Voorwaarden Traject Vrij Gvc - Asd en andere trajecten

Reputatie 6
Badge +2
Hier op basis van onder meer https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/welke-routes-mogelijk-traject-vrij-abonnement-5613 de mogelijke voorwaarden van Traject Vrij Gvc - Asd en Traject Vrij in het algemeen.

Toegestane reisroutes: via Hlm en via Shl (beide 63 TE).

Routes die in aanmerking genomen worden voor het bepalen van de reiskosten van/naar stations die niet op een van de beide genoemde routes liggen zijn op zijn minst tevens de route via Shl, Dvd (67 TE), en die via Shl, Asb (71 TE). Dit zijn routes die niet langer zijn dan 73 TE (10 meer dan de kortste route).

De kosten van de reizen Gvc - Ut en Ut - Asd zijn dus elk gelijk aan het tarief van de reis Asb - Ut (29 TE).

De vraag is nog of bijvoorbeeld de kosten van de reis Gvc - Asb gelijk zijn aan nul, of aan het tarief voor 0 TE.

Een andere vraag is nog of de extra routes een deeltraject mogen bevatten dat in beide richtingen wordt afgelegd. In dat geval komen er dan de vier extra routes bij via Ledn, Ldl, Ledn, de route Gvc - Hlm - Bll - Hlm - Asd, enz.

Meer meetgegevens (voor dit traject Gvc - Asd en andere trajecten) zijn zeer welkom om de hypothese te toetsen, en deze vragen te beantwoorden.

22 reacties

Reputatie 3
Badge
Goed topic!

Al zou het meer voor de hand liggen dat wij niet als gebruikers/reizigers een hypothese toetsen, maar dat NS ons vertelt hoe het zit . . . Of desnoods: hoe het volgens NS zou moeten zitten, en dat we dan op dit forum kunnen controleren of het inderdaad zou werkt.

Maar zolang NS zich hier niet eenduidig over uitlaat, is het inderdaad nuttig als we zelf zo veel mogelijk gegevens verzamelen. Dus concreet: als je met Traject Vrij een reis buiten je traject maakt:
  1. Wat is je vaste traject?
  2. Welke reis heb je gemaakt?
  3. Welk(e) traject(en) staat/n er op de factuur voor nul euro, en welke tegen bijbetaling?
(De exacte prijs voor die trajecten tegen bijbetaling doet er volgens mij niet zo veel toe; ik ga ervan uit dat die dan uiteindelijk wel klopt.)
Reputatie 6
Badge +2
IskOV schreef:

De exacte prijs voor die trajecten tegen bijbetaling doet er volgens mij niet zo veel toe; ik ga ervan uit dat die dan uiteindelijk wel klopt.

Die zou ik toch wel willen weten (en ook of het met 40% korting is), want de hoogte van de bijbetaling hangt af van de routes die in aanmerking genomen worden voor het bepalen van de kortste afstand tot zo'n route.
Reputatie 6
Badge +2
IskOV schreef:

Al zou het meer voor de hand liggen dat wij niet als gebruikers/reizigers een hypothese toetsen, maar dat NS ons vertelt hoe het zit . . . Of desnoods: hoe het volgens NS zou moeten zitten, en dat we dan op dit forum kunnen controleren of het inderdaad zou werkt.

Aanvullingen, correcties en prijsvoorbeelden van NS zijn uiteraard ook zeer welkom.
Reputatie 3
Badge
Dennis schreef:

IskOV schreef:

De exacte prijs voor die trajecten tegen bijbetaling doet er volgens mij niet zo veel toe; ik ga ervan uit dat die dan uiteindelijk wel klopt.

Die zou ik toch wel willen weten (en ook of het met 40% korting is), want de hoogte van de bijbetaling hangt af van de routes die in aanmerking genomen worden voor het bepalen van de kortste afstand tot zo'n route.

Nee toch? De prijs van een traject hangt toch niet af van de vraag langs welke route je bij (het beginpunt van) dat traject gekomen bent? In het eerder gegeven voorbeeld: voor Gvc-Ut met vast traject Asd-Gvc werd Gvc-Asb tegen nul euro gefactureerd, en Asb-Ut tegen bijbetaling. Maar voor de hoogte van die bijbetaling maakt het niet uit hoe je in Bijlmer Arena terecht bent gekomen; die ligt gewoon vast (afgezien van 0% of 40% korting).

Niet dat het kwaad kan om de prijs te weten, maar het is volgens mij niet nodig.

Heb zelf (gelukkig) nog geen Traject Vrij, dus kan helaas ook niet zelf uit ervaring bijdragen, maar ik ben wel heel erg benieuwd.
Reputatie 6
Badge +2
IskOV schreef:

Dennis schreef:

IskOV schreef:

Nee toch? De prijs van een traject hangt toch niet af van de vraag langs welke route je bij (het beginpunt van) dat traject gekomen bent?
Niet dat het kwaad kan om de prijs te weten, maar het is volgens mij niet nodig.

Het gaat voor bijvoorbeeld de reis Gvc - Ut met Traject Vrij Gvc - Asd om de afstand van Ut tot de dichtstbijzijnde route (van de routes die in aanmerking genomen worden voor het bepalen van de reiskosten van/naar stations die niet op een van de beide toegestane reisroutes liggen). Als de route via Shl, Asb niet meedeed zou vanaf Ut de route via Shl, Dvd het dichtstbij zijn. Je zou dan 31 TE betalen in plaats van 29.
Reputatie 6
Badge +2
Ik schreef:

Toegestane reisroutes: via Hlm en via Shl (beide 63 TE).

Aanvulling:

Een reis tussen twee stations op de route Gvc - Hlm - Asd is gratis, en een reis tussen twee stations op de route Gvc - Shl - Asd ook. Nog niet bekend is of een reis tussen een station op de route Gvc - Hlm - Asd en een station op de route Gvc - Shl - Asd zonder omchecken gratis is. Zo niet, dan kan men nog wel met omchecken in Ledn of Ass gratis reizen (in gevallen waarin er een kortere dwarsverbinding is, wat niet het geval is in dit voorbeeld, zou dit ook omreizen betekenen in plaats van van de dwarsverbinding gebruik te maken).
Reputatie 6
Badge +2
http://www.ns.nl/reizigers/blind/abonnementen/rekenvoorbeelden-traject-vrij.html:

Traject Vrij Apd - Ut, reis Apd - Asd.

Volgens de pagina wordt Ut - Asd in rekening gebracht, wat zou betekenen dat de afstand van Asd tot de dichtstbijzijnde route (van de routes die in aanmerking genomen worden voor het bepalen van de reiskosten van/naar stations die niet op de toegestane reisroute liggen) gelijk is aan de afstand tot Ut. Dit betekent dat Utzl niet op zo'n route ligt, en dus de extra routes geen deeltraject mogen bevatten dat in beide richtingen wordt afgelegd: dus niet Apl - Utzl - Ut, al is dit minder dan 10 TE langer dan de kortste route.

Traject Vrij Rtd - Gvc, reis Gvc - Asd en reis Gvc - Ledn:

Dezelfde conclusie. De extra routes mogen geen deeltraject bevatten dat in beide richtingen wordt afgelegd: dus niet Rtd - Gvm - Gvc, al is dit minder dan 10 TE langer dan de kortste route.
Reputatie 6
Badge +2
Update:

Toegestane reisroutes bij Traject Vrij Gvc - Asd: via Hlm en via Shl (beide 63 TE).

Routes die in aanmerking genomen worden voor het bepalen van de reiskosten van/naar stations die niet op een van de beide genoemde routes liggen zijn tevens de route via Shl, Dvd (67 TE), en die via Shl, Asb (71 TE). Dit zijn routes die niet langer zijn dan 73 TE (10 meer dan de kortste route) en geen deeltraject bevatten dat in beide richtingen wordt afgelegd.

De kosten van de reizen Gvc - Ut en Ut - Asd zijn dus elk gelijk aan het tarief van de reis Asb - Ut (29 TE).

De vraag is nog of bijvoorbeeld de kosten van de reis Gvc - Asb gelijk zijn aan nul, of aan het tarief voor 0 TE.

Meer meetgegevens (voor dit traject Gvc - Asd en andere trajecten) zijn zeer welkom om de hypothese te toetsen, en de vraag te beantwoorden. Aanvullingen, correcties en prijsvoorbeelden van NS zijn uiteraard ook zeer welkom.
Reputatie 6
Badge +2
Ik schreef:

IskOV schreef:

O, de vermelding van het traject zou dan misschien voldoende zijn. Maar voor de zekerheid toch maar wel erbij. Kort omchecken wordt niet vermeld op de factuur, maar niet duidelijk is of omreizen via het omcheckpunt wordt genegeerd bij de berekening.
Reputatie 3
Badge
Dennis schreef:

http://www.ns.nl/reizigers/blind/abonnementen/rekenvoorbeelden-traject-vrij.html:

Traject Vrij Apd - Ut, reis Apd - Asd.

Volgens de pagina wordt Ut - Asd in rekening gebracht, wat zou betekenen dat de afstand van Asd tot de dichtstbijzijnde route (van de routes die in aanmerking genomen worden voor het bepalen van de reiskosten van/naar stations die niet op de toegestane reisroute liggen) gelijk is aan de afstand tot Ut. Dit betekent dat Utzl niet op zo'n route ligt, en dus de extra routes geen deeltraject mogen bevatten dat in beide richtingen wordt afgelegd: dus niet Apl - Utzl - Ut, al is dit minder dan 10 TE langer dan de kortste route.

(...)

Komt dat niet omdat het niet mogelijk is om vanuit Apeldoorn in Utrecht Zuilen te komen zonder Utrecht Centraal te passeren? Je moet domweg van Apeldoorn naar Utrecht Centraal om op je vaste traject te komen (of naar Amsterdam Muiderpoort, maar dat zet tarieftechnisch natuurlijk geen zoden aan de dijk).
Reputatie 6
Badge +2
Het gaat over Traject Vrij Apd - Ut, niet Asd - Ut.
Reputatie 3
Badge
Dennis schreef:

Het gaat over Traject Vrij Apd - Ut, niet Asd - Ut.

Excuus, slecht gelezen.
Maar ook in dat geval blijft het punt dat Utrecht Zuilen niet ligt op het traject Apd-Ut, en dat daar dus ook niet de overgang van het vaste traject Apd-Ut op het traject Ut-Asd kan worden gemaakt. Utzl-Ut wordt niet in twee richtingen afgelegd, volgens mij.
Reputatie 6
Badge +2
Utzl is het punt dat vanaf Asd het dichtst bij de route Apl - Ut - Utzl - Ut ligt. Aangezien volgens het door NS gepresenteerde voorbeeld niet slechts Asd - Utzl maar Asd - Ut wordt gerekend, behoort blijkbaar de route Apl - Ut - Utzl - Ut niet tot de routes die bij de berekening van de kosten in aanmerking wordt genomen.
Reputatie 6
Badge +2
IskOV schreef:

Nee, zie https://forum.ns.nl/abonnementen-2/omweg-gratis-factuur-inconsistent-5719. De prijs behoort niet zonder meer bij het traject, maar vormt zelfstandige informatie, waaruit af te leiden is of een omweg is berekend (met een niet vermeld via-station).
Reputatie 6
Badge +2
Als ik het goed begrijp zijn er twee vormen van rapportage door NS van de reizen en de kosten: de reisdetails en de factuur.

Op https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/welke-routes-mogelijk-traject-vrij-abonnement-5613/index2.html#post36162 is gemeld:

Abonnement: Maand Traject Vrij: Amsterdam CS - Den Haag CS

HEEN (in de avondspits): Den Haag -> Utrecht
in rekening gebracht: € 5,60

Haag Centraal(Den) - Amsterdam Bijlmer ArenA: € 0,00
Amsterdam Bijlmer ArenA - Utrecht Centraal: € 5,60

TERUG (na de spits) : Utrecht -> Amsterdam
in rekening gebracht: € 3,40

Utrecht Centraal - Amsterdam Bijlmer ArenA: € 3,40
Amsterdam Bijlmer ArenA - Amsterdam Centraal: € 0,00

Verder is er http://www.ns.nl/reizigers/blind/abonnementen/factuur-traject-vrij.html, waar geen trajecten bij staan van € 0.

Het eerste zal dus wel uit de reisdetails zijn. Dat geeft dus meer informatie dan de factuur.
Reputatie 6
Badge +2
IskOV schreef:

(..) is het inderdaad nuttig als we zelf zo veel mogelijk gegevens verzamelen. Dus concreet: als je met Traject Vrij een reis buiten je traject maakt:

2. Welke reis heb je gemaakt?
  3. Welk(e) traject(en) staat/n er op de factuur voor nul euro, en welke tegen bijbetaling?
(..)

Dat wordt dan:

Als je met Traject Vrij een reis hebt gemaakt geheel of gedeeltelijk buiten je afgekochte traject:
  2. Waar heb je in-/uitgecheckt (in volgorde)?
  3. Bij inchecken na uitchecken (op hetzelfde station): met inchecken meer of minder dan 35 minuten na uitchecken?
  4. Welke check-ins waren in de daluren?
  5. Wat staat er in de reisdetails (trajecten en prijzen)?
Reputatie 6
Badge +2
Zoals in https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/welke-routes-mogelijk-traject-vrij-abonnement-5613/index1.html#post36020 aangestipt is het overigens mogelijk dat in gelijke gevallen verschillende bedragen in rekening worden gebracht, doordat een semi-automatisch computerprogramma wordt gebruikt waarbij een medewerker keuzes maakt, of doordat het computerprogramma vaak veranderd wordt omdat uitkomsten niet bevredigend zijn. Het trekken van conclusies uit een beperkt aantal casussen wordt dan moeilijker.
Reputatie 3
Badge
Dennis schreef:

Als ik het goed begrijp zijn er twee vormen van rapportage door NS van de reizen en de kosten: de reisdetails en de factuur.

Op https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/welke-routes-mogelijk-traject-vrij-abonnement-5613/index2.html#post36162 is gemeld:

Abonnement: Maand Traject Vrij: Amsterdam CS - Den Haag CS

HEEN (in de avondspits): Den Haag -> Utrecht
in rekening gebracht: € 5,60

Haag Centraal(Den) - Amsterdam Bijlmer ArenA: € 0,00

TERUG (na de spits) : Utrecht -> Amsterdam
in rekening gebracht: € 3,40

Utrecht Centraal - Amsterdam Bijlmer ArenA: € 3,40
Amsterdam Bijlmer ArenA - Amsterdam Centraal: € 0,00

Verder is er http://www.ns.nl/reizigers/blind/abonnementen/factuur-traject-vrij.html, waar geen trajecten bij staan van € 0.

Het eerste zal dus wel uit de reisdetails zijn. Dat geeft dus meer informatie dan de factuur.

Het zou inderdaad wel interessant zijn om te weten hoe de factuur er uit komt te zien in het bovenstaande geval.
Als we die voorbeeldfactuur moeten geloven, zou er met Traject Vrij Voorburg-Utrecht Centraal, één regel komen te staan voor de reis Voorburg-Amersfoort, met de prijs (als het goed is) van Utrecht Centraal-Amersfoort, want dat is het deel buiten het traject.
In het format van het overzicht zoals dat hierboven gegeven is, zou er staan:

Voorburg-Utrecht Centraal € 0,00
Utrecht Centraal-Amersfoort € 4,40 (of € 2,60, afhankelijk van de korting).
Reputatie 6
Badge +2
Er zou in de reisdetails moeten staan:

===================================================================
01-09-2014 18:00 Den Haag Centraal
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,19:00 Utrecht Centraal

Te betalen:

01-09-2014 20:00 Utrecht Centraal
...................21:00 Den Haag Centraal

Te betalen:

Utrecht Centraal - Amsterdam Bijlmer ArenA met 40% korting: € 3,40

Of bijvoorbeeld:

01-09-2014 18:00 Den Haag Centraal
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,18:45 Woerden

01-09-2014 19:00 Woerden
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,19:15 Utrecht Centraal

Te betalen:

Bij zo'n korte reisonderbrekeing is bij Traject Vrij waarschijnlijk niet zinvol een bedrag te bepalen per onderdeel (dit in tegenstelling tot bij reizen op saldo, daar wordt uiteraard wel altijd een prijs bepaald voor ieder onderdeel).

In de factuur zou dan bij voorkeur hetzelfde moeten staan, maar desnoods alleen een deel van deze informatie.
Reputatie 6
Badge +2
In https://forum.ns.nl/abonnementen-2/uitsluitsel-toegestane-reisroutes-in-uitcheckstations-traject-vrij-3561 wordt een bedrag van € 1,93 gerapporteerd voor een NS traject, dus zelfs niet eens een bestaand tarief enkele reis voor enig traject.

Als er nog 6% btw bijkomt wordt het € 2,05, ook niet een bestaand tarief enkele reis voor enig traject.
Reputatie 6
Badge +2
De hypothese over het traject dat in rekening zou worden gebracht komt zo op losse schroeven te staan. Er worden blijkbaar ook nog capriolen uitgehaald met het tarief van een of ander traject, of de tarieven van meerdere trajecten.
Reputatie 6
Badge +2
Het is wel zo dat "garantie" duidt op een bovengrens van de prijs, niet op het bestaan van een welgedefinieerd tarief.

Reageer