waarom is mijn ns flex traject vrij duurder geworden ipv goedkoper? | NS Community
beantwoord

waarom is mijn ns flex traject vrij duurder geworden ipv goedkoper?

  • 28 January 2023
  • 9 reacties
  • 168 Bekeken

  • Sprinter
  • 4 reacties

Op 15 november kreeg ik een e-mail van NS met de mededeling dat mijn abonnement per 1 januari 2023 goedkoper wordt om het reizen voordelig te houden. Het zou gaan om een verlaging van gemiddeld 2,4%. Ik zou vanaf 1 januari op ns.nl kunnen opzoeken hoeveel de maandkosten zouden worden. In plaats van 278,85 betaal ik nu 298,85 per maand. Dat is 20 euro duurder. Ik ben van deze stijging niet op de hoogte gebracht. Ook op de website zelf staat in een nieuwsbericht van 3 november dat het abonnement 2,4% goedkoper zou worden. Hoe kan het dat ik ruim 7% duurder uit ben? 

icon

Beste antwoord door Tamzin 29 January 2023, 07:53

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Om welk traject gaat het, of anders alleen het aantal TE?  Zowel die €278,85 van 2022 als die €298,85 voor 2023 die je noemt kan ik niet terug vinden in de tarievenlijsten. 

Reputatie 7
Badge +3

Heb je misschien buiten het traject gereisd?

Het gaat om traject Ommen Emmen. 

 

Reputatie 7
Badge +2

Dat is een traject van Arriva, die voeren hun eigen prijsbeleid. Wel onhandig dat NS dan ook naar reizigers met TrajectVrij op zo'n traject die mailing stuurt.

Dat is een traject van Arriva, die voeren hun eigen prijsbeleid. Wel onhandig dat NS dan ook naar reizigers met TrajectVrij op zo'n traject die mailing stuurt.

Dat is wel vreemd. Ik heb een abonnement met NS en betaal ook aan NS. Dat het traject toevallig door Arriva wordt gebruikt, zou daar niets mee te maken moeten hebben. Ik heb geen contract met Arriva toch? 

Reputatie 7
Badge +2

Je hebt inderdaad een contract met NS, maar bij de regionale vervoerders bepalen zij zelf de prijzen die NS vervolgens voor de abonnementen in rekening brengt.

Je hebt inderdaad een contract met NS, maar bij de regionale vervoerders bepalen zij zelf de prijzen die NS vervolgens voor de abonnementen in rekening brengt.

Dank voor je uitleg. 

Dat is een traject van Arriva, die voeren hun eigen prijsbeleid. Wel onhandig dat NS dan ook naar reizigers met TrajectVrij op zo'n traject die mailing stuurt.

Dat is wel vreemd. Ik heb een abonnement met NS en betaal ook aan NS. Dat het traject toevallig door Arriva wordt gebruikt, zou daar niets mee te maken moeten hebben. Ik heb geen contract met Arriva toch? 

NS is degene die het ticket verkoopt maar gaat niet over de tarieven. Net als dat een reisbureau reizen van TUI verkoopt.

De tarieven worden in dit geval formeel vastgesteld door de Provincies Overijssel en Drenthe na een voorstel daarvoor van Arriva. In het algemeen volgen de provincies voor regionale spoorlijnen steeds het prijsbeleid voor het streekvervoer.

Reageer