beantwoord

Waar is de 40% korting voor het e ticket gebleven ???

• 30 October 2014
  • 22 reacties
  • 2130 Bekeken

Een e ticket met 40 % korting kopen kan dus niet meer. Daar baal ik enorm van. Ik heb een oud kortings abonnement en het komt regelmatig voor dat ik thuis een kaartje koop. Handig omdat mijn partner dit dan betaalde voor mij met zijn bankpas. Vooral als ik een lange reis maak. Maar dat kan dus nu niet meer. Alle excuses van de NS over het stimuleren met de ov kaart te reizen slaan nergens op. Mag ik alsjeblieft zelf uitmaken hoe ik reis ? Bovendien waarom zou ik in deze digitale tijd mijn eticket niet met korting mogen kopen maar een duurder kaartje juist wel?
icon

Beste antwoord door Thom 30 October 2014, 16:34

Bekijk origineel

22 reacties

Uw partner kan ook vanaf thuis saldo voor u bestellen met zijn bankpas.
?? Dat is inderdaad bizar!
NS wil graag dat we met de OV chipkaart reizen, maar dit is wel erg afgedwongen. 😠
@Pe_pe: ik reis zelf veel met de trein, dus ik heb automatisch opladen aanstaan.
Maar ik heb ook een "ouderwetse" kortingkaart, dus als ik een keertje met mijn vrouw (die bijna nooit met de trein reist en dus geen ov-chipkaart heeft) wil reizen, kan ik de meereiskorting dus ook niet meer regelen via een e-ticket. Dat vind ik toch wel waardeloos.
Dat saldo bestellen met mijn partners bankpas is omslachtig en dan zou ik weer naar een automaat moeten om het op te laden. Bovendien kopen wij ook wel eens voor andere die met korting kunnen reizen een e ticket. Handig als je studerende kind buiten de vrije dagen nog wel met korting kan reizen. Even alles invullen betalen en link van de e ticket doorsturen. Dat ging zo goed allemaal. Maar nee dat heeft de NS nu onmogelijk gemaakt. Of laat ons nu het volle pond betalen.
En daarbij: het gemak van de e-ticket is nou juist dat je dat van tevoren allemaal kunt regelen. Saldo bestellen is wel leuk maar dan moet je toch weer eerst langs een ophaalautomaat om het te laden, en je moet in- en uitchecken (wat bij een e-ticket niet hoeft).

Kortom: weer een verschraling van de service van NS.
Ik stap op bij arriva en vervolg de reis met de ns . Dan betaal ik dus dubbel instap tarief met de ov omdat ik tussen door in en uit check. Dan is de e ticket toch goedkoper want dan betaal ik het hele traject in een keer.
Nou NS heb je daar ook antwoord op???
Zo vaak zal dat bestellen van e-tickets met korting wel niet zijn voorgekomen, want het kan al vanaf 9 juli niet meer.

Als je met Arriva reist en vervolgens met NS betaal je geen dubbel instaptarief. Een e-ticket is in zo'n geval even duur als reizen op saldo. Ook dat is al ongeveer een half jaar zo geregeld.
Reputatie 7
Badge +4
Ik stap op bij arriva en vervolg de reis met de ns . Dan betaal ik dus dubbel instap tarief met de ov omdat ik tussen door in en uit check. Dan is de e ticket toch goedkoper want dan betaal ik het hele traject in een keer.

Het woordje dus is niet van toepassing want bij een overstap binnen 35 minuten treedt de langeafstandskorting in werking en u betaalt dan het opstaptarief een keer en niet twee keer.

Het hele systeem werkt met een ov-chipkaart en dat wordt echt niet teruggedraaid. Die zult U dus moeten bezitten. Het heeft overigens ook flinke voordelen. Bij de meeste abonnementen zijn ze bij de prijs inbegrepen. Ik vind inchecken makkelijker dan een e-ticket via Internet bestellen en afdrukken. Bovendien: met de chipkaart heb ik wel korting. De vaste reizigers zijn er al lang aan gewend. Wie met losse kaartjes uit de automaat reist of met een e-ticket zonder korting is een dief van de eigen portemonnee.

NS geeft ook eerlijk aan dat de reden van het verdwijnen van de korting van 40 procent bij de e-ticket bedoeld is om het gebruik van de ov-chipkaart te stimuleren. De chipkaart kan snel uit.

Ik heb automatisch opladen ingeschakeld en kom zelden langs een kaartautomaat. In- en uitchecken en klaar, daarnaast nooit saldotekort. Korting of gratis reizen wordt automatisch berekend. Makkelijker kan niet. Een keer piep en een keer piep-piep, dat is alles.
Klopt door omstandigheden een paar maanden niet ver kunnen reizen. Nu ben ik dat weer geregeld gaan doen en wil ook weer een e ticket met korting kopen maar ontdekte dat die weg is. Een enkele reis Sappemeer Den Haag is 15,20 met 40 % korting. Ik ga de volgende keer bij de automaat kijken of er inderdaad geen extra kosten zijn afgeschreven.

Maar dan blijft het nog steeds een gemis van dat e ticket omdat het voor mij juist extra handig is omdat het in en uit checken vaak zo gedoe is met overstappen. Het scherm van het apparaat is voor mij slecht leesbaar en gaat te snel. Bovendien staat er vaak een hele rij voor. Soms heb ik ook een kleinkind mee en dan is het helemaal een warboel met chippen ov kaarten en saldo. Helemaal lastig is het als er een volwassene mee gaat want dan moet die korting er ook nog op. Sta je weer op de terug weg alles opnieuw op een ov te doen. Dan was zo e ticket met 40% korting een uitkomst. Op mijn gemakje regelde ik alles thuis.

Denkt de NS daar wel eens aan ???
En daarbij: het gemak van de e-ticket is nou juist dat je dat van tevoren allemaal kunt regelen. Saldo bestellen is wel leuk maar dan moet je toch weer eerst langs een ophaalautomaat om het te laden, en je moet in- en uitchecken (wat bij een e-ticket niet hoeft).

Kortom: weer een verschraling van de service van NS.

Klopt helemaal.
Alles lekker rustig vanuit huis regelen was nou juist zo makkelijk !
Hallo Mapoja,

Thom en de Luchtmacht geven correcte antwoorden op jouw vraag. Het is sinds juli niet meer mogelijk om een e-ticket met korting aan te schaffen met uitzondering van een aantal uitzonderingsgroepen.

Wel kan samenreiskorting op een OV-chipkaart worden geladen bij de NS Kaartautomaat. Ik kan me voorstellen dat dit even wennen is, maar uiteindelijk zul je minder tijd kwijt zijn dan wanneer je het e-ticket dient te bestellen en uit te printen.

Je topic heb ik naar het subforum 'abonnementen' verplaatst om de vindbaarheid te vergroten.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Wel kan samenreiskorting op een OV-chipkaart worden geladen bij de NS Kaartautomaat. Ik kan me voorstellen dat dit even wennen is, maar uiteindelijk zul je minder tijd kwijt zijn dan wanneer je het e-ticket dient te bestellen en uit te printen.

Het ligt er maar net aan hoe lang de rij voor de kaartautomaat is, hoevaak je tijdens je reis moet omchecken en of je door een van voorgenoemde redenen je trein mist.

En dat op de terugweg nog een keer.
En vergaat niet alle andere voorbeelden die eerder gebruikt zijn.
Het is gewoon een vervelende truc om alle reizigers de ov chipkaart door de strot te douwen, alle mooie kletspraatjes ten spijt.

En @Herman NS: wat dacht je van het voordeel van alvast ruim van tevoren alles op je gemak kunnen regelen bij je thuis? Ik heb geen NS Kaartautomaat in huis, daarvoor moet ik naar het winkelcentrum of het station. Ik heb thuis wel een computer met Internetverbinding en een printer en ik kan Internetbankieren.

Maar NS denkt meer aan zijn eigen belang dan dat van de reizigers. Ik heb nl. nog steeds niet gehoord waarom het is afgeschaft. Heb er wel mijn ideeën over: bezuinigingen bij NS?
Wat ik mij vooral af vraag is of er wel gedacht wordt aan de mensen die het instaptarief niet kunnen betalen (evenals de kosten voor de persoonlijke kaart). Als je dan het trein ticket cadeau wilt doen voor iemand, zodat deze ook eens een keer van een leuk dagje kan genieten, moet je dus het volle tarief gaan betalen. Een beetje raar aangezien iemand met korting kan mee reizen maar dan wel eerst minstens 20 euro voor zowel de heen als de terug reis er op moet hebben staan. Iets wat helaas niet iedereen kan betalen.
Ik kan mij er redelijk boos over maken dat men hier het geld van mensen steelt door de meest rare regels. Nog altijd is de reden van het afschaffen van de korting op het e-ticket onduidelijk. Mensen dwing je namelijk op deze manier niet met de ov-kaart te reizen. Hier houd je mensen die het geld niet hebben mee tegen.

Hallo Mapoja,

Thom en de Luchtmacht geven correcte antwoorden op jouw vraag. Het is sinds juli niet meer mogelijk om een e-ticket met korting aan te schaffen met uitzondering van een aantal uitzonderingsgroepen.

Je topic heb ik naar het subforum 'abonnementen' verplaatst om de vindbaarheid te vergroten.

Vriendelijke groet,
Herman NS
Reputatie 7
Badge +4
Als iemand met 40m procent samenreiskorting wil reizen is tien euro voldoende en dat geldt ook op een anonieme chipkaart. Het is dus geen twintig euro, zoals u veronderstelt. Een reis, ook met samenreiskorting kost al snel tien euro. Het eventuele restant kunt u ook in de bus, tram of metro gebruiken. Ik vind derhalve de typering 'stelen' wel wat erg zwaar aangezet. Het is wel zo dat u dit geld maar het beste kunt besteden aan vervoer, want als u een restant terug wilt kan dat alleen tegen 2,50 kosten en dat zal dan zelden de moeite zijn na tien euro instaptarief en een reis daarmee.

De reden is echt heel helder: NS wil het gebruik van de ov-chipkaart als norm voor het reizen. Reizen met papieren kaartjes kan nog wel maar dan alleen tegen het normale tarief. De enige uitzondering is, ook niet in alle gevallen overigens, als u een ticket naar het buitenland koopt. Korting is er alleen met de ov-chipkaart en als u die niet bij een abonnement krijgt zoals de meeste vaste reizigers, moet u die inderdaad kopen voor 7,50.

Gaat u er maar rustig van uit dat de e-ticket met korting niet terug komt voor binnenlandse reizen.
De enige uitzondering is, ook niet in alle gevallen overigens, als u een ticket naar het buitenland koopt.

Grensabonnement.
Jaartrajectkaart.
Reputatie 1
Badge
Klopt niet Gwen, ALS je met )bvbmeereis)korting reist heb je maar MIN 10 ,maar het is 6)mag van NS niet gezegd) instapsaldo nodig. Daarmee reis je niet zo gek ver.
Het ALTernatief dat voor mensen die wat verder reizen en een kleine beurs hebben zijn al die hema-Blokker-AH etc dagkaarten/momenteel Blokker, net geen 15 euries/oftewel rond de 40 km retour of 70 km enkel (volle prijs).
Wees nog blij dat er nog steeds gewone kaartjes, wel met zo ongeveer de hoogste opslag ter wereld voor die sjip te koop zijn/het oorspr. idee was dat elke NLer een sjipkaart zou nemen en die gulzige NS al hun winkeltjes etc cashloos zo zouden kunnen mken.
Klopt niet Gwen, ALS je met )bvbmeereis)korting reist heb je maar MIN 10 ,maar het is 6)mag van NS niet gezegd) instapsaldo nodig.

Ik meen hier eens gelezen te hebben dat inchecken met samenreiskorting niet mogelijk is als dat zou leiden tot een negatief saldo.
Reputatie 7
Badge +4
Is zeker waar maar niet zo relevant voor Gwen haar vraag.
Beste Thom,
Dank voor de reactie. Ik was niet op de hoogte dat het instaptarief bij meereizen ook op de anonieme ov kaart 10 euro is. Hierdoor zijn de kosten een stuk beter te overzien.
Gr, Gwen

Als iemand met 40m procent samenreiskorting wil reizen is tien euro voldoende en dat geldt ook op een anonieme chipkaart. Het is dus geen twintig euro, zoals u veronderstelt. Een reis, ook met samenreiskorting kost al snel tien euro. Het eventuele restant kunt u ook in de bus, tram of metro gebruiken. Ik vind derhalve de typering 'stelen' wel wat erg zwaar aangezet. Het is wel zo dat u dit geld maar het beste kunt besteden aan vervoer, want als u een restant terug wilt kan dat alleen tegen 2,50 kosten en dat zal dan zelden de moeite zijn na tien euro instaptarief en een reis daarmee.

De reden is echt heel helder: NS wil het gebruik van de ov-chipkaart als norm voor het reizen. Reizen met papieren kaartjes kan nog wel maar dan alleen tegen het normale tarief. De enige uitzondering is, ook niet in alle gevallen overigens, als u een ticket naar het buitenland koopt. Korting is er alleen met de ov-chipkaart en als u die niet bij een abonnement krijgt zoals de meeste vaste reizigers, moet u die inderdaad kopen voor 7,50.

Gaat u er maar rustig van uit dat de e-ticket met korting niet terug komt voor binnenlandse reizen.
Klopt niet Gwen, ALS je met )bvbmeereis)korting reist heb je maar MIN 10 ,maar het is 6)mag van NS niet gezegd) instapsaldo nodig.
Ik meen hier eens gelezen te hebben dat inchecken met samenreiskorting niet mogelijk is als dat zou leiden tot een negatief saldo.

Om precies te zijn: de automaat weigert Samenreiskorting op een OV-chipkaart te zetten als het saldo minder dan 10 euro is, zelfs als automatisch opladen wordt gebruikt. Als Samenreiskorting eenmaal op de kaart staat, is het, zolang die Samenreiskorting geldig is, wel mogelijk om vanaf een saldo van 6 euro in te checken. Dat kan bijvoorbeeld voorkomen als je tijdens je Samenreis overstapt naar een andere treinvervoerder.

Reageer