Voorstel: laten we NS vragen om concrete prijsvoorbeelden Traject Vrij

• 23 februari 2016
  • 15 reacties
  • 364 Bekeken

Reputatie 6
Badge +1
Aangezien NS weigert inzicht te geven in het hoe en waarom van de prijsberekening van Traject Vrij (zie o.a. dit topic), lijkt het volgende me een goed idee:

- We maken zelf een paar extra forum-profielen aan, doen ons voor als onwetende reizigers die meer willen weten over reizen buiten het vaste traject vóórdat ze een abonnement afsluiten, en stellen vragen over de prijsberekening van Traject Vrij.
- Of: we plannen een dagje, gaan een paar uurtjes samen de klantenservice platbellen met vragen, en eens kijken wat voor (zeer uiteenlopende!) antwoorden we dan krijgen.

Wie doet er mee?
Ik mag hier vast niet toe oproepen via dit forum, maar het stoort mij en mijn mede-forumleden dat we na een jaar vragen en vriendelijk herinneren nog steeds niet precies weten waar we als reiziger aan toe zijn in het geval van Traject Vrij.

15 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Wat is dit voor kolder?
De achtergrond hiervan is verspreid over twee jaar forumgeschiedenis, maar twee topics die enig overzicht geven van de situatie waar Keuzereiziger op doelt zijn:
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/uitsluitsel-toegestane-reisroutes-in-uitcheckstations-traject-vrij-3561
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/reizen-buiten-traject-traject-vrij-extra-uitleg-voor-de-liefhebbers-10452

In een heel korte samenvatting: NS heeft nergens vastgelegd welk reisrecht je precies koopt met een bepaald Traject Vrij abonnement. Het is niet altijd eenduidig wat "het afgekochte traject" precies is (bij meerdere alternatieve reismogelijkheden) en aanvankelijk waren er ook veel vragen over hoe op basis daarvan reizen buiten het afgekochte traject zouden worden berekend. De beantwoording van vragen over concrete situaties hierover van moderatoren was en is dikwijls onderling tegenstrijdig en dus onbetrouwbaar. Het was volgens NS te duur om via de website inzichtelijk te maken wat het reisrecht van een bepaald Traject Vrij abonnement is. In plaats daarvan is er na lang aandringen op duidelijkheid een pdf met een aantal rekenvoorbeelden gekomen. Die bevatte echter een disclaimer: er kunnen geen rechten aan worden ontleend en NS mag de inhoud ten allen tijden en zonder aankondiging wijzigen. De rekenvoorbeelden blijken bovendien in soortgelijke situaties dikwijls niet te kloppen. Dat leidde natuurlijk tot nieuwe vragen. In plaats van die te beantwoorden heeft NS besloten ze niet meer te beantwoorden en als ze gesteld worden eventueel de vragenstellers te berispen en/of topics te sluiten.

Waar er tot voor kort vooral nog vragen waren over toegestane reisroutes die niet het kortst in aantal tariefeenheden zijn, is er onlangs uit dit topic gebleken dat met Traject Vrij niet eens altijd de stations op de kortste toegestane reisroute zijn afgekocht.
Reputatie 6
Badge +1
Bedankt Pe_pe voor de heldere uitleg. Dit is inderdaad precies mijn (en ik denk ook onze) gezamenlijke frustratie.
Is er nergens een tooltje of iets online die informatie geeft? Vroeger was er toch zo'n abonnementen rekenmachine? Of begrijp ik nu verkeerd wat jullie willen?

Wil er best wat verzoekjes naartoe gooien op basis van de stationslijsten en zo kijken wat de prijzen zijn.
In eerste instantie gaat het om iets (zijnde bijvoorbeeld een tabel, een internettooltje of een lijst met regels) op basis waarvan je gegeven een Traject Vrij abonnement van A naar B (al dan niet met routekeuze) te weten kunt komen op welke stations je zonder bijkomende kosten uit kunt checken, dus wat er precies tot het zogenaamde 'afgekochte traject' behoort.

Mooier zou een tooltje zijn waarmee je gegeven een zeker Traject Vrij abonnement kunt berekenen wat daarmee de kosten zijn voor een reis tussen twee willekeurige stations C en D. Nu kun je dat pas achteraf op de factuur zien.

NS heeft eerder bij monde van Hessel NS aangegeven dat het ontwikkelen van zo'n tooltje te kostbaar zou zijn en qua regels komen ze niet verder dan een aantal onbetrouwbaar gebleken vuistregels. Die onbetrouwbaarheid zit voornamelijk in de eerste vraag: Welke stations behoren er tot het afgekochte traject?
Reputatie 3
Badge
Die onbetrouwbaarheid zit voornamelijk in de eerste vraag: Welke stations behoren er tot het afgekochte traject?

Ter illustratie (hoop ik):
  • Bij Traject Vrij Leiden Centraal-Utrecht Centraal mag je zonder bijbetalen via Den Haag LNOI van Leiden naar Utrecht reizen, maar je mag er niet (zonder bijbetalen) in- of uitchecken. Den Haag LNOI hoort dus niet bij het afgekochte traject.
  • Voor een Traject Vrij dat geldig is voor de Utrechtboog hoort Duivendrecht (kennelijk) niet bij het afgekochte traject.

Daar moet inderdaad een simpel tooltje voor te maken zijn.
Er zijn een stuk of 400 stations in Nederland. Dus grofweg 160000 combinaties van begin- en eindstation van Traject Vrij. Als je aan elk van die 160000 combinaties een lijstje hangt van stations die op het afgekochte traject liggen, kan een beetje computer zelfs met brute kracht in no time het juiste lijstje ophoesten. Laat staan als je het een beetje slim programmeert.
Het probleem is natuurlijk dat je dan allereerst een algoritme moet hebben om de lijstjes bij die 160000 combinaties te bepalen. En uit alle mist die NS hierover opwerpt, vrees ik te moeten concluderen dat ze zo'n algoritme nooit hebben gedefinieerd....
Uit het feit dat NS facturen voor reizen met Traject Vrij kan opstellen, kun je concluderen dat de benodigde gegevens op de een of andere manier berekend of opgezocht kunnen worden. Die informatie is echter niet toegankelijk voor reizigers en naar het zich laat aanzien ook niet voor klantenservicemedewerkers.
Die informatie is dus, in zijn geheel, ook niet op internet in totaal andere vorm, beschikbaar? Tariefeenheden en dergelijke zijn er inderdaad, maar specifieke regels voor Traject Vrij niet. Ten minste, niet tot mijn beschikking. Dit is voor mij ook een uitstapje naar een gebied waar ik normaal nooit kom.

Als de informatie inderdaad helemaal niet openbaar is, dan kan ik ook weinig doen. Eventuele informatie eigenhandig openbaar maken hoort niet bij mijn bezigheden verder helaas.
Reputatie 6
Badge +1
@Henk_NL: maar wellicht kun je wel mensen van de juiste afdeling aan hun jasje trekken om ietsje meer openheid van zaken te geven, in welke vorm dan ook?
Die informatie is dus, in zijn geheel, ook niet op internet in totaal andere vorm, beschikbaar?
Klopt. Als je in de supermarkt een pak meel wilt kopen, kun je op de verpakking netjes zien hoeveel erin zit; als je bij NS een Traject Vrij abonnement wilt kopen kun je met geen mogelijkheid aan de weet komen welke stations daarin zitten. Nou ja, je zou het abonnement natuurlijk aan kunnen schaffen en dan één voor één een reis kunnen maken naar alle stations waarvan je wilt weten of die tot je afgekochte traject behoren, maar dat is niet alleen duur en tijdrovend, NS behoudt zich het recht voor om het reisrecht van Traject Vrij ten allen tijde zonder aankondiging te wijzigen, dus dat een bepaald station vandaag tot een bepaald Traject Vrij abonnement behoort, biedt geen garantie voor morgen.

Als je de parallel legt met de tijdgebonden abonnementen, mag het een klein wonder heten dat NS heeft gepubliceerd hoe laat de spits begint en eindigt, waardoor die abonnementen wel vooraf berekenbare ritprijzen opleveren.
Die informatie is dus, in zijn geheel, ook niet op internet in totaal andere vorm, beschikbaar?
Klopt.

https://www.ovtijden.com/upload/ttns2016.xls

Is een export van 1/1/2016, zou actueel moeten zijn, maar dit is wel wat je zoekt he? Zowel Blad 1 als Blad 2 staat wat.

Heb zelf effe niet veel tijd om erin te duiken, die 'kaarttoeslag' kan ik zo snel niet plaatsen, maar ik ben sowieso niet zo thuis in tarieven. Vast iemand die het kan verklaren.
Dat niet, maar het is wel een interessant bestand. (O.m. "Traject vrij Scholierenkorting (toekomstig product)" )

Het probleem zit niet in de stap 'aantal tariefeenheden' => 'ritprijs', maar in de stap 'reis van A naar B met Traject Vrij abonnement tussen C en D' => 'aantal tariefeenheden'
Hmm, schoot er effe tussendoor, moet bekennen dat ik me niet veel ingelezen heb. Kon me heugen dat ook de prijsberekening van een TV abonnement al problematisch was, want de complete tarieftabel voor TV abonnementen zit hierin.

Maar er is nog meer, dus dan ga ik verder zoeken binnenkort :)

Heb je een voorbeeld tussen welke stations je wat precies wilt weten over de TV prijsberekening.
Heb je een voorbeeld tussen welke stations je wat precies wilt weten over de TV prijsberekening.

Nee, ik zoek een hengel, geen vis ;)

Uit de tabel volgt trouwens als je hem naast de prijzen op de website legt, dat je voor alle Traject Vrij abonnementen €2,10 per maand "kaarttoeslag" betaalt. Voor de Grensabonnementen hoef je die niet te betalen.
Dat snap ik, ik moet je alleen bekennen dat ik niet precies weet waar ik naar moet zoeken, terwijl ik wel een (kleine) hooiberg bestanden heb. Vandaar de vraag.

Reageer