beantwoord

Waarom geen overgang 2-1 voor een specifiek traject meer met Vrij-abonnementen?

Reputatie 3
Badge
In dit topic bevestigt StephanNS uiteindelijk dat er bij de nieuwe Vrij-abonnementen geen overgangsbewijs 2-1 voor een specifiek traject meer te koop zal zijn.
Dit betekent bijvoorbeeld dat een reiziger met Traject Vrij 2e klas van Haarlem naar Den Haag Centraal, die in de spits wil upgraden naar 2e klas, daarvoor € 25 moet neerleggen. In de huidige situatie met een vergelijkbare Jaartrajectkaart kost hem dit slecht € 5,60.
Weliswaar mag je dan de hele dag eerste klas reizen, maar doorgaans is dat helemaal niet de bedoeling. Het is toch een beetje of je iemand die slechts een kaartje wil hebben van Haarlem naar Den Haag een dagkaart verkoopt met het argument dat hij dan de hele dag overal mag reizen.
Bovendien is de prijsstelling van Toeslag 2-1 Dag en Daluren zodanig, dat het eigenlijk alleen lonend is als iemand een lange reis met onderbrekingen maakt. Het lijkt me dat daarmee in ieder geval een groot deel van de gebruikers NIET geholpen is.

Vraag aan NS is nu:

Wat is de reden om de overgang 2-1 voor een specifiek traject te vervangen door een veel duurder product, waar je weliswaar meer mee kunt, maar waar de reiziger niet om gevraagd heeft?

Een technische reden kan het niet zijn; als je in deze tussenfase een overgang 2-1 op de Jaartrajectkaart kunt laden, kan het straks ook op Traject Vrij. En anders zou je altijd dezelfde systematiek kunnen hanteren als bij de Voordeel-abonnementen: een tijdelijke klassewissel, die je later die dag weer ongedaan kunt maken.
Ik neem dus aan dat er aan deze beslissing een of andere redenering ten grondslag ligt, die ik graag zou willen weten (en begrijpen).

icon

Beste antwoord door Hessel NS 6 juni 2014, 15:10

Beste IskOV,

Vanaf 9 juli 2014 is het papieren treinkaartje niet meer te koop. Er leeft op dit forum onduidelijkheid over wat dit betekent voor een klassewissel van 2 naar 1. Die onduidelijkheid hebben wij helaas zelf gevoed, doordat we hierover onjuiste informatie hebben gecommuniceerd. Onze welgemeende excuses hiervoor.

Voor zowel onze "nieuwe" abonnementen Dal Vrij, Weekend Vrij of Altijd Vrij als voor het NS/OV Jaar(traject)abonnementen en het Studentenreisproduct geldt dat er alleen nog een Toeslag 2-1 op de OV-chipkaart geladen kan worden.

Bekijk origineel

29 reacties

Ik deel deze vraag en begrijp de positie van de NS niet.

Ik ben net thuis en ben helemaal gebroken.

Ik heb 1 uur en 20 minuten in de trein moeten staan. De 2e klasse was helemaal vol en ik had geen gelegenheid om een 1e klas kaartje te kopen. Als ik een paar minuten extra had gehad, dan had ik voor 7,30 een toeslag 2-1 kunnen kopen van Nijmegen–Amsterdam. Dit had ik graag betaald.

Met de komst van de nieuwe abonnementen zal ik niet meer deze optie hebben. De reis zal dan 25 euro ipv 7,30 kosten.

NS: waarom?

Bijgevoegd een kiekje van mijn medereizigers vandaag, we stonden/zaten/hingen met zijn 14-en op het balkon. Alleen tussen Driebergen/Zeist-Utrecht kwam er plek vrij, maar voor die 5-min bleef ik liever bij de deur staan om mijn connectie te halen.

Nu moet ik mijn werk inhalen, die ik anders in de trein had kunnen doen. Morgen een belangrijke presentatie voor 300 mensen geven en die is nog lang niet af.

Oh, de volgende trein reed (om onbekende reden) niet. Dus uitstappen en een latere trein pakken was geen optie.

NS: Graag overgang 2-1 voor een specifiek traject met Vrij-abonnementen behouden.
Beste IskOV,

Vanaf 9 juli 2014 is het papieren treinkaartje niet meer te koop. Er leeft op dit forum onduidelijkheid over wat dit betekent voor een klassewissel van 2 naar 1. Die onduidelijkheid hebben wij helaas zelf gevoed, doordat we hierover onjuiste informatie hebben gecommuniceerd. Onze welgemeende excuses hiervoor.

Voor zowel onze "nieuwe" abonnementen Dal Vrij, Weekend Vrij of Altijd Vrij als voor het NS/OV Jaar(traject)abonnementen en het Studentenreisproduct geldt dat er alleen nog een Toeslag 2-1 op de OV-chipkaart geladen kan worden.

P.S. ik ga er nu voor zorgen dat we dit ook op eerdere topics over dit onderwerp alsnog juist vermelden.
Reputatie 3
Badge
Dank aan Hessel voor dit onaangename, maar in ieder geval heldere, antwoord.

Rest nog steeds de vraag: WAAROM?

In de spits is de tweede klas vaak overvol. Het lijkt me dat ook NS, en de andere reizigers, erbij gebaat zijn als mensen die daartoe bereid zijn dan wat extra's betalen om eerste klas te kunnen reizen. Spreid de reizigers in de spits zoveel mogelijk over de beide klassen, zou ik zeggen.

In mijn geval (Jaartraject Haarlem-Den Haag Centraal) betaal ik nu € 5,60 voor een overgang 2-1 in de spits. In het nieuwe systeem wordt dat € 25. Dat ga ik natuurlijk niet doen. Dan is het nog gunstiger om een heel nieuw kaartje eerste klas te kopen voor € 13,60; wat ik zeer waarschijnlijk overigens ook niet ga doen. Zodat de tweede klas nog voller wordt, want ik blijf daar zitten of (waarschijnlijker) staan.

Terechte vraag, ik heb er uiteraard naar geïnformeerd en een écht bevredigend antwoord heb ik helaas niet. Anders dan dat hiervoor nu de keuze is gemaakt. Klanten in de daluren en/of met langere reizen kunnen straks relatief voordelig upgraden naar de eersteklas. En voor klanten in de spits en/of op korte trajecten geldt dat ze duurder uit zullen zijn. Ik blijf met bijzondere interesse volgen wat voor reacties hierop komen en zal deze ook intern onder de aandacht blijven brengen.
Reputatie 3
Badge
In ieder geval weer veel dank aan Hessel voor het navragen. Jij kunt er ook niks aan doen . . .

Ik denk dat wij als reizigers dan via onze kanalen (consumentenorganisaties, LOCOV en dergelijke) ook maar aan de bel moeten blijven trekken.
Ik wilde de overgang 2/1 dag met korting vandaag proberen, wat blijkt: deze optie is vervallen. Een overgang van Holten naar Barendrecht komt met korting op 18,60. Een flinke reis, nog lang geen 25 euro. Die 25 euro is dus vrijwel altijd veel duurder. Waarom is de kortingvariant voor 15 euro opeens verdwenen?
Trouwens, zomaar de voorwaarden van een abo van bijna 5000 euro veranderen, komt erg monopolistisch over, zo niet onrechtmatig.
Ha, een lotgenoot. Na 102 forumberichten, een aantal privé berichten, telefoontjes, e-mailtjes, bezoekjes aan de servicebalie heb ik nog geen antwoord op die vraag ontvangen.
Trouwens, zomaar de voorwaarden van een abo van bijna 5000 euro veranderen, komt erg monopolistisch over, zo niet onrechtmatig.
Beste forumleden, ik ben aan het uitzoeken hoe dit mogelijk is. Ik heb jullie vragen intern doorgezet. Zodra er meer informatie beschikbaar is, zal er een terugkoppeling komen.
De signalen zijn nu ook bij Rover aangekomen. Beetje jammer dat de OV-jaarabonnement houders (voor de toeslag 2-1 kaartjes) weer niet benoemd worden.

http://www.rover.nl/actueel/nieuwsarchief/774-zorgen-bij-trajectkaarthouders
Rover ontvangt veel reacties van NS-trajectkaarthouders die zich zorgen maken over de gevolgen van het afschaffen van het papieren kortingskaartje. Trajectkaarthouders gebruiken het papieren kaartje om met korting buiten hun vaste traject te reizen. NS heeft een tijdelijke oplossing aangekondigd voor deze groep reizigers totdat zij over zijn naar het nieuwe Traject Vrij. Maar ook dit nieuwe abonnement levert klachten op omdat veel reizigers duurder uit zijn.
Reputatie 3
Badge
De signalen zijn nu ook bij Rover aangekomen. Beetje jammer dat de OV-jaarabonnement houders (voor de toeslag 2-1 kaartjes) weer niet benoemd worden.

http://www.rover.nl/actueel/nieuwsarchief/774-zorgen-bij-trajectkaarthouders
(...)

Volgens mij is Overgang 2-1 (zowel voor Jaartraject als OV-Jaar) het grootste probleem.

Voor reizen buiten het traject van Jaartrajecthouders is er niets aan de hand; dat is goed geregeld.
Voor het feit dat het tijdstip van inchecken bepalend is voor de korting valt er niet zo veel op te lossen; dat is domweg een beleidswijziging van NS die niets met de overgang naar de chipkaart of specifiek met Jaartraject of OV-Jaar te maken heeft. Dat geldt ook voor het feit dat de avondspits, en de vroege uren in juli en augustus geen korting meer geven.
Dit is echt een heel slecht idee van de NS. Overgangskaartjes maken voor mij het reizen in de spits dragelijk. Op sommige dagen is staan van Amsterdam naar Den Haag gewoon even niet wat ik wil, dus die kaartjes helpen mij enorm. Het volledig verwijderen van dit product is niet klantvriendelijk...zeker niet voor vaste klanten die vaak gebruik maken van deze functie.

Terechte vraag, ik heb er uiteraard naar geïnformeerd en een écht bevredigend antwoord heb ik helaas niet. Anders dan dat hiervoor nu de keuze is gemaakt. Klanten in de daluren en/of met langere reizen kunnen straks relatief voordelig upgraden naar de eersteklas. En voor klanten in de spits en/of op korte trajecten geldt dat ze duurder uit zullen zijn. Ik blijf met bijzondere interesse volgen wat voor reacties hierop komen en zal deze ook intern onder de aandacht blijven brengen.
Laat het ook http://www.rover.nl/ov-klachten/klaagmuur weten, die kunnen de klachten registreren.
zojuist een email gehad van NS met bijgevoegd, onbevredigend, antwoord...mijn vraag was vooral waarom dit kaartje niet meer bestaat...krijg ik dit....das geen antwoord...heel treurig van...ik betaal scheppen met geld om te reizen met de trein....en nog eens een klein schepje extra om af en toe te kunnen zitten als het druk is....maar dat is nu geen optie meer....vaste klant kan dus het spreekwoordelijke potje op!
Ja erg triest, de NS weet dat dit bij de klanten speelt dus ze kunnen op zijn minst een standaard antwoord genereren dat hierop ingaat.

In plaats daarvan wordt er gezegd "de juist informatie" is... terwijl bij mij die vlieger niet eens op gaat (en dus waarschijnlijk bij andere klanten ook niet. Ze zijn het al drie weken aan het onderzoeken.
Reputatie 3
Badge
Ja erg triest, de NS weet dat dit bij de klanten speelt dus ze kunnen op zijn minst een standaard antwoord genereren dat hierop ingaat.

In plaats daarvan wordt er gezegd "de juist informatie" is... terwijl bij mij die vlieger niet eens op gaat (en dus waarschijnlijk bij andere klanten ook niet. Ze zijn het al drie weken aan het onderzoeken.

Ik vrees dat de moderators van dit forum vaak wel kunnen uitleggen hoe iets precies zit, maar het WAAROM daarvan is toch vaak een beleidskwestie die door de bovenbazen moet worden opgepakt; daar gaan ze hun vingers niet aan branden. Zeker niet omdat je dan al snel een hele inhoudelijke discussie krijgt met argumenten voor en tegen, waarmee ze als communicatiemedewerkers toch niets kunnen. Reken maar dat de directie al die argumenten kent . . .

Van Rover begrijp ik dat het afschaffen een- en andermaal in de verschillende overleggen tussen NS en reizigersorganisaties aan de orde is geweest, maar tot nu toe niet tot andere inzichten bij NS heeft geleid. Daar kunnen ze bij de klantenservice en de communicatieafdeling ook niets aan doen. . .
(Overigens dateert de uitspraak van Susan dat ze het gaat uitzoeken van twee weken geleden, niet van drie weken . . .)
Reputatie 3
Badge
Rover heeft hierover inmiddels een persbericht geplaatst.
Ik ben blij dat Rover er is om voor reizigers op te komen.
Reputatie 1
http://www.rover.nl/actueel/nieuwsarchief/791-incidenteel-1e-klas-reizen-voor-aantal-reizigers-fors-duurder
Echt TE zot voor woorden dit!!! 😠 😞 Hoe jaag je klanten de trein uit? Nou, zo dus.
Ik maakte met mijn abonnement regelmatig gebruik van 1ste klas "upgrade" kaartje. Gewoon omdat het wat rustiger rijd of bijvoorbeeld een avondje uit wat "leuker" te maken.
NS, een onwijs "Hatelijk bedankt!" voor wederom een maatregel om treinreizen zwaar te ontmoedigen!!!
Jullie sporen letterlijk en figuurlijk niet meer!!!

Okay okay, rustig blijven ... adem in .... adem uit ... tel rustig tot 10 🙂
Ik wacht al 27 dagen op een antwoord, welke mij belooft is. Wat de NS tegen mij zegt:

er zit geen fout in het ov chip-systeem maar wij zijn druk bezig om je het juiste antwoord te kunnen geven. Tot 9 juli kun je in ieder geval reizen met de regelingen v.w.b. klassewissels zoals die er nu zijn. Hoe het er vanaf 9 juli uit gaat zien, zal ik je tijdig laten weten.
Let op die laatste zin: ik zal tijdig geïnformeerd worden :? Na al die tijd heb ik nog geen antwoord gehad, erg wonderlijk gezien het feit dat er geclaimd wordt dat er geen fout in het systeem zit.
Reputatie 3
Badge
Het vreemde is vooral dat ze het moeten uitzoeken. Het is gewoon beleid; daar valt weinig aan uit te zoeken.
En het is dus ook geen fout in het systeem; het is er bewust in gebouwd.

Ik meende overigens dat dat uitzoekwerk betrekking had op iets anders, namelijk dat het onmogelijk leek om Toeslag 2-1 Daluren te laden op een OV-Jaarabonnement, of iets dergelijks. Dat zou namelijk wel een fout in het systeem zijn . . .
Twee jaar geleden al er achter gekomen dat de tijdelijke klassewissel voor Altijd/Dal/Weekend Vrij er niet is. Toen ik nog geen Altijd Vrij had, was het doodeenvoudig om eventjes van klasse te wisselen bij de automaat en vervolgens bij het uitchecken de afgelegde afstand netjes en eerlijk af te rekenen voor 1e klas tarief. Maar toen ik eenmaal Altijd Vrij had, moest ik helaas ontdekken dat deze optie uit de automaat was verdwenen. In de eerste instantie dacht ik dat ik net de verkeerde automaat te pakken had...

Later heb ik het opgelost door een papieren overgang 2-1 te kopen. De eerste de beste conducteur wilde mij vertellen dat ik ook van klasse had kunnen wisselen in de automaat en dat een papieren kaartje in combinatie met een 'nieuw abonnement' eigenlijk niet mag. Samen hebben we in de automaat gezocht naar de optie tijdelijke klassewissel, maar zoals ik zelf al wist, zat deze optie er niet in. De conducteur was ook verbaasd en had het een logische optie gevonden. Daarna heb ik de vraag 'waarom' aan NS gesteld en heb daarop nooit een antwoord gekregen. Wel heb ik meerdere malen met @NS_online contact gehad. Zij vergisten zich ook bij hun eerste antwoord. Later hadden ze even uitgezocht en bevestigd dat je met een abonnement alleen naar 1e klas kunt wisselen voor een dagtarief.

Twee jaar later is het weer een 'hot item' nu het papieren kaartje als terugvaloptie verdwijnt. Niet gek dat de abonnementhouders verontwaardigd zijn. De incidentele reiziger krijgt de optie om op een eerlijke manier voor een overgang naar 1e klas te betalen. De vaste klant krijgt alleen een hele dure optie voorgeschoteld. Niemand gaat voor € 25 voor een hele dag een reisrecht laden voor een reisje die in de 1e klas maar € 4 duurder is dan 2e klas.

We kunnen de vraag 'WAAROM' niet vaak genoeg stellen. Ik hoop dat de verantwoordelijke bij de afdeling abonnementen zich eens achter de oren gaat krabben. Want als niemand het kan of wil uitleggen, dan klopt er iets echt niet.

Twee jaar later is het weer een 'hot item' nu het papieren kaartje als terugvaloptie verdwijnt. Niet gek dat de abonnementhouders verontwaardigd zijn. De incidentele reiziger krijgt de optie om op een eerlijke manier voor een overgang naar 1e klas te betalen. De vaste klant krijgt alleen een hele dure optie voorgeschoteld. Niemand gaat voor € 25 voor een hele dag een reisrecht laden voor een reisje die in de 1e klas maar € 4 duurder is dan 2e klas.

We kunnen de vraag 'WAAROM' niet vaak genoeg stellen. Ik hoop dat de verantwoordelijke bij de afdeling abonnementen zich eens achter de oren gaat krabben. Want als niemand het kan of wil uitleggen, dan klopt er iets echt niet.

Ik heb in een andere discussie over hetzelfde onderwerp de volgende reactie geplaatst, waarin een mogelijk antwoord wordt gegeven op jouw waarom-vraag. Hieronder de gekopieerde reactie.

Ik heb wel een vermoeden waarom NS houders van een dalvrij of altijd vrij 2e klas-abonnement niet gelegenheid wil geven om voor een bepaald traject een wissel naar eerste klas te bieden (behalve dan de toeslag voor de hele dag). Wellicht is de NS er in het verleden via haar reizigersonderzoeken achtergekomen dat er een vrij grote groep reizigers met "vrij"-abonnementen en jaarkaarten etc. nogal regelmatig gebruik maakte van de mogelijkheid tot het kopen van een papieren toeslagkaartje voor een bepaald traject. Ikzelf deed dat met enige regelmaat voor het traject A'dam Den Helder. Kostte iets als 5.80. Kan ik nu niet meer doen (ik had een ns-jaarkaart, heb inmiddels een dalvrij kaart), want ik ga natuurlijk geen 15 euro daarvoor betalen. Ik denk dat NS erop speculeert dat die gelegenheids-wisselaars de mogelijkheid van de wissel zo gaan missen dat ze hun hele abonnement naar eerste klas zullen gaan opwaarderen. Dus, voor wat betreft de opmerking dat het de NS extra geld oplevert als ze wel de gelegenheid geven om trajectgebonden toeslagen te kopen: daar ben ik nog niet zo zeker van, althans niet dat dat het idee is dat de NS daarover heeftt. Ik hoop dat niet veel mensen met een tweede klas "vrij" abonnement overstag zullen gaan, dan zal de NS wellicht op termijn de mogelijkheid van een trajectgebonden toeslag op een "vrij"-abonnement alsnog invoeren. En reizigersonderzoeken kunnen we maar beter boycotten, die hebben alleen als doel om te bezien hoe ze meer en effectiever geld uit ons kunnen kloppen.

Reageer