Vrij reizen met Dal Vrij bij NS en Connexxion

• 10 december 2016
  • 18 reacties
  • 1410 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Update van https://forum.ns.nl/abonnementen-2/vrij-reizen-dal-vrij-ns-connexxion-veolia-28844 wegens het vervallen van Veolia:

Bij inchecken in de daluren bij NS of Connexxion reist men vrij (ook als het een overstap betreft). Bij een overstap van NS naar NS in de spits ook, mits dit onderdeel is van een reis met NS en/of Connexxion (met onderlinge tussenruimtes van hoogstens 34 minuten) die minder dan 6 uur eerder begon.

Deze regeling staat los van het vrij reizen met Dal Vrij bij Arriva en Syntus (https://forum.ns.nl/abonnementen-2/vrij-reizen-dal-vrij-arriva-syntus-28845).

Bij een eerste check-in in de daluren bij NS of Connexxion, 6 uur of meer na het begin van een reis met NS en/of Connexxion (met onderlinge tussenruimtes tussen de ritten van die reis van hoogstens 34 minuten), begint een nieuwe reis. Er is in dat geval geen minimaal vereiste tussenruimte tussen de twee reizen.

Mijn NS toont voor de NS-ritten binnen de reis steeds het aantal TE bij aanvang en bij het einde van de rit, gerekend vanaf het begin van de reis. De sprongen omhoog corresponderen met de TE van voor- en tussenliggende ritten met Connexxion.

Als men na een vrij reizen NS-rit, in de spits in- en op hetzelfde station weer uitcheckt bij Connexxion, dan kan men de vrij reizen reis niet meer voortzetten.

Het transactieoverzicht van de AVM geeft voor de eerste rit van een reis met NS en/of Connexxion ''Check-In'' aan, en voor elk van de andere ritten van zo'n reis ''Overstap''. Het incheckscherm van NS maakt dit onderscheid ook, die van Connexxion niet.

De beschikbare informatie voor het achteraf verifiëren (en zonodig bijstellen) van de regels zoals onder meer hier vermeld zijn:
* Mijn NS (de html-versie met uitklapbare prijsdetils)
* https://www.ov-chipkaart.nl/web/mijn-ov-chipkaart-b/mijn-ov-reishistorie/mijn-ov-reishistorie.htm (een van de volledige versies: de originele html-versie of de declaratieversie nadat alles is aangevinkt
* (foto's of aantekeningen van) transactieoverzichten van AVM's
* als gereisd wordt met een saldo onder de € 6: aantekeningen van incheckweigeringen, die impliceren dat men voor reizen tegen vol tarief zou inchecken (werkt niet voor Connexxion, maar alleen voor NS is zo'n resultaat niet-triviaal door de speciale regels)

Incheckschermen geven verder geen extra informatie, NS-incheckschermen geven wel tijdens de reis het onderscheid tussen ''Check-In'' en ''Overstap'', die de AVM ook geeft. Dit heeft vooral meerwaarde zolang men slechts komt op stations zonder AVM.

Trefwoorden:

NS Connexxion
nsconnexxion
zesuursregel van Dal Vrij
6-uursregel van Dal Vrij
zesuursregelvandalvrij
6uursregelvandalvrij bijdragevandennis

18 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Bij inchecken in de daluren bij NS of Connexxion reist men vrij (ook als het een overstap betreft). Bij een overstap van NS naar NS in de spits ook, mits dit onderdeel is van een reis met NS en/of Connexxion (met onderlinge tussenruimtes van hoogstens 34 minuten) die minder dan 6 uur eerder begon.
Met overstap wordt hier bedoeld uit- en inchecken.
Reputatie 6
Badge +2
Het is gebleken dat de begintijd van de reis voor de genoemde zesuursregel ook in aanmerking genomen wordt als deze van vóór de 10 uitleesbare transacties is. Blijkbaar wordt deze tijd apart opgeslagen op de OV-chipkaart. Voor een goed begrip van de feitelijke abonnementsvoorwaarden zou het beter zijn als er meer openbare informatie zou zijn over welke gegevens er op de OV-chipkaart staan. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Uit transactiegegevens van Herrie (https://forum.ns.nl/members/herrie-22855), waarvoor dank, maak ik op dat bij overstappen van NS naar Arriva Limburg en omgekeerd de reis doorloopt, net als vorig jaar bij Veolia, maar anders dan destijds bij Arriva elders. De tweedeling met enerzijds NS en Connexxion en anderzijds Arriva en Syntus lijkt dus veranderd of vervallen te zijn.

Het betrof weliswaar vrij reizen met Weekend Vrij, maar ik vermoed dat het bij vrij reizen met Dal Vrij hetzelfde is. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Voor ''AVM'' zie https://forum.ns.nl/op-het-station-17/ns-automaten-27801/index1.html#post175607.

Uit transactiegegevens van Herrie (https://forum.ns.nl/members/herrie-22855), waarvoor dank, maak ik op dat bij overstappen van NS naar Arriva Limburg en omgekeerd de reis doorloopt, net als vorig jaar bij Veolia, maar anders dan destijds bij Arriva elders. De tweedeling met enerzijds NS en Connexxion en anderzijds Arriva en Syntus lijkt dus veranderd of vervallen te zijn.

Het betrof weliswaar vrij reizen met Weekend Vrij, maar ik vermoed dat het bij vrij reizen met Dal Vrij hetzelfde is.
bijdragevandennis
Van dat laatste ben ik toch niet zo zeker, het kan ook zijn dat er met Dal Vrij niets veranderd is, maar dat het met vrij reizen met Weekend Vrij anders is dan met vrij reizen met Dal Vrij . bijdragevandennis
Het is gebleken dat de begintijd van de reis voor de genoemde zesuursregel ook in aanmerking genomen wordt als deze van vóór de 10 uitleesbare transacties is.
Beetje oud bericht, maar er staan meer dan 10 transacties op de OVCP.

Ex-Veolia paaltjes die Arriva nu gebruikt in Limburg zijn van een andere fabrikant dan de noordelijke palen van Arriva, grote kans dat in de software enkel wat kleine aanpassingen zijn gedaan om transacties onder de company ID van Arriva uit te voeren, maar de implementatie verder niet veranderd is.
Reputatie 6
Badge +2
Het is gebleken dat de begintijd van de reis voor de genoemde zesuursregel ook in aanmerking genomen wordt als deze van vóór de 10 uitleesbare transacties is.
(..) er staan meer dan 10 transacties op de OVCP.

Je bedoelt meer dan 10 reis- en 2 oplaadtransacties? Hoeveel dan? Hoe zijn ze uit te lezen? bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2

Ex-Veolia paaltjes die Arriva nu gebruikt in Limburg zijn van een andere fabrikant dan de noordelijke palen van Arriva, grote kans dat in de software enkel wat kleine aanpassingen zijn gedaan om transacties onder de company ID van Arriva uit te voeren, maar de implementatie verder niet veranderd is.

Aha, een mogelijkheid is dus dat er in plaats van de tweedeling met enerzijds NS en Connexxion en anderzijds Arriva en Syntus, de tweedeling is met enerzijds NS, Connexxion en Arriva Limburg, en anderzijds Arriva-overig en Syntus. bijdragevandennis
ProData is tegenwoordig groot leverancier bij Arriva voor allerlei software-oplossingen. Arriva is tegenwoordig bezig met de ontwikkeling van een eigen paal, die je op een aantal stations al aantreft, waaronder Roermond. Ik kan mij zo voorstellen dat ze de software in de huidige ex-Veolia-palen simpelweg hebben aangepast om nog een tijdje te voldoen (Veolia naar Arriva als vervoerder etc.) en deze palen afschrijven wanneer de uitrol van de nieuwe palen daadwerkelijk gaat lopen.

Grote wijzigingen aan apparatuur vereist ook nog eens dat TransLink er een plasje over doet in de vorm van een certificering. Dat is nogal een circus dus.

En al die problemen kunnen we oplossen door met een live verbinding met de backend te gaan werken, en de kaart niks meer dan een UID te laten zijn. Hebben we ook geen gedoe met SAM-kaarten enzo en is de huidige hackproblematiek direct opgelost. Goed, dat is toekomstmuziek............... 🆒
Je bedoelt meer dan 10 reis- en 2 oplaadtransacties? Hoeveel dan? Hoe zijn ze uit te lezen?
Wisselend, ik heb op een gemiddelde kaart tussen de 23 en 28 transacties staan. Daarvan is een deel duplicate, filter je die weg dan kom je op ongeveer 20 transacties. Daarvan zijn de eerste 4-6 oude meuk. Gek genoeg zijn dat niet per se de laatste oplaadtransacties, vaak zijn het transacties waarbij saldo is gebruikt (kaart met deels afgekocht reisrecht), soms met een verdwaalde oplaadactie.

Voor subscriptions weet ik het zeker, voor transacties zal het ook nog steeds gelden, maar in m'n oude notities kan ik er zo snel geen opmerking over vinden. In ieder geval, subscriptions kan je er bijvoorbeeld maximaal 15 van hebben. Dat is niet helemaal waar, je kunt er meer dan 15 hebben. Probleem is dat er naar deze subscriptions geen pointers zijn.

De data zonder pointers is vaak iets mee, ofwel het is oude rommel, of zoals bij subscriptions mis je wat extra data. Bij transacties kan ik niet goed verklaren wat er mee zou zijn. Ik zou eens wat moeten testen met reguliere OVCP-s zonder abonnementen, misschien is het gebruik ervan dan logischer. De enige manier om deze transacties te vinden, is door met een tool de kaart volledig uit te lezen en stuk voor stuk alle sectoren te gaan interpreteren.

Op de OVCP staan best wat leuke dingen. Zo staan er ook een aantal counters, die o.a. het aantal gebruikte TE op het spoor opslaan, om zo LAK te kunnen berekenen. Ook die counters kan je verder niet uitlezen op de reguliere manier.

Al die extra informatie is niet zichtbaar via kaartautomaten, maar zal met een reden aanwezig zijn en waarschijnlijk ergens anders in het proces gebruikt worden voor ritberekeningen e.d.
Reputatie 6
Badge +2
Uit transactiegegevens (..) maak ik op dat bij overstappen van NS naar Arriva Limburg en omgekeerd de reis doorloopt, net als vorig jaar bij Veolia, maar anders dan destijds bij Arriva elders.
Het betreft vrij reizen met Weekend Vrij met onderbrekingen tussen uit- en inchecken die steeds minder dan 35 minuten zijn, met een afwisseling NS - Arriva Limburg - NS - Arriva Limburg - NS (alles binnen 6 uur), waarbij op Mijn NS de TE's doortellen, met sprongen omhoog corresponderend met de tussendoor gemaakte reizen met Arriva Limburg, en daarbij behorend de aanduiding ''Overstap'' bij de twee NS-ritten die elk direct volgen op Arriva-Limburg-ritten. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Arriva is tegenwoordig bezig met de ontwikkeling van een eigen paal, die je op een aantal stations al aantreft, waaronder Roermond. Ik kan mij zo voorstellen dat ze de software in de huidige ex-Veolia-palen simpelweg hebben aangepast om nog een tijdje te voldoen (Veolia naar Arriva als vervoerder etc.) en deze palen afschrijven wanneer de uitrol van de nieuwe palen daadwerkelijk gaat lopen.
Als het omschakelen naar nieuwe apparatuur en software de werking van de 6-uursregel beïnvloedt ben ik ook benieuwd of die omschakeling in één keer gebeurt. Zo niet dan moet bij tests ook steeds het soort paal geregistreerd worden. bijdragevandennis
Zou het eens moeten testen hoe de nieuwe palen met deze regels omgaan, zit momenteel veel in het westen, maar mocht ik een keer in de gelegenheid zijn dan probeer ik het.
Reputatie 6
Badge +2
Uit transactiegegevens (..) maak ik op dat bij overstappen van NS naar Arriva Limburg en omgekeerd de reis doorloopt, net als vorig jaar bij Veolia, maar anders dan destijds bij Arriva elders. De tweedeling met enerzijds NS en Connexxion en anderzijds Arriva en Syntus lijkt dus veranderd of vervallen te zijn.

Het betrof (..) vrij reizen met Weekend Vrij.

Ook bij overstappen van NS naar Arriva noord en omgekeerd. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Het blijkt dat na uitchecken bij het nieuwe type Arriva-paal in Venlo (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Kaartlezer_Arriva_CA-III.jpg) en vervolgens inchecken bij NS er een nieuwe reis begint. Het lijkt er dus op dat de werking bij Arriva Limburg van het type kaartlezer afhangt.

Er was ingecheckt bij een Arriva-poortje in Nijmegen, maar vooralsnog heb ik geen aanwijzingen dat het apparaat waarbij was ingecheckt bij Arriva ook nog uitgemaakt zou hebben. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
Bij inchecken in de daluren bij NS (..) reist men vrij (ook als het [omchecken naar NS] betreft). Bij [omchecken] van NS naar NS in de spits ook, mits dit onderdeel is van een reis met NS (..) (met onderlinge tussenruimtes van hoogstens 34 minuten) die minder dan 6 uur eerder begon.
Dit geldt onder voorbehoud dat je niet voorafgaand met btm reist, zie https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/bug-van-rit-naar-reis-45192.

Op de OVCP staan best wat leuke dingen. Zo staan er ook een aantal counters, die o.a. het aantal gebruikte TE op het spoor opslaan, om zo LAK te kunnen berekenen. Ook die counters kan je verder niet uitlezen op de reguliere manier.

Al die extra informatie is niet zichtbaar via kaartautomaten, maar zal met een reden aanwezig zijn en waarschijnlijk ergens anders in het proces gebruikt worden voor ritberekeningen e.d.

De reiziger heeft er recht op te weten wat vervoerders uitspoken met de kaart, te meer omdat ze dat nu niet goed coördineren met elkaar. In verband met de bug wil ik in het bijzonder weten welke data op de kaart NS gebruikt voor ''van rit naar reis'' en wil ik die data kunnen uitlezen op een automaat, zodat ik het kan zien als een btm-vervoerder die verstoort. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
201806 6 20:54 zesuursregel
Bij Blauwnet blijkt het hetzelfde te werken als bij Connexxion: de zes uur lopen door, ook als de tijd tussen uit- en inchecken bij NS (met tussendoor Blauwnet) meer dan 34 minuten is.
Reputatie 6
Badge +2
201806 6 20:54 zesuursregel
Bij Blauwnet blijkt het hetzelfde te werken als bij Connexxion: de zes uur lopen door, ook als de tijd tussen uit- en inchecken bij NS (met tussendoor Blauwnet) meer dan 34 minuten is.

201806 8 8:02
De reishistorie op Mijn NS (de html-versie met uitklapbare prijsdetails) is niet (meer) geschikt om te bepalen of de zes uur dóórlopen, want in een reis NS-Blauwnet-NS is dit dóórlopen bevestigd, maar Mijn NS zet de TE's op nul bij het begin van de tweede NS-rit.
Reputatie 6
Badge +2
201812 14 18:27
Ook bij ritten met Qbuzz loopt de tijd voor de zesuursregel door.

Reageer