beantwoord

Waarom kan een abonnement niet op een anonieme OV-chipkaart?

Waarom kan ik niet anoniem reizen met korting op een chipkaart? Ik heb dit in het buitenland ook probleemloos kunnen doen. Waarom kan dat niet bij de NS? Het lijkt me zelfs een gunstig product voor de NS want het is minder werk (hoeft niet al die administratie te verwerken) en de reiziger neemt het risico voor verlies.
icon

Beste antwoord door Marjan NS 11 juni 2014, 12:55

Hallo Arthur,

Abonnementen zijn persoonsgebonden en komen daarom ook op een persoonlijk OV-chipkaart te staan. Zoals Dennis ook al aangeeft is het niet de bedoeling dat een abonnement wordt uitgeleend of verhuurd.

Vriendelijke groet,
Marjan
Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Een abonnement zou kunnen worden uitgeleend of verhuurd, dat is niet de bedoeling.
Ik denk dat er ook enkele juridische aspecten aan kunnen zitten.
Bij een abonnement ga je als persoon immers een overeenkomst aan met een andere partij (in dit topic de NS). Logisch dus dat zo'n abonnement ook op een persoonlijke OV-chipkaart gezet wordt.
En bij zo'n overeenkomst is het heel gebruikelijk dat je als abonnee ook als zodanig geregistreerd staat.
Dat is ook het geval bij jouw internet provider of telefoon provider, etc.
Dus jouw argument van minder administratie gaat daarom sowieso niet op.

En als jij - net als in het buitenland - anoniem met korting wilt reizen, dan kan dat in Nederland ook.
Dan probeer je gewoon iemand met een abonnement te strikken met wie jij mee mag reizen.
Je zet dan een samenreiskorting op een anonieme OV-chipkaart en komt dan geheel anoniem daar waar je wezen wilt.
Met één klein voorbehoud, uiteraard. Dan wel die mobiele telefoon, smartphone, tablet of laptop thuis laten, anders weten ze op de meter nauwkeurig niet alleen naar welk station je bent gereist (zoals bij een persoonlijke kaart te achterhalen zou kunnen zijn), maar zelfs met welke bus je eventueel verder bent gereisd en in welk pand (en eventueel welke kamer) je je daarna bevonden hebt.

Kortom, al die mooie gadgets waar iedereen tegenwoordig mee rondloopt schenden de privacy vele malen meer dan die persoonlijke OV-chipkaart.

Reputatie 6
Badge +2
Een abonnement zou kunnen worden uitgeleend of verhuurd, dat is niet de bedoeling.
Overigens is dit bij een dagkaart wel mogelijk, en zo te zien ook toegestaan. Iemand kan bijvoorbeeld 's morgens ermee van A naar B reizen, en 's avonds ermee teruggaan, en hem tijdens zijn verblijf in B uitlenen of verhuren aan iemand die vanuit B een reis maakt, en daar tijdig terugkeert en de kaart dan teruggeeft.

Ook kan iemand een eerste deel van de dag reizen, en vervolgens een ander de rest van de dag.

De reden van het onderscheid lijkt mij (naast de praktische) dat een dagkaart relatief duur is, dus bedoeld voor een flink aantal uren op de dag reizen.

Bij bijvoorbeeld Dal Vrij ligt dat anders. Dan zou een ondernemer die kunnen gaan verhuren voor bijvoorbeeld € 5 per dag, waardoor NS inkomsten derft.
Als er voor betaald is maakt het niet uit wie er gebruik van maakt. De NS krijgt z'n geld, wat is het probleem?
Ik denk dat er ook enkele juridische aspecten aan kunnen zitten.
Bij een abonnement ga je als persoon immers een overeenkomst aan met een andere partij (in dit topic de NS). Logisch dus dat zo'n abonnement ook op een persoonlijke OV-chipkaart gezet wordt.
En bij zo'n overeenkomst is het heel gebruikelijk dat je als abonnee ook als zodanig geregistreerd staat.
Dat is ook het geval bij jouw internet provider of telefoon provider, etc.
Dus jouw argument van minder administratie gaat daarom sowieso niet op.

En als jij - net als in het buitenland - anoniem met korting wilt reizen, dan kan dat in Nederland ook.
Dan probeer je gewoon iemand met een abonnement te strikken met wie jij mee mag reizen.
Je zet dan een samenreiskorting op een anonieme OV-chipkaart en komt dan geheel anoniem daar waar je wezen wilt.
Met één klein voorbehoud, uiteraard. Dan wel die mobiele telefoon, smartphone, tablet of laptop thuis laten, anders weten ze op de meter nauwkeurig niet alleen naar welk station je bent gereist (zoals bij een persoonlijke kaart te achterhalen zou kunnen zijn), maar zelfs met welke bus je eventueel verder bent gereisd en in welk pand (en eventueel welke kamer) je je daarna bevonden hebt.

Kortom, al die mooie gadgets waar iedereen tegenwoordig mee rondloopt schenden de privacy vele malen meer dan die persoonlijke OV-chipkaart.

Ik ben niet geinteresseerd in een geemotioneerde discussie over privacy.
Overigens is dit bij een dagkaart wel mogelijk, en zo te zien ook toegestaan. Iemand kan bijvoorbeeld 's morgens ermee van A naar B reizen, en 's avonds ermee teruggaan, en hem tijdens zijn verblijf in B uitlenen of verhuren aan iemand die vanuit B een reis maakt, en daar tijdig terugkeert en de kaart dan teruggeeft.

Ook kan iemand een deel van de dag reizen, en vervolgens een ander de rest van de dag.

De reden van het onderscheid lijkt mij (naast de praktische) dat een dagkaart relatief duur is, dus bedoeld voor een flink aantal uren op de dag reizen.

Bij bijvoorbeeld Dal Vrij ligt dat anders. Dan zou een ondernemer die kunnen gaan verhuren voor bijvoorbeeld € 5 per dag, waardoor NS inkomsten derft.

De NS leased een trein van de treinfabrikant en verkoopt dan kaartjes aan degenen die er gebruik van maken. Derft de treinfabriek dan inkomsten? Ik vind dit bezwaar ver gezocht en ooik onwaarschijnlijk. Wat een werk voor 5 euro ...

Ook kan iemand een deel van de dag reizen, en vervolgens een ander de rest van de dag.

De NS leased een trein van de treinfabrikant en verkoopt dan kaartjes aan degenen die er gebruik van maken. Derft de treinfabriek dan inkomsten? Ik vind dit bezwaar ver gezocht en ook onwaarschijnlijk. Wat een werk voor 5 euro ...
Reputatie 6
Badge +2
Ik vind dit bezwaar ver gezocht en ook onwaarschijnlijk. Wat een werk voor 5 euro ...

Ik denk dat daar een flinke markt voor zou zijn, Blokkerkaartjes en dergelijke zijn ook populair. € 10 per dag zou ook kunnen.

Maar voor 40% korting in de daluren zou een anonieme kortingkaart misschien wel kunnen. Vol tarief in de daluren is toch alleen maar een soort straftarief voor wie heel weinig reist of een abonnement nemen teveel gedoe vindt, en niet meereist met iemand met een abonnement.

Maar voor 40% korting in de daluren zou een anonieme kortingkaart misschien wel kunnen. Vol tarief in de daluren is toch alleen maar een soort straftarief voor wie heel weinig reist of een abonnement nemen teveel gedoe vindt, en niet meereist met iemand met een abonnement.

Dat vind ik een mooie oplossingsgerichte benadering. Het lijkt me niet moeilijk om naast een chipkaart van 7.50 ook een dalchipkaart te verkopen voor 100. Geen medereizigers (compenseert het uitlenen), geen restitutie bij verlies (geen gedoe) en nog meer tevreden klanten bij de NS! Win win win toch? Is er geen ideeenbus waar dit naar toe kan?
Hallo Arthur,

Abonnementen zijn persoonsgebonden en komen daarom ook op een persoonlijk OV-chipkaart te staan. Zoals Dennis ook al aangeeft is het niet de bedoeling dat een abonnement wordt uitgeleend of verhuurd.

Vriendelijke groet,
Marjan
Waarom zo krampachtig? Als ik een fiets verkoop eis ik toch ook niet dat ie niet mag worden uitgeleend? Er is betaald! Het werkt namelijk andersom; als er veel gefietst wordt komt die tweede en derde fiets er ook. Je moet je markt openen en niet verstikken. Ik vind het ook teleurstellend dat het product dat hier door eigen afnemers wordt uitgedacht niet positief wordt opgepikt. Wat is het belang van het vasthouden aan deze starre dwingende "bedoeling"?

Reageer