beantwoord

Waarom MOET ik buiten mijn vaste woon-werktraject ook altijd eerste klas reizen?

• 23 januari 2020
  • 10 reacties
  • 311 Bekeken

Hallo, Ik heb een vraag of eigenlijk een klacht. Ik heb voor mijn woon-werk-traject een traject vrij abonnement. Omdat het op dit traject tijdens de spits (ik kan helaas niet anders) altijd belachelijk druk is, heb ik ervoor gekozen om hier een een eerste klas abonnement van te maken, zodat ik wat meer verzekerd ben van een zitplaats en wat rust. met zo’n abonnement heb je op alle reizen buiten je vast traject ook 40% korting. Dit stimuleerde mij om ook in het weekend of als ik een keer ergens anders heen ging, het OV te pakken. Buiten mijn vaste traject en werktijden, reis ik altijd tweede klas, ik vind het dan namelijk onzin om eerste klas te gaan zitten en nog veel meer onzin om voor eerste klas te gaan betalen. Maar toen ik laatst een factuur kreeg van de afgelopen maand, schrok ik van de bijkomende kosten. Ik had een retourtje gedaan naar een plaats, die letterlijk 1 halte verder lag dan mijn vaste traject (ik was zelfs uitgecheckt en weer ingecheckt hiervoor) en toch wordt dan die ene extra stop op basis van eerste klas in rekening gebracht. Ik vind dit belachelijk. Ik kies expliciet voor een trajectkaart eerste klas voor woon-werk verkeer, maar buiten dat traject wil ik gewoon met mijn zelfde OV-chipkaart, op basis van tweede klas kunnen reizen, maar dat schijnt niet te kunnen. Ik MOET altijd voor eerste klas betalen nu, ook als ik dus niet op mijn vaste woon-werk-traject zit.

icon

Beste antwoord door Laura NS 23 januari 2020, 13:10

Hoi RVJavcobs en welkom op onze NS Community!

Met Traject Vrij reis je op rekening, ook buiten je traject. Vandaar dat hier maar 1 klasse aangehouden kan worden. Wanneer je een 2e klasse Traject Vrij abonnement hebt, dan is het wel mogelijk een upgrade aan te schaffen naar de 1e klasse, maar andersom is dit helaas niet mogelijk. Ik ben bang dat er dan hoe dan ook een 2e kaart aan te pas komt. Wellicht kunnen die uit elkaar gehouden worden met stickers. Ik stuur je nog even een privébericht met een extra optie voor 1e klasse Traject Vrij abonnementhouders. 

Bekijk origineel

10 reacties

Met Traject Vrij reis je op rekening, ook buiten je traject. Vandaar dat hier maar 1 klasse aangehouden kan worden. Wanneer je een 2e klasse Traject Vrij abonnement hebt, dan is het wel mogelijk een upgrade aan te schaffen naar de 1e klasse, maar andersom is dit helaas niet mogelijk. Ik ben bang dat er dan hoe dan ook een 2e kaart aan te pas komt. Wellicht kunnen die uit elkaar gehouden worden met stickers. Ik stuur je nog even een privébericht met een extra optie voor 1e klasse Traject Vrij abonnementhouders. 

Reputatie 4

Hoe zou dan de 40% van de eerste kaart voor reizen buiten traject ook geldig zijn op de 2e kaart?

Hoe zou dan de 40% van de eerste kaart voor reizen buiten traject ook geldig zijn op de 2e kaart?

Dit zou inderdaad mijn volgende vraag zijn. Want ik heb dan op die tweede kaart geen 40% korting (terwijl ik daar volgens het traject-vrij abonnement wel recht op heb). En zonder die korting ben ik dus evenveel, zo niet zelfs nóg meer geld kwijt aan de reis of het deel van de reis dan wanneer ik die reis zou afleggen mét 40% korting in de eerste klas!

Hi RVJacobs,

Het wordt nog veel leuker met 2 kaarten, want als je dan verder dan je traject reist, moet je ook nog verplicht uitchecken met je 1e klasse kaart en weer inchecken met je 2e klas kaart. Als je dan in een doorgaande trein zit kan je ook nog eens gaan wachten op de volgende trein. Dit soort ontwerpfoutjes zijn al vrij snel na invoering ook op dit forum ter sprake gekomen. Antwoord van NS tot op heden: Ja helaas, leuker kunnen we het niet maken gemakkelijker ook niet.

Reputatie 7
Badge +3

Ach, vanaf 2021 wordt Traject Vrij ook NS Flex. Is het allemaal weer anders. 

Badge +3

Als je Traject 1e klas is dan wordt een reis van/naar buiten je traject ook 1e klas inderdaad.

Het voorbeeld dat je noemt (1 station verder gereisd!) is inderdaad wel tekenend, want zoiets geldt als een nieuwe reis bij Traject Vrij en kost 1e klas dus minimaal € 2,35 per keer (buiten de spits dus 40% korting).

Maar goed, zonder 1e klas kost hetzelfde je ook € 1,44 maar dan zou je moeten verhuizen naar de 2e klas zodra je je traject verlaat. :sweat_smile: Bij verder buiten je traject reizen loopt het verschil natuurlijk al gauw aardig op.

Voor privé reizen (bijv. in het weekend) zou je dan inderdaad een Dal Voordeel of anders een Weekend Voordeel of Weekend Vrij 2e klas kunnen overwegen (eventueel met 40% korting doordeweeks erbij voor €3 per maand). Maar dan moet je inderdaad wel omchecken zodra je buiten je traject komt.

Plus wat Momo zei, er komt medio dit jaar Flex Traject Vrij en dan wordt het allemaal misschien wat makkelijker (vandaag 2e klas instellen etc.)

Vooralsnog is er geen verdere informatie over dit topic. Aangezien Laura NS met zwangerschapsverlof is neem ik deze over. 

Ik vind dit toch wel een heel groot probleem van de OV-chipkaart. Ik heb in 2014 hier ook al topics over geopend, maar een deugdelijke oplossing is er nooit gekomen. Door die 2e kaart wordt je dus ook gedwongen om weer in en uit te checken. Als er geen plaatjes langs het perron staan *in de meeste gevallen is dat zo* verloop je dus zomaar een trein en kan je een half uur wachten.. 

Ik snap dat je problemen hebt met de OV-chipkaart, Pingpong maar je topics uit 2014 kan ik niet vinden. Misschien omdat je eerder gebruik hebt gemaakt van een ander account? Hoewel NS deelgenoot is van alles wat met de OV-chipkaart te maken heeft kunnen wij onmogelijk alles aanpassen wat niet goed gaat met de OV-chipkaart. Daarvoor zijn alle partijen (lees: alle vervoerders + overheid) benodigd. Problemen die voor vervoerder 1 gelden zijn voor vervoerder 2 niet van toepassing maar een wijziging in het systeem om het probleem voor vervoerder 1 op te lossen kan wel tot gevolg hebben dat het voor vervoerder 2 weer een probleem opwerpt. 

Voor wat betreft de originele uitvraag van de starter van dit topic: helaas nog geen verdere informatie. 

@Jouke NS jammer dat je hier geen topics kan vinden. Maar met de overgang van jaartrajectkaart naar traject vrij is dit heel vaak genoemd. Natuurlijk steeds door de moderatoren opgepakt met de toezegging het serieus door te zetten en zonder ooit terugkoppeling te geven.

Het forum heeft helaas geen goede zoekfunctie, anders zou ik nog wel de moeite willen nemen om deze topics te zoeken.

Reageer