beantwoord

Vraag: wijzigen abonnement

• 28 december 2015
  • 10 reacties
  • 239 Bekeken

Op dit moment heb ik een dal voordeel abonnement, maar vanaf januari 2016 heb ik een baan waar ik veel voor moet reizen. Ik ben op dit moment ofwel een altijd voordeel jaar of altijd vrij jaar aan het overwegen. Een trajectkaart heeft voor mij geen zin, omdat ik op verschillende locaties zal gaan werken.

Nu is mijn vraag het volgende: stel ik wijzig mijn huidige abonnement naar een altijd vrij abonnement, kan ik die later eventueel nog wijzigen (bijvoorbeeld in het geval van bijzondere omstandigheden, zoals verlies van een baan)? Of zit ik echt een jaar aan dit abonnement vast?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 28 december 2015, 15:00

Het is wel een antwoord op uw vraag. Als u nu uw abonnement wijzigt in een Altijd Vrij-abonnement, zit u er niet weer een jaar aan vast, het telt door vanaf het moment dat u uw Dal Voordeelabonnement afsloot. Dat betekent dat u het komende jaar één keer uw abonnement mag wijzigen in een goedkoper abonnement, zoals Altijd Voordeel. U mag zelfs per maand uw abonnement opzeggen, als u zou willen.
Bekijk origineel

10 reacties

Het ligt eraan hoe lang uw Dal Voordeel abonnement al loopt. Als dat minimaal een jaar is, dan mag u éénmaal per abonnementsjaar 'downgraden'. Zou u nu eerst voor het goedkopere abonnement gaan: Upgraden is sowieso maandelijks mogelijk.
Hiermee heb ik nog geen antwoord op mijn vraag. Mijn dal voordeel abonnement loopt meer dan 1 jaar, dus ik weet dat ik kan wijzigen. Mijn vraag is: stel ik kies nu voor een altijd vrij abonnement, kan ik die op een later moment (binnen 1 jaar) wijzigen (bijvoorbeeld in het geval van bijzondere omstandigheden, zoals verlies van een baan). Of zit ik echt een jaar aan een altijd vrij abonnement vast? Graag officiële ns reactie gewenst!
Het is wel een antwoord op uw vraag. Als u nu uw abonnement wijzigt in een Altijd Vrij-abonnement, zit u er niet weer een jaar aan vast, het telt door vanaf het moment dat u uw Dal Voordeelabonnement afsloot. Dat betekent dat u het komende jaar één keer uw abonnement mag wijzigen in een goedkoper abonnement, zoals Altijd Voordeel. U mag zelfs per maand uw abonnement opzeggen, als u zou willen.
Het antwoord van Pe_pe is correct. Je kunt eenmaal per contractjaar je abonnement downgraden naar een goedkoper abonnement (m.u.v. het traject in het geval van Traject Vrij) en meerdere malen per contractjaar upgraden naar een duurder abonnement. Bij zo'n wijziging blijft het contract gewoon doorlopen. Alleen de abonnementsvorm verandert. Dat betekent dat je vanaf de ingangsdatum van het Dal Voordeel abonnement gerekend, na afloop van het eerste contractjaar maandelijks kan opzeggen. Dus ook als je overstapt op Altijd Vrij.
Je kunt eenmaal per contractjaar je abonnement wijzigen in een ander abonnement
Dat is niet volledig. Een downgrade is maar eenmaal per jaar mogelijk, een upgrade kan echter elke maand, meermaals per jaar. Zie: https://forum.ns.nl/abonnementen-2/abonnement-wijzigen-meerdere-keren-per-jaar-20417/index1.html#post122784
Je hebt helemaal gelijk! Ik zal mijn reactie aanpassen om verdere verwarring te voorkomen.
Mooi. 🙂
In mijn geval ligt e.e.a toch wat gecompliceerder. Heb een dal voordeel. Vandaag gebeld met ns. Die adviseerde eerst dat ik mijn dal voordeel abonnement zou moeten opzeggen/beëindigen. Pas dan zou ik een nieuw abonnement kunnen aangaan???. Inmiddels is beëindiging kennelijk in werking gesteld. Mijn bedoeling was echter een wijziging. Kortom: ik zit nu met een redelijk ongewenste situatie.

Als ik namelijk het abonnement had gewijzigd, dan was mijn contractjaar ook anders geweest, zeker als ik de topics verder bekijk. Kortom: de eerste ns medewerker die mij vandaag te woord heeft gestaan, heeft mij totaal verkeerd voorgelicht. En ook nog eens ten onrechte mijn abonnement beëindigd. Het beste was wijziging. Vraag: hoe dien ik een klacht tegen deze persoon in?

Vervolgens een chat gehad, die ook weinig helderheid heeft gegeven...alleen maar irritatie.

Toen (met nog weinig vertrouwen over in ns) heb ik nog maar een keer ns gebeld. Toen gelukkig beter geholpen. Maar helaas kan beëindiging niet ongedaan worden gemaakt, wat het makkelijkste was, want dan had ik gewoon kunnen wijzigen. Beëindiging van mijn dal voordeel moet dus nu doorgaan, en ik moet nieuw abonnement nemen op een nieuwe kaart. Niet handig! Zoals aangegeven, wilde ik een wijziging. Er is wel wat coulance, maar ja, dat is toch anders dan wat ik feitelijk wilde...

Mijn vraag: kan ns niet beter een tool ontwikkelen, zodat beëindiging toch nog ongedaan kan worden gemaakt? Lijkt me wel beter, als een medewerker van ns e.e.a. Verkeerd doet.

En: Hoe zit het met een downgrade mogelijkheid bij een altijd vrij (jaar) abonnement? Die is er toch niet, of wel?
Als u de beëindiging niet tijdig ophaalt bij een kaartautomaat, wordt die automatisch geannuleerd en loopt het abonnement door. Er gaat dan wel wat tijd verloren voor het doorvoeren van de wijziging. Of hebt u meteen de hele OV-chipkaart beëindigd?
Je hebt waarschijnlijk gekozen voor een beëindiging, omdat de wijziging niet op het gewenste moment kon ingaan? Een wijziging kan namelijk alleen op de oorspronkelijke ingangsdatum van een nieuwe maand ingaan en moet minstens twee weken van te voren worden doorgegeven. Wanneer je kiest voor een beëindiging en vervolgens het Altijd Vrij abonnement opnieuw besteld, ga je inderdaad een nieuw jaarcontract aan. Wil je dit niet, dan wil ik je aanraden om het advies van Pe_pe op te volgen.

Reageer