beantwoord

Vraag over #reizen op deel traject #trajectvrij

Goedenavond,

Ik zit met een paar vragen waar ik geen antwoord op kan vinden via de reguliere manier. Ik heb via de zoekfunctie op dit forum al geprobeerd mijn antwoord te krijgen, maar dat is me nog niet gelukt.

Het gaat om het volgende:

Ik wil graag een traject vrij abo van Utrecht naar Gouda. Nu vroeg ik me af of ik ook delen van dat traject mag reizen. Mag ik bijvoorbeeld op zondag van Vleuten naar Utrecht Centraal reizen en weer terug? Dat traject valt binnen het abonnement. Of mag dat niet omdat ik dan een Utrecht Centraal - Gouda Centraal abo heb?

Alvast bedankt voor de hulp 😉
icon

Beste antwoord door Tochjo 5 mei 2018, 20:42

U mag met een Traject Vrij-abonnement tussen Utrecht Centraal en Gouda ook zonder meerkosten in- en uitstappen op tussengelegen stations.
Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3
Bij reisadviezen van station naar station zal de reisplanner geen adviezen geven waarbij het vertrek- of aankomststation voorbij gereisd wordt, tenzij de optie voor Altijd Vrij of Trein Vrij is aangevinkt. Maar bij reisadviezen waarbij gepland wordt van of naar een ander punt dan een station, kan dat wel gebeuren. Een moderator (medewerker van NS) heeft in een ander topic aangegeven dat deze reisadviezen inderdaad toegestaan zijn:

Naar aanleiding van wat ik in dit topic heb gemeld, kunnen we het voor nu houden op het volgende: Er is een manier om uit onze Reisplanner een terugsteekadvies te krijgen, waardoor het volgens onze voorwaarden toegestaan is om terug te steken. Totdat er hieraan iets veranderd, zullen wij als Moderators dit ook op deze manier communiceren. Mocht er iets veranderen of ik toch nog een terugkoppeling krijgen over dit vraagstuk, zal ik dat uiteraard in ieder geval hier melden.
U mag dus aan de hand van uw reisadvies met Traject Vrij voor Utrecht Terwijde-Gouda reizen via Utrecht Centraal. Check dan niet uit en weer in te Utrecht Centraal, want dan wordt u wel een retour Utrecht Terwijde-Utrecht Centraal in rekening gebracht.
Badge +3
U mag met een Traject Vrij-abonnement tussen Utrecht Centraal en Gouda ook zonder meerkosten in- en uitstappen op tussengelegen stations.
Zodra u een traject vrij abonnement hebt mag u tussen alle station op dat traject vrij reizen, dus in dit geval vallen de stations binnen uw abonnement en mag u daar dus vrij tussen reizen.

Verdere voordelen van een traject vrij abonnement vindt u hier:

https://www.ns.nl/abonnementen/traject-vrij.html
Oke. Bedankt voor de reactie.

Ik heb ondertussen een traject vrij abo tussen Utrecht terwijde en Gouda die vanaf volgende week ingaat. Nu sprak ik een collega die hetzelfde traject reist en die collega reist vaak vanaf Gouda met de intercity naar Utrecht Centraal en vanaf Utrecht Centraal met de sprinter weer naar Utrecht Terwijde.

Zij geeft aan dat de reisplanner dit aangeeft, omdat dit soms de snelste oplossing is.

Maar mijn vraag... Mag dit wel, want het is niet de kortste route?

Of wordt dit gedoogd?

Er gaan namelijk maar 2 sprinters per uur van Gouda naar Utrecht Terwijde terwijl er heel veel intercity's rijden tussen Gouda en Utrecht Centraal.
Ik ben vooral benieuwd waar en hoe laat je dit in de reisplanner naar voren ziet komen, kkooijker. Ik zie alleen een directe reis of een reis via Woerden naar voren komen in de reisplanner. Normaal gesproken is de reisplanner leidend en mag je, als de reis is aangegeven in de reisplanner, deze ook zo maken. Let wel, als je op Utrecht Centraal gaat uitchecken en weer incheckt betaal je, vermoed ik, wel extra kosten omdat het buiten je traject valt.
Ik zelf zie het niet naar voren komen, maar die collega gaf aan dat ze dat ergens in de reisplanner of via 9292 app zag staan geloof ik.

Maar ik keek net zelf ook even en daar staan idd eigenlijk altijd een route met een sprinter.

Bedankt voor je snelle antwoord.
Trouwens.. Ik heb net via de app de optie 'ALTIJD VRIJ OF Trein vrij abo' aangezet en dan geeft ie wel een verbindingen aan via Utrecht Centraal.

Maar Ik heb een traject vrij abo en dat is net even iets anders volgens mij. Of niet?
Reputatie 7
Badge +4
Altijd Vrij is een abonnement waarmee u mag reizen zo u wilt, dan zijn er meer mogelijkheden en komen ook routes met meer kilometers en via een omweg in beeld. Deze adviezen gelden niet voor u, omdat u met TrajectVrij aan een route of, heel soms, aan enkele routes gebonden bent.
Reputatie 6
Badge +1
Met Traject Vrij Gouda-Utrecht Centraal mag u wél omreizen via Utrecht Centraal, omdat u dan de hele route betaald heeft.
Ja, maar ik heb een traject vrij tussen Utrecht Terwijde en Gouda.
Reputatie 7
Badge +4
Dan kunt u niet via Utrecht Centraal. Da station valt niet in binnen uw traject. U reist buiten uw traject als u via Centraal gaat, het heet dan terugsteken, ook als het sneller is. Dat sneller zijn is overigens zeker het geval, de stoptrein naar Gouda is mijl op zeven vanwege de wachttijden onderweg.

Dit terugsteken en buiten uw route reizen mag niet, tenzij u uit- en incheckt op Utrecht Centraal. Het mag wel met een trajectkaart Utrecht CS-Gouda, en voor u helaas niet met Utrecht Terwijde- Gouda.
Hier ben ik nog 1 keer...

Morgenochtend moet ik naar de burgemeester martenssingel in Gouda (vanaf Utrecht Terwijde)

Als ik dan naar de reisplanner ga via ns.nl en daar bij vertrek station Utrecht Terwijde invoer en als eindpunt burgemeester martenssingel, Gouda, dan krijg ik daarna verschillende verbindingen met ook intercity's die mij eerst naar Utrecht Centraal laten reizen en daar dan op een intercity laten stappen richting Gouda.

Ik vind dit vreemd.. Als de reisplanner dit aangeeft, mag het toch? Zoals @Jouke NS hierboven beweert? (reisplanner is leidend)
Oke. Super. Bedankt.
Ik zal dit vast niet elke dag doen, maar als dit beter uitkomt en/of de reisplanner dit aangeeft, is dit zeker een optie.

Reageer