beantwoord

Voordeligste optie, traject Amsterdam - Utrecht

• 20 december 2014
  • 7 reacties
  • 581 Bekeken

Ha NS,

Voor mijn werk reis ik dagelijks vanuit Utrecht naar Amsterdam. Meestal tijdens de spits en op het traject Utrecht Centraal - Amsterdam Zuid. Afhankelijk van afspraken binnen de stad reis ik echter ook regelmatig via andere stations in Amsterdam.

Ik overweeg een jaar Trajectvrij abonnement te nemen voor het traject Utrecht Centraal - Amsterdam Zuid. Nu vraag ik me af wat er gebeurt als ik af en toe niet via Zuid maar via Amsterdam Centraal reis. Betaal ik in dat geval alleen het stuk Amsterdam Centraal - Bijlmer Arena of het hele traject tot aan Utrecht?

Of zien jullie de verbinding tussen steden, ongeacht de opstapplek, sowieso als een traject?

Verder is er een kans dat mijn standplaats gedurende het jaar verplaatst naar Amersfoort. Het traject Utrecht - Amersfoort is goedkoper dan Utrecht - Amsterdam Zuid. Ik lees dat ik het Trajectvrij traject 2 maanden na aanvang kan wijzigen.

Betaal ik vanaf dan het (lagere) maandbedrag voor het traject Utrecht Centraal Amersfoort?
icon

Beste antwoord door Stephan NS 22 december 2014, 09:30

Beste Thijsb,

Welkom op het NS Serviceforum. Traject Vrij gedurende het eerste jaar wilt wijzigen, dan kan dit zeker (ook als je daardoor per maand minder gaat betalen). Houd er rekening mee dat je dit altijd minimaal 2 weken vóór ingang van de nieuwe contractmaand bij ons aan moet geven, anders kan het een maand langer duren voor je traject is aangepast. Het wijzigen van Traject Vrij kan door mij of een andere moderator een privébericht te sturen met je NAW-gegevens en ov-chipkaartnummer.

Als je een Traject Vrij van Utrecht CS-Amsterdam Zuid neemt, betaal je extra voor het gedeelte dat je buiten je traject reist. Als je dus wel eens van Utrecht naar Amsterdam CS reist, dan betaal je extra voor het gedeelte Amsterdam Bijlmer-Amsterdam CS. In de spitsuren is dit vol tarief, in de daluren krijg je 40% korting op de reizen die je buiten de spits maakt. Tot en met Bijlmer zit het in ieder geval bij je Traject Vrij inbegrepen; daarna ga je linksom binnen je traject naar Zuid, of rechtsom buiten je traject naar CS.

Groet,
Stephan
Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3
Bij Traject Vrij profiteert u van een laagste-prijsgarantie. U betaalt altijd de kortst mogelijke route vanaf een vertrekstation binnen uw traject tot aan uw aankomststation. Dat hoeft niet het traject te zijn waarover u gereisd hebt. Bij een abonnement voor Apeldoorn-Utrecht Centraal wordt bij een reis van Apeldoorn naar Amsterdam Centraal alleen het deel Utrecht Centraal-Amsterdam Centraal in rekening gebracht, ook al reist u via Amersfoort. In uw geval betaalt u dus Amsterdam Bijlmer-Amsterdam Centraal extra, lijkt me; ik denk niet dat er een station op het traject Utrecht Centraal-Amsterdam Zuid ligt waarvan de afstand tot Amsterdam Centraal kleiner is dan vanaf Amsterdam Bijlmer ArenA. Zie deze pagina voor meer informatie.

U kunt uw traject inderdaad wijzigen, ook naar een korter en dus goedkoper traject. Vanzelfsprekend betaalt u vanaf dan de prijs die bij het nieuwe traject hoort.
Reputatie 6
Badge +2
Of Duivendrecht-Amsterdam Centraal, dat is niet duidelijk (ook niet of in Duivendrecht uitchecken gratis is). Vanuit Utrecht via Duivendrecht naar Amsterdam Zuid staat niet in de reisplanner, maar is anderzijds niet langer in TE dan de gewone route.
Reputatie 1
Badge
het hangt ervanaf hoe vaak je die andere trajecten buiten de zuidas kantorenbundel wilt bereizen, en of je daar een reeele schatting van kan maken, en of het doorgaand is-anders kan je nog bekijken of een snelle cross platform overstap op GVB-metro in Amstel niet voordeliger uitpakt.
Overigens is Duivendrecht zonder meer toegestaan op dit traject.
Reputatie 6
Badge +2
Overigens is Duivendrecht zonder meer toegestaan op dit traject.
Volgens de voorwaarden is de reisplanner bepalend voor het toegestaan zijn van een reisroute, dus naar de letter zou een andere route zelfs niet mogen als die hetzelfde aantal TE is. Voor Ledn - Rtd heeft een moderator ook wel eens gezegd dat reizen via Gvc niet mag.
Beste Thijsb,

Welkom op het NS Serviceforum. Traject Vrij gedurende het eerste jaar wilt wijzigen, dan kan dit zeker (ook als je daardoor per maand minder gaat betalen). Houd er rekening mee dat je dit altijd minimaal 2 weken vóór ingang van de nieuwe contractmaand bij ons aan moet geven, anders kan het een maand langer duren voor je traject is aangepast. Het wijzigen van Traject Vrij kan door mij of een andere moderator een privébericht te sturen met je NAW-gegevens en ov-chipkaartnummer.

Als je een Traject Vrij van Utrecht CS-Amsterdam Zuid neemt, betaal je extra voor het gedeelte dat je buiten je traject reist. Als je dus wel eens van Utrecht naar Amsterdam CS reist, dan betaal je extra voor het gedeelte Amsterdam Bijlmer-Amsterdam CS. In de spitsuren is dit vol tarief, in de daluren krijg je 40% korting op de reizen die je buiten de spits maakt. Tot en met Bijlmer zit het in ieder geval bij je Traject Vrij inbegrepen; daarna ga je linksom binnen je traject naar Zuid, of rechtsom buiten je traject naar CS.

Groet,
Stephan
Maar... Duivendrecht ligt niet op een toegestane reisroute van Utrecht C naar Amsterdam Zuid. Waarom zou dat dan wel bij dat Traject Vrijabonnement inbegrepen zijn?

Duivendrecht ligt in dit geval 2 TE buiten de (enige) toegestane reisroute, terwijl Laura NS in dit topic aangeeft dat zelfs voor stations die 0 TE buiten de toegestane reisroute liggen, extra kosten worden berekend.
Excuses, ik bedoel Amsterdam Bijlmer ArenA uiteraard. Ik heb dit inmiddels aangepast in mijn reactie.

Reageer