beantwoord

vrije-keuzedag

• 12 November 2014
  • 12 reacties
  • 494 Bekeken

Bij het activeren van 'automatisch opladen' op mijn ov-chipkaart zijn plotseling twee keuzedagen gelijktijdig óók opgehaald. Toen ik vervolgens op 31-10 met de trein reisde, is niet de keuzedag die op 9-11 zou verlopen gebruikt, maar wel mijn datumloze keuzedag.

Om te beginnen wil ik zelf kunnen bepalen welke dag wanneer wordt opgehaald. Aan die ongebruikte keuzedag die geldig was tot 9-11 heb ik nu niets meer. Ik zou dus graag mijn datumloze keuzedag terug willen hebben, en de nu onbenutte keuzedag (die 9-11 verliep) daarvoor in de plaats benut willen zien.

En verder zou ik graag willen weten waarom NS die vrije-keuzedag zo raar 'aanbiedt'. Hoe kan het überhaupt dat een keuzedag wordt opgehaald die je niet actief aanwijst???
icon

Beste antwoord door Anonymous 12 November 2014, 16:51

Bekijk origineel

12 reacties

Dit komt door een bug in de ophaalapparaten van TLS (de gele apparaten die je bijvoorbeeld bij supermarkten, filialen van primera en busmaatschappijen ziet) waarvan NS en TLS al sinds mensenheugnis op de hoogte zijn, maar waarvan men het vooralsnog niet nodig vindt om deze op te lossen.
Het is geen probleem dat zich voordoet met de automaten van NS, maar juist met de automaten die niet van NS zijn. Daar worden alle producten die klaarstaan ongevraagd opgehaald, waaronder dus ook de keuzedagen. Het is hierna niet meer mogelijk de keuzedagen van de OV-chipkaart te verwijderen. Juist bij de automaten van NS heb je wel de mogelijkheid om actief te selecteren welke producten je wenst op te halen en welke (nog) niet. Daarom adviseert NS dus continu om niet van andere automaten gebruik te maken indien er keuzedagen klaarstaan.
Daarom adviseert NS dus continu om niet van andere automaten gebruik te maken indien er keuzedagen klaarstaan.[/quote]

Ha, NS ZELLUF adviseert... Ze weten dus donders goed dat hun systemen niet deugen.

Kennelijk heb ik (haast, haast...) iets over het hoofd gezien, want het probleem deed zich wel degelijk voor bij een NS-automaat. Blijkbaar bungelden die keuzedagen ergens onder 'automatisch opladen'. Ik heb ze in elk geval niet gezien, aangezien ik op dat moment niet met keuzedagen bezig was, maar met het activeren van automatisch opladen.
Blijft de vraag waarom NS dit zo raar heeft ingericht, en waarom je opgehaalde (maar nog niet benutte) keuzedagen niet kunt terugdraaien.
Er zijn meerdere bedrijven die automaten voor de OV-chipkaart exploiteren. NS is daar eentje van. Alle automaten buiten NS-stations en directe omgeving zijn niet van NS. Normaalgesproken gaan dit soort zaken bij de automaten van NS niet verkeerd, maar juist bij de automaten van andere aanbieders. Blijkbaar heb je in de haast, haast iets over het hoofd gezien.
Goed dat je ons hebt weten te vinden beertje-bijns, luchtmacht vertelt je al hoe het zit met de onze automaten en de ophaalpunten van de klantenservice OV-Chipkaart. Als je 'automatisch opladen' hebt opgeladen bij een NS Kaartautomaat op een NS-station, dan zou ik graag weten op welk station, want dan is er iets mis met die automaat.

Het is natuurlijk niet fijn dat je nu de Keuzedag voor het hele jaar hebt moeten gebruiken, terwijl dit niet de bedoeling was. Als je in een privébericht je kaartnummer, NAW-gegevens en geboortedatum stuurt, dan kijk ik hoe ik je het beste verder kan helpen.

Ik heb het onderwerp van je topic aangepast, zo kunnen andere gebruikers met dezelfde vraag je topic beter vinden. Je topic is verplaatst naar 'Abonnementen', hier past je vraag beter thuis.
Reputatie 4
Badge
Staan bij het ophalen van bestelling op de NS automaat de beschikbare producten misschien standaard aangevinkt en moet je ze uitzetten als je ze nog niet wilt hebben?
Zou best kunnen, Gert-Jan G, maar een vervoerbedrijf dat opties standaard aanvinkt heeft zich hoe dan ook te weinig verdiept in zijn klanten. Als je eerst in een rij moet wachten tot je gebruik kunt maken van een automaat, heb je als reiziger in de meeste gevallen daarna haast om je trein te halen. Dan wil je echt alleen snel aanvinken wat je op dat moment nodig hebt, en niet eerst de lijst met opties van NS moeten afvinken...
De 2 maandelijkse keuze dag zou automatisch op de kaart gezet moeten worden. Dat zou er een hoop ellende en moeite bespaart blijven. Misschien komt het nog eens zo ver.
Reputatie 7
Badge +4
Als u uw keuzedag ophaalt en kiest voor ophalen keuzedag staat de keuzedag die het eerst moet worden verbruikt klaar. Dat voorkomt in veel gevallen fouten. NS kan de kaarten (nu nog) niet rechtstreeks benaderen dus het zal zo moeten werken. Kaart voor de lezer, kiezen voor ophalen keuzedag, data controleren, akkoord kiezen en de kaart weer voor de lezer houden, is wel te doen.
Mij is exact hetzelfde gebeurd als beertje-bijns. Bij het ophalen van automatisch opladen, per ongeluk 2 keuzedagen ook opgehaald. Ook die nog tot en met juni 2015 geldig is.
Nu moet ik een nieuwe keuzedag ophalen (geldig tot eind december). Als ik deze laatstgenoemde keuzedag ophaal, wordt deze dan wel als eerste gebruikt als ik incheck?
@anjo50, Waarschijnlijk wordt de keuzedag van het hele jaar dan gebruikt. Ik zou dat graag even voor je uitzoeken. Zou je een privebericht kunnen sturen met je NAW-gegevens + OV-chipkaartnummer. Een privebericht stuur je door op de naam van de moderator te klikken en vervolgens 'stuur bericht'.
De 2 maandelijkse keuze dag zou automatisch op de kaart gezet moeten worden. Dat zou er een hoop ellende en moeite bespaart blijven. Misschien komt het nog eens zo ver.

Niet zo'n goed idee, want dan zou er geen sprake meer zijn van een 'keuze'dag. Een automatisch geladen keuzedag wordt automatisch gebruikt voor de eerstvolgende reis, terwijl je hem misschien niet had bedoeld voor een ritje van vijf of tien minuten...

Reageer