beantwoord

Waarom moet ik een e-mailadres bezitten om mijn fiets te kunnen stallen?

• 4 augustus 2014
  • 9 reacties
  • 367 Bekeken

Een jaarabonnement fietsenstalling kan bij de NS alleen online worden aangeschaft. Op het aanvraagformulier is het invullen van een e-mailadres verplicht.
Hoogst merkwaardig, ik zie geen enkele reden waarom je een e-mailadres nodig hebt om je fiets te kunnen stallen.
Ook een geboortedatum lijkt mij volstrekt irrelevant, maar die kun je altijd nog willekeurig invullen. Voor e-mail adres ook maar onzin invullen?
icon

Beste antwoord door Inge NS 4 augustus 2014, 16:44

Facturen en mededelingen worden inderdaad per e-mail verstuurd. Verder hebben wij basisgegevens zoals je geboortedatum o.a. nodig voor identificatie. Tevens dient het ook ter controle, aangezien minderjarigen geen rekeninghouder kunnen zijn van een abonnement.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Bekijk origineel

9 reacties

Wat dacht u van het per e-mail bereikbaar kunnen zijn als er iets aan de hand is?
De fietsenstalling zal maar een keer tijdelijk gesloten zijn wegens verbouwing en men kan u daar niet van verwittigen, bijvoorbeeld.

En uiteraard zal niemand u beletten om valsheid in geschrifte te plegen door een onjuiste geboortedatum in te vullen. Houd u er in dat geval wel rekening mee dat als er iets met uw fiets gebeurt u bijv. nimmer aangifte kan doen o.i.d. Op het moment dat u zich zou moeten legitimeren, valt u meteen door de mand en loopt u kand op een "bonus" van €390.

Uw probleem is dat u een overeenkomst aan wilt gaan maar niet bereid bent enkele gegevens daarvoor bekend te maken.
Het gaat mij erom dat lang niet iedereen een email-adres heeft, maar sommigen van hen wel een fiets.... Die bereikbaarheid lijkt mij geen zinnig punt. Een verbouwing kan ruim tevoren langs andere weg veel eenvoudiger worden aangegeven, en bij onverwachte acute situaties zie ik nog geen email-berichten uitgestuurd worden.

Het in te vullen veld hoeft toch niet verplicht te zijn??
Er is helemaal geen sprake van valsheid in geschrifte. Er is alleen sprake van verzameldrift van gegevens die niet noodzakelijk zijn voor het doel waarvoor het formulier wordt ingevuld.
Ik ben onmiddellijk bereid om alle gegevens te leveren die nodig zijn. Mijn geboortedatum hoort daar niet bij, net zoals gegevens die niet iedereen bezit (E-mail, mobiel telefoonnummer). Die velden dienen dan ook optioneel te zijn.
Reputatie 4
Badge
De fietsenstalling gebruikt het e-mailadres voor facturen en mededelingen. Dat weigeren ze via de post te doen, want is duurder. Als je geen e-mailadres hebt, word je in deze maatschappij van alle kanten uitgesloten.

Waarom je een geboortedatum moet geven is mij duister.

En dan vertelt de overheid ons dat we onze privégegevens niet aan jan en alleman moeten geven.....
Facturen en mededelingen worden inderdaad per e-mail verstuurd. Verder hebben wij basisgegevens zoals je geboortedatum o.a. nodig voor identificatie. Tevens dient het ook ter controle, aangezien minderjarigen geen rekeninghouder kunnen zijn van een abonnement.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.

In dat geval is het voldoende de leeftijd te vragen van degene die de stalling wil gebruiken. Het is tenslotte best mogelijk dat ik voor een ander (zonder e-mail bijvoorbeeld) de aanvraag doe.
En over die verzameldrift: als de aanvraag binnen is gekomen wordt mij gewoon gevraagd om het nodige bedrag te betalen. Waarom is het bankrekeningnummer bij de aanvraag dan verplicht in te vullen? Lijkt mij ook volstrekt onnodig. Een vorm van Big Brothertje spelen, lijkt het
Reputatie 4
Badge
Als u uw primaire inbox niet wilt vervuilen met mail van instanties waar u niet op zit te wachten dan kunt u toch gewoon een filter, alias of andere account gebruiken speciaal voor dit soort gevallen?

Femke NS, dit topic (#4530) staat nog steeds in het subforum stel je vraag 😉
Het invullen van het bankrekeningnummer maakt deel uit van de identificatie en zal worden geverifieerd bij een eventuele restitutie van het abonnement op de Fietsenstalling.

@ Michiel; bedankt voor je oplettendheid, heb het topic verplaatst naar Abonnementen.

Reageer