beantwoord

voordeelurenabonnement verlengen

• 30 augustus 2015
  • 16 reacties
  • 569 Bekeken

Vandaag heb ik een dal voordeel aangevraagd. Bij het ophalen van de bestelling lijkt het erop dat het voordeelurenabonnement nog steeds op de kaart staat. En dat heeft natuurlijk mijn voorkeur. Hoe kan ik de aanvraag voor het dal voordeel ongedaan maken en het voordeelurenabonnement activeren?
icon

Beste antwoord door Raymond123 30 augustus 2015, 20:50

Als het oude abonnement niet meer actief is, kun je het denk ook niet activeren. NS wil juist van deze abonnementen af, zodat je in de middagspits niet meer goedkoop kunt reizen. In mijn ns kun je zien of het nog actief is, ook bij een kaartautomaat van NS.
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Wat is de einddatum van het voordeelurenabonnement op de kaart?
Reputatie 6
Badge
Als het oude abonnement niet meer actief is, kun je het denk ook niet activeren. NS wil juist van deze abonnementen af, zodat je in de middagspits niet meer goedkoop kunt reizen. In mijn ns kun je zien of het nog actief is, ook bij een kaartautomaat van NS.
Als TS het niet heeft gedeactiveerd bij een automaat is het abonnement nog steeds geldig lijkt me, er zal immers ook gewoon geld voor worden geincasseerd.
Reputatie 7
Badge +3
Als TS het niet heeft gedeactiveerd bij een automaat is het abonnement nog steeds geldig lijkt me, er zal immers ook gewoon geld voor worden geincasseerd.
Voordeelurenabonnementen worden na deactivatie soms ten onrechte niet van de kaart verwijderd, maar wel uit de administratie van NS. Je kunt het abonnement dan gewoon blijven gebruiken tot de OV-kaart verloopt. En dat dus zonder te betalen.

Ik heb dat zelf ook gehad. Bij het loket vertelden ze me dat dit met enige regelmaat voor komt en dat er geen mogelijkheid is om het abonnement ooit nog van de kaart te krijgen. Het advies was om het maar als een cadeautje van NS te beschouwen en het te blijven gebruiken tot de kaart verloopt. Ik reis nu dus nog 3 jaar op een abonnement waar ik niet voor betaal.

Als ik eerlijk wilde zijn moest ik mijn kaart maar als verloren aanmelden en als dank voor mijn eerlijkheid mocht ik dan €7.50 betalen voor een vervangende kaart. Het alternatief voor Gekke Henkie dus.
Reputatie 7
Badge +3
Niet verder vertellen.
Haha weer wat geleerd 😃
Reputatie 7
Badge +3
De oorzaak van het verschijnsel is dat bij het aanmaken van een vervangende OV-chipkaart bij sommige mensen het voordeelurenabonnement twee keer naar de nieuwe kaart is gekopieerd. Als je dan later deactiveert wordt er een van de twee abonnementen beeindigd maar de andere niet. Als je nog illusies hebt, dit is twee jaar geleden al opgelost mäar een deel van die foute kaarten is dus nog wel in omloop.

Ik weet overigens niet of dit alles ook bij wilbertstaal het geval is maar het zou goed kunnen.
Mijn ov-kaart waarover het gaat is geldig tot 26-07-2017. Ik heb 3 jaar geleden een ov- jaarabonnement aangeschaft en daarvoor kreeg ik een andere ov-kaart. Toen heb ik het voordeelurenabonnement opgezegd. De kaart van dat voordeelurenabonnement heb ik in een laatje gelegd. Nu stop ik met het ov- jaarabonnement en heb die oude kaart uit het laatje gehaald. Vervolgens heb ik op internet een dal voordeel aangevraagd op die kaart. En dat ging ik gisteren activeren. En toen bleek dat voordeelurenabonnement er nog op te staan. Al die jaren is er geen geld afgeschreven voor dat voordeelurenabonnement. Als ik het goed begrijp, Tamzin, kan ik dus nog gewoon met die ov-kaart voor 40% reizen in de voordeeluren tot 26-0-2017. Dat is inderdaad een onverwacht prettig kadootje. Toch nog een vraag: hoe maak ik de aanvraag voor mijn dal voordeel ongedaan?
Reputatie 7
Badge +3
Dit lijkt op precies hetzelfde verhaal als bij mij. Kijk bij de automaat even wat de einddatum van het voordeelurenabonnement is, als dat nog op 2029 staat kun je het gewoon blijven gebruiken tot de OV-chipkaart verloopt en dat is kennelijk in 2017.

Wat problemen kan geven is als je de dalvoordeel op dezelfde kaart zet (hopelijk heb je dat nog niet gedaan), de software weet dan wellicht niet wat prioriteit heeft. Geen idee wat er gebeurt als je dan bijv. in de middagspits incheckt.
Hoi Wilbert, en welkom!

De tip van Tamzin is niet wenselijk, en bovendien niet de bedoeling. Je betaalt immers niet voor je product. Dit is in een heel enkel geval gebeurt vanwege een fout in het systeem, niet vanwege een eventuele duplicering. Wij plaatsen dergelijke klanten op een lijst, waarbij we het product alsnog van de kaart verwijderen. Wilbert, Ik heb je gegevens er even bij gepakt. De kaart met daarop je VDU kan ik alsnog blokkeren.
Hoi Wilbert, en welkom!

De tip van Tamzin is niet wenselijk, en bovendien niet de bedoeling. Je betaalt immers niet voor je product. Dit is bij een paar gevallen gebeurd vanwege een fout in het systeem, niet vanwege een eventuele duplicering. Wij plaatsen dergelijke klanten op een lijst, waarbij we het product alsnog van de kaart verwijderen. Wilbert, Ik heb je gegevens er even bij gepakt. Deze kaart wordt vandaag alsnog geblokkeerd.

Natuurlijk is deze tip niet wenselijk, het alternatief waarbij de reiziger moet betalen voor een fout van de NS (reactie 4 van Tamzin) is dat echter natuurlijk ook niet.
Op welke wijze gaan jullie Wilbert compenseren voor het blokkeren van zijn ov-chipkaart die hij nog bijna 2 jaar had kunnen gebruiken?
@Wilbert, ik kan ook een deactivatie voor je klaarzetten zie ik trouwens. Aangezien jij erg veel kaarten hebt, kan ik me voorstellen dat je dit misschien niet nodig acht. Laat je mij even weten wat je liever hebt? Ik heb mijn eerdere bericht zodoende genuanceerd.

@Theofiel en Macca, ik krijg soms berichten van forumleden dat zij zich willen afmelden omdat er discussie ontstaat in topics die zij zijn begonnen, waar zij geen behoefte aan hebben. Om die reden heb ik enkele berichten van jullie in dit topic verwijderd, zodat het voor Wilbert overzichtelijk blijft. Als Wilbert die berichten alsnog wil hebben, dan mag hij mij dit melden en kan ik ze via een een privébericht alsnog sturen.
Volgens mij wil TS alleen zijn nieuwe dal voordeel abonnement annuleren, Dat is zijn vraag.

Niet dat andere kaarten tegen zijn wil geblokkeerd worden, al heb je je reactie ook veranderd nu.
Reputatie 7
Badge +3
Hoi Wilbert, en welkom!

De tip van Tamzin is niet wenselijk, en bovendien niet de bedoeling. Je betaalt immers niet voor je product. Dit is in een heel enkel geval gebeurt vanwege een fout in het systeem, niet vanwege een eventuele duplicering. Wij plaatsen dergelijke klanten op een lijst, waarbij we het product alsnog van de kaart verwijderen. Wilbert, Ik heb je gegevens er even bij gepakt. De kaart met daarop je VDU kan ik alsnog blokkeren.

Sorry, maar waarom moet ik €7.50 voor een nieuwe kaart gaan betalen als NS een fout maakt en het abonnement abusievelijk twee keer op mijn kaart zet. Op zijn minst zou je toch verwachten dat NS in dat geval de kosten van een vervangende kaart voor zijn rekening neemt.

Verder kwam het advies om de kaart maar gewoon door te gebruiken van de NS-medewerker achter de balie op het station.
Hoi Tamzin. Als jij inderdaad slechts één kaart hebt, en er is iets misgegaan met het product daarop, dan kunnen wij een eventueel duplicaat natuurlijk voor jou vergoeden. Mijn bericht ging over Wilbert, die al een nieuwe kaart heeft.
Waar lees je dat dan ? Bij het ophalen van de bestelling bleek dat zijn oude voordeelurenabonnement er nog op stond.

Dat lijkt me gewoon een oude kaart, maar die is nu wellicht geblokkeerd.

Hij wil alleen zijn nieuwe daluren abonnement annuleren, die nu ook staat op die oude kaart.

Reageer