beantwoord

Waar is de coulance bij de NS?

  • 17 May 2024
  • 10 reacties
  • 287 Bekeken

Een aantal maanden per jaar maak ik met samen met mijn vrouw gebruik van het weekendretour voor familiebezoek of een stedentrip, omdat dit voor ons met de auto onbetaalbaar is geworden met de huidige brandstofprijzen en parkeergelden.

Op 16 april jl had mijn vrouw onze abonnementen weer terug gezet naar een NS-Flex abonnement omdat we op vakantie gingen.

We hadden ons niet bekommerd om onze e-mail.

Ik was dan ook ook onaangenaam verrast om te zien dat ik bij thuiskomst twee facturen in mijn postvak zag van de NS voor de weekendvrij-abonnement. Er was op mijn e-mail account ook geen bevestiging gekomen van de wijziging. Mijn vrouw had echter wel op haar account op 17 april jl een bevestiging van haar wijziging gekregen.

Ik heb vandaag de klantenservice gebeld en na navraag bij de administratie kwam hij terug met de mededeling dat het mijn eigen schuld was dat ik niet gecheckt had of ik een bevestiging had gekregen en dat ze niets voor mij konden doen. Aan het feit dat ik altijd met mijn vrouw samenreis en ze konden nagaan dat wij geen reizen hebben gemaakt vanaf 16 april en dat mijn vrouw wel een bevestiging had gehad van haar opzegging had hij geen boodschap.

Is de NS zo verhard dat er geen elke vorm van coulance voor dit soort situaties geldt?

 

icon

Beste antwoord door Erryt NS 17 May 2024, 19:55

Bekijk origineel

10 reacties

Met terugwerkende kracht een abonnement stopzetten kan niet en heeft ook in het verleden nooit gekund, ook niet uit coulance. Wat dat betreft is er dus niets nieuws. En dat is ook logisch anders is het hek van de dam.

Reputatie 7
Badge +3

Heel vervelend dat het mis is gegaan met het wijzigen van het abonnement, maar coulance is geen recht!

Je bent zelf verantwoordelijk voor wijzigingen Dat er niet gecheckt wordt of er een email met bevestiging is ontvangen is niet het probleem van NS. NS geeft achteraf geen abonnementgeld terug als er niet gereisd is, want er had wel gereisd kunnen worden op basis van het abonnement.

En nee NS is niet verhard in dat er geen coulance is in een situatie waarbij men na een maand aangeeft dat men had willen wijzigen.

 

Reputatie 6

Beste @MarceldeMare,

Heel vervelend dat u dit overkomen is, echter met terugwerkende kracht een abonnement stopzetten kan niet. Wat dat betreft is er dus niets nieuws. En dat is ook logisch anders doet iedereen dit. Je bent zelf verantwoordelijk voor wijzigingen. Dat u niet checkt of er een email met bevestiging is ontvangen is, is uw verantwoordelijkheid.

Het had u ook moeten opvallen dat uw vrouw wel een bevestiging kreeg.

Bij geen enkel abonnement wordt geld terug gegeven als er geen gebruik van is gemaakt, dat is (helaas voor u) ook bij NS het geval, zoals de NS klantenservice reeds aangaf.

Hallo MarceldeMare en welkom bij de NS Community,

 

Ik betreur de situatie enorm. Echter klopt het wel wat hierboven is beschreven. Wij geven nooit een restitutie indien een abonnement niet is gebruikt. Daarvoor hebben wij NS Flex in leven geroepen zodat je gemakkelijk je abonnement kan wijzigen naar NS Flex Basis om kosten te besparen.

Hallo MarceldeMare en welkom bij de NS Community,

 

Ik betreur de situatie enorm. Echter klopt het wel wat hierboven is beschreven. Wij geven nooit een restitutie indien een abonnement niet is gebruikt. Daarvoor hebben wij NS Flex in leven geroepen zodat je gemakkelijk je abonnement kan wijzigen naar NS Flex Basis om kosten te besparen.

Dat is wat ik probeer uit te leggen, er is dus iet mis gegaan bij het omzetten. Jullie kunnen gemakkelijk nagaan dat het abonnement van mijn vrouw in dezelfde periode wel is opgezegd en dat we allebei geen gebruik hebben gemaakt/kunnen maken van weekendvrij omdat we in deze periode op vakantie waren. Dit heb ik ook uitgelegd aan degene die mij telefonisch te woord stond. Hij checkte nog even bij de administratie en kwam met de mededeling dat ik dan maar de omzettingsbevestiging had moeten checken en dat jullie niets meer voor mij kunnen betekenen.

Beste @MarceldeMare,

Heel vervelend dat u dit overkomen is, echter met terugwerkende kracht een abonnement stopzetten kan niet. Wat dat betreft is er dus niets nieuws. En dat is ook logisch anders doet iedereen dit. Je bent zelf verantwoordelijk voor wijzigingen. Dat u niet checkt of er een email met bevestiging is ontvangen is, is uw verantwoordelijkheid.

Het had u ook moeten opvallen dat uw vrouw wel een bevestiging kreeg.

Bij geen enkel abonnement wordt geld terug gegeven als er geen gebruik van is gemaakt, dat is (helaas voor u) ook bij NS het geval, zoals de NS klantenservice reeds aangaf.

Mijn vrouw heeft ook pas na onze vakantie haar mail gecheckt en zag dus dat haar abonnement wel was stopgezet. 

It seems like the NS customer service was not understanding or accommodating in this situation. They should consider the circumstances and show more flexibility, especially if no trips were made since the change and your wife received confirmation for her cancellation.

Reputatie 7
Badge +4

Quite obvious: In that case there would be an unacceptable precedent effect. It is explained above. NS understands that quite well. They took a right decision. Fraudsters immediately see opportunities,  and there are way too many people who immediately seize every opportunity to profit without risk.

 

The right to leniency is a contradiction, and not an advance on mercy.

Reputatie 6

Het is vervelend, maar als NS maar aan iedereen restitutie zou geven, omdat ze niet gereisd hebben zou NS inmiddels al failliet zijn. Er gaat ook niks veranderen omdat het bij uw vrouw wel goed is gegaan, want dan is het weer een gevalletje "Waarom mag het bij hun wel, en bij ons niet.".

 

Volgende keer beter opletten, met alles.

Reputatie 7
Badge +3

@MarceldeMare Je had dus zelf kunnen zien dat er wat mis was gegaan met omzetten als je dezelfde dag nog jouw email had gecheckt en aan de bel.had getrokken toen jij geen email kreeg. Dat jij daar weken mee wacht is jouw probleem en niet dat van NS. Nogmaals NS geeft geen restitutie voor niet gebruikte abonnementen. Dat gebeurde zelfs in corona-tijd niet.

Reageer