beantwoord

Vraag over de Dal Voordeel abbo.

• 16 januari 2019
  • 8 reacties
  • 334 Bekeken

Hallo allen,

Ik heb een vraag betreft het 40% dal voordeel Abbo waar ik over zit na te denken om deze aan te schaffen:

Als ik een kaartje koop op internet zonder gebruik te maken van de app. Hoe zorg ik ervoor dat een mede reiziger ( bijvoorbeeld mijn vriendin of moeder ) dan met mij mee reist met de 40% korting zonder gebruik te maken van de app en OV kaart, dus gewoon een geprinte e-ticket? Krijg ik bij aanschaf van deze abbo een code die ik als kortingscode kan gebruiken op de site of is dat bijvoorbeeld mijn pasnummer? Of is dit überhaupt niet mogelijk? Op de site en evt. betaal scherm kom ik niet verder.

Alvast vriendelijk bedankt.
icon

Beste antwoord door Loes 16 januari 2019, 19:02

Als u een abonnement aanschaft, kan u in de daluren 3 medereizigers met 40% korting meenemen. Dit kan via een e-ticket:

https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/samenreisticket_retour_daluren

Het nadeel is dat de spitsuren hier hard zijn en je in de spits niet met deze e-tickets mag reizen. Tijdens controle zal gevraagd worden met wie men meereist als er een samenreisticket getoond wordt. Wij controleren de abonnementhouder en dan weten we dat er 3 meereizigers kunnen zijn.
Bekijk origineel

8 reacties

Als u een abonnement aanschaft, kan u in de daluren 3 medereizigers met 40% korting meenemen. Dit kan via een e-ticket:

https://www.ns.nl/producten/meest-gekocht/p/samenreisticket_retour_daluren

Het nadeel is dat de spitsuren hier hard zijn en je in de spits niet met deze e-tickets mag reizen. Tijdens controle zal gevraagd worden met wie men meereist als er een samenreisticket getoond wordt. Wij controleren de abonnementhouder en dan weten we dat er 3 meereizigers kunnen zijn.
Hallo R-oberrt, welkom op onze Community!

De reactie van Loes is inderdaad correct. Heb je verder nog vragen?
Badge +3
Welkom bij de NS Community, bijna naamgenoot!

Als je een willekeurig abonnement hebt dat geldig is bij NS of in de trein (korting of vrij reizen of student) dan mag je buiten de spits maximaal 3 mensen met korting mee laten reizen.

Zelfs als jijzelf op dat moment geen eens recht op korting hebt (met alleen Flex Weekend Vrij zonder korting doordeweeks of zo). Klinkt raar, maar is zo!

Je hoeft zelf niets te doen (en kan ook niet, samenreiskorting voor jezelf forceren)...

Als ze die Samenreiskorting op hun eigen ov-chipkaart laden, dan is dat geldig bij een incheck buiten de spits (en die spits is van 6:30-9:00 en 16:00-18:30 op maandag tot vrijdag, in het weekend maakt het niet uit).

Hebben je medereizigers geen ov-chipkaart (of NS Flex Basis dus zonder abonnement)? Dan kunnen ze e-tickets kaartjes met korting kopen via de link die al gegeven was.

Maar dan mogen ze alleen NIET in de spits in de trein zitten met jou samen (dus ook niet met een 'incheck' in de daluren).

Zie ns.nl/samenreiskorting voor alle info. Die pagina is recent meerdere malen aangepast (mijn succesverhaal een beetje) om het zo duidelijk mogelijk te maken.

Als je dus nog vragen hebt laat maar weten!
Reputatie 7
Badge +3
Waar het denk ik om gaat dat jij als dal voordeel abonnement houder altijd met je abonnement moet reizen, dus in- en uitchecken met de OV-chipkaart waar het abonnement op staat. Als abonnementhouder kun je geen e-ticket met 40% korting gebruiken, de medereizigers kunnen het wel, zoals hierboven uitgelegd.
Badge +3
Oh ja dat klopt. Als jij een kortingsabonnement hebt mag je die 3 mensen met Samenreiskorting mee mee laten reizen (onder spits/dal voorwaarden voor ov-chipkaart of e-ticket voor de medereizigers, niet die van jou).

Maar je moet ZELF wel ingecheckt zijn met je eigen (korting of vrij reizen) abonnement!

Het simpelweg HEBBEN van dat abonnement (en dan reizen op een goedkoop AH of HEMA of ETOS of Kruidvat of Blokker of Spoordeelwinkel of Vakantieveilingen of Actievandedag kaartje) telt dus NIET
Oh ja dat klopt. Als jij een kortingsabonnement hebt mag je die 3 mensen met Samenreiskorting mee mee laten reizen (onder spits/dal voorwaarden voor ov-chipkaart of e-ticket voor de medereizigers, niet die van jou).

Maar je moet ZELF wel ingecheckt zijn met je eigen (korting of vrij reizen) abonnement!

Het simpelweg HEBBEN van dat abonnement (en dan reizen op een goedkoop AH of HEMA of ETOS of Kruidvat of Blokker of Spoordeelwinkel of Vakantieveilingen of Actievandedag kaartje) telt dus NIET

Bedankt voor de uitleg allemaal! Nog een klein vraagje, moet ik standaard minimaal 20 euro op de kaart hebben staan om te reizen? of is dat bij deze abbo niet nodig, ik werd hier ook niet wijzer van. Alvast bedankt voor de hulp!
Wanneer je een abonnement op je OV-chipkaart hebt staan dient er minimaal € 10 op je kaart te staan om in te kunnen checken bij de trein 🙂. Zonder abonnement is dit € 20 🙂
Badge +3
Als het een NS Flex abonnement is, dan is er geen saldo nodig want je reist dan op rekening.

Bij een klassiek abonnement (reizen op saldo) is het inchecktarief altijd €10, maar omdat je kaart €4 in de min mag komen is €6 saldo op zich voldoende om in te kunnen checken.

Bij een langere reis (meer dan €10 reiskosten) heb je dan wel een probleem bij het uitchecken. Dan moet je eerst saldo laden voordat je naar buiten kunt. Dus wat meer saldo op je kaart hebben is dan wel zo handig.

Of Automatisch opladen activeren, dan zit je nooit met te weinig saldo om in- of uit te kunnen checken.

De Flex versie van Dal Voordeel is wel iets duurder (€60 i.p.v. €52 per jaar) maar kan je na een maand opzeggen of pauzeren als je bijv. 6 weken vakantie hebt en het niet gebruikt.

Reageer