beantwoord

Waarom kan ik geen grensabonemment kopen?

• 8 januari 2020
  • 4 reacties
  • 131 Bekeken

Beste,

Ik heb vandaag de hele dag geprobeerd om grensabonemment Rotterdam Hazeldonk te kopen. Online was er een storing. Toen de storing verholpen was, kon ik die niet kopen omdat ik een melding kreeg dat ik dit product niet met een ander product kan combineren. Maar ik weet niet welke. Ik heb gewoon OV fiets en voordeeluren op mijn kaart. Ik ben naar Rotterdam CS gegaan, en ze konden mij niet helpen. NS klantenservice gebeld en na 30 minuten gesproken te hebben, was er geen oplossing. Ik wilde boos worden, maar ik kon niet, ik heb eigenlijk bijna medelijden met deze klantenservice mensen. Ze wisten niet wat ze moesten doen (geen goede opleiding? ik moest eea. juist uitleggen). Inmiddels heb ik maar gewoon kaartjes gekocht. Erg duur. Maar deze is een catch 22 situatie. Van de balie moet ik bellen naar klantenservice, van klantenservice moet ik kijken naar website, op de website kan ik het product niet kopen.

Ik weet niet wat ik morgen ga doen. In België heb ik mijn grensabonement op 6u30 in de ochtend aan de balie gekocht. Zo simpel. Wat wil NS met deze automatisering? Als klantenservice niet kan helpen, wie wel? 

Groet,

Angga

icon

Beste antwoord door Anonymous 8 januari 2020, 18:02

@Angga,

Je wilt een abonnement op rekening (grensjaarabonnement) combineren op een kaart met een abonnement op saldo (je voordeelurenabonnement). Dit kan niet samen op één kaart.

Je kan normaal gezien wel een grensabonnement maand combineren met je VDU. Je VDU wordt dan tijdelijk onderdrukt, waardoor je de korting in de avondspits kwijt bent.

Je kan het VDU nu al stopzetten op je kaart, maar dan ben je ook je korting in de avondspits kwijt.

Of je kan het grensabonnement op een nieuwe kaart bestellen. De kaart is dan gratis. Met een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart kan het abonnement dan wel ten vroegste binnen 10 dagen ingaan.

Als je via www.ovchipkaart.nl een nieuwe persoonlijke kaart koopt, kan je het abonnement kopen van zodra je de kaart binnen hebt.

Edit: Je kan je VDU ook normaal gezien ook wijzigen naar een grensjaarabonnement (Traject Vrij), maar dit kan pas ingaan op dezelfde dag waarop je VDU ooit is ingegaan. Is je VDU ingegaan op de 10de van de maand? Dan kan je grensabonnement ook pas ingaan op de 10de.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 5

Het hele verhaal van hoe precies te handelen-en ook welke kaartjes er allemaal zijn en wat voordelig is, staat uitgebreid op de site van reizigersvereniging ROVER-daar kunnen NS-servicemensen nog wat van leren. Geen geheimpje verklappen dat RvdB daar ook aan heeft medegwerkt. Gaat wel meerover incidentele reizen, minder over dagelijkse pendelaars.

Bedankt Henk en Maxime,

Vorig jaar belde ik ook klantenservice over uitchecken met Altijd Vrij in Antwerpen. Na bijna 1 uur of zo gesrpoken te hebben, kwam men met een conclusie dat ik geen altijd vrij kon kopen :( Uitiendelijk waren mijn collega's grenswerkers die met antwoorden komen. 

Hallo Angga, welkom op de NS Community.

Ik kan me voorstellen dat je moedeloos raakt van al dat doorverwijzen. Excuses daarvoor, via de klantenservice behoor je wel gewoon geholpen te kunnen worden. Wat gekke_henkie zegt klopt helemaal. Alleen als je op onze site het grensabonnement bestelt in combinatie met een nieuwe kaart dan is het niet 10 maar 7 dagen voordat het abonnement ingaat. Ik hoop dat je hiermee wel verder komt!

(de 10 dagen is bij een bestelling door de klantenservice op een bestaande kaart)

@Angga,

Je wilt een abonnement op rekening (grensjaarabonnement) combineren op een kaart met een abonnement op saldo (je voordeelurenabonnement). Dit kan niet samen op één kaart.

Je kan normaal gezien wel een grensabonnement maand combineren met je VDU. Je VDU wordt dan tijdelijk onderdrukt, waardoor je de korting in de avondspits kwijt bent.

Je kan het VDU nu al stopzetten op je kaart, maar dan ben je ook je korting in de avondspits kwijt.

Of je kan het grensabonnement op een nieuwe kaart bestellen. De kaart is dan gratis. Met een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart kan het abonnement dan wel ten vroegste binnen 10 dagen ingaan.

Als je via www.ovchipkaart.nl een nieuwe persoonlijke kaart koopt, kan je het abonnement kopen van zodra je de kaart binnen hebt.

Edit: Je kan je VDU ook normaal gezien ook wijzigen naar een grensjaarabonnement (Traject Vrij), maar dit kan pas ingaan op dezelfde dag waarop je VDU ooit is ingegaan. Is je VDU ingegaan op de 10de van de maand? Dan kan je grensabonnement ook pas ingaan op de 10de.

Reageer