beantwoord

Vrij reizen kaartjes omzetten naar "dag voordeeluren" kaartjes.

• 31 januari 2019
  • 11 reacties
  • 442 Bekeken

Interessant vind ik dat ik alweer nergens iets kan vinden over de mogelijkheid om de vrij reizen kaartjes voor 60 plussers om te zetten naar dag voordeeluren kaartjes. Deze kaartjes kun je het hele jaar door gebruiken oftewel je bent dan niet afhankelijk van de beperkende twee maanden regel waarin de normale vrij reizen kaartjes te gebruiken zijn.
Ik kwam bij toeval een half jaar geleden achter de mogelijkheid om de vrij reizen kaartjes om te zetten maar toen ik dat wilde realiseren heeft het me enorme moeite gekost voor ik het voor elkaar kreeg. De meeste NS medewerkers wisten werkelijk niet waar ik het over had. Toen ik uiteindelijk een keer in de avond contact opnam met de klantenservice trof ik een medewerker die wel wist wat ik bedoelde. Binnen tien minuten was het geregeld.
Ik betaal nu plm 5 euro per "dag voordeeluren" kaartje. De gewone vrij reizen kaartjes met de beperking dat ze binnen twee maanden gebruikt moeten worden kosten plm 3,75 per stuk.
Waarom is deze mogelijkheid niet terug te vinden op de website?
ik weet niet of deze optie alleen mogelijk is bij een inmiddels antieke voordeelurenkaart maar dat het ook mogelijk is bij nieuwere kaartsoorten.

Vriendelijke groet
en een fijne dag, Marianne Booij
icon

Beste antwoord door Robert B 31 januari 2019, 13:48

Papieren keuzedagen (7×Dag Voordeeluren) kost 2e klas € 35,- en 1e klas € 60,-. Voorheen was dat € 1,50 extra per keuzedag t.o.v. de (2 maanden geldige) digitale keuzedagen. Zie hier
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +4
ik weet niet of deze optie alleen mogelijk is bij een inmiddels antieke voordeelurenkaart maar dat het ook mogelijk is bij nieuwere kaartsoorten.

Deze optie van papieren keuzedagen is er alleen voor houders van het oude Voordeelurenabonnement. Dit abonnement is niet meer verkrijgbaar, maar wie het in 2011 had en steeds heeft verlengd, kan deze papieren keuzedagen krijgen.
Deze mogelijkheid is er zeker niet voor houders van een modern Dalvoordeelabonnement.

Het is geen antwoord op uw vraag maar u heeft een oud Voordeelurenabonnement. Per 1 januari mag u ook met voordeel reizen en ook met uw papieren of elektronische keuzedag als u incheckt voor 06.30 uur. Dit was vroeger voor 04.00 uur. U heeft dan ook nog vijf minuten speling maar het is dan wel echt voor 06.35. U mag de reis in de spits afmaken tot u weer uitcheckt bij dezelfde vervoerder.
Beste Thom, ik heb het over de ( papieren ) dag voordeelurenkaartjes. De gewone vrij reizen mogelijkheid laadde ik op mijn over chipkaart destijds.
U bent overigens degene die me op de dag voordeel uren kaartjes attendeerde. Ik heb heel wat af gebeld en gemaild voor het me lukte om ze te bemachtigen 😁
Reputatie 7
Badge +4
Ik heb het ook over de papieren kaartjes 😉 (Deze optie....etc)

Het probleem zit hem bij het VDU dat de kaarten per jaar verstrekt worden en dat kan de overgang wel eens langdurig maken als het jaar nog niet om is.

Mooi dat u er blij mee bent. De papieren kaarten hebben ook nadelen, maar per saldo vind ik het gunstiger. In juli en augustus kunt u met een elektronische dag op het VDU de hele dag met korting inchecken en dat is dus niet zo bij de papieren keuzedagen.
Ik heb ze en ben er bij mee.
Nog 1 vraag. Zou je die papieren dag voordeel uren kaartjes kunnen geven aan iemand waarmee je reist zodat je allebei goedkoop op pad kunt?
Reputatie 7
Badge +4
Uw papieren keuzedag is in principe een gewone dagkaart Voordeeluren. Het is aan het kaartje ook niet te zien dat het bij het VDU hoort. Het is in de praktijk geen probleem, al is het formeel wat dubbel. U kunt rustig iemand meenemen door een van de kaartjes weg te geven. Het is legaal, al is het zo niet bedoeld.

Tip: Als u veel reist en boven de 65 komt, kunt u tegen extra korting aan een Weekendvrij- of Dalvrij-abonnement komen.

https://www.ns.nl/abonnementen/dal-vrij.html

Iedereen van 65 of ouder krijgt korting op de prijs van een jaarabonnement. Onderstaande prijzen zijn de kortingsprijzen die u per maand betaalt.
  • Weekend vrij. 2e klas prijs: € 24. 1e klas prijs: € 30 per maand
  • Dal Vrij. 2e klas prijs: € 45. 1e klas prijs: € 71 per maand
Prijzen zijn per 1 januari 2019.
Badge +3
Papieren keuzedagen (7×Dag Voordeeluren) kost 2e klas € 35,- en 1e klas € 60,-. Voorheen was dat € 1,50 extra per keuzedag t.o.v. de (2 maanden geldige) digitale keuzedagen. Zie hier
Bedankt voor de link, Robert. Dat is volgens mij waar marianne12 op doelde.
Krijg ik geld terug als ik de vrijreizen kaartjes niet heb gebruikt door omstandigheden?
Reputatie 7
Krijg ik geld terug als ik de vrijreizen kaartjes niet heb gebruikt door omstandigheden?
Nee, helaas.
Reputatie 7
Badge +4
Helaas niet. Een vervallen keuzedag wordt niet teruggegeven. Papieren keuzedagen zijn lang geldig, maar na de op de kaartjes vermelde einddatum zijn ook die niet meer te gebruiken. U krijgt u ze formeel ook niet terug. Klantenservice is soms wel wat milder voor senioren onder bepaalde omstandigheden, u kunt het proberen, je weet het niet. 030-7515155, maar uw kansen zijn gering als de keuzedagen zijn vervallen.
Badge +3
Bedankt voor de link, Robert. Dat is volgens mij waar marianne12 op doelde.
Mijn vorige reactie even bewerkt naar iets zinnigs (link werkte niet meer) maar de tekst daar zegt nu (prijs per 1 juli 2019):

Heeft u een Voordeelurenabonnement en wilt u uw Keuzedagen liever niet ophalen bij de kaartautomaat? Dan kunt u ervoor kiezen om Keuzedagen op een eenmalige chipkaart te bestellen. De kosten hiervan zijn echter wel hoger, u betaalt dan € 36,50 voor Keuzedagen 2e klas en € 61 voor Keuzedagen 1e klas. Papieren Keuzedagen zijn te bestellen aan de servicebalie op het station, of via alle NS Klantenservicekanalen en worden binnen 10 dagen op uw adres bezorgd.

Dat dus nog even als update/aanvulling.

En Nee! Een VDU is niet hetzelfde als Dal Voordeel! En voor wie Twitter heeft.. dit dus!

Reageer