beantwoord

Waarom krijg ik pas een begeleiderspas vanaf twaalf jaar?

Mijn blinde dochter van 8 jaar reist heel graag met OV. Dat is ook heel goed voor haar ontwikkeling want ook voor een gehandicapt kind geldt: vroeg geleerd is oud gedaan. Door haar handicap heeft zij wel een op een begeleiding nodig. Toch moet de begeleiding betalen want, mijn blinde dochter is pas gehandicapt/ gerechtigd een begeleiderspas te krijgen als zij twaalf is.
Wie legt me deze waanzin uit?
icon

Beste antwoord door Leny NS 5 maart 2014, 10:20

Welkom D.rink,

Welkom op het forum. Ik heb het voor je uitgezocht en volgens de voorwaarden mag je een OV begeleiderskaart aanvragen vanaf 12 jaar. De overheid heeft de leeftijdsgrens voor begeleider én gehandicapte op 12 jaar gelegd. Je dochter mag wel met 40 % korting reizen (kinderkorting, doordeweeks na 9.00 uur en in het weekend de hele dag). Meer informatie over de OV begeleiderskaart heb ik helaas niet. Ik wil je adviseren om te bellen met de afdeling OV begeleiderskaart (030 – 2354661)

Vriendelijke groet,

Leny
Bekijk origineel

11 reacties

Ik ga een poging wagen.

Uw dochter is 8 jaar en gehandicapt. Uw dochter kan dus met u meereizen met een railrunner of met een Kids Vrij abonnement. U bent op dat moment ook begeleider van uw dochter.
Kinderen die 12 jaar en ouder zijn vallen onder het normale tarief. In dat geval zou u nog steeds als begeleider op kunnen treden, maar bent u allebei evenveel geld kwijt, namelijk twee kaartjes vol tarief of bij een abonnement twee keer reductie.

De OV-begeleiderspas is tevens een legitimatiebewijs voor uw dochter en in de spoorwegwetgeving staat ook vermeldt dat iedereen die ouder is dan 12 jaar zich moet kunnen identificeren met een geldig identiteitsbewijs, dus in dit geval identiteitskaart, paspoort, verblijfsdocument of W-document.
Zodra dus uw dochter 12 jaar of ouder is en een OV-begeleiderspas heeft, betaald uw dochter een geldig vervoersbewijs voor zichzelf, dus 1 kaartje vol tarief of 1 kaartje met abonnement tegen gereduceerd tarief en haar OV-begeleiderspas geldt voor haar begeleider, die dan dus gratis mee mag reizen.

Ik kan u nu alleen maar adviseren om voor uw dochter een Kids Vrij abonnement voor € 15,- per jaar onbeperkt met u meereizen. Hierbij de link voor meer informatie.
Op het moment dat uw dochter 12 jaar wordt, zal het andersom zijn.

Ik hoop dat u hier iets mee kan. Succes in ieder geval.

Klinkt natuurlijk heel goed. Wat de NS even vergeet nu, is dat de lokale openbaar vervoersorganisatie, in mijn geval RET en Connexxion, zich eveneens beroepen op de regelingen omtrent de begeleiderspas van de NS, Daar wordt dus dood leuk aan gegeven dat ik met mijn NS begeleidingspas een begeleiderspas voor OV algemeen kan aanvragen. Zij maken zonder na te denken dus ook geen begeleiderspassen voor jongeren aan. En dat maakt de reis voor mij dus extreem duur. Want in al het overige, niet NS vervoer geldt de gewone OV korting voor kinderen,. Nu heb ik nog meer kinderen onder de twaalf, gelukkig niet allemaal gehandicapt, maar voor mijn blinde dochter altijd individuele begeleiding nodig, waardoor ik dus extra begeleiding moet betalen. Jammer he?
Oja, weet je wat de reactie was toen ik dit aankaartte bij OV?
Ach, mevrouw, gaat toch lekker met de taxi, aangepast vervoer.... Die is in uw geval toch gratis?

Kunt u een dergelijke gedachtelijke dwaling nog rechtvaardigen? Ik hoor het graag!
Dat is inderdaad erg vervelend om te horen. Ik weet er te weinig verder van af, sorry, maar ik begrijp volkomen dat u hier niet goed bij voelt en dat het blijkbaar niet goed is geregeld. Misschien dat een moderator hier iets mee kan?
Dat is inderdaad erg vervelend om te horen. Ik weet er te weinig verder van af, sorry, maar ik begrijp volkomen dat u hier niet goed bij voelt en dat het blijkbaar niet goed is geregeld. Misschien dat een moderator hier iets mee kan?

Ter info even een link naar de bewuste pagina op de website van de RET.

@d.rink
Inderdaad, reizen bij bus, tram en metro kinderen (gehandicapt op niet) tegen gereduceerd tarief (ca. 34% korting).
Omdat ik als oudere bij o.a. de RET ook tegen kindertarief reis (ik voel me echt weer kind :)), kan ik wellicht nog de tip geven dat een dagkaart voor een kind bij de RET slechts €3,55 kost (zie deze pagina ). Voor meerdere aaneengesloten dagen ben je relatief voordeliger uit.
Die dagkaarten zijn uitsluitend geldig bij de RET, maar wel in het gehele vervoersgebied.
Misschien een alternatief als de afstand wat groter is en dus het op saldo reizen op die dag veel duurder uitpakt?
Probeert u maar eens van Vlaardingen naar Bleiswijk (en terug) te reizen voor €3,55, of van Den Haag naar Dordrecht.
Kent u overigens ook de regeling bij de RET dat kinderen op woensdagmiddag (13-18 uur) en zondag (gehel dag) gratis reizen onder begeleiding van een betalende volwassene? Elke betalende volwassene mag 3 kinderen gratis meenemen.

Misschien hebt u wat aan deze tip; alle kleine beetjes helpen, nietwaar?

Beste Loes, je noemt een moderator? Stuur je me door? Wie zou ik dan het beste kunnen benaderen over deze dwaling? alvast heel erg bedankt voor je hulp in deze!
[/quote]

Zeker Hans. van die tips die je noemt wist ik inderdaad niets. daar spreekt de RET nauwelijks over.. Ik hoop wel dat de chauffeurs daar ( van de besparende tips) dan wel wat van weten want de chauffeur wist in ieder geval niets over begeleiderspassen en kinderen. lastig dat er zo weinig transparantie is!!

Beste Loes, je noemt een moderator? Stuur je me door? Wie zou ik dan het beste kunnen benaderen over deze dwaling? alvast heel erg bedankt voor je hulp in deze!

Ik wou dat ik wist welke moderator dit het beste weet. Dat weet ik helaas nog niet. Ik zette de vraag er expres in om reactie te krijgen van de moderatoren, meestal als er iets is wat ze extra moeten weten geven ze dat aan in een reactie. Veelal als we een vraag stellen, is er vaak vlot reactie.
Ik heb morgen dienst en zal ook bij ons nog verder doorvragen of iemand meer weet. Dan laat ik het je zeker weten. Verder hoop ik dat je verder geholpen kan worden.
En wat betreft dat er zo weinig transparantie is kom ik ook vaak op de trein tegen wat betreft de regels omtrent de OV-begeleiderspassen.

Zeker Hans. van die tips die je noemt wist ik inderdaad niets. daar spreekt de RET nauwelijks over.. Ik hoop wel dat de chauffeurs daar ( van de besparende tips) dan wel wat van weten want de chauffeur wist in ieder geval niets over begeleiderspassen en kinderen. lastig dat er zo weinig transparantie is!!

Helaas zijn niet alle "rijdende" medewerkers (chauffeurs e.d.) op de hoogte van al die regelingen.
Maak regelmatig op woensdagmiddag mee dat een chauffeur "oh ja, da's waar" zegt als iemand een kind gratis mee neemt.
Vroeger wisten chauffeurs nog wel eens het aantal zones; tegenwoordig verkopen ze alleen maar een los kaartje als iemand geen geldige OV-chipkaart heeft en voor de rest maakt het de meeste chauffeurs niet zo veel uit. Zij zijn er om die bus (8-9 uur lang) van A naar B te rijden.
Je ziet ook steeds meer "inhuur" chauffeurs, die dan wel de routes kennen, maar die niet al te goed op de hoogte zijn van alle "ins en outs".

En dan mag het allemaal keurig op de website van de RET staan, maar ook dat is soms een zoekplaatje.
Daarom ook dat ik in mijn vorige reactie de links erbij gaf, zodat je de complete informatie daar vandaan kunt halen.
Die dagkaarten kun je op elk metrostation uit de automaten halen. Ik heb er - gemakshalve - altijd een paar in voorraad.
Voor de rest is het een kwestie van rekenen. Op de sites van de RET of 9292 kun je altijd zien wat een reis kost. En dan is het nog maar een kwestie van optellen om te zien of een dagkaart toch voordeliger is.
Badge
Welkom D.rink,

Welkom op het forum. Ik heb het voor je uitgezocht en volgens de voorwaarden mag je een OV begeleiderskaart aanvragen vanaf 12 jaar. De overheid heeft de leeftijdsgrens voor begeleider én gehandicapte op 12 jaar gelegd. Je dochter mag wel met 40 % korting reizen (kinderkorting, doordeweeks na 9.00 uur en in het weekend de hele dag). Meer informatie over de OV begeleiderskaart heb ik helaas niet. Ik wil je adviseren om te bellen met de afdeling OV begeleiderskaart (030 – 2354661)

Vriendelijke groet,

Leny
Welkom D.rink,

Welkom op het forum. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic ‘abonnementen’. Ik heb het voor je uitgezocht en volgens de voorwaarden mag je een OV begeleiderskaart aanvragen vanaf 12 jaar. De overheid heeft de leeftijdsgrens voor begeleider én gehandicapte op 12 jaar gelegd. Je dochter mag wel met 40 % korting reizen (kinderkorting, doordeweeks na 9.00 uur en in het weekend de hele dag). Meer informatie over de OV begeleiderskaart heb ik helaas niet. Ik wil je adviseren om te bellen met de afdeling OV begeleiderskaart (030 – 2354661)

Vriendelijke groet,

Leny

Beste Leny

In dit topic betreft het een blind kind van 8 jaar dat onder begeleiding moet reizen.
Dan kan ze toch toch meereizen op een Railrunner of een Kids vrij abonnement en zodra zij 12 jaar wordt met een begeleiderpas?
Wat jij aangeeft geldt toch voor kinderen t/m 11 jaar die zelfstandig reizen?

Vriendelijk groet,
Hans
Badge
Welkom D.rink,

Welkom op het forum. Ik heb je vraag verplaatst naar het topic ‘abonnementen’. Ik heb het voor je uitgezocht en volgens de voorwaarden mag je een OV begeleiderskaart aanvragen vanaf 12 jaar. De overheid heeft de leeftijdsgrens voor begeleider én gehandicapte op 12 jaar gelegd. Je dochter mag wel met 40 % korting reizen (kinderkorting, doordeweeks na 9.00 uur en in het weekend de hele dag). Meer informatie over de OV begeleiderskaart heb ik helaas niet. Ik wil je adviseren om te bellen met de afdeling OV begeleiderskaart (030 – 2354661)

Vriendelijke groet,

Leny

Beste Leny

In dit topic betreft het een blind kind van 8 jaar dat onder begeleiding moet reizen.
Dan kan ze toch toch meereizen op een Railrunner of een Kids vrij abonnement en zodra zij 12 jaar wordt met een begeleiderpas?
Wat jij aangeeft geldt toch voor kinderen t/m 11 jaar die zelfstandig reizen?

Vriendelijk groet,
Hans

Beste Hans,

Dat klopt, ze mag onder begeleiding met een Railrunner reizen of met een Kids vrij abonnement. Zodra ze 12 wordt, kan ze een OV-begeleiderskaart aanvragen. Ik snap D.rink’s vraag wel en hij/zij wilt weten waarom je pas een OV-begeleiderskaart kunt aanvragen vanaf 12 jaar. Ik weet alleen dat de overheid de leeftijdsgrens voor begeleider én gehandicapte op 12 jaar heeft gelegd. Meer informatie heb ik niet en daarom verwijs ik D.rink naar de afdeling OV-begeleiderskaart.

Reageer