beantwoord

Vrij reizen dagen en voordeeluren abonnement

Ik woon in de UK maar heb al jaren een VDU omdat we op familiebezoek veelde trein gebruiken. (afgelopen jaar dus niet..). Deze zomer wordt ik 60. Klopt het dat ik dan vrije reisdagen krijg? Of is dat nu pas bij 65? Hoeveel dagen - en hoe flexibel zijn die in het jaar te gebruiken.  En krijg ik die dagen automatisch op mijn kaart? Of moet ik aanvragen? Ik zie wel dat je in de avondspits niet meer vrij mag reizen, helaas. Bestaat er nog gratis iemand (Nicola) meenemen? (Kortom - is er een link waar de huidige voorwaarden van een voordeeluren abonnement duidelijk zijn samengevat? ) 

icon

Beste antwoord door Thom 1 mei 2021, 12:15

U krijgt als u snel bent 7 vrije keuzedagen. Uw abonnement is omgezet naar de voorwaarden van Dalvoordeel. U moet ze wel voor 1 juli bestellen, anders bent u te laat, ook als u na 1 juli 60 wordt. 

U moet ze aanvragen en kunt ze dan op het automaat activeren. Elke keuzedag is een jaar geldig. U krijgt er meteen twee, en dan elke keer na twee maanden weer eentje. Alle keuzedagen zijn een jaar geldig. Ze zijn elektronisch en komen op uw ov-chipkaart.

Die wat duurdere keuzedagen op papier bij uw VDU aanvragen kan slim zijn omdat u dan meteen zeven dagen krijgt die direct te besteden zijn. Dan bent u voor de zomer klaar.

Gratis meenemen bestaat niet meer. U kunt als u in de daluren incheckt, uw  reis in de spits afmaken. Inchecken in de spits is tegen vol tarief.

Hier is uw link.

Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U krijgt als u snel bent 7 vrije keuzedagen. Uw abonnement is omgezet naar de voorwaarden van Dalvoordeel. U moet ze wel voor 1 juli bestellen, anders bent u te laat, ook als u na 1 juli 60 wordt. 

U moet ze aanvragen en kunt ze dan op het automaat activeren. Elke keuzedag is een jaar geldig. U krijgt er meteen twee, en dan elke keer na twee maanden weer eentje. Alle keuzedagen zijn een jaar geldig. Ze zijn elektronisch en komen op uw ov-chipkaart.

Die wat duurdere keuzedagen op papier bij uw VDU aanvragen kan slim zijn omdat u dan meteen zeven dagen krijgt die direct te besteden zijn. Dan bent u voor de zomer klaar.

Gratis meenemen bestaat niet meer. U kunt als u in de daluren incheckt, uw  reis in de spits afmaken. Inchecken in de spits is tegen vol tarief.

Hier is uw link.

Bedankt voor de link.  Maar de link gaat over keuzedagen die 26 euro kosten.  Een aantal jaren terug liet de NS mij weten dat zolang ik mijn voordeeluren abonnement braaf elk zou verlengen, ik mijn recht op gratis keuzedagen (wanneer 60) niet zou verliezen. Ik heb dus ieder jaar betaald om geen rechten te verliezen, ook in de jaren dat ik niet of nauwelijks de trein heb gebruikt. Is de NS die belofte niet nagekomen dan?  Riekt een beetje naar klantenbedrog? 

En apart van bovenstaande -in juli en augustus gold de niet voor 9 uur (en andere spitsbeperkingen) nooit. Is dat nog geldig voor mijn voordeelurenabonnement?   

Als nu zowel de middagspits, de vrije dagen en juli en augustus niet meer bij het abonnement horen, lijkt het mij dat in mijn situatie, (ondanks 60+ en volledig aangewezen op de trein wanneer ik in Nederland ben), een abonnement alleen maar geld kost. 

Reputatie 7
Badge +3

Keuzedagen zijn niet gratis en zijn dat bij mijn weten ook nooit geweest. Voor 7 Keuzedagen betaalt u €26 waarmee u per Keuzedag een dag vrij kan reizen.

Ook voor Keuzedagen geldt nu sinds dit jaar de spitsbeperking, u kunt daarmee niet tijdens de spits inchecken.

Ah - NS chat gaf mij het antwoord dat ik na mijn 60e verjaardag dagen kan aanvragen en dat ze voorlopig gratis blijven - voor mij die sinds oudsher een voordeelurenabonnement heb aangehouden. 

Reputatie 7
Badge +4

Dat komt me merkwaardig voor. De voorwaarden als het gaat om spitsbeperking zullen ook voor u gelden, ook in juli  en augustus. Het was me ook niet bekend dat abonnementen die heel lang lopen deze mogelijkheid bieden voor die prijs, al gun ik het u wel graag.

Gevalletje moderator.

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad merkwaardig. Wat wel juist is dat u de Keuzedagen na uw 60e verjaardag kan aanvragen en dat de Keuzedagen voorlopig blijven. Tot medio dit jaar kunnen ze nog aangevraagd en daarna kunt u ze houden tot u ze opzegt. Wat niet juist is, is dat ze (voorlopig) gratis zijn.  Mogelijk heeft u de chat medewerker verkeerd begrepen of andersom.

Reputatie 6

Als u deze zomer 60 wordt is het maar de vraag of u Keuzedagen sowieso nog zult kunnen bestellen. Eigenlijk was het de bedoeling dat deze kaartjes vanaf 1 januari jl. niet meer te bestellen zouden zijn door degenen die er nog geen gebruik van maakten. Deze datum is nu verschoven naar medio 2021 (??)

Overigens kost een abonnement bij NS niet snel alleen maar geld. Met 40% korting op het volle tarief van het kaartje haalt men de kosten van het abonnement er bijzonder rap uit.

Al met al zou ik een ontvangen toezegging maar goed bewaren. Vermoed dat er sprake is van een misverstand.

Reputatie 7
Badge +3

Even voor de duidelijkheid.

• VDU bestaat nog en is niet omgezet naar Dal Voordeel. Wel zijn prijs en voorwaarden gelijk geworden aan dalvoordeel.
  • Gratis Keuzedagen werden vroeger bij VDU uitgegeven. Dit is afgeschaft.  Sinds jaar en dag moet iedere 60+er betalen voor Keuzedagen. Of ze VDU 10 jaar hebben of vanaf het begin. Als VDU'er van het 1e uur ben ik heel erg benieuwd naar de bron van die nu nog te verkrijgen gratis Keuzedagen. 
  • Gratis iemand meenemen kan met kids vrij (4-11 jaar), vermoed dat Nicola de leeftijd van kids vrij al lang ontgroeid is. Wel kan iemand met VDU in de daluren iemand met samenreiskorting mee laten reizen. 
  • Oorspronkelijk zat in de planning om Keuzedagen in najaar 2020 af te schaffen. Dit is uitgesteld naar medio 2021. Mensen die dan een Keuzedagenabonnement hebben, kunnen deze nog wel verlengen. Nieuwe abonnementen kunnen dan niet meer aangevraagd worden.

Wat MoDe zegt klopt helemaal. Ik werk nu al bijna 6 jaar voor de NS Klantenservice en heb nog nooit gehoord van gratis Keuzedagen of van iemand gratis meenemen (tenzij het inderdaad een kind onder de 12 is, maar Kids Vrij bestaat nog niet zó lang dacht ik). De Keuzedagen zijn omgerekend 3,71 euro per stuk en als je daarnaast ook regelmatig met korting reist, dan is het al met al een vrij voordelig abonnement. Als je reist, dan kan je zoals aangegeven in de daluren tot 3 mensen meenemen met Samenreiskorting.

Reputatie 7
Badge +4

Het VDU biedt nog wel een extra voordeel en dat is de mogelijkheid om zeven jaarkeuzedagen in een keer te krijgen. Dat gaat dan met kartonnen kaartje met een chip. Het is wel € 1,50 per kaartje duurder, dus in totaal € 10,50, maar het biedt een zeker gemak doordat u meteen zeven kaarten hebt die u een jaar lang kunt gebruiken. Het komt natuurlijk boven op de kosten van de keuzedagen, maar die prijs is inderdaad gunstig voor een semi-dagkaart met spitsbeperking.

Badge +3

Voor wat betreft Kids Vrij in de huidige vorm, dit bestaat sinds april 2015.

https://www.treinreiziger.nl/115-000-kinderen-reizen-met-kids-vrij

In 2014 werd bekend dat vervoerders vele miljoenen euro’s overhielden door mensen die vergeten uit te checken. Dat geld wordt sinds april 2015 ingezet om Kids Vrij gratis te maken. 

Het abonnement werd eigenlijk al in 2011 geïntroduceerd, maar toen moest er nog 7,50 euro per jaar voor betaald worden. Het werd toen maar zeer beperkt verkocht.

Off-topic: Dat eerste is natuurlijk nobel, maar hoeveel miljoenen zouden de vervoerders mislopen door mensen die behalve uitchecken ook ‘vergeten' in te checken?

Reputatie 7
Badge +4

Ik denk dat we het antwoord op de vraag wat het meeste kost wel weten.

Reputatie 6
Badge

Gratis keuzedagen-al heetten die toen wat anders, zijn er wel geweest, maar al tenminste rond 2005-vermoedelijk al veel eerder, afgeschaft en vervangen door dat setje tegen een gering bedrag. Uiteraard met huizenhoge protesten van altijd meteen blaffende AOWers. En Henk Krol was er toen nog niet eens in de kamer! Destijds waren ook de REISdagen ermee veel meer beperkt-bvb NIET op MA of VR-dan was het te druk.

In de volksmond zijn ze echter bij velen als ´gratis reizen´ benoemd gebleven.

Reageer