Waarom maken jullie zo'n onderscheid in handicaps?

• 18 maart 2016
  • 34 reacties
  • 1184 Bekeken

Waarom maken jullie onderscheid in handicaps met de aanvragen van een OV begeleiderspas Categorie B,.
Waarom kun je alleen als slechtziende of als blinde zo'n pas krijgen,dus andere handicaps tellen blijkbaar niet.zoals rolstoelers
mensen met down syndroom,of autisme,of een andere beperking.
het kan in het buitenland wel,daar word je als mens wel geholpen met van alles en nog wat,waarom discrimineert de NS de mensen zo.
neem een voorbeeld aan het buitenland,waar mensen ook vrij toegang hebben tot het perron zonder poortjes,kunnen ook rolstoellers er ook gewoon in.

34 reacties

Reputatie 7
Badge +4
Ik ben in ieder geval blij dat u de toch wel heel erg smakeloze uitdrukkingen heeft verwijderd.
Welkom op het serviceforum Saabje. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet helemaal herken in de dingen die je hierboven aangeeft. We hebben absoluut niet de intentie om mensen op wat voor manier dan ook te discrimineren. Daarnaast zijn er juist voor rolstoelers extra brede poortjes, waardoor ook zij goed op het station kunnen komen.

Verder verwijs ik je graag naar de onderstaande link. Denk dat deze je de nodige inzichten kan even in welke mogelijkheden reizigers met functiebeperkingen bij ons hebben!

http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-een-functiebeperking
Welkom op het serviceforum Saabje. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me niet helemaal herken in de dingen die je hierboven aangeeft. We hebben absoluut niet de intentie om mensen op wat voor manier dan ook te discrimineren. Daarnaast zijn er juist voor rolstoelers extra brede poortjes, waardoor ook zij goed op het station kunnen komen.

Verder verwijs ik je graag naar de onderstaande link. Denk dat deze je de nodige inzichten kan even in welke mogelijkheden reizigers met functiebeperkingen bij ons hebben!

daar ben ik het niet mee eens,je kunt alleen een begeleiderspas B krijgen als je blind bent,dat vind ik discriminerend,ik vind bij de ns moeten alle mensen met een zowel lichamelijke als geestelijke beperking zo'n pas moeten kunnen aanvragen.gelukkig hebben wij hier in het buitenland er geen last van,hier word iedereen geholpen ,en hier in het buitenland hoef je niet in en uit te checken wat voor veel mensen met een handicap in nl zeer moeilijk is.dus waarom het onderscheid.
Reputatie 7
Badge +3
Ik vrees dat dan vrijwel iedereen gehandicapt is. Waarom zou ienand met bijv. autisme niet zelfstandig kunnen reizen?
Ik vrees dat dan vrijwel iedereen gehandicapt is. Waarom zou ienand met bijv. autisme niet zelfstandig kunnen reizen?

Op het punt van Tamzin ben ik het niet mee eens! Sommige met autisme kunnen dat wel en anderen kunnen het niet. Dus dat laaste is bij mij het geval.

Heb erg veel moeite met in en uitchecken, daardoor heb ik zoon menings verschil met conducteur gehad dat, ik hem bijna in elkaar heb geslagen. Omdat de spanning op dat moment even te veel werd. Moet ook voor mensen met Autisme, de trein voor toegankelijk zijn. Wat in de praktijk ook vaak niet zo is... Dat is wat ik nu ook ervaar momenteel. Heb gevoel dat de NS me discrimineert daarmee momenteel, autisme is een handicap ook gewoon net als alle andere... staat als volgt in de NL wet: Wet Gelijke Behandeling - Discriminatie vanwege autisme mag niet (dat doet NS in mijn geval wel discrimineren)

Zie daarvoor filmpje op rijksoverheid site: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/videos/2013/09/27/handicap-of-chronisch-ziek-hoofdstuk-5

Daar ben ik het hardstikke mee oneens @Sjoerd NS! Ik wou Ov-chip plus abbonement hebben omdat ik moeite heb met in en uitchecken vanwege mijn Autisme, waarom zie in mijn post reactie op Tamzin.
Ach.... iedere gek zijn eigen gebrek.. Thomas_hhw072 :)

Misschien is er een andere weg te bewandelen om over je moeite heen te komen.

succes.
Ach.... iedere gek zijn eigen gebrek.. Thomas_hhw072 :)

Misschien is er een andere weg te bewandelen om over je moeite heen te komen.

succes.

Die weg is simpel, nadat ik niet uitkwam met NS. Heb ik de klacht voorgelegd via OV-loket van mij in mijn geval. Waar ik via die weg het zelfde belachelijke andwoord kreeg van de Klantenservice die me met geen ene moer vooruit kan helpen, erg jammer!
'nadat ik niet uitkwam met NS. Heb ik de klacht voorgelegd via OV-loket van mij in mijn geval'

Nou prima toch. En misschien was mijn weg te simpel..

gr,
Nou volgens de wet was Discriminatie toch echt verboden !? Nou niks blijkt minder dat laat NS heel duidelijk zien maar ja NL heeft wat dat betreft oogkleppen op! Al dat gespuis wordt volgens onze staat gediscrimineerd en wij NL niet ? Nou ik vind dat ELKE gehandicapte recht heeft op een OV-Plus kaart. En dan nog iets er zitten hier genoeg mensen die niet weten wat Autisme is !! Die moeten hier eigenlijk niet eens op reageren ! Heb je commentaar ;' beeld je dan eens in dat je zelf gehandicapt bent , dan oordeel je wel anders 😉 .
Hoi Thomas, en welkom op het forum! Wat je schrijft over autisme is helemaal terecht: de ene persoon met autisme is de andere niet. Ik kan me voorstellen dat jij soms problemen ervaart tijdens het reizen met openbaar vervoer. Schroom niet om de hulp van een van mijn collega's in te schakelen, ze helpen je graag.

Bovenstaande toont ook een ander punt aan: hoe bepaal je welke reiziger met autisme wel moeite heeft met reizen, en welke niet? Bij blinde reizigers is dit eenvoudiger vast te stellen.

De OV-begeleiderskaart is er voor reizigers die niet zonder begeleiding met het OV kunnen reizen. De aanvraag van deze kaart wordt toegewezen wanneer je op geen enkele manier zelfstandig met het openbaar vervoer kunt reizen. Het begrip zelfstandig reizen slaat niet zozeer op het reizen zonder enige hulp, maar op het kunnen reizen zonder hulp van een persoonlijk begeleider, maar met hulp die het openbaar vervoerbedrijf biedt en met bewegingshulpmiddelen. De criteria zijn daarom ook zorgvuldig opgesteld.

Verder ben ik wel benieuwd op welke wijze jij je gediscrimineerd voelt. Zou je dit nog verder willen toelichten?
Nou volgens de wet was Discriminatie toch echt verboden !? Nou niks blijkt minder dat laat NS heel duidelijk zien maar ja NL heeft wat dat betreft oogkleppen op! Al dat gespuis wordt volgens onze staat gediscrimineerd en wij NL niet ? Nou ik vind dat ELKE gehandicapte recht heeft op een OV-Plus kaart. En dan nog iets er zitten hier genoeg mensen die niet weten wat Autisme is !! Die moeten hier eigenlijk niet eens op reageren ! Heb je commentaar ;' beeld je dan eens in dat je zelf gehandicapt bent , dan oordeel je wel anders 😉 .

Helemaal mee eens! Perfect gezegd!
Hoi Thomas, en welkom op het forum! Wat je schrijft over autisme is helemaal terecht: de ene persoon met autisme is de andere niet. Ik kan me voorstellen dat jij soms problemen ervaart tijdens het reizen met openbaar vervoer. Schroom niet om de hulp van een van mijn collega's in te schakelen, ze helpen je graag.

Bovenstaande toont ook een ander punt aan: hoe bepaal je welke reiziger met autisme wel moeite heeft met reizen, en welke niet? Bij blinde reizigers is dit eenvoudiger vast te stellen.

De OV-begeleiderskaart is er voor reizigers die niet zonder begeleiding met het OV kunnen reizen. De aanvraag van deze kaart wordt toegewezen wanneer je op geen enkele manier zelfstandig met het openbaar vervoer kunt reizen. Het begrip zelfstandig reizen slaat niet zozeer op het reizen zonder enige hulp, maar op het kunnen reizen zonder hulp van een persoonlijk begeleider, maar met hulp die het openbaar vervoerbedrijf biedt en met bewegingshulpmiddelen. De criteria zijn daarom ook zorgvuldig opgesteld.

Verder ben ik wel benieuwd op welke wijze jij je gediscrimineerd voelt. Zou je dit nog verder willen toelichten?

Omdat ik me probleem/klacht diverse keren heb toegelicht aan jullie van NS, maar dat ik (ook telefonisch) van kastje naar de muur wordt gebonjourd om duidelijkheid te krijgen en als ik duidelijkheid krijg, krijg ik steeds zelfde antwoord. Zo ook in jullie mails waarin jullie (NS aangeeft me niet te kunnen helpen in mijn situatie (zoals ik ook aangeef in reactie op @Tamzin). Aanvraag formulieren met me toelichting en kopie van me Autipas (voor en achterkant) opgestuurd erbij tot 2x toe en ook weer tot 2x toe terug gehad. reden net als in onderstaande mail die ik gehad heb.

En jullie sturen in reactie op me klacht na ov loket in de mail, waar ik niet mee eens ben:

Geachte heer Van der Meer,

Hierbij reageer ik op uw verzoek om een OV-chip Plus abonnement te ontvangen.
Helaas moet ik u teleurstellen. Wij kunnen alleen een OV-chip Plus abonnement afsluiten in combinatie met een OV-begeleiderskaart met daarbij de aantekening voor Blinden en Slechtzienden.
Het spijt mij dat ik u niet van dienst kan zijn.
Mocht u nog vragen hebben, dan helpen wij u graag verder. Kijk op ns.nl of stel uw vraag op het NS Serviceforum (www.ns.nl/forum). U kunt ook contact opnemen met onze medewerkers van Klantenservice via telefoonnummer 030-751 51 55 of Twitter @NS_online. Wij staan dag en nacht voor u klaar.
Met vriendelijke groet,

Willem van Olst
Operationeel Manager Klantenservice

Vandaar dus dat ik mij op die manier voel ik me gediscrimineerd door jullie van NS, dat jullie niks voor me kunnen betekenen (in mijn situatie).
Ik begrijp het, Thomas. Het klopt inderdaad dat wij hier geen uitzondering in kunnen maken. Ik kan me echter voorstellen dat je hiervan baalt. Ik vind het vervelend dat je je hierdoor gediscrimineerd door ons voelt, want dat is natuurlijk het laatste wat NS wil.

Nogmaals, mocht je tegen problemen aanlopen tijdens het reizen, geef dit aan en schroom niet om hulp te vragen. Of dat nu gaat om moeite met in- en uitchecken of met reisinformatie, we staan voor je klaar.

Wat voor moeite heb je met het reizen met NS? De mensen op dit forum hebben veel ervaring met NS, en misschien kunnen we je tips geven. Ook wij denken graag met je mee!
Ik begrijp het, Thomas. Het klopt inderdaad dat wij hier geen uitzondering in kunnen maken. Ik kan me echter voorstellen dat je hiervan baalt. Ik vind het vervelend dat je je hierdoor gediscrimineerd door ons voelt, want dat is natuurlijk het laatste wat NS wil.

Nogmaals, mocht je tegen problemen aanlopen tijdens het reizen, geef dit aan en schroom niet om hulp te vragen. Of dat nu gaat om moeite met in- en uitchecken of met reisinformatie, we staan voor je klaar.

Wat voor moeite heb je met het reizen met NS? De mensen op dit forum hebben veel ervaring met NS, en misschien kunnen we je tips geven. Ook wij denken graag met je mee!

Aan je reactie te lezen vind ik dit discriminerend,dus jullie discrimineren mensen met ASS dus uit de trein? Dan zijn ook andere mensen met autisme niet welkom bij jullie in de trein blijkbaar? Dan is de NS strafbaar in dit geval, want discrimineren mag niet van NL wet (geld ook voor mensen met Autisme).

Zie onderstaande video @Sivian, Wet gelijke behandeling - Openbaar vervoer:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/videos/2013/09/27/handicap-of-chronisch-ziek-hoofdstuk-5

Ik hoop dat jullie alsnog met een oplossing komen en dit ga ik ook doorzetten aan de Nederlandse Vereniging Autisme maandag van mijn situatie nu met jullie. Ik vind dit echt beschamend voor NS. Jullie komen hiermee in aanmerking voor de koude douche van consumenten programma Radar. Sorry dat ik het zeg maar dit is momenteel mijn mening erover!

Aan je reactie te lezen vind ik dit discriminerend,Dus jullie Discrimineren mensen met ASS dus uit de trein? Dan zijn ook andere mensen met autisme niet welkom bij jullie in de trein blijkbaar? Dan is de NS strafbaar in dit geval, want discrimineren mag niet van NL wet (geldt ook voor mensen met Autisme).

Zie onderstaande video @Sivian, Wet gelijke behandeling - Openbaar vervoer:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/videos/2013/09/27/handicap-of-chronisch-ziek-hoofdstuk-5

Ik hoop dat jullie alsnog met een oplossing komen en dit ga ik ook doorzetten aan de Nederlandse Vereniging Autisme maandag van mijn situatie nu met jullie. Ik vind dit echt beschamend voor NS. Jullie komen hiermee in aanmerking voor de koude douche van consumenten programma Radar. Sorry dat ik het zeg maar dit is momenteel mijn mening erover!
@Sivan NS : Het is wel discriminatie wat jullie doen ! Elke gehandicapte is gelijk , dus ik vind het belachelijk . Vogens mij heeft u net als vele andere mensen niet door wat Autisme inhoud , en dat voor zulke mensen ook moeilijk is om in-en-uit te checken ! En ik las ook iets over als een ''begeleider'' er bij is dan is het wel mogelijk , nou ik durf te wedden dat zelfs MET begeleiding afgewezen zou worden ! Ik dacht echt dat discriminatie in NL verboden was. 😞 #shame
@Sivan NS : Het is wel discriminatie wat jullie doen ! Elke gehandicapte is gelijk , dus ik vind het belachelijk . Vogens mij heeft u net als vele andere mensen niet door wat Autisme inhoud , en dat voor zulke mensen ook moeilijk is om in-en-uit te checken ! En ik las ook iets over als een ''begeleider'' er bij is dan is het wel mogelijk , nou ik durf te wedden dat zelfs MET begeleiding afgewezen zou worden ! Ik dacht echt dat discriminatie in NL verboden was. 😞 #shame

Dat is ook verboden zie filmpje op rijksoverheid site: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/videos/2013/09/27/handicap-of-chronisch-ziek-hoofdstuk-5
Ja ik zag het inderdaad maar wat ze hier doen is simpelweg een strafbaar feit!
maar de NS blijft toch bij hun standpunt,zij willen niet veranderen.waarom zou je ook.?zij hebben de monopoli in handen,en blijven hun regeltjes hanteren,wel erg jammer dat de NS niet meewerkt ,en niet klant vriendelijker is,de klant betaalt er tenslotte toch ook een vermogen voor,dus help dan deze mensen ook met autisme.en geef ze een ov kaart met begeleiding B..doe toch niet zo moeilijk.jullie hebben er niet meer of minder om.
Misschien dat er een politieke partij is die u iets kan bieden. Het schreeuwen over discriminatie.. ?
..
en misschien is het handig om mensen met een 'handicap' te 'taggen'

, al zijn er wel tijden geweest dat dit slecht uitpakte.
@JanJan volgens de wet is toch discriminatie verboden? Ja toch !? Nou laat de NS danzich in godsnaam aan de wt houden dan heb je ook geen ruzie ! Maar ja ook overheidsinstanties overtreden de wet , nou laten we dan gelijke rechten trekken en de NS beboeten ? Probleem op gelost!! Dus laat die meneer gelijk krijgen en hem zijn OV-plus kaart geven . Misschien strijden wel meer mensen met autisme voor de OV-plus ??
Misschien dat er een politieke partij is die u iets kan bieden. Het schreeuwen over discriminatie.. ?
..
en misschien is het handig om mensen met een 'handicap' te 'taggen'

, al zijn er wel tijden geweest dat dit slecht uitpakte.

Ik weet niet wat u loopt uit te blèren @janjan. Die reactie van u vind ik, maar zo zijn er vast nog anderen die dit erg onrespectloos vinden naar mensen met autisme. U discrimineert nu net zo erg mee als net de NS zelf! Waar zit uw verstand in vredesnaam!?
ja je zult maar een immigrant zijn dan kun en mag je alles,gratis met de trein reizen,en kun je wel alle kaarten krijgen,,want je bent dan zo zielig dan kan het wel,maar als goede nederlander kun en mag je niks.nee das lekker,hoezo geen discriminatie.! nou dat doen ze wel degelijk..
Beste Sabrina,

"Misschien strijden wel meer mensen met autisme voor de OV-plus ?? " het zal best..

"Dus laat die meneer gelijk krijgen en hem zijn OV-plus kaart geven . " nou nee

"Probleem op gelost!!" nee, voor u niet.

"Maar ja ook overheidsinstanties overtreden de wet , nou laten we dan gelijke rechten trekken en de NS beboeten ?" wie weet de politiek?

"Nou laat de NS danzich in godsnaam aan de wt houden dan heb je ook geen ruzie !" :?:?

"@JanJan volgens de wet is toch discriminatie verboden? Ja toch !?"

Ja, maar ik wil best mensen taggen. Als .... vul zelf maar in!!!

Reageer