beantwoord

Waarom is er niks geregeld voor kinderen tussen 12 en 18 jaar ?

• 5 oktober 2014
  • 18 reacties
  • 16941 Bekeken

Ik ben een gescheiden vader en heb drie kinderen. Ik heb geen rijbewijs voor de auto en ben dus voor grotere afstanden volledig afhankelijk van het openbaar vervoer. Tot op een jaar geleden kon ik drie railrunnertjes kopen als ik met alle drie mijn kinderen op stap wilde. Maar nu is mijn oudste zoon alweer geruime tijd 12 jaar. Er is helemaal NIETS geregeld voor kinderen die niet meer onder het railrunnertje vallen. Wat is het goedkoopste alternatief voor hem nu ?
icon

Beste antwoord door Dennis 5 oktober 2014, 12:13

Zie http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/weekend-vrij.html. Voor jezelf € 29 per maand (althans het 1e jaar, het is een aanbieding), voor hem € 20 per maand, zolang hij thuis woont. Vrij reizen in het weekend, in de daluren daarbuiten 40% korting.

Er is bij een hoofdabonnement Weekend Vrij maar één bijabonnement Weekend Vrij mogelijk, dus als je 2e kind 12 wordt zijn de extra kosten hoger.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Het is inderdaad een scherpe overgang van 11 naar 12 jaar (vanaf het voorjaar nog extremer, want Kids Vrij wordt dan gratis).

Als je veel reist is het voordelig dat zo mogelijk in het weekend te doen: je kan dan Weekend Vrij nemen, met een bijabonnement voor je oudste zoon. Verder is het zo dat als je Dal Voordeel hebt er Samenreiskorting is.
Het is inderdaad een scherpe overgang van 11 naar 12 jaar (vanaf het voorjaar nog extremer, want Kids Vrij wordt dan gratis).

Als je veel reist is het voordelig dat zo mogelijk in het weekend te doen: je kan dan Weekend Vrij nemen, met een bijabonnement voor je oudste zoon. Verder is het zo dat als je Dal Voordeel hebt er Samenreiskorting is.
Wat kost Weekend-Vrij en hoeveel korting krijgt hij dan ? En tot welke leeftijd reist hij dan ?
Reputatie 6
Badge +2
Zie http://www.ns.nl/reizigers/producten/abonnementen/weekend-vrij.html. Voor jezelf € 29 per maand (althans het 1e jaar, het is een aanbieding), voor hem € 20 per maand, zolang hij thuis woont. Vrij reizen in het weekend, in de daluren daarbuiten 40% korting.

Er is bij een hoofdabonnement Weekend Vrij maar één bijabonnement Weekend Vrij mogelijk, dus als je 2e kind 12 wordt zijn de extra kosten hoger.

Voor die twee keer dat ik binnenkort met mijn kinderen weg ga, nl 19 oktober naar de Lego beurs en dan 2 november naar hun opa en oma die dan hun gouden bruiloft hebben, lijkt me niet echt rendabel om 20 euro per maand uit te geven.
Reputatie 6
Badge +2
Bij weinig reizen is er voor iemand van 12 jaar helaas geen korting wegens leeftijd of verwantschap.

Zie ook https://forum.ns.nl/overige-producten-6/treinkaartje-voor-12-jaar-438.
Bij weinig reizen is er voor iemand van 12 jaar helaas geen korting wegens leeftijd of verwantschap.

Zie ook https://forum.ns.nl/overige-producten-6/treinkaartje-voor-12-jaar-438.
Wat een raar antwoord is dit. Bij een railrunnertje is er toch OOK sprake van verwantschap ? Men wil de mensen toch de auto uit en de trein in hebben. Ik zelf heb dan geen rijbewijs voor de auto. Maar de meeste gescheiden vaders hebben dat wel. Doe maar eens meer je best om DIE mensen de auto uit te krijgen. Automobilisten hoeven niet twee keer te tanken voor dezelfde afstand voor twee personen.
Reputatie 6
Badge +2
NS moet zelf maar antwoord geven over het waarom, ik leg alleen uit hoe het nu is. De geldigheid van een Railrunner heeft overigens ook niets te maken met verwantschap, een bijabonnement wel.
Reputatie 7
Badge +4
Als u regelmatig reist, is de oplossing om een Weekendvrij te nemen helemaal zo gek nog niet. Uw kinderen onder de twaalf hebben, als u dat abonnement neemt, dan ieder recht op een gratis Kidsvrij en uw zoon van 12 rijdt met een bijabonnement. U reist vanaf 18.30 uur op vrijdag zonder verdere kosten dan voor het abonnement met uw drie kinderen. Door de week hebben u en uw oudste zoon 40 procent korting in de daluren en de twee jongere kids reizen gratis.

Verder zou ik voorzichtig zijn met de vergelijking van een tank benzine als het om autokosten gaat. De kosten van een auto, als je eerlijk wilt rekenen, zitten maar voor een klein deel in de benzine. KidsVrij is een interessante optie om toch met de trein te gaan als je kinderen hebt. Goedkoper dan gratis bestaat ook niet in de auto. Voor deze oplossing betaalt u de prijs van dertig liter benzine per maand, als u goedkoop tankt.
Reputatie 4
Badge
Eigenlijk is het wel vreemd dat de NS de railrunner voor kinderen tot 12 jaar volgend jaar goedkoper gaat maken. Voor deze gezinnen is er na 9 juli vrijwel niets veranderd, een railrunner kan nog steeds voor 2,50 zonder extra toeslag via de automaat worden gekocht. Bovendien kan dit nu ook voor meer dan 3 kinderen. Het enige verschil is volgens mij dat er nu moet worden in- en uitgecheckt.

Voor gezinnen met kinderen boven de 12 jaar is het juist anders / duurder geworden. Als je volle prijs kaartjes koopt moet je nu 1 euro extra betalen. Als je samenreiskorting gebruikt, moet je nu voor ieder kind een ov-chip hebben en daar minstens 10 euro op zetten. Dat laatste geeft op zich niet hogere kosten, maar je moet het wel één keer voorschieten. Bovendien is het extra werk voor vertrek. Waar je voor 9 juli gewoon in één actie een paar papieren retourkaartjes met korting kocht, moet nu op iedere kaart voldoende saldo zetten en de samenreiskorting erop (en ook bij de terugreis weer).

Het zou dus veel logischer zijn geweest als de NS iets zou gaan introduceren (b.v. een gezinsretour) voor gezinnen met kinderen van 12-18 in plaats van het voor kinderen tot 12 jaar iets goedkoper te maken.
Het leven is ook duur. Ik heb zelf een Dal Voordeel abonnement dat kost 50 euro per jaar. Daar bovenop moet ik wel mijn saldo opladen. U kunt misschien ook voor kiezen om een Dal Voordeel abonnement of een Dal Vrij abonnement nemen. Maar een weekend vrij is nog tot en met eind december 2014 nog in de aanbieding wilt u met uw kinderen reizen is een weekend vrij het voordeligst. Een Dal Vrij abonnement kost 99 € per maand. Met een Dal Voordeel abonnement is alleen praktischer als u weinig reist en vooral op korte trajecten gaat reizen. Maar dan moet u wel in de daluren reizen. Uw kinderen kunnen door samen reis korting reizen. Voor een Dal Vrij of Weekend vrij: Een bij abonnement is alleen noodzakelijk als u vaker samen met uw kinderen wilt reizen.
Beste Ronald1969, voor de groep reizigers tussen de 12 en 18 jaar geven wij inderdaad geen specifieke korting.Kinderen in de leeftijd van 4 t/m 11 jaar reizen relatief minder met de trein en vaak in gezelschap van een (volwassen) begeleider. Het is voor ons daarom mogelijk deze groep voor een gereduceerd tarief of gratis te laten reizen. Mocht je het reizen bij NS te duur vinden dan is het verstandig om te kijken naar een NS-abonnement. Er zijn een aantal goede tips gegeven in dit topic. Ook kun je in onze Spoordeelwinkel veel voordelige treinuitjes vinden. De website van Treinreiziger heeft een handig overzicht van alle andere acties.
Ik ben een gescheiden vader en heb drie kinderen. Ik heb geen rijbewijs voor de auto en ben dus voor grotere afstanden volledig afhankelijk van het openbaar vervoer. Tot op een jaar geleden kon ik drie railrunnertjes kopen als ik met alle drie mijn kinderen op stap wilde. Maar nu is mijn oudste zoon alweer geruime tijd 12 jaar. Er is helemaal NIETS geregeld voor kinderen die niet meer onder het railrunnertje vallen. Wat is het goedkoopste alternatief voor hem nu ?

Zolang je oudste zoon van 12 er nog uitziet als een 11-jarige, zou je bij OV Chipkaart voor €7,50 een chipkaart kunnen aanvragen, waarbij je het geboortejaar een jaar naar de toekomst verschuift. Zodra je deze nieuwe kaart hebt, kun je voor € 2,50 nog steeds gebruik maken van de Railrunner ...

Via de automaat schijn je óók een anonieme OV-Chipkaart met Railrunner voor €10 aan te kunnen schaffen. Hiervan is echter géén NS-kaartautomaat demo van beschikbaar.

Tot slot kun je voor al je kinderen ook een railrunner ook als e-ticket aanschaffen, zolang de ingevoerde geboortedatum maar na 7 oktober 2002 ligt.

Sinds 9 juli 2014 zijn de voorwaarden voor de railrunner verruimd: Alleenreizende kinderen met een railrunner kunnen vanaf deze datum ook alleen reizen in de tweede klasse. Indien er wordt gereisd op railrunner in een e-ticket variant, kan er wél naar een legitimatie worden gevraagd. Dit is namelijk één van de voorwaarden voor het reizien met e-tickets.

Tot 12 jaar hebben kinderen in het Openbaar Vervoer géén identificatieplicht. Ik ben benieuwd hoe dat zich dan verhoudt met de door NS gehanteerde ID-plicht die NS voorschrijft, wanneer je een e-ticket aanschaft...

Identificatieplicht minderjarigen

Toezichthouders of opsporingsambtenaren kunnen minderjarigen naar een identiteitsbewijs vragen. Maar wanneer de minderjarige jonger is dan 14, geldt geen identificatieplicht. Op grond van de Wet identificatie bij dienstverlening geldt deze alleen voor personen vanaf 14 jaar. De vader of moeder van de minderjarige hoeft daarom ook niet te voldoen aan het verzoek om inzage. Alleen in het openbaar vervoer geldt een identificatieplicht vanaf 12 jaar.

Zolang je oudste zoon van 12 er nog uitziet als een 11-jarige, zou je bij OV Chipkaart voor €7,50 een chipkaart kunnen aanvragen, waarbij je het geboortejaar een jaar naar de toekomst verschuift. Zodra je deze nieuwe kaart hebt, kun je voor € 2,50 nog steeds gebruik maken van de Railrunner

Zoiets noemen ze in ABN nou gewoon fraude.
En vroeg of laat val je dan toch door de mand. Op een gegeven moment zal een HC terloops aan het kind vragen "hoe oud ben je", waarop zoonlief - heel onschuldig - de echte leeftijd zal noemen.
En dan heb je natuurlijk de poppen aan het dansen. Pa die mag aantonen wat de echte leeftijd van zijn zoon is - eventueel dat mag doen op het politiebureau.
Een 12-jarige zonder geldig vervoerbewijs, dus een UvB krijgt (inclusief die €35 wettelijke verhoging); een OV-chipkaart die vanwege onjuiste gegevens ingenomen wordt en pa die getrakeerd wordt op een proces verbaal wegens fraude.
Mooi voorbeeld voor zijn kinderen.

En dan vergeten we nog maar even het risico dat zoonlief loopt als hij gebruik zou maken van die OV-chipkaart in andere vormen van OV (bus, tram, metro) en daar ten onrechte met 34% korting zou reizen en een keer tegen de lamp loopt.

Zolang je oudste zoon van 12 er nog uitziet als een 11-jarige, zou je bij OV Chipkaart voor €7,50 een chipkaart kunnen aanvragen, waarbij je het geboortejaar een jaar naar de toekomst verschuift. Zodra je deze nieuwe kaart hebt, kun je voor € 2,50 nog steeds gebruik maken van de Railrunner

En dan vergeten we nog maar even het risico dat zoonlief loopt als hij gebruik zou maken van die OV-chipkaart in andere vormen van OV (bus, tram, metro) en daar ten onrechte met 34% korting zou reizen en een keer tegen de lamp loopt.

Waarom wordt er door Trans Link Systems (TLS) bij het opsturen van een Persoonlijke OV-Chipkaart niet door bijvoorbeeld de postbode om een legitimatie gevraagd? Doordat dit niet gebeurd, is het wel heel eenvoudig om een chipkaart aan te vragen met een andere geboortedatum en daardoor goedkoper (34% Leeftijdskorting voor 65+ of kinderen 4-11 jaar) of zelfs gratis (kinderen tot 4 jaar) te kunnen reizen...
(Met een regionaal 40% kortingsproduct stapelt de korting zelfs op tot 60%).

En dan te bedenken, dat je met je OV-Chipkaart in Rotterdam gebruik kunt maken van "Achteraf Betalen voor Consumenten' (ABC) .

Nu moeten de Vervoerders extra kosten maken om frequenter in de bus te controleren of de passagiers wel hun juiste leeftijd op de OV-Chipkaart hebben staan.

Door al bij het afhalen van een OV-Chipkaart een legitimatieplicht in te voeren, voorkom je dat mensen bewust een andere geboortedatum op kunnen geven. Een buschauffeur hoort bij het inchecken niet, of er een baby, peuter, kind, puber, volwassene of 65+ (met hun eigen kortingsproducten) de bus instapt, aangezien alle check-ins dezelfde geluidstoon laten horen...
De algehele controle bij TLS mag wat mij betreft vele malen beter. Is het niet dat een geboortedatum niet klopt, ik kom soms foto's met meerder personen erop tegen of is een man ineens een vrouw. Wat dat betreft mag dat gisteren nog worden ingevoerd door TLS dat men beter controleert op de echte gegevens.
Reputatie 4
Badge
Waarom al die ellende met valse chipkaarten? Railrunner rolt voor 2,50 uit de kaartautomaat. Zolang het kind zelf beweert 11 jaar of jonger te zijn mag er niet naar legitimatie gevraagd worden.

Het gratis maken van KidsVrij is wel weer een goede truc om iedereen aan de persoonlijke chipkaart te krijgen. Meereizen met een volwassene met e-ticket, anonieme- of wegwerpkaart kost 2,50 met een persoonlijke chipkaart is het gratis.
Aangezien ik mijn abonnement op een nieuwe chipkaart twee dagen na aanvraag al in de brievenbus had, kan ik me niet voorstellen dat hier enige vorm van handmatige controle (met betrekking tot bijvoorbeeld geslacht of geboortedatum) aan te pas is gekomen. Wel is bij het uploaden van de pasfoto een automatische controle uitgevoerd die moet nagaan of de geüploade foto een pasfoto is. Ik verwacht dat het daarmee niet meer mogelijk is een foto met meerdere personen erop aan te leveren (maar heb dit niet zelf getest).
Aangezien ik mijn abonnement op een nieuwe chipkaart twee dagen na aanvraag al in de brievenbus had, kan ik me niet voorstellen dat hier enige vorm van handmatige controle (met betrekking tot bijvoorbeeld geslacht of geboortedatum) aan te pas is gekomen. Wel is bij het uploaden van de pasfoto een automatische controle uitgevoerd die moet nagaan of de geüploade foto een pasfoto is. Ik verwacht dat het daarmee niet meer mogelijk is een foto met meerdere personen erop aan te leveren (maar heb dit niet zelf getest).

Bij het aanvragen van een 65+ kaart kun je rustig een foto van een 10 jarige uploaden 😉

En andersom is ook mogelijk. Voor €7,50 kun je als 3 jarige peuter een OV-Chipkaart aanvragen waarbij je bij een aantal busvervoerders voor een fee van €0,00 mag inchecken ...

Reageer