ... (bij een volstrekt gewóne aangeboden abonnementsvorm) te gebruiken in sámenspel met datzelfde woord boomer. U bent een man die blijkbaar alles weet van concepten, concepten die (dat weten we allemaal) uiteindelijk niet meer over echte mensen gaan zoals ik u al uitlegde maar wat ik erger vind is de manier waarop u reageert, u strooit namelijk zand in de ogen van de lezer en geïnteresseerde ´toekijker´.

Een goed voorbeeld daarvan is uw laatste reactie: u poneert spontaan een onware ofwel schijn stelling en reageert daar dan voor het gemak zelf meteen maar even op waardoor het líjkt alsof u reageert op het standpunt van iemand anders, in dit geval dat van mij. U stelt namelijk: ´Geen enkel bedrijf is verplicht om tot in de eeuwigheid hetzelfde product aan te bieden tegen dezelfde prijs´. Inderdaad @Tamzin daar is iedereen het wel over eens en daar is dan ook geen sprake van … De prijs voor het product voordeelurenkaart waarover we tenslotte praten is dan ook meer dan verdubbeld in de afgelopen jaren. Van ´eeuwigheid´ heeft óók al helemaal niemand gesproken, op elk moment mag de NS natuurlijk stoppen met welke abonnementsvorm dan ook, daar was toch geen enkele discussie over … U vernauwt op die manier de discussie met een veronderstelling ofwel een dooddoener die slim afleidt van het werkelijke dispuut en dat is niet kies van u. 

De goede lezer vallen die lekker bekkende trucs van u zeker op en de verstandige lezer laat ze voor wat ze zijn, ze leveren op forums meestal snel en gemakkelijk een bepaalde status op echter er zijn helaas ook veel slechte lezers, lezers die u ook bediend want u heeft gezien uw hoge aantal reacties waarschijnlijk al wat ´appeltjes geschild´ via uw opgewekte oneliners, ´concept´frasen en ´hoepel maar op´ adviezen. U spreekt bijvoorbeeld in de laatste zin van uw reactie over ´mijn persoonlijke voordelen´ ... zomaar … terwijl ik ooit slechts een gewoon aangeboden abonnement heb aangeschaft, niet meer en niet minder. Daarbij plaatst u dit dus als volleerd dualist zomaar uit de lucht gegrepen ´voordeel´ meteen handig tegenover uw in dit geval juist níét ter zake doende gelijkheidsbeginsel. Dat gelijkheidsbeginsel ontleent nu juist dóór het verschil tussen alle verschillende abonnementsvormen (die namelijk keuze schenken aan élk individu) haar legitimiteit. @Tamzin, u heeft met uw pregnante aanwezigheid op dit forum (wellicht ongemerkt) echter ook een sociale verantwoordelijkheid voor uzelf geschept, een verantwoordelijkheid die verplichtingen met zich meebrengt ondanks dat u dat wellicht zelf niet zo ziet en misschien niet eens anders kan. Ik daag u toch uit @Tamzin om de mens te ontdekken achter: de reiziger, de boomer (zo u wilt) en vooral de door u benoemde ´profiteurs´.

Als laatste wil ik graag nog naar een voorbeeld uit de praktijk namelijk die van mijn gezin. Ik woon midden in de Randstad en reis vaak vanuit Amsterdam tussen 17.00 en 18.00 van het treinstation af de provincie in. Mij valt élke keer opnieuw weer op dat de 1e klas half leeg is zelfs op dát tijdstip en bovendien mídden in het drukste gedeelte van onze Hollandse stadsstaat. Een beter bewijs van de directe tekortkomingen van een nieuw verkoopconcept kun je toch niet vinden. Trek nu overigens niet meteen de kort door de bocht conclusie dat ik wellicht tóch een boomer ben, je kunt namelijk ook slechts naar een 1e klas kijken en bovendien voor ongeveer de normale prijs van een 2e klas kaartje in de 1e klas reizen met een kortingskaart. Het voorstel van de NS dat u verdedigt (zoals uitgelegd naar mijn mening zelfs hier en daar gestalte gegeven met bijzonder valse argumenten) rept van óvervolle treinen, niet? Wel, dit is nu slechts één van de alternatieven waarmee je op een bepaald moment de druk op de 2e klas heel makkelijk kan laten afnemen, het kost niets, levert zelfs wat op én; ik heb nog veel meer van die mogelijke manieren om reizigers te spreiden zonder meteen één specifieke groep keihard af te straffen en op die manier vervolgens jezelf en alles waar je voor staat gewoon in diskrediet te brengen. Voor de duidelijkheid, met u weet je het namelijk maar nooit; ik pleit dus zeer zeker níét voor het áfschaffen van de eerste klas maar over bijvoorbeeld het gewoon behouden van de oude voordeelurenkaart op een plaats (die 1e klas dus) waar hij juist flink geld oplevert en tevens een soms kwetsbare groep gelukkig maakt, heel erg van deze tijd is dat, toch? 

Terug naar mijn gezin: ikzelf ben er na deze asociale en absoluut niet te verdedigen beslissing helemaal klaar mee en reis vanaf nu dus met frisse tegenzin in de trein. De trein die ik altijd, al van kinds af aan, zo verafgode en zelfs naar iedereen die het maar wilde horen overtuigd heb gepromoot. Ik steek bovendien vanaf nu geen vinger meer uit naar zaken die het daglicht slecht verdragen wanneer ik zelf in die trein zit. Voor mij voelt ´de trein´ door deze klap recht in het gezicht niet meer ´als familie´ maar als een egoïstische veelvraat. Oog om oog tand om tand, wie de bal kaatst kan hem terug verwachten, mijn frustratie over deze asociale zet zoekt duidelijk een uitweg. Tja, de realiteit haalt je soms links en rechts tegelijk in (wanneer deze domme zet tenminste niet razendsnel teruggedraaid wordt). 

Mijzelf terughoudend opstellen op momenten dat het niet past, dat zal moeilijk worden voor me als mens want het past totaal niet bij me maar ik laat me door een Hollandse vervoerder na jarenlange oprechte trouw niet ´vol in het gezicht slaan´. Mijn partner zegt haar kaart trouwens zeer waarschijnlijk op want ook zij begrijpt hier niets van en bovendien reisde zij er toch al nauwelijks mee en het is voor haar dus voordeliger om zo nu en dan een kaartje te kopen. Ik denk niet dat uw ´boomer concept´ rekening hield met een dergelijk scenario maar het zal u waarschijnlijk een zorg zijn, u denkt wellicht gewoon; waar gehakt wordt vallen spaanders, klaar is Kees. Toch moet u misschien de lunchupdate van het Noordhollands dagblad van zaterdag 21 december maar eens inzien, dan ziet u waar het om zeep helpen van een goede relatie met de reiziger indirect toe kan leiden. Voor de duidelijkheid (want ik voel uw gedachte hierbij al opkomen); het ene komt natuurlijk niet uit het andere vóórt maar er is ontegenzeggelijk een causaal verband tussen je ingebed en verbonden voelen en je gedrag, hoe minimaal dat ook op het eerste gezicht mag lijken. Juist op het moment dat een dergelijk verband niet meteen duidelijk aan te wijzen is permitteren bestuurders zich overigens vaak stappen waarvan ze eigenlijk wel weten dat ze ´ruiken´ (zie ook de financiële wereld) maar omdat ze in de schijnzekerheid verkeren dat eventuele calamiteiten niet direct tot hun individuele beslissing te herleiden zullen zijn, nemen ze een omstreden beslissing dan toch maar, puur en onverholen opportunisme dus. 

Onrecht waarnemen en er niet meteen iets aan doen ...zoiets had ik voorheen als grote sterke vent mezelf nimmer toegestaan wanneer ik in nabijheid was; fairheid, juist handelen en eerlijkheid boven alles, dat is namelijk mijn levensmotto. Buiten de trein zal dat dan ook zo blijven en blijf ik me inzetten voor ´mijn medemens in verdrukking´ ongeacht wat dan ook maar blijf tevens bovenal de nuance zoeken, vooral omdat het leven daar mijns inziens om draait, ongenuanceerde uitspraken zijn er al genoeg. Gelukkig maar want algemene verbittering veroorzaakt deze bijzonder valse ´proefballon´ van de NS bij mij persoonlijk niet, hij creëert slechts een duidelijk beeld van de mentaliteit van sommige bestuursleden bij diezelfde NS. Bestuursleden die zich natuurlijk, zoals ze zo vaak in de pers plegen te zeggen; ´totáál niet herkennen in de gedane uitspraken´ van mijn kant en daarna meteen overgaan tot de orde van de dag. Zo gaan die dingen nu eenmaal en op die manier worden helaas dan ook in onze samenleving steeds opnieuw weer wonden geslagen door incompetente bestuurders waar burgers de dupe van worden. Gelukkig telt voor mij slechts het bewustzijn dat ikzelf wél voor mijn daden verantwoording wil en kan afleggen. Misschien stuur ik dit stukje wel richting de media, krijgen de trouwe gebruikers van een voordeelurenkaart ook eens een krachtige stem.

Ik hoop nog steeds oprecht dat ik ook u tot nadenken heb aangezet @Tamzin, u bent een op het forum gedecoreerd man maar gezien de aard en toonzetting van uw eerdere reacties op mijn stelling heb ik daar eerlijk gezegd op voorhand weinig fiducie in. Toch, een bepaald inzicht kan op elk moment zomaar opdoemen daar vertrouw ik dan maar op. Het laatste woord laat ik aan u @Tamzin, u bent niet voor niets een trotse ´koploper´ en ´verkenner´ zoals uw ´titel´ vermeldt dus dat zult u wel zo gewend zijn.

Badge +3

Wow, dat inSided zomaar zulke lappen tekst toestaat in één reactie :sweat_smile:

Het grappige vind ik dat mensen die zich nu zo benadeeld voelen ineens zo hard klagen, terwijl ze (konden) weten dat ze 10 jaar bevoordeeld zijn t.o.v. nieuwe klanten.

Zelfde/omgekeerde ook, bijv. bij internet- en telecomproviders die over elkaar heen vallen met kortingen. “Waarom krijgen nieuwe klanten van KPN Hussel (of hoe dat ook heet) maar liefst 6 maanden 50% korting of dubbele snelheid of databundel, en kan ik als bestaande/trouwe klant daar naar fluiten of niet naar overstappen”?

Tja, dan ga je maar lekker 3 maanden naar Ziggo (die hebben ook korting de eerste maanden voor nieuwe of terugkerende klanten) en dan kom je gewoon weer bij ons terug als nieuwe klant zodra Ziggo de prijzen weer verhoogt of de voorwaarden aanpast binnen het eerste jaar.

Die vergelijking gaat natuurlijk mis omdat er geen alternatieven zijn bij de NS. Voor de rest zie mijn vorige reactie en ik schaar me achter Tochjo Tamzin (als niet zijnde de NS, want ook wij hebben de nodige stevige kritiek als dat moet/kan).

Reputatie 5

Alhoewel ik niet kan ontkennen dat ik op deze donkere en regenachtige zondagmiddag met enig plezier kennis heb genomen van het proza van @reiziger op de 1e plaats, dit niet in het minst vanwege het taalgebruik, meen ik toch dat een standpunt doorgaans zijn kracht mede ontleent aan een nuchtere, heldere en bondige argumentatie.

Het is mij dan ook niet goed duidelijk welke alternatieve oplossingsrichtingen @reiziger op de 1e plaats, voor het probleem van de overvolle treinen in de spits en de, al veel te lang durende, ongelijke behandeling van klanten aandraagt.

De prijs van het kaartje tijdens de spits vormt toch zeker niet het enige criterium waarmee je kunt bepalen in hoeverre de reiziger op de 1e plaats staat. Bovendien rechtvaardigt het, gezien de omstandigheden, laten vervallen van een korting van 40%  in de spits voor houders van een VDU abonnement niet de jegens NS en haar directie gebezigde kwalificaties.

Reputatie 7
Badge +3

Met interesse heb ik uw lange betoog gelezen. Vanuit uw levens- en maatschappijvisie kan ik uw redenering volgen. Toch heb ik er wel aanmerkingen op.

Op de eerste plaats lijkt u sterk te leunen op het idee dat spoorwegen vooral een maatschappelijke functie hebben en dat het financiële aspect daar ondergeschikt aan moet zijn. In 1995 heeft het parlement echter democratisch besloten dat NS voortaan een gewoon bedrijf werd dat winst moest maken en binnen dat financiële kader een optimale dienstverlening moest leveren. En dat betekent gezien de minimale winstmarges ook dat NS soms impopulaire maatregelen moet nemen. U hoeft het daar niet mee eens te zijn maar binnen de politiek is er geen draagvlak in Nederland om spoorwegen te subsidiëren. En ook geen geld trouwens aangezien de politiek het geld liever uitgeeft aan bijv. uitkeringen, zorg, onderwijs, politie, etc. Prioriteiten stellen heet dat.

Ten tweede schermt u met zwakke groepen die in de verdrukking zouden komen. Ik ontken niet dat er financiële nadelen zijn door de veranderingen, maar die nadelen gelden ook voor iedereen die niet al in 2010 een VDU-kaart had en ook daar zitten ook minder draagkrachtige groepen tussen. Beweren dat de wijzigingen onethisch en asociaal zouden zijn zijn wat mij betreft dan ook misplaatst.

Op de discussie of de maatregelen gezien de drukte in de treinen noodzakelijk zijn en over de rol van de eerste klas in de trein wil ik hier niet verder ingaan aangezien die discussie complex is (de situatie is niet overal in Nederland hetzelfde) en in tal van andere topics op dit forum al gevoerd wordt.

Reputatie 4
  • Het zijn niet voornamelijk boomers, veel ouders hebben VDU tot 10 jaar geleden voor hun kinderen 12+ aangeschaft, die zijn nu in de 20/30. De boomers konden geen kidsvrij aanschaffen, dat bestond niet.

Intussen heeft die groep dus grotendeels allemaal al een studenten OV kaart gehad en die VDU opgezegd (als ze die al hadden).

Reputatie 7
Badge +3

Intussen heeft die groep dus grotendeels allemaal al een studenten OV kaart gehad en die VDU opgezegd (als ze die al hadden).

Was het maar waar. Als met boomers 55+  bedoeld wordt, die hebben geen studenten OV gehad en vaak ook geen stufi.

Reputatie 4

Was het maar waar. Als met boomers 55+  bedoeld wordt, die hebben geen studenten OV gehad en vaak ook geen stufi.

Het gaat om de kinderen 12+ van tot 10 jaar geleden waar jij het over hebt, als die nu 20/30 zijn zoals jij stelt zijn ze 10/15 jaar geleden begonnen met studeren en hebben ze allemaal stufi en studenten OV gehad (mits ze gestudeerd hebben). En als die groep nou een VDU had voordat ze gingen studeren hadden ze die niet meer nodig zodra ze studenten OV kregen, dus massaal opgezegd.

Reputatie 7
Badge +3

@Rocco_Siffredi 

Ik vermoed dat het leeuwendeel van degenen die nog een VDU hebben 45+ is en meer dan de helft daarvan 65+ is. Jammer dat NS nooit cijfers verstrekt. 

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad, mits ze gestudeerd hebben. Het is echt niet zo dat iedereen gaat studeren of heeft gestudeerd. 

Daarnaast zullen toendertijd ook genoeg 20-plussers zelf een VDU hebben aangeschaft, bv om naar werk te gaan of aangeschaft na de studie (was er toen ook een korting voor ex-studenten trouwens?), die zijn nu ergens in de 30. 

Tussen de klaagreacties zie je ook best veel mensen die het VDU nu nog gebruiken om naar werk te gaan. Zelf zag ik ook bij uitchecken bij de paaltjes regelmatig dat ook mensen van tussen de 30 en 50 gebruik maakten van het VDU

Reputatie 5

Inderdaad, mits ze gestudeerd hebben. Het is echt niet zo dat iedereen gaat studeren of heeft gestudeerd. 

Daarnaast zullen toendertijd ook genoeg 20-plussers zelf een VDU hebben aangeschaft, bv om naar werk te gaan of aangeschaft na de studie (was er toen ook een korting voor ex-studenten trouwens?), die zijn nu ergens in de 30. 

Tussen de klaagreacties zie je ook best veel mensen die het VDU nu nog gebruiken om naar werk te gaan. Zelf zag ik ook bij uitchecken bij de paaltjes regelmatig dat ook mensen van tussen de 30 en 50 gebruik maakten van het VDU

Ja er was korting voor ex studenten. Ik ben zelf in 2005 gaan studeren. Ik heb mijn VDU toen de eerste maand nog aan moeten houden want ik kreeg pas Studenten OV per 1 oktober. Ik ben namelijk in juli geboren en destijds kreeg je het pas per 1 oktober..had te maken met kinderbijslag. Daarna inderdaad opgezegd want ik had met mijn Studenten OV ook 40% korting. Toen ik in 2009 afstudeerde, kreeg ik ook het aanbod om VDU eerste jaar met korting aan te schaffen. Omdat ik al sinds mijn 12e VDU abonnement had en altijd met OV reisde , was het voor mij niet meer dan logisch om weer een VDU aan te schaffen.

Ik zit nu wel in dubio wat nog loont voor 2021. Ik overweeg te beginnen met Flex met Dalurenkorting en dan af en toe te flexen naar Weekend Vrij. Ik moet nog wel wennen aan het flex idee en maar goed uitzoeken hoe dat werkt.. VDU was / is in dat opzicht voor mij wel erg handig..niet nadenken, inchecken enzovoort. Ik ben ook al lange tijd privé vaste klant van de NS..jammer dat er niet echt losse acties meer zijn voor vaste klanten. 

Badge +3

Merry X-mas maar ik was er even klaar mee dus heb dit geschreven ergens:

“Als ze de middagspits die al sinds 2012 bestaat niet kunnen vermijden heb je na 10 jaar pech inderdaad…

Einde VDU dus, alhoewel ze het nog als naam laten bestaan, maar zelfde voorwaarden als Daluren.”

Oh, en dat het voor ONS (met daluren vanaf 2012) gewoon een whopping €8 duurder wordt.

Dankjewel voor jullie €7 korting VDU verliezers! Wij (daluren abonnement vanaf 2012 zijn er net zo blij/genaaid mee dus.

Reageer