Waarom klopt de BTW op mijn NS facturen niet? | NS Community
beantwoord

Waarom klopt de BTW op mijn NS facturen niet?

  • 11 April 2023
  • 6 reacties
  • 207 Bekeken

Ik ben vandaag weer mijn facturen aan het verzamelen. Wat me opvalt is dat de 9% BTW welke op het einde op het bedrag wordt gerekend best wel onnauwkeurig is.

Bijvoorbeeld op een bedrag van € 14,24 wordt een (verlaagde) BTW van € 1,17 berekend terwijl 9% eigenlijk precies € 1,28 moet zijn.

Voor een afronding van het bedrag is dit veel te extreem.

Wat is hier aan de hand?

 

icon

Beste antwoord door Tochjo 11 April 2023, 14:13

Bekijk origineel

6 reacties

Het probleem was dat ik ervan uitging dat de genoemde hoofdbedrag nog zonder de BTW was 🙄

 

Ik wil dus de NS graag verzoeken om op de factuur nog een extra bedrag toe te voegen - het hoofdbedrag zonder de BTW. Dat zal voor het inboeken van bedragen (i.e. in een boekhoudingsprogramma) echt heel erg handig zijn.

 

Bedankt alvast!

Badge +3

U berekent de btw verkeerd. Het is niet 9 procent van het bedrag inclusief btw, maar 9 procent van het bedrag zonder btw. Het bedrag dat u betaalt is dus 109% van het bedrag zonder btw, en de btw is 9/109 deel van het bedrag dat u betaalt.

U berekent de btw verkeerd. Het is niet 9 procent van het bedrag inclusief btw, maar 9 procent van het bedrag zonder btw. Het bedrag dat u betaalt is dus 109% van het bedrag zonder btw, en de btw is 9/109 deel van het bedrag dat u betaalt.

correct. een beetje verwarrend dat de NS hun facturen op zo een non-standard manier aanmaakt.

de belastingdienst heeft dus eisen voor een factuur welke voor een administratie door hun worden geaccepteerd: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/factuureisen/

 

  • uw volledige naam en die van uw afnemer
    Vermeld de juridische naam. De handelsnaam mag ook, als die in combinatie met het adres en woonplaats bij de Kamer van Koophandel is geregistreerd. Bij fiscale eenheden is het gebruikelijk dat de naam van het onderdeel dat de prestatie levert op de factuur staat.
  • uw volledige adres en dat van uw afnemer
    Vermeld het adres waar de onderneming feitelijk is gevestigd. Het is niet voldoende als u alleen een postbusnummer vermeldt.
  • uw btw-identificatienummer
    Dit is het nummer met 'NL' ervoor. Vermeld bij fiscale eenheden het btw-identificatienummer van het onderdeel dat de prestatie levert.
  • als u bij de KVK bent ingeschreven: uw KVK-nummer
  • de datum waarop de factuur is uitgereikt
  • een factuurnummer
    Gebruik opeenvolgende nummers voor uw facturen, met 1 of meer reeksen. Elk factuurnummer mag maar 1 keer voorkomen.
  • als u goederen levert: wat voor goederen u hebt geleverd en hoeveel
    Bijvoorbeeld 100 kilo suiker of 25 spijkerbroeken.
  • als u diensten levert: wat voor diensten u hebt geleverd en de omvang ervan
    Bijvoorbeeld 1 massage van 1 uur of het ophogen van een tuin van 50 m2 met 30 cm grond.
  • de datum waarop de goederen of diensten zijn geleverd, of de datum van een vooruitbetaling
  • het bedrag dat u in rekening brengt, exclusief btw
    Levert u goederen of diensten met verschillende btw-tarieven? Vermeld dan de aparte bedragen. Vermeld ook de eenheidsprijs, als dit van toepassing is.
  • het btw-tarief dat van toepassing is op de geleverde goederen of dienst
  • het btw-bedrag

 

Als je goed kijkt, dan staat daar “het bedrag dat u in rekening brengt, exclusief btw”

Deze graag toevoegen, lieve NS

 

Badge +3

Voor particulieren/consumenten is het blijkbaar voldoende om het bedrag incl. BTW te tonen, en welk deel daarvan BTW is. 

Je zou daar inderdaad nog van kunnen maken Totaal BTW 9% over € 3,21 (zoals ook bij kassabonnetjes e.d.)

Bij NS-zakelijk wordt er ook geen bedrag excl. btw getoond, noch het percentage. Dit ontdekte ik vandaag ook bij het doen van mijn boekhouding. Zeer vreemd!

Bij NS-zakelijk wordt er ook geen bedrag excl. btw getoond, noch het percentage. Dit ontdekte ik vandaag ook bij het doen van mijn boekhouding. Zeer vreemd!

Bij een factuurbedrag inclusief BTW van minder dan € 100, mag een vereenvoudigde factuur worden uitgereikt. Deze vereenvoudigde factuur hoeft geen BTW-percentage of het bedrag excl. BTW te bevatten. 

Reageer