beantwoord

Vraag over mijn abonnement

• 21 november 2019
  • 7 reacties
  • 232 Bekeken

Hallo allemaal,

Ik ben er achter gekomen dat ik te veel betaal. Ik heb nu een maandtraject kaart voor 166 euro om onbeperkt op een vast traject te reizen, de hele dag door en ook tijdens de spits. Ik heb nu andere werktijden, waardoor ik buiten de spits kan reizen. Ik zag dat er een “Dal vrij” abonnement is , waar je buiten de spits, in het weekend, onbeperkt door Nederland kan reizen met de NS, voor 105 euro per maand. Ik check altijd in de morgen in om 06:20 uur (mijn reis begint om 06:30 uur) en op mijn bestemming om 06:51 uur weer uit. Als ik terug naar huis ga, check ik weer in om 13:08 uur en weer uit op mijn bestemming om 13:28 uur. Volgens de algemene voorwaarden, is de “inchecktijd” bepalend voor de kosten (mits je binnen 30 minuten je reis begint) van de treinreis en reis ik dus buiten de spitsuren. Deze redenatie klopt toch? Anders neem ik gewoon een half uur eerder de trein (dus om 06:00 uur). Kan iemand mij vertellen, indien ik dit goed heb gezien, hoe ik mijn abonnement kan veranderen? Dit zou mij dus 61 euro schelen per maand en ik mag ermee reizen door heel Nederland. Ik hoor graag een reactie van iemand die hier een antwoord op heeft.

Groetjes, Jeroen.

icon

Beste antwoord door masd 21 november 2019, 15:55

Volgens de algemene voorwaarden, is de “inchecktijd” bepalend voor de kosten (mits je binnen 30 minuten je reis begint) van de treinreis en reis ik dus tijdens de spitsuren. Deze redenatie klopt toch? 

Hoi Jeroen. Dat klopt!

Als je incheckt buiten de spits, dan mag je de reis in de spits afmaken en dan reis je met DalVrij dus zonder extra kosten. Je moet wel binnen een half uur na het inchecken aan je reis beginnen, maar jouw reis begint tien minuten na het inchecken. Geen probleem dus.

Ik weet niet precies hoe je een maandtrajectkaart wijzigt in een DalVrij-abonnement en of dit via Mijn NS kan. Misschien dat iemand anders je ermee kan helpen en anders natuurlijk de klantenservice

Je kunt ook overstappen naar NS Flex, dan kun je per direct wijzigen en je krijgt het eventueel teveel betaalde deel voor deze maand terug. Uiteindelijk (2021) zal iedereen met DalVrij naar Flex worden overgezet.

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge

Volgens de algemene voorwaarden, is de “inchecktijd” bepalend voor de kosten (mits je binnen 30 minuten je reis begint) van de treinreis en reis ik dus tijdens de spitsuren. Deze redenatie klopt toch? 

Hoi Jeroen. Dat klopt!

Als je incheckt buiten de spits, dan mag je de reis in de spits afmaken en dan reis je met DalVrij dus zonder extra kosten. Je moet wel binnen een half uur na het inchecken aan je reis beginnen, maar jouw reis begint tien minuten na het inchecken. Geen probleem dus.

Ik weet niet precies hoe je een maandtrajectkaart wijzigt in een DalVrij-abonnement en of dit via Mijn NS kan. Misschien dat iemand anders je ermee kan helpen en anders natuurlijk de klantenservice

Je kunt ook overstappen naar NS Flex, dan kun je per direct wijzigen en je krijgt het eventueel teveel betaalde deel voor deze maand terug. Uiteindelijk (2021) zal iedereen met DalVrij naar Flex worden overgezet.

Hoi Jeroen. Dat klopt!

Ik weet niet precies hoe je een maandtrajectkaart wijzigt in een DalVrij-abonnement. Misschien dat iemand anders je ermee kan helpen en anders natuurlijk de klantenservice

Je kunt ook overstappen naar NS Flex, dan kun je per direct wijzigen en je krijgt het eventueel teveel betaalde deel voor deze maand terug. Uiteindelijk zal iedereen met DalVrij naar Flex worden overgezet.

Hallo masd,

Bedankt voor je reactie. Ik heb ook gelezen dat alle abonnementen overgaan naar NS Flex. Als het goed is kan ik wel overstappen omdat ik mijn huidige jaar abonnement al 4 jaar heb en je mag na één jaar al overstappen naar een ander abonnement, als ik het goed heb gelezen. NS Flex met Dal vrij is 106 euro per maand en Dal vrij voor een jaar is 105 euro per maand. Maar goed, gelijk maar NS Flex nemen, denk ik. Als ik het goed heb kan ik hem dan iedere maand aanpassen. Ik ga op onderzoek uit! Het ging mij er voornamelijk om, of ik met de genoemde reistijden met Dal vrij kon reizen. Ondanks dat ik in de morgen incheck buiten de spits en aankom en weer uitcheck in de spits. Maar goed, ik check in buiten de spits in en mag dan mijn reis afmaken in de spits, begrijp ik hier uit. Een win situatie voor mij dus. Super mooi…..scheelt weer een heleboel geld per maand. :-)

Groetjes, Jeroen.

Reputatie 6
Badge

Dat scheelt dan inderdaad en dan kun je ook nog eens op andere trajecten reizen. Als je daar zin in hebt natuurlijk!

Met direct bedoelde ik eigenlijk meer direct op een zelf gekozen moment. De wijziging van klassiek DalVoordeel naar klassiek WeekendVrij abonnement kon bij mij maar op 1 dag per maand uitgevoerd worden. Bij Flex maakt dat niet uit, de overstap gaat per direct in en kan gewoon elke dag.

Hoi Jeroen de Vries,

Ik zie dat je inmiddels door masd bent voorzien van het juiste antwoord. Is het op dit moment voor je duidelijk of heb je hier toch nog wat vragen over? 

Dat scheelt dan inderdaad en dan kun je ook nog eens op andere trajecten reizen. Als je daar zin in hebt natuurlijk!

Met direct bedoelde ik eigenlijk meer direct op een zelf gekozen moment. De wijziging van klassiek DalVoordeel naar klassiek WeekendVrij abonnement kon bij mij maar op 1 dag per maand uitgevoerd worden. Bij Flex maakt dat niet uit, de overstap gaat per direct in en kan gewoon elke dag.

Super! Bedankt voor de info! Jij reist dus ook met een Dal Vrij abonnement? Ik ga er achteraan.

Groetjes, Jeroen.

Hoi Jeroen de Vries,

Ik zie dat je inmiddels door masd bent voorzien van het juiste antwoord. Is het op dit moment voor je duidelijk of heb je hier toch nog wat vragen over? 

Sanne, dank voor je reactie. Ik denk dat ik voor nu wel antwoord op mijn vraag heb gekregen. Het ging mij vooral om de vraag: of mijn te maken reizen wel binnen het abonnement zouden vallen. En volgens mij moet dat goed komen. Ik ga er achter aan!

Groetjes, Jeroen.

Reputatie 6
Badge

@Jeroen de Vries  Ik heb een tijd gereisd met Flex DalVrij, op dit moment niet. Succes ermee!

Reageer