beantwoord

vraag over OV voor middelbare scholieren

  • 29 September 2021
  • 3 reacties
  • 11324 Bekeken

Hoi allemaal,

 

Volgend jaar ga ik misschien naar een school die te ver weg is om met de fiets te reizen. Daarom zou ik elke dag de trein moeten pakken. De kosten lopen daardoor behoorlijk hoog op (zo'n 1500 euro per jaar). Dat vind ik uiteraard best wel veel, nu zijn er wel speciale studenten OV, alleen is dat alleen voor mbo, hbo of uni (ik zit nog op middelbare school). Is er een mogelijke manier waardoor ik toch naar die school kan en de prijzen lager zijn? Een bepaald soort abbonement misschien? 

Ik zie graag de antwoorden tegemoet!

 

Groetjes, 

Marije Steunebrink

icon

Beste antwoord door Denice NS 29 September 2021, 14:53

Bekijk origineel

3 reacties

Hoi Marije. Welkom bij de Community!

We hebben helaas geen abonnementen specifiek voor jongeren. Wel is er de Jongeren Dagkaart echter is deze alleen geldig in de Daluren.

Via onze Keuzehulp kan je nagaan welk abonnement het voordeligste zou zijn in jouw geval.

Reputatie 7
Badge +3

Middelbare scholieren komen ongeveer altijd wel uit op een Traject Vrij abonnement omdat ze iedere dag in de spits moeten reizen, in ieder geval de ochtendspits. Dat kan dan inderdaad betekenen dat dat €125 per maand / €1500 per jaar kost.  Maar met Flex Traject Vrij is het wel mogelijk om tijdens vakanties het abonnement tijdelijk te wijzigen naar Flex zonder abonnement waarbij je dan ook tijdelijk geen abonnemntskosten heb. Daarmee kun je tussen 1 en 2 maanden abonnementsgeld besparen. 

Reputatie 7
Badge +1

Voor de trein dus niet. Reden (als je dat al zou wensen te willen weten: NS is in principe geacht zelfvoorzienend te zijn=dus geen staatssteun en daarom vinden ze dat zeker diegenen die in de spits reizen amper korting kunnen krijgen.

Vrijwel elke BUSmij. in NL biedt wel goedkopere jongeren/jeugd ABOś aan-bekijk eens of er een geschikte verbinding is en hoe het dan uitkomt. Bovendien zijn dit vrijwel altijd zone-ABOś waarmee je dan in een veel wijder gebied bus/tram kan gebruiken.

Gezien het bedrag wat je noemt= rond de 150/mnd, uitgaande van de vele schoolvakanties, is er ook vrijwel geen alternatief door op andere tijden net buiten de spits te reizen. je bent aangewezen voor trein op FLEXtraject vrij-zoek wel heel precies uit hoe dat werkt en hoe je het enkele weken kan ´stilzetten´

NL is overigens voor jouw geval DE grote uitzondering qua treintarieven voor schoolgaande junioren die buiten die andere regelingen vallen. Maar al die nabije andere landen hebben die genereuze student-regeling dan weer niet

Reageer