Voordeelurenabonnement van OV-chipkaart verwijderen

  • 2 september 2014
  • 7 reacties
  • 3476 Bekeken

Reputatie 1
Ik heb mijn Voordeelurenabonnement schriftelijk opgezegd. Het loopt 9 september af, dat heb ik per brief bevestigd gekregen. Er stond ook dat ik het product bij een automaat van mijn kaart moet verwijderen, anders loopt het abonnement door (dat is natuurlijk ronduit belachelijk, maar dat is off-topic).

Nu wilde ik het Voordeelurenabonnement gisteren, 1 september, vast verwijderen. Maar ik kan niet vinden waar. Naast 'opladen' etc. heb ik alleen een optie "bestelling ophalen". Daar staat mijn Voordeelurenabonnement wel tussen, maar ik kan er verder niks mee, waar ik ook op klik. Ik heb geen optie om iets te deactiveren of verwijderen. Ik wil er niet mee wachten tot er een nieuwe periode in gaat, want ik ben bang dat er dan alsnog wat in rekening wordt gebracht. Bovendien, het zou toch mogelijk moeten zijn om vast vooruit te deactiveren, terwijl je nog wel tot het einde van de abonnementsperiode gebruik maakt van het abonnement? Ik heb mijn OV-chipkaart daarna nog wel gewoon nodig voor ander OV en reizen op saldo.

Hoe verwijder ik mijn Voordeelurenabonnement van mijn kaart bij een automaat?

7 reacties

Reputatie 4
Badge
Het beëindigen van een reisproduct wordt meestal deactiveren of verwijderen genoemd maar in feite blijft het reisproduct gewoon op de kaart en wordt alleen de fictieve einddatum van xx-xx-2030 (of nog verder) aangepast naar de nu overeengekomen einddatum.

Wanneer u kiest voor bestelling ophalen dan staat er als het goed is een 'nieuw' voordeelurenabonnement klaar met einddatum 9 september.

U vindt het belachelijk dat u naar de automaat moet om uw abonnement te beëindigen, maar de reden hiervoor is dat de OV-chipkaart ook functioneert wanneer de scanapparatuur geen internetverbinding heeft met de centrale computers. Omdat producten maandelijks opzegbaar zijn heeft NS keuze uit 2 opties voor het ophalen/beëindigen van reisproducten.

  1. Product wordt bij afsluiten op de kaart gezet met een geldigheidsduur van 1 maand, elke maand dat u niet opzegt moet u naar de automaat om een nieuw product op te halen. Wanneer u het abonnement stop zet hoeft u niets te doen.
  2. Product wordt bij afsluiten op de kaart gezet met een geldigheidsduur van vele jaren waardoor u al die jaren niet langs de automaat hoeft voor verlenging en bij stopzetten eenmalig langs de automaat moet voor een geactualiseerde einddatum.

Dan heb ik toch liever optie 2. :8
Reputatie 1
Het beëindigen van een reisproduct wordt meestal deactiveren of verwijderen genoemd maar in feite blijft het reisproduct gewoon op de kaart en wordt alleen de fictieve einddatum van xx-xx-2030 (of nog verder) aangepast naar de nu overeengekomen einddatum.

Wanneer u kiest voor bestelling ophalen dan staat er als het goed is een 'nieuw' voordeelurenabonnement klaar met einddatum 9 september.

U vindt het belachelijk dat u naar de automaat moet om uw abonnement te beëindigen, maar de reden hiervoor is dat de OV-chipkaart ook functioneert wanneer de scanapparatuur geen internetverbinding heeft met de centrale computers. Omdat producten maandelijks opzegbaar zijn heeft NS keuze uit 2 opties voor het ophalen/beëindigen van reisproducten.

  1. Product wordt bij afsluiten op de kaart gezet met een geldigheidsduur van 1 maand, elke maand dat u niet opzegt moet u naar de automaat om een nieuw product op te halen. Wanneer u het abonnement stop zet hoeft u niets te doen.
  2. Product wordt bij afsluiten op de kaart gezet met een geldigheidsduur van vele jaren waardoor u al die jaren niet langs de automaat hoeft voor verlenging en bij stopzetten eenmalig langs de automaat moet voor een geactualiseerde einddatum.

Dan heb ik toch liever optie 2. :8


Ja, als je het zo stelt is dit de betere optie natuurlijk.

Ik vind eerlijk gezegd de hele constructie van producten ophalen al vreemd. Ik hoef toch ook niet elke keer dat er geld op mijn rekening wordt gestort of afgeschreven naar een automaat om dit op mijn pas bij te werken? Het hele gebeuren komt op mij wat omslachtig over voor een splinternieuw systeem. Maar ja, we doen het er maar mee!
Reputatie 4
Badge

Ik vind eerlijk gezegd de hele constructie van producten ophalen al vreemd. Ik hoef toch ook niet elke keer dat er geld op mijn rekening wordt gestort of afgeschreven naar een automaat om dit op mijn pas bij te werken? Het hele gebeuren komt op mij wat omslachtig over voor een splinternieuw systeem. Maar ja, we doen het er maar mee!


Maar zonder internet verbinding kunt u niets meer met die pas omdat er elke keer een verbinding moet worden gemaakt met de bank. De OV-chipkaart werkt als het afgeschafte chipper/chipknip en heeft zelf een redelijke opslagcapaciteit waardoor er bij een automaat met betrouwbare verbinding iets opgezet kan worden dat vervolgens zonder verbonden te zijn weer kan worden uitgelezen door bijvoorbeeld een controleur of check-in/check-uit automaat.
Reputatie 1
Maar zonder internet verbinding kunt u niets meer met die pas omdat er elke keer een verbinding moet worden gemaakt met de bank. De OV-chipkaart werkt als het afgeschafte chipper/chipknip en heeft zelf een redelijke opslagcapaciteit waardoor er bij een automaat met betrouwbare verbinding iets opgezet kan worden dat vervolgens zonder verbonden te zijn weer kan worden uitgelezen door bijvoorbeeld een controleur of check-in/check-uit automaat.[/quote]

Ja, er zal wel over nagedacht zijn.
Reputatie 1

Ik vind eerlijk gezegd de hele constructie van producten ophalen al vreemd. Ik hoef toch ook niet elke keer dat er geld op mijn rekening wordt gestort of afgeschreven naar een automaat om dit op mijn pas bij te werken? Het hele gebeuren komt op mij wat omslachtig over voor een splinternieuw systeem. Maar ja, we doen het er maar mee!


Maar zonder internet verbinding kunt u niets meer met die pas omdat er elke keer een verbinding moet worden gemaakt met de bank. De OV-chipkaart werkt als het afgeschafte chipper/chipknip en heeft zelf een redelijke opslagcapaciteit waardoor er bij een automaat met betrouwbare verbinding iets opgezet kan worden dat vervolgens zonder verbonden te zijn weer kan worden uitgelezen door bijvoorbeeld een controleur of check-in/check-uit automaat.


Ja, er zal wel over nagedacht zijn.
Het abonnement dient inderdaad gedeactiveerd te worden bij de kaartautomaat om de beëindiging definitief te maken. Dit doe je via de knop 'bestellingen ophalen'. Als je mij in een privébericht je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum en kaartnummer doorgeeft, kan ik voor je nakijken of je het product wel of niet hebt gedeactiveerd. Je zat namelijk wel op de goede weg.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Reputatie 1
Het abonnement dient inderdaad gedeactiveerd te worden bij de kaartautomaat om de beëindiging definitief te maken. Dit doe je via de knop 'bestellingen ophalen'. Als je mij in een privébericht je naam, postcode + huisnummer, geboortedatum en kaartnummer doorgeeft, kan ik voor je nakijken of je het product wel of niet hebt gedeactiveerd. Je zat namelijk wel op de goede weg.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.


Dank! Ik heb je een privébericht gestuurd.

Reageer