beantwoord

Voordeelurenabonnement : tijden reizen met 40%

• 10 december 2016
  • 20 reacties
  • 10729 Bekeken

• Reisadviseur*
  • 33 reacties
Hallo
Ik heb een vraag over mijn Voordeelurenabonnement.
Op de site staat : 40% korting tijdens voordeeluren.
Wat zijn precies de tijden van maandag t/m vrijdag dat je 40% korting hebt?
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat dit pas vanaf 9:00 was.
Nu staat er op de site , dat je ook met de kaart: 40% korting voor maximaal 3 medereizigers in de daluren
Wat is het verschil tussen daluren en voordeeluren?
Want bij een Dal Voordeelabonnement, mag je tót 6:30 ook met 40% reizen.

HIer zit dus iets vreemds in.
Als ik dus alleen met mijn Voordeelabon reis, krijg ik pas na 9:00 korting en niet vóór 6:30
Maar als ik iemand mee wil nemen op mijn pas, dan krijgt die persoon wél 40% korting vóór 6:30

Rara, wie kan mij dit uitleggen/verklaren :?
icon

Beste antwoord door Tochjo 10 december 2016, 08:16

Wat u schrijft, klopt: op werkdagen zijn de Voordeeluren van 9.00 uur tot 4.00 uur de volgende dag. Met uw Voordeelurenabonnement krijgt u dus geen korting op werkdagen bij inchecken tussen 4.00 en 9.00 uur (uitgezonderd een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger).

Samenreiskorting is geldig in de Daluren. Die zijn iets anders: op werkdagen valt hier de periode buiten beide spitsen onder. Reizigers die in de daluren korting krijgen, onder wie dus ook de reizigers die met Samenreiskorting met iemand meereizen, krijgen op werkdagen korting bij inchecken voor 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur.

Het kan dus inderdaad voorkomen dat de houder van een Voordeelurenabonnement zelf vol tarief moet betalen en iemand die met Samenreiskorting met hem meereist met korting reist.

De situatie is sinds 1 januari 2016 wel gewijzigd. Voorheen gold Samenreiskorting in de Voordeeluren. Dat betekende dat iemand met Dal Voordeel in de middagspits geen korting kreeg, maar iemand die in de middagspits met hem meereisde met Samenreiskorting wel met korting kon reizen. Omdat NS ernaar streeft dat kortingsproducten buiten de spits geldig zijn, zijn de uren waarin Samenreiskorting geldig is gewijzigd naar de Daluren. Maar ook nu kan het dus inderdaad nog voorkomen dat de abonnementhouder vol tarief betaalt en de Samenreiziger met korting reist.

Als u vaak voor de ochtendspits en in de middagspits reist, dan kunt u overwegen naast uw Voordeelurenabonnement nog Dal Voordeel aan te schaffen. U kunt dan met Dal Voordeel met korting reizen voor de ochtendspits en met uw Voordeelurenabonnement met korting in de middagspits. U moet dan wel met twee verschillende OV-chipkaarten reizen en goed in de gaten houden welke u gebruikt, dus erg handig is het niet.
Bekijk origineel

20 reacties

Badge +3
Wat u schrijft, klopt: op werkdagen zijn de Voordeeluren van 9.00 uur tot 4.00 uur de volgende dag. Met uw Voordeelurenabonnement krijgt u dus geen korting op werkdagen bij inchecken tussen 4.00 en 9.00 uur (uitgezonderd een marge van vijf minuten in het voordeel van de reiziger).

Samenreiskorting is geldig in de Daluren. Die zijn iets anders: op werkdagen valt hier de periode buiten beide spitsen onder. Reizigers die in de daluren korting krijgen, onder wie dus ook de reizigers die met Samenreiskorting met iemand meereizen, krijgen op werkdagen korting bij inchecken voor 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en na 18.30 uur.

Het kan dus inderdaad voorkomen dat de houder van een Voordeelurenabonnement zelf vol tarief moet betalen en iemand die met Samenreiskorting met hem meereist met korting reist.

De situatie is sinds 1 januari 2016 wel gewijzigd. Voorheen gold Samenreiskorting in de Voordeeluren. Dat betekende dat iemand met Dal Voordeel in de middagspits geen korting kreeg, maar iemand die in de middagspits met hem meereisde met Samenreiskorting wel met korting kon reizen. Omdat NS ernaar streeft dat kortingsproducten buiten de spits geldig zijn, zijn de uren waarin Samenreiskorting geldig is gewijzigd naar de Daluren. Maar ook nu kan het dus inderdaad nog voorkomen dat de abonnementhouder vol tarief betaalt en de Samenreiziger met korting reist.

Als u vaak voor de ochtendspits en in de middagspits reist, dan kunt u overwegen naast uw Voordeelurenabonnement nog Dal Voordeel aan te schaffen. U kunt dan met Dal Voordeel met korting reizen voor de ochtendspits en met uw Voordeelurenabonnement met korting in de middagspits. U moet dan wel met twee verschillende OV-chipkaarten reizen en goed in de gaten houden welke u gebruikt, dus erg handig is het niet.
Bedankt voor het antwoord Tochjo, de middagspits is meestal de reden voor abonnementhouders van een Voordeelurenabonnement om deze aan te houden. Tussen 16.00 en 18.30 krijg je dan nog gewoon korting tijdens het reizen waarbij Dal Voordeel abonnementhouders daar het volle tarief moeten betalen.
Ik heb een voordeelurenabonnement met keuzedagen. In het laatste bericht van NS omtrent een nieuwe keuzedag las ik dat je ook voordeel geniet als je vóór 6:30 instapt bij NS. Dat is nieuw voor mij. Al weer een tijd geleden stapte ik zo rond 6:15 in en toen bleek ik geen korting te hebben. Navraag bij NS leerde dat dat wél gold voor dalurenabonnementen en niet voor voordeelurenabonnementen. Is daar iets veranderd? En waarom wordt zo'n verandering niet gecommuniceerd (net als bij de afschaffing van het vrij meereizen van honden bij houders van voordeelurenabonnementen)?
Badge +3
Sinds 1 januari 2019 geeft het Voordeelurenabonnement ook korting vóór de ochtendspits (dus bij inchecken voor 6.30 uur).
Dat is inderdaad gewijzigd per januari dit jaar, schuttermajoor. Vóór 6:30 uur en na 9:00 uur zijn nu de daluren doordeweeks van het Voordeelurenabonnement. Ik ga er even achteraan of er inderdaad geen correspondentie over is geweest. Kom ik op terug.
Reputatie 4
EN-dit geldt echt enkel alleen als het nog een VDU is, dat U dan al tenminste 5-6 jaar doorlopend moet hebben, in de maanden juli+augustus (dus nu) en tussen kerst en 1/1 geldt de korting of gebruik keuzedagen de hele dag, dus geen sper-tijden dan.
Inderdaad geldt dat meereiskorting niet geldt voor diegene als jullie net bvb 16.16 gaat reizen, maar wel voor Uzelf.
Ik heb al jaren een voordeelurenabbonement, wat mij inmiddels 67,- per jaar kost. Nu staat er bij abonnementen ‘dalvoordeel’ voor 52,- per jaar, met naar mijn weten precies dezelfde korting. Waarom betaal ik zoveel meer? Volgend jaar maar opnieuw afsluiten😕
Reputatie 7
Badge +3
Ik heb al jaren een voordeelurenabbonement, wat mij inmiddels 67,- per jaar kost. Nu staat er bij abonnementen ‘dalvoordeel’ voor 52,- per jaar, met naar mijn weten precies dezelfde korting. Waarom betaal ik zoveel meer? Volgend jaar maar opnieuw afsluiten😕
Omdat uw abonnement in de middagspits geldig is en dalvoordeel niet.
Reputatie 7
Badge +4
Dat volgend jaar opnieuw afsluiten, kunt u maar beter uit uw hoofd laten. Die vijftien euro haalt u er meestal dik uit doordat u in de middagspits ook korting heeft, en in juli, augustus en de week tussen Kerst en Nieuwjaar de hele dag. U krijgt helemaal niet dezelfde korting, integendeel zelfs.

Als u opzegt, krijgt u het VDU nooit meer terug. Tel uit je verlies. Nooit, maar dan ook nooit opzeggen! Het abonnement wordt als sinds 2011 niet meer verstrekt en er zijn nog 900.000 van in omloop, zo ik heb begrepen. 900.000 can't be wrong 😇

Die 15 euro extra per jaar haalt u er bijna altijd uit. U wordt niet benadeeld, u bent bevoorrecht.
Reputatie 7
Badge +3
Dat volgend jaar opnieuw afsluiten, kunt u maar beter uit uw hoofd laten. Die vijftien euro haalt u er meestal dik uit doordat u in de middagspits ook korting heeft, en in juli, augustus en de week tussen Kerst en Nieuwjaar de hele dag. U krijgt helemaal niet dezelfde korting, integendeel zelfs.
Veel ouderen gebruiken alleen maar de vrije reisdagen en dan kun je beter wel switchen naar dalvoordeel.
Reputatie 7
Badge +3

Goed nieuws: eind volgend jaar verdwijnt eindelijk  de korting voor VDU in de middagspits. De oneerlijke situatie die oude klanten bevoordeelde boven andere klanten komt dan ten einde.

Schandalig dat de  NS de voordeelurenkaart niet meer wil laten gelden voor de middag spits... 

Gewoon geldklopperij... Waarom door tariefsverlaging reizigers niet verleiden om buiten de spits te rijden? Tevens kan een groot deel van de reizigers niet buiten de spits reizen. Bizar... De duurzame reiziger wordt extra gepakt. De kosten voor treinreizen is in afgelopen jaren al sterker gestegen dan vervoer per auto... 

Reputatie 7
Badge +4

Veel ouderen gebruiken alleen maar de vrije reisdagen en dan kun je beter wel switchen naar dalvoordeel.

Nee, want dan zijn papieren keuzedagen niet mogelijk en die zijn doorgaans gunstiger, omdat het feitelijk zeven dalurendagkaarten zijn. Je hebr dan geen last van de tweemaandelijkse geldigheid.

Reputatie 7
Badge +3

Vanaf 2021 heb je niet meer te maken met de  tweemaandelijkse geldigheid Thom, ook bij een Dal Voordeel. Dus dat voordeel van papieren keuzedagen valt weg.

https://www.ns.nl/abonnementen/abonnementen-update/dal-voordeel-abonnement.html?

• Heb je al Keuzedagen? Dan houd je deze, totdat je ze opzegt. Ze zijn in 2021 niet meer geldig in de middagspits, doordeweeks tussen 16.00 en 18.30 uur. Ook krijgen ze een geldigheid van 1 jaar i.p.v. 2 maanden. Dat geeft je meer vrijheid om zelf je reisdagen te bepalen.

Als je alleen vrije reisdagen gebruikt zou je, afhankelijk van wat ze gaan kosten, ook kunnen overwegen geen abonnement te hebben en alleen de Flex dagen te gebruiken, daarvoor hoef je geen abonnement te hebben.

Edit, in het besluit van NS staat dat iedere klant per jaar 1 keer Flexdagen kan aanschaffen, dat zijn dan 3 Flexdagen voor €39 2e klas of €52 1e klas.

Badge +3

Nee, want dan zijn papieren keuzedagen niet mogelijk en die zijn doorgaans gunstiger, omdat het feitelijk zeven dalurendagkaarten zijn. Je hebr dan geen last van de tweemaandelijkse geldigheid.

Die vervalt sowieso, de nieuwe Keuzedagen zijn heel het jaar geldig en geen abonnement voor nodig. (Momo was me voor)

Reputatie 7
Badge +4

Klopt, maar nu geldt het nog wel. Ik vind het wel een grote verbetering voor de houders van Dalvoordeel. Veel senioren gaan in de winter niet op stap en dan vervallen er toch dagen in het ergste geval. Ik heb zelf graag de €11,50 over voor deze optie en dat besparen we dan weer, al is het onder de streep nadelig. Het is goed dat het nadeel van de Dalvoordeelgebruikers wordt weggenomen.

Zo zie je maar, elk nadeel hep se foordeel. Of zo. Mijn voordeel gaat van 11,50 plus 7 naar 18,50, maar per saldo is het een nadeel.

Goed nieuws: eind volgend jaar verdwijnt eindelijk  de korting voor VDU in de middagspits. De oneerlijke situatie die oude klanten bevoordeelde boven andere klanten komt dan ten einde.

Vergeet niet: deze klanten hebben altijd MEER abbo geld betaald hiervoor! De paar keer per jaar dat ik gebruik maakte van op een korte afstand om 16.30 in te checken was de rede dat ik dit abbo aan hield..... Nu is  inchecken van 16 - 18.30 straks niet meer toegestaan....en krijg ik hiervoor een schamele korting van €7..…

Dus opzeggen dan maar....

Reputatie 7
Badge +3

U mag nog wel reizen en inchecken in middagspits, alleen ontvangt u dan geen 40% korting meer. En als u maar een paar keer per jaar op een korte afstand incheckt om 16:30 dan gaat u in totaal niet veel meer betalen dan nu. Stel dat die korte reizen €5 vol tarief enkele reis kosten, dan mist u per reis €2 aan korting, dat gaat u dan meer betalen tov nu. Pas na 4 keer zo'n kort ritje kost het u meer dan u aan korting op de abonnementsprijs zult krijgen.

Wat niet meer mag / kan is inchecken in de middagspits met een Keuzedag.

Hallo, het gaat mij meer om het idee dat NS doet wat hij wil....eenzijdige voorwaarden dus en je kunt er niets tegen doen.  Die rekensommetjes maak ik iig niet.  Ik heb zo'n abbo en wil dat graag zo houden!  Ieder jaar: uw voordeel uren abbo gaat weer meer kosten dan het afgelopen jaar!   Soms haal ik de kosten er geen eens uit… maar dat geeft niet, mijn keuze is het gemak dat ik eventueel kan instappen tussen de tijden die er straks uit gaan. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor het feit dat ze niet veel eerder deze abonnementen met een redelijke vergoeding  hebben afgekocht en overgesloten.…

M vr gr,

Peter.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb nooit een VDU gehad maar mijn Traject Vrij werd ook ieder jaar duurder dan het jaar ervoor, waarbij in 2016 de middagspits korting voor Samenreizen werd geschrapt. Had ik zelf wel geen strop aan, maar wel de collega die geen abonnement had en die 2 tot 3 keer per week samenreisde met mij vanaf werk naar huis wel.

Reageer