beantwoord

Waarom kan je geen reizen betalen met het saldo op je Trajectvrij-OV-chipkaart?

• 22 februari 2016
  • 9 reacties
  • 278 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Geachte klantenservice,

Ik maak sinds 21-02-2016 gebruik van een trakjectvrij abonnement en ik heb gemerkt dat reizen die ik buiten mijn traject maak niet gelijk worden afgeschreven van mijn saldo op mijn OV-chipkaart. Bij navraag bij de telefonische klantenservice werd mij verteld dat de rekening achteraf wordt gestuurd. Dat is NIET praktisch voor diverse redenen. Het is NIET praktisch omdat:
- er wordt een extra administratieve activiteit gecreerd bij de OV-chipkaarthouder gecreerd. Je bent namelijk verplicht om - veel frequent dan nodig - in te loggen om je overzicht te controleren op onjuistheden;
- de NS creert voor zich zelf onnodig extra administratieve activiteiten vwb het sturen van rekeningen en het innen van geld. En herhaal berichten indien men niet de eerste keer kon incasseren vanwege onvoldoende saldo.
- in plaats van gelijk af te rekenen voor reizen buiten het traject, zoals bij het dalvoordeel abonnement het geval is, heb je geen zicht/controle van de kosten van de gemaakte reis. Dat is nu juist zo handig bij een Dalvoordeel abonnement.

Mijn verzoek is om te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om bij een Trajectvrij abonnement gelijk af te rekenen - met het saldo op je kaart - voor een gemaakte reis buiten het traject. Dit scheelt zoveel administratie voor zowel NS en de reiziger. En het geeft gelijk inzicht van de gemaakte kosten.

Met vriendelijke groet
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 22 februari 2016, 20:22

NS meent dat deze vorm van betalen het gemak van het reizen met de OV-chipkaart verhoogd.

De onderstaande voordelen kunnen m.i. als prettig worden ervaren:

• Niet meer denken over voldoende saldo/ geen ‘dood geld’ op kaart
• Geen instaptarief
• Geen auto-reload meer in hoeven stellen
• De betaling gaat automatisch
• Inzicht in gemaakte reizen en kosten (via MijnNS en op factuur)

Wat is Reizen op rekening?
Reizen op rekening is een betaalmethodiek waarmee je achteraf betaalt voor jouw reizen. Met Reizen op
rekening wordt geen saldo van de OV-chipkaart afgeschreven: je checkt in en uit en achteraf wordt de
prijs bepaald door de betreffende vervoerder. Je ontvangt van NS maandelijks een factuur via Mijn NS
voor het gebruik van de door jou gemaakte treinreizen De factuur wordt maandelijks middels
automatische afschrijving van jouw rekening geïncasseerd. Je ontvangt hiervan geen bericht.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 4
Ik maak sinds 21-02-2016 gebruik van een trakjectvrij abonnement en ik heb gemerkt dat reizen die ik buiten mijn traject maak niet gelijk worden afgeschreven van mijn saldo op mijn OV-chipkaart.
Het gaat om erg ingewikkelde berekeningen die alleen een back-office computer achteraf kan maken.
Het gaat om tamelijk eenvoudige berekeningen, maar men heeft ervoor gekozen om éérst de OV-chipkaart uit te rollen en daarna pas te bedenken wat het ding eigenlijk moest kunnen. Met trajectabonnementen was geen rekening gehouden.
Reputatie 4
Het gaat om tamelijk eenvoudige berekeningen, maar men heeft ervoor gekozen om éérst de OV-chipkaart uit te rollen en daarna pas te bedenken wat het ding eigenlijk moest kunnen. Met trajectabonnementen was geen rekening gehouden.
Dat is in een netwerk helemaal niet simpel. Misschien moet je eens iemand raadplegen die wat beter thuis in technische automatisering.
Het gaat om erg ingewikkelde berekeningen die alleen een back-office computer achteraf kan maken.

Toch knap dat dochterbedrijf U-OV het wel voor elkaar krijgt bij haar gemaksproducten voor Regio Utrecht.
Dat is in een netwerk helemaal niet simpel. Misschien moet je eens iemand raadplegen die wat beter thuis in technische automatisering.

Je kunt off-line voor alle Traject Vrij-abonnementen een statische afstandstabel berekenen, net als voor alle andere abonnementen. (Dat gaat op dezelfde manier als waarop de gewone afstandstabel uit de tariefeenhedenkaart wordt berekend, maar dan met het afgekochte traject als gemeenschappelijk tariefpunt, met een kortste-afstand algoritme naar keuze.) Het enige dat je voor z'n look-up table nodig hebt (uitgaande van de huidige implementatie van de OV-chipkaart) is voldoende opslagruimte in elk van de CiCo's. Op de rand van een bierviltje komt dat uit rond de 100MB voor alle mogelijke Traject Vrij-abonnementen samen. Pak je het iets slimmer aan, bijvoorbeeld door geen Traject Vrij abonnementen te verkopen die even duur zijn als Altijd Vrij, of door de tariefafstanden per rit te maximeren op 250TE (zoals de prijstabel van NS) kun je dat nog aanzienlijk reduceren.
Reputatie 6
Badge +1
En helaas is de berekening van reizen buiten het vaste traject nog altijd een beetje black box-achtig. Zelfs NS-medewerkers weten vaak niet precies hoe prijzen zijn berekend, en wat er wel en niet kan... in elk geval duurt het vreselijk lang voor men antwoord geeft op simpele prijs-vragen, zoals in https://forum.ns.nl/abonnementen-2/reizen-buiten-traject-traject-vrij-21175 en https://forum.ns.nl/abonnementen-2/monthly-trajectory-21129/index1.html
NS meent dat deze vorm van betalen het gemak van het reizen met de OV-chipkaart verhoogd.

De onderstaande voordelen kunnen m.i. als prettig worden ervaren:

• Niet meer denken over voldoende saldo/ geen ‘dood geld’ op kaart
• Geen instaptarief
• Geen auto-reload meer in hoeven stellen
• De betaling gaat automatisch
• Inzicht in gemaakte reizen en kosten (via MijnNS en op factuur)

Wat is Reizen op rekening?
Reizen op rekening is een betaalmethodiek waarmee je achteraf betaalt voor jouw reizen. Met Reizen op
rekening wordt geen saldo van de OV-chipkaart afgeschreven: je checkt in en uit en achteraf wordt de
prijs bepaald door de betreffende vervoerder. Je ontvangt van NS maandelijks een factuur via Mijn NS
voor het gebruik van de door jou gemaakte treinreizen De factuur wordt maandelijks middels
automatische afschrijving van jouw rekening geïncasseerd. Je ontvangt hiervan geen bericht.
Bericht verwijderd door Sivan NS wegens negatieve en persoonlijke inhoud.

Gelukkig kunnen we ook opzoeken wat volgens NS de échte reden van reizen op rekening bij Traject vrij is:

Het is voor NS niet makkelijk geweest om met de OV-chip technologie alsnog een trajectabonnement in te voeren. Het leidende reisprincipe voor consumenten - Reizen op Saldo - is immers niet geschikt voor trajectabonnementen. Klanten maken met de OV-chipkaart met daarop Traject Vrij vooral reizen binnen het traject, maar kunnen hiermee ook buiten hun afgekochte traject reizen. Bij een check-in en check uit aan het begin en einde van deze reis is het met dit product niet goed mogelijk om direct door te berekenen aan de klant. Er zijn namelijk vaak meer routes mogelijk waarop met afgekochte trajecten gereisd kunnen worden. Bij het korte moment van uichecken via een paaltje of poortje is het technisch niet haalbaar om de juiste en voor de klant meest voordelige en snelle berekening te laten plaatsvinden. Met reizen-op-rekening is er enige tijd in de backoffice om deze berekening wel goed en volledig te laten uitvoeren.

Daarom hebben wij besloten om aan te sluiten bij het reeds ontwikkelde reisprincipe Reizen op Rekening, de methodiek die NS hanteert voor de Businesscard.

Verder neemt theofiel me de woorden uit de mond, al zou ik "Inzicht in gemaakte reizen en kosten (via MijnNS en op factuur)" hebben geciteerd, want het inzicht ontbreekt juist volledig bij dit abonnement, omdat je zelf de kosten niet kunt berekenen en pas achteraf via internet kunt zien wat de ritprijs was, in plaats van direct bij het uitcheckpaaltje, als er al geen storing is.

Reageer