beantwoord

Waarom is er voor kinderen boven de 11 jaar geen voordelig reisproduct?

• 13 september 2014
  • 17 reacties
  • 1791 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Mijn kinderen reizen momenteel mee met een "Kids vrij" op hun ov chipkaart. Helaas houdt dit op als ze 12 worden. Waarom heeft de NS geen aantrekkelijk alternatief om in gezinsverband met de eigen kinderen ook tussen 12 en bijvoorbeeld 18 jaar voordelig te blijven reizen? Vroeger kende NS de gezinskaart, daarmee reisde ik vroeger met mijn ouders mee, een kaartje voor de ouders was voldoende, namen en pasfoto's stonden op het abonnement. Zoiets zou tegenwoordig toch ook mogelijk moeten zijn? Verhoog de Kids vrij tot bijvoorbeeld 18 jaar met eventueel een hoger jaartarief voor de leeftijd 12 -18 jaar. Voorwaarde is immers toch dat er altijd iemand van 18 jaar of ouder mee reist. Zodoende blijven reizen in gezinsverband, met name op korte en middellange afstand betaalbaar en concurrerend met de auto.
icon

Beste antwoord door Susan NS 13 september 2014, 15:36

Beste fbr, Welkom op het NS Serviceforum. Goed om te lezen dat jouw kinderen op dit moment meereizen op een Kids Vrij abonnement. Fijn dat jullie graag in gezinsverband met de trein reizen. Je zou gebruik kunnen maken van het groepsretour. Zie voor meer info: http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/groepsretour.html. Dit kan in verhouding veel kosten schelen! In ieder geval bedankt voor je suggestie om de voorwaarden van het Kids Vrij abonnement aan te passen, ik zal je suggestie hierover doorzetten. Ik heb je topic verplaatst naar 'Abonnementen' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Bekijk origineel

17 reacties

Beste fbr, Welkom op het NS Serviceforum. Goed om te lezen dat jouw kinderen op dit moment meereizen op een Kids Vrij abonnement. Fijn dat jullie graag in gezinsverband met de trein reizen. Je zou gebruik kunnen maken van het groepsretour. Zie voor meer info: http://www.ns.nl/reizigers/producten/losse-kaartjes/groepsretour.html. Dit kan in verhouding veel kosten schelen! In ieder geval bedankt voor je suggestie om de voorwaarden van het Kids Vrij abonnement aan te passen, ik zal je suggestie hierover doorzetten. Ik heb je topic verplaatst naar 'Abonnementen' om de vindbaarheid van dit topic te vergroten.
Reputatie 4
Badge
Wat ook een mogelijkheid is om voor één persoon in het gezin een abonnement te kopen, bijvoorbeeld Dalvoordeel, 50 euro per jaar. De houder reist in de daluren met 40% korting en de medereizigers (maximaal 3) kunnen dan in de voordeeluren met 40% korting meereizen. Zo is samenreizen toch goedkoper.
Reputatie 7
Badge +4
Wat je hier beschrijft, is de samenreiskorting en dit is het meest realistisch nu.
Het is naast het groepsretour zeker wel een alternatief maar hoe dan ook flink duurder.
Toen ik vroeger naar school ging had ik een jeugd maand trajectkaart. Dan heb ik het wel over toen ik 15 jaar was, 20 jaar geleden. Maar de meeste studenten hebben namelijk een ov studenten chipkaart. Het streven van de overheid is dat scholen aan kunnen passen op de daluren van de NS en dat scholieren dan met een dal voordeel of een dal vrij abonnement kunnen nemen of misschien een weekend vrij abonnement. Maar tja.....je zou maar van Groningen naar Maastricht moeten reizen om op tijd te kunnen
zijn. In zo n geval kan je dan beter op kamers wonen.
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb al een voordeelurenabonnement, dus ik kan de kinderen (2) met korting mee nemen, maar de reis wordt dan wel tweemaal zo duur dan wanneer ze de Kidsvrij gebruiken (ook al kost dat jaarlijks een bedragje). Een groepsretour ken ik, maar wordt pas interessant voor een reis over langere afstand en ook dan ook (veel) duurder dan nu. Voor een retour Amsterdam - Zandvoort of een enkeltje Apeldoorn - Schiphol is het niet interessant. Mijn bedoeling was met name, zoals Susan al aan geeft, het bij de NS onder de aandacht te brengen dat er voor kinderen van 12 - 18 jaar, die niet zelfstandig, maar in gezinsverband reizen geen voordelig product bestaat. Vooral ook om concurrerend met de auto te kunnen (blijven). Een Kidsvrij voor 12 -18 jaar zou een mooie uitbreiding zijn, desnoods tegen een wat hoger tarief.
In het verlengde hiervan kun je je ook afvragen waarom ouderen (65-plus) in bus, tram en metro standaard wel (34%) korting krijgen (ook tijdens de spits), zonder dat zij daarvoor allerlei ingewikkelde abonnementen moeten aanschaffen.
Waarom moeten ze voor de trein dan gewoon het volle pond moeten betalen, tenzij ze een of andere abonnement aanschaffen?
Reputatie 4
Badge
Omdat de bus, metro en tram lokale/regio voorzieningen zijn die de leefbaarheid van ouderen kunnen verhogen doordat zij zonder hulp, fiets of auto zich toch nog lokaal kunnen verplaatsen. Dan is korting om gebruik hiervan te stimuleren gerechtvaardigd. De trein is voornamelijk voor langere uitstapjes (een luxe dus) en daarbij is de aanbieding voor ouderen om voor 75 euro steeds zeven dagkaarten te kopen al een prima voordeeltje van 5 tot 10 euro per dag waar je niets voor hoeft te doen (anders dan langdurig in leven blijven dan.).
Reputatie 4
Badge
verkeerde knop
Zelfde probleem hier. Voor een gezin is het reizen per trein vooral een (kostbaar) gedoe geworden. Ik wil wel graag met ze met de trein reizen, maar pak voor het gemak maar de auto, zelfs tot in hartje rotterdam. Parkeerkosten neem ik dan maar voor lief. Ik zou een gezinskaart toejuichen: 1 x inchecken voor allemaal, 1 x starttarief betalen, 1 x €20 als minimumbedrag op je kaart...
Als er een gezinskaart zou bestaan, zou het instaptarief daarvoor natuurlijk veel hoger zijn. Dat bedrag is immers gerelateerd aan het maximumbedrag dat men in 1 reis kan opmaken. Als er 1 OV-chipkaart voor 5 mensen zou bestaan, zou het instaptarief logischerwijs 50, respectievelijk 100 euro zijn. Doordat u dan maar 1 keer gebruik kunt maken van de mogelijkheid om tot 4 euro rood te staan in plaats van voor elk van de losse kaarten van de gezinsleden, maakt dat het totaal benodigde saldo juist hoger.

Aangezien uw kinderen 11 jaar en ouder zijn, is het wellicht het overwegen waard om ze zelf te leren om in te checken.
Hmm, dit antwoord getuigt niet van klantgericht denken...
Reputatie 7
Badge +4
Wat u wenst zal niet komen omdat veel mensen op termijn de poortjes moeten openen met de chipkaart. Dus één chipkaart voor vijf man zal niet gaan. Het is hooguit een losse kaart met in uw geval vier chipkaarten waarop zonder kosten gereisd zou kunnen worden. Bij wat duurdere abonnementen zijn bijabonnementen wel relatief goedkoop.
U kunt in de maand mei voor een van uw kinderen een gratis meereiskaartje gebruiken en als ze nog een twaalf zijn reizen ze met het gratis Kidsvrij een jaar gratis tot hun twaalfde verjaardag.
Voort twaalfjarigen geldt het volwassentarief, van tijd tpt tijd is er tienertour of zijn er actiekaartjes bij Blokker en sommige andere ketens.
Samenreiskorting kan ook nog voordeel opleveren tot maximaal drie kinderen boven de twaalf.

Met Kidsvrij reist uw kind tegen het nultarief en er hoeft geen tien euro saldo op te staan.. Het blijkt dat uw kinderen ouder zijn maar wie weet is het relevant voor andere vragenstellers.
Denk er eens over na, om te reizen met een NS Groepsretour. Als u via Facebook (trefwoord: NS Group tickets ) de overgebleven tickets aanbiedt, kunt u al een retourtje kopen vanaf €7 per persoon, zonder dat u hoeft in te checken met uw OV Chipkaarten.
Reputatie 7
Badge +4
In de spoordeelweken kost het groepsretour met kortingsbon, 49 euro, scheelt toch weer 6 euro. Als u het envelopje niet heeft gekregen, kunt u het vanaf 1 mei nabestellen bij de spoordeelwinkel. Ze zijn doorgaans wel snel op.
In de spoordeelweken kost het groepsretour met kortingsbon, 49 euro, scheelt toch weer 6 euro. Als u het envelopje niet heeft gekregen, kunt u het vanaf 1 mei nabestellen bij de spoordeelwinkel. Ze zijn doorgaans wel snel op.

Welke code staat er op de kortingsbon van het Groepsretour?
Reputatie 7
Badge +4
He bonnetje zit in het mapje van de spoordeelweken. Je geeft het bestaan ervan zelf aan trouwens 😉 in deze link.
He bonnetje zit in het mapje van de spoordeelweken. Je geeft het bestaan ervan zelf aan trouwens 😉 in deze link.

Ondertussen heb ik begrepen, dat de prijs van een Groepsretour tussen 1 en 31 mei wordt
verlaagd van €55 naar €49 voor 4 personen + €2,50 per persoon extra (maximaal 10 personen)

Te boeken vanaf 1 mei via www.ns.nl/groepsretour

Reageer