Waarom maken jullie zo'n onderscheid in handicaps?

• 18 maart 2016
  • 34 reacties
  • 1182 Bekeken

Toon eerste bericht

34 reacties

welterusten. moet morgen te werk 🙂
@Jan ja ik wil best geloven dat er in NL meer mensen met Autisme moeite hebben met in en uit checken .Wat mij betreft ik verdedig alleen paar mensen plus het feit ik heb zelf ook Autisme 😉 nou woon ik gelukkig niet in NL maar weet wel hoe het hier in NL aan toe gaat! Zowel qua NS als politiek ben ik van beide goed op de hoogte !! En ja het is nog steeds zo dat IEDEREEN die in NL woont, werkt , leeft etc. zich aan de NL wet te houden heeft 😉 en wat taggen betreft vind ik dat onzin want 1. Hoeveel 100en wil je taggen en 2. Daarmee discrimineer je ook nog eens de gehandicapten ... Maar goed met Linkse partij stemmers heb ik het niet zo 😉 maar als we daarop verder gaan ja dan is het inderdaad politieke verhaal en dwalen we af waarvoor we hier op dit forum waren 😉
@jan jan ik ben wel ook hiervoor aan het streiden met NS, met het ov loket en daar komt de Nederlands Vereniging Autisme morgen nog eens bovenop. Nadat ik dan contact heb opgenomen met de NVA. Ik vind dat de trein toegangkelijk moet zijn ook voor mensen met Autisme!

Een voorbeeld even:
Januari 2015 was er een storing op het spoor net traject Uitgeest-Haarlem waardoor ik en me vriendin geweigerd werden uit de notabene NS bus naar Beverwijk omdat ik al kwaad was omdat de trein +10 minuten had uit Alkmaar. Mochten zij en ik destijds niet mee van de Chaffeur van die NS bus.

Destijds een van de Negatieve ervaringen die ik met NS heb gehad omdat ik Autisme heb en nu dus ook met aanvragen van OV Chip plus waar ik me dood aan erger dat NS bij hun stand punt blijft en mensen met Handicap (dit geval Autisme) discrimineerd en niet zoon beetje ook!
Maar wat ik nou niet snap, je hebt een "negatieve ervaring" gehad met een buschauffeur. In welk opzicht had een OV Chip Plus-abonnement hier ervoor kunnen zorgen dat het geen negatieve ervaring was geweest?
De negatieve ervaringen staan los van elkaar. Door ov chip plus is de reis van te voren geboekt. En is in en uitchecken niet verplicht.
welterusten. moet morgen te werk :)

Dat heeft niks met dit onderwerp te maken Janjan
Beste Saabje en alle andere mensen met ASS

Jullie denken een beetje vanuit de verkeerde hoek.Laat me voorop zeggen dat ik zelf autisme heb dus zeker begrijp tegen welke problemen jullie aanlopen.
Maar het probleem is niet opgelost met een ov chip plusabonnement. Het probleem zit hem namelijk in het aantal handelingen. Het in en uitchecken is een handeling die al dan niet onder begeleiding moet worden aangeleerd. Niets gaat bij autisme vanzelf en niets zal automatisch gaan maar dat wil niet zeggen dat het niet aan te leren valt.
Met het abonnement waar jij op doelt moet je ook handelingen verrichten en namelijk je moet telefoneren naar een nummer en doorgeven waar je naartoe gaat reizen. Dit zou een barriere kunnen zijn om te gaan reizen ik weet natuurlijk niet wat de sociale beperking is voor jou.
In jouw geval zou het meest gemakkelijke zijn om een servicemedewerk(ster) op het station ( herkenbaar aan de rode petten ) te vragen om je te helpen met in en uitchecken.
Is dat lastig omdat je moet gaan zoeken dan zou je je reis ook kunnen aanmelden bij AVG. Dat zou betekenen dat je op het beginstation naar de trein wordt begeleid en het station van aankomst weer hulp krijgt om uit te checken. Dit is een gegarandeerde hulp. Deze aanvraag kun je doen op telefoonnummer NS Servicecentrale op 030 - 2357822.
Daarnaast is er ook een app speciaal voor mensen met autisme gemaakt over het ov die heet de OV coach. erg handige app om als begeleider tijdens je reis bij je te hebben.
Je ziet ook voor mensen met autisme zijn er vele mogelijkheden alleen niet jouw mogelijkheid. Bij ons is de visie zwart of wit maar in dit geval zijn er vele grijze wegen lol.
Indien je een persoonlijk begeleider hebt vraag die dan met jou te gaan oefenen. Het is fijn je leven zoveel mogelijk in eigen hand te hebben en dingen te bereiken.
Ella, bedankt voor je uitgebreide en waardevolle toevoeging!
Reputatie 2
Autisme zorgt veel veel onbegrip bij medemensen. Voor het oog zijn het heel gewone mensen die niets mankeren, maar van binnen functioneren ze op bepaalde gebieden compleet anders. Dat merk je pas als ze buiten hun "comfort zone" komen. Sommige lopen weg van de situatie, anderen raken in paniek (of krijgen een auti-flip zoals mijn zoon, zelf met autisme, dat noemt 😉 ). Die paniek kan al snel tot een situatie leiden die neigt naar wat ge├»nterpreteerd wordt als agressief gedrag. Een beetje meer geduld en begrip is vandaag de dag erg moeilijk. Alles is gehaast. Dat is net waar het dan veelal mis gaat bij mensen met een aandoening in het autistisch spectrum.

Wat @ella ook aangeeft, bij autisme moet veel (van tevoren) in vakjes geplaatst worden. Als er zich een situatie voordoet waardoor de informatie niet overeenkomst met wat in het vakje hoort, kan er een onbehaaglijke of oncontroleerbare situatie ontstaan. En autisme is een zwaar onderschatte aandoening, dat los je echt niet even op met 3x naar een psycholoog en iets anders proberen. Voor wie dat wel denkt, kom gezellig een paar dagen vrijwilligerswerk doen op een dagbestedingscentrum. Kijken of je er nog zo over denkt. 😛

Reageer