Voordeelurenabonnementen met 7 papieren Dag Voordeelurenkaarten & de aangekondigde wijzigingen | NS Community
beantwoord

Voordeelurenabonnementen met 7 papieren Dag Voordeelurenkaarten & de aangekondigde wijzigingen

  • 10 November 2019
  • 60 reacties
  • 1842 Bekeken

NB. Niet meer in de middagspits mogen reizen met 40% korting zal er wel onder vallen, maar wat met de 7 papieren Dag voordeelurenkaarten, waar je als abonnementhouder ruim 10 euro per contractjaar extra voor betaalt? Krijgt deze groep Voordeeluren abonnementshouders ook nog persoonlijk bericht van de NS? Dat lijkt zeer wenselijk en wanneer wordt die mail/brief verzonden? Tot op heden ontving ik geen enkel bericht en mis ik informatie over dit abonnement van de NS in de berichtgeving in de media. Klantenservice kan mij hier niet in helpen. De medewerkers blijven alleen verwijzen naar wat bekend is over de digitale keuzedagen. Zijn zij wel/genoeg geïnformeerd? 

icon

Beste antwoord door Stijn NS 11 November 2019, 09:49

Bekijk origineel

60 reacties

 Als die nog geen middagspitsbeperking hebben, ga ik heel boos worden omdat mijn ingangsdatum in februari j.l. ineens van 31-12 naar 1-1 gewijzigd werd.

Dat lijkt me heel raar. Zomaar ineens? Of met een wijziging?

Reputatie 7
Badge +3

 Als die nog geen middagspitsbeperking hebben, ga ik heel boos worden omdat mijn ingangsdatum in februari j.l. ineens van 31-12 naar 1-1 gewijzigd werd.

Dat lijkt me heel raar. Zomaar ineens? Of met een wijziging?


Zomaar. Besteld 23-12-2019 op nieuwe kaart met ingangsdatum 31-12-19. Vanwege feestdagen en rekening houdend met postbezorging gekozen voor die datum. Contract staat ook op die datum. Wijziging moet plaatsgevonden hebben in februari 2020 zonder dat ik op de hoogte was. In januari was er niets aan de hand. Men zei toen systeemfout. Ook werd er gezegd dat alle abonnementen besteld op 28-29-30-31/12 altijd ingangsdatum 1/1 krijgen. Persoonlijk denk ik dat een medewerker iets heeft aangepast. Ik vond het wel toevallig dat dit gebeurde in een periode dat er een discussie op de community over het ingaan van jaarkeuzedagen in 2021 was, waaraan ik meedeed. Ik ben er nog steeds niet blij mee dat die datum veranderd is. Zeker niet omdat in die discussie werd gesuggereerd dat bij de 2 maandelijkse Keuzedagen er in 2021 nog geen middagspitsbeperking zou gelden.

Het is mij eerder overkomen toen ik nog lang geen 60 was. Kreeg ik een brief dat ik Keuzedagen kon bestellen. Ik was net 50… zag dat in MijnNS dat mijn voorletters en geboortedatum ineens waren veranderd.

Hier kijk ik wel van op. Gegevens passen zichzelf niet zomaar aan… Raar dat dit je zo is overkomen. Mag ik eens kijken? Kun je mij een privébericht sturen met NAW+geboortedatum?

Reputatie 7
Badge +3

Hier kijk ik wel van op. Gegevens passen zichzelf niet zomaar aan… Raar dat dit je zo is overkomen. Mag ik eens kijken? Kun je mij een privébericht sturen met NAW+geboortedatum?


Ik heb er al 2x contact over gehad met de klantenservice. De enige optie die ik kreeg was opzeggen en opnieuw aanvragen. En er staat een aantekening dat ik binnen mijn 1e contract jaar mag opzeggen.

Badge +3

Ik heb er al 2x contact over gehad met de klantenservice. De enige optie die ik kreeg was opzeggen en opnieuw aanvragen. En er staat een aantekening dat ik binnen mijn 1e contract jaar mag opzeggen.

Ik ken het hele verhaal via hier uiteraard en het is nogal bizar dat 29-12-2019 ineens veranderd werd in 1-1-2020 als ingangsdatum voor een (klassiek) abonnement. Je had het namelijk al een week eerder besteld!

Dat je in het 1e jaar mag opzeggen is leuk, maar er is ook nog een regel dat je eenzelfde (klassiek) jaarabonnement dan niet binnen 3 maanden opnieuw kunt aanvragen. Staat dat ook in het systeem als uitzondering/aantekening voor jou?

Anders moet je echt vóór eind september je Dal Voordeel (+keuzedagen) opzeggen, als je eind 2020 hetzelfde opnieuw wilt. Gelukkig heb je ook je VDU nog, toch?

Voordeel is ook dat bij opzeggen van je Dal Voordeel de resterende keuzedagen gewoon zullen blijven komen (per 2 maanden), want die kunnen blijkbaar niet gestopt worden? Geen idee of je daar in de huidige tijden nog veel aan hebt, met veel evenementen afgelast. Maar goed, die € 3,70 per keuzedag zijn de kosten niet, en heb je al voor betaald.

Reputatie 7
Badge +3

Dat over het in het eerste jaar mogen opzeggen is heel leuk aangeboden maar sinds ergens begin dit jaar (ik dacht maart) is het Dal Voordeel gewoon maandelijks opzegbaar, ook als je nog in je eerste abonnementsjaar bent. En ik meen dat dat eind vorig jaar al aangekondigd was. Dus alleen de eerste 2 a 3 maanden zou die aantekening nut hebben. En daarnaast is in een eerste abonnementsjaar opzeggen altijd te omzeilen met de “Flex route". 

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb er al 2x contact over gehad met de klantenservice. De enige optie die ik kreeg was opzeggen en opnieuw aanvragen. En er staat een aantekening dat ik binnen mijn 1e contract jaar mag opzeggen.

Ik ken het hele verhaal via hier uiteraard en het is nogal bizar dat 29-12-2019 ineens veranderd werd in 1-1-2020 als ingangsdatum voor een (klassiek) abonnement. Je had het namelijk al een week eerder besteld!

Dat je in het 1e jaar mag opzeggen is leuk, maar er is ook nog een regel dat je eenzelfde (klassiek) jaarabonnement dan niet binnen 3 maanden opnieuw kunt aanvragen. Staat dat ook in het systeem als uitzondering/aantekening voor jou?

Anders moet je echt vóór eind september je Dal Voordeel (+keuzedagen) opzeggen, als je eind 2020 hetzelfde opnieuw wilt. Gelukkig heb je ook je VDU nog, toch?

Voordeel is ook dat bij opzeggen van je Dal Voordeel de resterende keuzedagen gewoon zullen blijven komen (per 2 maanden), want die kunnen blijkbaar niet gestopt worden? Geen idee of je daar in de huidige tijden nog veel aan hebt, met veel evenementen afgelast. Maar goed, die € 3,70 per keuzedag zijn de kosten niet, en heb je al voor betaald.


Die 3maanden-regel ken ik niet. Is het zeker dat de Keuzedagen doorlopen bij opzegging of omzetting? Dan zet ik dat abonnement op of om.

 

Reputatie 7
Badge +3

Die 3 maanden ken ik alleen wanneer het gaat om kortingsacties zoals NS in het verleden had, de welbekende €29 voor een Dal Voordeel. 

Ik zoek dit in privéberichten met MoDe even uit! :) Mocht ik wat te melden hebben, dan doe ik dat zeker ook hier even.

Badge +3

Ik zoek dit in privéberichten met MoDe even uit! :) Mocht ik wat te melden hebben, dan doe ik dat zeker ook hier even.

Graag in ieder geval de info over de 3-maanden regel en het doorlopen van de tweemaandelijkse Keuzedagen bij opzeggen of omzetten van een abonnement.

Hoi Robert B,

Ik pak hem vanavond even op, op verzoek van Laura. De drie maanden regel ben ik ook niet mee bekend en na het duiken in de gegevens kan ik deze ook niet terug vinden. Kan je dit wat verder toelichten waar je precies op duidt en waar je deze informatie vandaan hebt? Want dan kan ik kijken of ik het voor je kan toezeggen. Daarnaast komt bij het opzeggen een keuzedag te verlopen per de ingangsdatum die je kiest. Dus stel je voor je hebt keuzedagen die lopen tot 01.01.2021, maar je zegt op per 01.12.2020, dan komt helaas je keuzedag ook te vervallen. Ook in het nieuwe jaar is deze regel van toepassing bij opzegging of wijziging. Je hebt dan geen geldige keuzedag meer, met uitzondering van de keuzedagen die nu per 18 mei al zijn verlengd voor het hele jaar en de couponcodes. Alle keuzedagen die nu nog ingaan en tot die tijd zullen worden verlengd, geldt het niet voor. Is het zo duidelijk?

Reputatie 7
Badge +3

Hoi Robert B,

Ik pak hem vanavond even op, op verzoek van Laura. De drie maanden regel ben ik ook niet mee bekend en na het duiken in de gegevens kan ik deze ook niet terug vinden. Kan je dit wat verder toelichten waar je precies op duidt en waar je deze informatie vandaan hebt? Want dan kan ik kijken of ik het voor je kan toezeggen. Daarnaast komt bij het opzeggen een keuzedag te verlopen per de ingangsdatum die je kiest. Dus stel je voor je hebt keuzedagen die lopen tot 01.01.2021, maar je zegt op per 01.12.2020, dan komt helaas je keuzedag ook te vervallen. Ook in het nieuwe jaar is deze regel van toepassing bij opzegging of wijziging. Je hebt dan geen geldige keuzedag meer, met uitzondering van de keuzedagen die nu per 18 mei al zijn verlengd voor het hele jaar en de couponcodes. Alle keuzedagen die nu nog ingaan en tot die tijd zullen worden verlengd, geldt het niet voor. Is het zo duidelijk?


Maar die laatste keuzedag is dan al op 1 november beschikbaar.

Badge +3

Wat betreft die 3-maanden regel, dat ging toen met name om Dal Voordeel voor €29 i.p.v. €50.

Bij het opzeggen van een (lang)lopend Dal Voordeel kon je pas 3 maanden later een soortgelijk abonnement weer nemen. Andere bedrijven zoals KPN, Ziggo en energiebedrijven hebben ook zoiets (afkoelperiode) om te voorkomen dat bestaande klanten altijd gebruik kunnen maken van ‘welkomstaanbiedingen’.

Wat betreft Keuzedagen: Welke je al hebt nemen ze je natuurlijk niet af, maar ik las dat bij het opzeggen van een abonnement met keuzedagen je die van de rest van het jaar gewoon (per 2 maanden) bleef ontvangen. Daar geldt dus geen restitutie voor, alléén voor het abonnementsgeld (naar rato).

Als iemand dus nu (augustus) een VDU (of ander abonnement met keuzedagen) opzegt dan ontvangt diegene gewoon nog de keuzedagen voor bijv. sep-okt en nov-dec (en jan-feb etc.) omdat daarvoor al betaald is en geen restitutie mogelijk. Is ook wel zo logisch toch?

Maar die laatste keuzedag is dan al op 1 november beschikbaar.

Dat had inderdaad 01.11.2020 moeten zijn, excuses voor de verwarring.

Als iemand dus nu (augustus) een VDU (of ander abonnement met keuzedagen) opzegt dan ontvangt diegene gewoon nog de keuzedagen voor bijv. sep-okt en nov-dec (en jan-feb etc.) omdat daarvoor al betaald is en geen restitutie mogelijk. Is ook wel zo logisch toch?

Keuzedagen die nog niet actief zijn worden gerestitueerd. Keuzedagen die reeds actief zijn behoudt je uiteraard. 

Badge +3

Keuzedagen die nog niet actief zijn worden gerestitueerd. Keuzedagen die reeds actief zijn behoudt je uiteraard. 

Ah, dan klopt o.a. dit dus niet (ik meende dat deze info van een NS medewerker kwam, maar is dus uit tweede hand): 

Zij had een doorlopend Dalvoordeel met Keuzedagen, dat kon meteen in FLEX-basic worden omgezet en verrekening van uitstaand saldo en restitutie van niet gebruikt jaardeel kon snel. Die resterende keuzedagen blijken niet gestopt/vergoed te kunnen worden en blijven gewoon op de vervaldata komen en kunnen dan op de kaart worden geladen.

Volgens mij wordt het VDU-abonnement gewoon uitgekleed. De keuzedagen (waren ooit gratis) tweede klas worden één euro per dag goedkoper. Je mag dan wel weer bepalen wanneer je ze opneemt, dus je hoeft geen twee maanden te wachten. Maar, van maandag tot en met vrijdag is het VDU-abonnement niet geldig van 16:00 tot 18:30 uur. Behalve als het juli, augustus, (eind december?) of een feestdag is. De beperking geldt voor de abonnee 40% of keuzedag en de medereizer(s) 40%. Ik weet niet wat de NS wil, mensen in of uit de trein hebben? Maak reizen met de trein nou gewoon aantrekkelijk en stop met die rare beperkingen. Ik reis graag met het OV maar het is niet “sexy” als je eerst moet nagaan hoe laat of welke dag of maand het is! Ben je een dag lekker weg niet vergeten om voor 16:00 uit te stappen of voor 18:30 in te stappen.

 

Badge +3

Maar, van maandag tot en met vrijdag is het VDU-abonnement niet geldig van 16:00 tot 18:30 uur. Behalve als het juli, augustus, (eind december?) of een feestdag is.

Ook in de maanden juli, augustus en de week tussen Kerst en Oud en Nieuw zullen de nieuwe spitsuren gaan gelden. U kunt dan niet meer de hele dag met korting reizen.

 

Ik weet niet wat de NS wil, mensen in of uit de trein hebben?

Mensen uit de spitsuren hebben en in de daluren laten reizen.

 

Ben je een dag lekker weg niet vergeten om voor 16:00 uit te stappen

Het is niet nodig om de trein voor de middagspits te verlaten. Het tijdstip van inchecken bepaalt of u met korting of tegen vol tarief reist, en straks betekent inchecken in de middagspits ook reizen tegen vol tarief. Maar als u vóór de middagspits incheckt, dan mag u zonder problemen uw reis in de spitsuren afmaken. De hele reis is dan met korting.

Reputatie 7
Badge +4

Als u nu keuzedagen heeft, lopen die door en de middagspitsbeperking wordt van toepassing. Die wordt gelijkgetrokken met de normale abonnementen. Inchecken tijdens de middagspits is wel tegen normaal tarief.

A ha! De kaart wordt nog meer uitgekleed! Als er genoeg treinen zijn hoef je helemaal niet meer over spits en dal te praten. En kunnen reizigers op reis als ZIJ dat willen. Zonder zorgen en extra kosten.

Reputatie 7

En als je niet over spits en dal hoeft te praten waarom zou je dan nog korting verlenen.

Ik reis zelf dalvrij met 65 plus korting en reis heel graag om de spitsuren heen zodra het weer mogelijk is.

Reputatie 7
Badge +3

Er is natuurlijk het vervelende detail dat je na omchecken naar een andere vervoerder in de middagspits niet meer met korting reist met een (uitgekleed) Voordeelurenabonnement. Dan zul je echt moeten overstappen naar een Flex-abonnement.

Het gaat mij er om dat een vervoerder een reiziger gaat vertellen wanneer deze op pad wil. Korting geven omdat er genoeg plek (dal) is of zorgen dat er altijd (spits + dal) genoeg plek is? Investeren in OV

Het gaat mij er om dat een vervoerder een reiziger gaat vertellen wanneer deze op pad wil. Korting geven omdat er genoeg plek (dal) is of zorgen dat er altijd (spits + dal) genoeg plek is? Investeren in OV en weg met het gedoe met allerlei kaarten

Reputatie 7
Badge +4

U kunt elk moment op stap, maar het prijskaartje kan verschillend zijn. Of u reist of niet, bepaalt u altijd zelf. Ik had ook liever gehad dat de voorwaarden van het oude VDU geldig waren gebleven. Het kost mij, net als veel anderen, wel degelijk geld. Niemand vertelt u echter wanneer u op pad mag, dat is echt niet aan de orde.

Reputatie 7
Badge +3

Wat nu gebeurt is dat aan de unieke uitzonderingspositie van de houders van een VDU na jaren een eind komt. De overgrote meerderheid van de treinreizigers had al te maken met de dure spitstarieven, dat wordt nu gelijk getrokken.

Reageer