beantwoord

Waarom kan ik mijn NS Traject jaarkaart bij alle vervoerders als OV Chipkaart gebruiken, behalve bij NS

• 15 september 2014
  • 7 reacties
  • 288 Bekeken

Ik heb naast een persoonlijke OV Chipkaart een traject jaarkaart, die mij een korting van 40% geeft op andere reizen met de NS. Echter kan ik deze kaart bij de NS niet als OV Chipkaart gebruiken, wel bij alle andere OV aanbieders.
Dus wanneer ik met de NS een andere dan mijn dagelijks rit maak, moet ik om korting te krijgen altijd een papieren kaartje via Internet boeken. Dit kaartje moet ik bij controle samen met mijn Trajectkaart tonen. Mij ontgaat de logica hiervan.
icon

Beste antwoord door Stephan NS 15 september 2014, 18:53

Wat voor abonnement heb je precies, Borgholzhausen? Als je een "oude" jaartrajectkaart hebt, kun je inderdaad van tevoren via een e-ticket een reis met 40% korting kunnen maken. Mocht je dit niet van tevoren willen doen, dan kun je ook prima bij de kaartautomaat een reis met 40% korting op je ov-chipkaart laden. Dit scheelt denk ik wel wat tijd ten opzichte van het kopen van een e-ticket. Als het goed is, moet je ook bij de andere treinvervoerders een reis met korting op je kaart laden. Met de bus, tram en metro kun je wel gewoon standaard op saldo reizen, net als op je persoonlijke OV-chipkaart.

Mocht je dit een gecompliceerd systeem vinden, dan zou je ervoor kunnen kiezen om over te stappen op Traject Vrij Jaar. Je reizen buiten het traject, in de daluren, worden dan automatisch verrekend met de 40% korting. De gemaakte kosten krijg je aan het einde van de maand op rekening.

Groet,
Stephan
Bekijk origineel

7 reacties

Wat voor abonnement heb je precies, Borgholzhausen? Als je een "oude" jaartrajectkaart hebt, kun je inderdaad van tevoren via een e-ticket een reis met 40% korting kunnen maken. Mocht je dit niet van tevoren willen doen, dan kun je ook prima bij de kaartautomaat een reis met 40% korting op je ov-chipkaart laden. Dit scheelt denk ik wel wat tijd ten opzichte van het kopen van een e-ticket. Als het goed is, moet je ook bij de andere treinvervoerders een reis met korting op je kaart laden. Met de bus, tram en metro kun je wel gewoon standaard op saldo reizen, net als op je persoonlijke OV-chipkaart.

Mocht je dit een gecompliceerd systeem vinden, dan zou je ervoor kunnen kiezen om over te stappen op Traject Vrij Jaar. Je reizen buiten het traject, in de daluren, worden dan automatisch verrekend met de 40% korting. De gemaakte kosten krijg je aan het einde van de maand op rekening.

Groet,
Stephan
Ik heb naast een persoonlijke OV Chipkaart een traject jaarkaart, die mij een korting van 40% geeft op andere reizen met de NS. Echter kan ik deze kaart bij de NS niet als OV Chipkaart gebruiken, wel bij alle andere OV aanbieders.
Dus wanneer ik met de NS een andere dan mijn dagelijks rit maak, moet ik om korting te krijgen altijd een papieren kaartje via Internet boeken. Dit kaartje moet ik bij controle samen met mijn Trajectkaart tonen. Mij ontgaat de logica hiervan.

Het is bizar heh? Hetzelfde voor de OV-jaarkaart, maar daar is geen alternatief voor beschikbaar. Een kaartje van een euro wordt nu voor 25 euro verkocht. Volgens de NS is het "technisch niet mogelijk" om bij de NS in te checken.

Wel verbazend dat alle andere vervoerders het wel voor elkaar krijgen....

En met de OV-jaarkaart kan ook niks met korting in de winkel aangeschaft worden, ook weer zo'n bug waar de NS helemaal niks aan doet.
Reputatie 4
Badge
Hallo Wim,

Je vraagt je af waarom je bij NS buiten je traject niet op basis van Check-in/Check-uit kan afrekenen.

De reden daarvoor schijnt te zijn dat de CICO-paaltjes en poortjes niet voldoende rekenkracht hebben om snel uit te rekenen wat het tarief is voor het gedeelte van de reis buiten het traject. Bij de nieuwe generatie abonnementen is dat opgelost door het afgeven van een machtiging tot automatische incasso, waarbij pas na een dag of twee de reizen buiten het traject in MijnNS verschijnen en maandelijks geïncasseerd worden. Bij de oude abonnementen is die machtiging nooit gevraagd. In plaats van het alsnog vragen van die machtiging en het bij de automaat laden van een vernieuwd reisproduct is ervoor gekozen om de oude abonnementen niet te verlengen en dus in een jaar tijd uit te laten sterven.
Gedurende de overgangsperiode kunnen jaartrajectkaarthouders voor zichzelf nog kaartjes met 40% korting kopen als e-ticket maar ook als reisproduct laden op de kaart via de optie ‘laden overige producten’ in de automaat. Daarnaast werkt de kaart bij treinreizen als sleutelkaart om gesloten poortjes te kunnen openen en om dubbel betalen voor het afgekochte traject door per ongeluk inchecken te voorkomen, treinreizen bij Breng, Connexxion, Arriva, Veolia en Syntus kunnen dus ook niet via Reizen op Saldo betaald worden.

Geniet trouwens de komende maanden nog maar van de voordelen van het oude trajectabonnement. Want met de nieuwe abonnementen ben je verplicht om in te checken, ook op je afgekochte traject, en krijg je een boete van 35 euro+ritprijs wanneer je dat niet doet. Daarnaast reis je nu nog met korting buiten je traject in de voordeeluren i.p.v. de daluren waardoor je in de middagspits, in juli en augustus en tussen kerst en oud en nieuw korting krijgt. Ook mag je (bij NS) drie keer per contractjaar je abonnement vergeten en kreeg je korting wanneer je het abonnement ineens betaalde i.p.v. per maand. Bovendien blijkt de berekening van kosten van reizen buiten het traject nogal schimmig bij abonnementen waarbij meerdere routes toegestaan zijn tussen begin en eindpunt van het abonnement, deze schijnbaar lastige trajecten zijn waarschijnlijk ook de reden dat de paaltjes/poortjes de berekening niet aankunnen.

Ik hoop trouwens dat je niet reist op een businesscard want de reizen buiten het traject of dat nu werk- of privéreizen zijn worden bij de nieuwe abonnementen in rekening gebracht bij de werkgever, veel werkgevers zitten daar niet op te wachten en zijn nu ofwel gestopt met de businesscard of verbieden privéreizen buiten het afgekochte traject. Ook kun je je afvragen of het wenselijk is dat werkgevers weten waarheen en wanneer je privéreizen maakt.
Bij de oude abonnementen is die machtiging nooit gevraagd. In plaats van het alsnog vragen van die machtiging en het bij de automaat laden van een vernieuwd reisproduct is ervoor gekozen om de oude abonnementen niet te verlengen en dus in een jaar tijd uit te laten sterven.
Behalve de OV-jaarkaart. Daar heb ik in augustus nog een nieuwe oude van gehad en daar staat geen vervanging voor in de planning. Het feit dat reizigers hierdoor gedupeerd worden wordt gemakshalve onder het tapijt geschoven.

Gedurende de overgangsperiode kunnen jaartrajectkaarthouders voor zichzelf nog kaartjes met 40% korting kopen als e-ticket maar ook als reisproduct laden op de kaart via de optie ‘laden overige producten’ in de automaat.

Behalve houders van de OV-jaarkaart, die hier ook behoefte aan hebben. Daar is niks voor geregeld, behalve het nieuwe kaartje van 25 euro. Ik heb eigenhandig moeten strijden om een kortingsproduct beschikbaar te krijgen, want die was niet eens geïmplementeerd! 😠 Het feit dat dat product alleen voor de hele dag geldt, maakt het nog steeds nutteloos.

Er is nog veel ruimte voor verbetering.
Ik heb een jaartrajectabonnement, geldig t/m maart 2015.

Groet,
Stephan
Hallo Borgholzhausen,

Je hebt dan het 'oude' jaartrajectabonnement. Met dit abonnement is het inderdaad niet mogelijk om in en uit te checken bij de trein, met het 'nieuwe' Traject Vrij abonnement is dit wel mogelijk. Je zou ervoor kunnen kiezen om over te stappen op het Traject Vrij abonnement.

Groet,
Marjan
Dat zou natuurlijk een hele onverstandige keuze zijn. Hij krijgt dan niet alleen te maken met de veel ongunstiger productvoorwaarden waar Gert-Jan al op heeft gewezen, hij is dan bovendien zijn gratis elfde en twaalfde maand kwijt.

Reageer