beantwoord

Waarom betaal ik een andere prijs dan de reis-info op de site?

• 20 november 2017
  • 20 reacties
  • 336 Bekeken

Ik moest gisteren (zondag) van Almere Oostvaarders naar Amsterdam Bijlmer Arena. De NS-reisplanner gaf aan dat dat via Amsterdam Zuid moet. Ik heb een Dal Voordeel Abonnement, dus 40% korting.

Als ik dan bij de prijzen kijk, zie ik dat een enkele reis dan 4,10 kost.
Maar kijk ik achteraf in mijn reishistorie, dan zie ik dat ik in totaal 4,90 heb betaald.

Nou gaat het in dit geval maar om 80ct, maar ik vraag me af waarom dit prijsverschil er is. Het is niet zo dat ik een omweg gebruik ofzo, ik volg letterlijk het advies van de reisplanner.

Bij Amsterdam Zuid moet je overigens uitchecken en weer inchecken om van perron te wisselen. Zwaar irritant als je net rond die 10 euro minimum uit gaat komen, maar goed... daar komt volgend jaar hopelijk verandering in als je geen tegoed op je pas hoeft te hebben. Maar dan nog heb ik al meer dan de genoemde 4,10 betaald zodra ik op Amsterdam Zuid uitcheck.

Heeft iemand enig idee hoe dat zit?
icon

Beste antwoord door Tochjo 20 november 2017, 20:18

De prijs die moet worden betaald, is gebaseerd op het aantal zogeheten tariefeenheden tussen twee stations. Deze komen ongeveer overeen met kilometers. De afstand tussen Almere Oostvaarders en Amsterdam Bijlmer ArenA is 35 tariefeenheden en daarbij hoort, zoals in de reisplanner staat, een ritprijs van 4,10 euro (tweede klas, 40 procent korting).

Omdat de prijzen gebaseerd worden op afstand, is een langere reis duurder. Op het moment dat u onderweg uitcheckt en weer incheckt in Amsterdam Zuid, geeft u aan dat u een omweg gemaakt hebt: Amsterdam Zuid ligt namelijk niet op de kortste route en er worden daarom extra tariefeenheden in rekening gebracht. Dat leidde tot de hogere prijs van 4,90 euro die u betaald hebt. Dat is onterecht, want het reisadvies via Amsterdam Zuid wordt in de reisplanner gegeven en u mag die reis dus zonder meerkosten maken.

U kunt dit prijsverschil daarom terugvragen via de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals een contactformulier en het postadres, maar houdt u er rekening mee dat een reactie op een ingevuld contactformulier of papieren brief meerdere weken op zich kan laten wachten.

Het is ook mogelijk om in Amsterdam Zuid over te stappen zonder poortjes te passeren, waardoor u niet hoeft uit te checken en opnieuw in te checken. Als u in het vervolg de poortjes vermijdt, dan voorkomt u dat u te veel betaalt en het verschil achteraf via de klantenservice moet terugvragen.
Bekijk origineel

20 reacties

Badge +3
De prijs die moet worden betaald, is gebaseerd op het aantal zogeheten tariefeenheden tussen twee stations. Deze komen ongeveer overeen met kilometers. De afstand tussen Almere Oostvaarders en Amsterdam Bijlmer ArenA is 35 tariefeenheden en daarbij hoort, zoals in de reisplanner staat, een ritprijs van 4,10 euro (tweede klas, 40 procent korting).

Omdat de prijzen gebaseerd worden op afstand, is een langere reis duurder. Op het moment dat u onderweg uitcheckt en weer incheckt in Amsterdam Zuid, geeft u aan dat u een omweg gemaakt hebt: Amsterdam Zuid ligt namelijk niet op de kortste route en er worden daarom extra tariefeenheden in rekening gebracht. Dat leidde tot de hogere prijs van 4,90 euro die u betaald hebt. Dat is onterecht, want het reisadvies via Amsterdam Zuid wordt in de reisplanner gegeven en u mag die reis dus zonder meerkosten maken.

U kunt dit prijsverschil daarom terugvragen via de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Op deze pagina vindt u daarnaast nog andere contactmogelijkheden, zoals een contactformulier en het postadres, maar houdt u er rekening mee dat een reactie op een ingevuld contactformulier of papieren brief meerdere weken op zich kan laten wachten.

Het is ook mogelijk om in Amsterdam Zuid over te stappen zonder poortjes te passeren, waardoor u niet hoeft uit te checken en opnieuw in te checken. Als u in het vervolg de poortjes vermijdt, dan voorkomt u dat u te veel betaalt en het verschil achteraf via de klantenservice moet terugvragen.
Welkom op het NS Serviceforum cryothic. Helaas zie ik het wel eens vaker 'fout' gaan met de overstap te Amsterdam Zuid. Dit mag niet gebeuren, maar gebeurt dus blijkbaar wel. Heb je al contact gehad met de klantenservice via bijvoorbeeld Twitter (DM) of Facebook (Messenger)? Via deze kanalen helpen we 24/7 en krijg je snel antwoord op je vraag. Zij regelen ook eventuele restitutie. Ik ga intern doorgeven dat er teveel ingehouden is en dat we dit dus met spoed moeten nakijken.

Vraag is wel, zoals Tochjo aangeeft, stond dit reisadvies in onze planner?
Reputatie 7
Badge +4
Het is een van de twee geldige routes in de reisplanner. De andere is via Duivendrecht.
Badge +3
Helaas zie ik het wel eens vaker 'fout' gaan met de overstap te Amsterdam Zuid. Dit mag niet gebeuren, maar gebeurt dus blijkbaar wel.
Het is volkomen verklaarbaar waarom er een hoger bedrag is afgeschreven. Het systeem heeft precies gefunctioneerd zoals het ontworpen is.

Ik ga intern doorgeven dat er teveel ingehouden is en dat we dit dus met spoed moeten nakijken.
Zoals gezegd werkt het systeem zoals het ontworpen is: een check-uit gevolgd door een check-in op een station niet op de kortste reisroute leidt tot een via-reis en daarmee tot een hogere prijs. Het probleem is dat NS op sommige overstapstations reizigers dwingt poortjes te passeren. Op station Amsterdam Sloterdijk wordt dit straks ook een probleem: dat is ook een overstapstation voor veel reizen terwijl het niet op de kortste reisroute ligt.

Vraag is wel, zoals Tochjo aangeeft, stond dit reisadvies in onze planner?
Ja, reisadviezen via Amsterdam Zuid worden in de reisplanner gegeven, ook als er geen via-station is ingevuld. Ik heb mijn bericht op dit punt verduidelijkt.
Ik ga dit toch bespreken, want een advies dat wij geven mag in mijn ogen niet leiden tot een hoger tarief. Dit terwijl de reiziger netjes punt A en B invult.
Reputatie 6
Badge
Het is dan te hopen, dat niet het aantal adviezen verminderd wordt, aangezien er op (steeds) meer stations geforceerd moet worden omgecheckt. Er zou echt iets aan de plaatsing van de poortjes gedaan moeten worden.

Op Zuid komt dit door een winkelunit die tussen de perrons zit, aan een kant. Om over Sloterdijk maar te zwijgen. Daar gaat de klantenservice het nog druk krijgen met crediteringen.

(En dan laat ik het percentage reizigers, dat deze kostenverhogende barrière niet opmerkt voor het gemak nog maar even buiten beschouwing.. )
Reputatie 7
Badge
En dan laat ik het percentage reizigers, dat deze kostenverhogende barrière niet opmerkt voor het gemak nog maar even buiten beschouwing.. Jij hebt te veel verstand van ondernemerschap!
Reputatie 5
Ik ga dit toch bespreken, want een advies dat wij geven mag in mijn ogen niet leiden tot een hoger tarief. Dit terwijl de reiziger netjes punt A en B invult.

Helemaal met je eens natuurlijk. Maar sluit je het ook even kort met je collega's Miriam en Stijn? Dit probleem loopt al maanden. Af en toe meldt zich op dit forum een oplettende reiziger met de vraag waarom hij meer moet betalen dan de reisplanner aangeeft (Amsterdam Zuid, Muiderpoort...). De moderator verwijst dan voor terugbetaling naar Klantenservice en belooft het aan te kaarten. Na enkele maanden geeft ook hij/zij het maar weer op: er komt gewoon geen antwoord uit de NS-spelonken.

Binnenkort gaan de poortjes van Amsterdam Sloterdijk dicht. De reis Haarlem-Alkmaar krijgt in de helft van de gevallen een reisadvies via Sloterdijk. De reis op sado kost dan niet de in de reisplanner aangekondigde € 6,80 maar plotseling € 9,50. Leg dat nog maar eens uit.
Terecht punt Rudi. Ik zal het ook met mijn collega's delen.
Binnenkort gaan de poortjes van Amsterdam Sloterdijk dicht. De reis Haarlem-Alkmaar krijgt in de helft van de gevallen een reisadvies via Sloterdijk. De reis op sado kost dan niet de in de reisplanner aangekondigde € 6,80 maar plotseling € 9,50. Leg dat nog maar eens uit.

In mijn geval zou ik niet zo snel restitutie vragen voor die 80ct. Kost bijna meer moeite dan het oplevert, en ik heb normaal deze trein/route niet. Maar als het idd verschillen gaan worden in euro's gaat het weldegelijk een probleem worden. En hoe zit dat met werkzaamheden? Dan word je natuurlijk soms ook omgeleid. Als je dan ook een check-out-in hebt tussendoor, heb je dan ook recht op restitutie?

Maar dat hele uitchecken bij overstappen is gewoon een probleem opzich. Het maakt dus de reis duurder, maar ik zat ook even in de zenuwen omdat ik niet wist of ik na het uitchecken nog meer dan 10 euro op m'n pas had om uberhaubt nog te kunnen inchecken. En als je tijdens een (soms krappe) overstap ook nog eens je pas moet gaan opwaarderen... maar goed, dat is over een jaar hopelijk verleden tijd.

Mag ik iedereen hier in ieder geval even bedanken voor de opheldering! Het is helemaal duidelijk
Reputatie 4
Het is wel zo dat er zowel op Amsterdam Zuid als op Amsterdam Sloterdijk routes zijn om zonder check-in en checkuit de overstap te kunnen maken, maar meldt dat dan ook ter plekke en ook in de reisadviezen dat je daar aan moet denken. Dat is dan tenminste al iets.
Het is wel zo dat er zowel op Amsterdam Zuid als op Amsterdam Sloterdijk routes zijn om zonder check-in en checkuit de overstap te kunnen maken, maar meldt dat dan ook ter plekke en ook in de reisadviezen dat je daar aan moet denken. Dat is dan tenminste al iets.
Op Sloterdijk stonden de laatste keer de poortjes nog open, dus daar had ik geen last.
Op Zuid was ik nog nooit geweest, dus wetende dat je op tijd moet overstappen en kijken waar je moet zijn geeft niet echt de rust om te kijken hoe je in hemelsnaam zonder in/uit-checken op het andere perron komt. Ik ging een trap af en liep tegen poortjes aan.

Een duidelijke aanduiding zou in dat geval wel helpen ja.
Of desnoods een systeem dat uit-checken en in-checken binnen een bepaalde tijd met elkaar verrekend.
Reputatie 5
Ik denk dat zelfs de marketeers bij NS geen poortvrije looproute gaan promoten als die tussen de sporen 8 en 3 op Amsterdam Sloterdijk. Die gaat volledig tegen het gevoel in. Eerst naar een perron waar je niets te zoeken hebt en ook nog twee extra trappen lopen; de liften liggen buiten het poortjesgebied. De bordjes hangen er trouwens allemaal al en die verwijzen voor deze overstap gewoon richting de poortjes.

Later, wanneer het reizen op saldo vervangen wordt door achteraf betalen met automatische incasso, los je dit probleem gedeeltelijk op. In de back-office kan immers achteraf een tariefcorrectie worden toegepast. Maar zo lang het reizen op saldo op een anonieme OV-Chipkaart bestaat, moet er voor een deel van de reizigers toch een oplossing gevonden worden.

Ik ben trouwens benieuwd wat er voor reizigers met TrajectVrij wordt gedaan. Krijgen zij nu een rekening omdat Amsterdam Sloterdijk formeel buiten het afgekochte traject ligt? En kun je met een eenmalige OV-Chipkaart uit de automaat wel in Sloterdijk uit- en weer inchecken?
En kun je met een eenmalige OV-Chipkaart uit de automaat wel in Sloterdijk uit- en weer inchecken?
Ja, die doet het bij ieder paaltje en poortje.
Hallo Rudi,

Om op je vragen in te gaan. Als je tussendoor omcheckt op een station buiten je traject dan zullen er inderdaad extra kosten in rekening gebracht worden. Dus ook hierin is het systeem niet feilloos. We gaan er echter wel vanuit dat dit zich enkel sporadisch voordoet en er kan altijd contact opgenomen worden om deze extra kosten recht te zetten. Met een eenmalige chipkaart is het mogelijk om ook op stations buiten je traject de poorten te openen voor die dag.
Reputatie 5
Dank voor je reactie, Arnold.
Ik denk niet dat reizen met TrajectVrij tussen Alkmaar (of Castricum) en Haarlem v.v. slechts sporadisch voorkomen.
Door poortjes tussen de perrons te plaatsen, dwingt NS de reiziger de reis te onderbreken, zodat niet voldaan kan worden aan een van de voorwaarden van het gebruik van TrajectVrij: "Het is toegestaan voor het NS-gedeelte van uw reis alle mogelijke routes van NS te nemen die de NS-reisplanner aangeeft, mits u zonder onderbreking van het begin trajectstation tot aan uw eind trajectstation reist".
Het is weinig klantgericht om in zo'n geval onterecht rekeningen te gaan versturen en het aan de klant over te laten of hij/zij reageert. Ik neem toch minstens aan dat een en ander in de back-office zal worden rechtgezet en de abonnementhouder geen rekening krijgt.
Graag gedaan uiteraard! Ik ben het volkomen met je eens dat het voor veel ongemak zorgt wanneer de situatie opspeelt. Hier is dus absoluut ruimte voor verbetering. Er is echter geen backoffice die onder mandaat handmatig alle transacties die gemaakt worden opzoeken, nakijken en goed- of afkeuren en aanpassen. Ik weet niet of je je iets voor kunt stellen van de hoeveelheid transacties die gedaan worden op een dag, maar het zou in ieder geval voor een hoop werkgelegenheid zorgen 😉.
Mwah, een paar programmeurs zou genoeg moeten zijn 😃
Reputatie 5
Waar je automatisch rekeningen genereert, kun je ze ook automatisch schrappen.
(Hoewel, Arnold brengt me wel op een idee. Handmatig transacties uitzoeken als straf voor conducteurs die te vroeg vertrekken en machinisten die een station overslaan...:)
@Rudi; zover zijn we helaas nog niet, maar dat zou inderdaad wel een uitkomst bieden! Voor welk deel van je bericht dit van toepassing is, vind ik leuker om aan jou te laten 😉.

Reageer